دعا - جلسه 3



بسمه تعالی

تدبردر دعا  استاد غفرانی  

جلسه 3- 22/04/1394

شب قدر برای چیست ؟

برای جمع بندی و محاسبه و حسابرسی کارهای خویش است تا مبادا فردا مجبور شویم به گفتن یا لیتنی کنت ترابا . یک دانه گندم با قرار گرفتن در دل خاک هفتصد دانه برمیگرداند

شب قدر برای راس پرسش از خویش است که حاصل عمر من تاکنون چه قدر است؟ سایه ی رحمت من تا کجاست ؟ من به اندازه چند شمع روشنی می بخشم و به اندازه چند اسب بخار دارم ؟ چقدر استعدادهای من پنهانند و چقدر آشکار شده اند

ان الانسان لربه لکنود

انسان برای هر چیزی ، جز خدای خود می دود

"قتل الانسان ما اکفره " مرده باد این انسان چه ناسپاس است .

شب قدر برای این پرسش مهم است که:

چه افراد و اشیایی بر ذهن و قلب من  ، خیمه زده اند ؟

و از لحظات عمر اندکم بهره برداری می کنند ؟

آیا من " چراگاه شیطان " شده ام ؟؟؟؟؟؟

امام سجاد دعای 20 صحیفه دعای مکارم الاخلاق::

ان کان عمری مرتعا للشیطان

فاقبضنی الیک قبل ان یسبق مقتک الی

او یستحکم غضبک علی

خدایا اگر عمر من چراگاه شیطان شده است ؟؟

قبل از اینکه غضب تو مرا در هم پیچد و مجازات تو بر من استوار و محکم شود مرا ببر

شب قدر

فرصت بسیار ارزشمندی است برای درک و فهم ((لیل)) و ((لیلی)) است .

برای فارغ شدن از :

"جلوه گری ها و هیاهوها و اشتغالات " روزانه و رسیدن به خلوت و آرامش و دعای شبانه

شب هیچکدام از اینها نیست و به جایش رسیدن به خلوت و آرامش و دعای شبانه .

ما در خلوت می توانیم خلیل شویم .

خلوت همان عزلت با ذکر است یعنی فقط خودمان هستیم و خدا .

شب زمانیست که آدم معشوق پیدا می کند .

و دعا یعنی : از طریق اسما ء به مسمّی رسیدن .

دعا یعنی : سیر و تحول نگاه : از واقعیت ظاهری به حقیقت باطنی .

الان همه در ظاهر گیر کرده ایم  .

ما آب را رفع تشنگی نبینیم خدای متعال را رفع تشنگی ببینیم .

از آیات محسوس به غایت معقول برسیم .

پس شب قدر به اندازه ی یک عمر زندگی است  .

به اندازه ی هزار ماه فکر کردن ارزش دارد .

شب محاسبه و ارزیابی خویش است .

شب عاقل و عاشق خدا شدن است .

و شب دوباره متعهد شدن من است .

لذا به اندازه ی 80 سال و 40 ماه می ارزد .

(( حضرت رسول  (ص) :اعجزالناس من عجز عن الدعا  ))

 سوال :

خدایا می دانی من کی هستم ؟

درس پانزدهم

خود شناسی شرط خدا باوری است

اَنَا الصَّغيرُ الَّذي رَبَّيتَهُ

وَاَ نَا الْجاهِلُ الَّذي عَلَّمْتَهُ

وَاَ نَا الضّآلُّ الَّذي هَدَيتَهُ

وَاَ نَاالْوَضيعُ الَّذي رَفَعْتَهُ

وَاَ نَا الْخآئِفُ الَّذي آمَنْتَهُ وَالْجايعُ الَّذي اَشْبَعْتَهُ وَالْعَطْشانُ الَّذي اَرْوَيتَهُ وَالْعارِي الَّذي كَسَوْتَهُ

وَالْفَقيرُ الَّذي اَغْنَيتَهُ وَالضَّعيفُ الَّذي قَوَّيتَهُ وَالذَّليلُ الَّذي اَعْزَزْتَهُ

وَالسَّقيمُ الَّذي شَفَيتَهُ وَالسّآئِلُ الَّذي اَعْطَيتَهُ

اَ نَا يا رَبِّ الَّذي لَمْ اَسْتَحْيكَ

فِي الْخَلاءِ وَلَمْ اُراقِبْكَ فِي الْمَلاءِ

اَ نَا صاحِبُ الدَّواهِي الْعُظْمي

اَ نَا الَّذي عَلي سَيدِهِ اجْتَري

اَ نَا الَّذي عَصَيتُ جَبّارَ السَّمآءِ

اَ نَا الَّذي اَعْطَيتُ عَلي مَعاصِي الْجَليلِ الرُّشا  یکی از عبارت های مهم

فقیری که توانگرش ساختی و ناتوانانی که نیرومندش نمودی و خواری که عزیزش کردی و بیماری که شفایش دادی و خواهشمندی که عطایش کردی و گنهکاری که نه در تنهایی از تو شرم کردم منم صاحب معصیت های بزرگ

خدایا برای رسیدن به مجالس پر از معصیت و گناه و خرید اسباب و وسایل گناه عمر ارزشمند و هزینه های سنگین پرداخت کردم

من کسی هستم که برای گناه کردن رشوه دادم  و چقدر معاصی برای من مهم بوده است که بخاطر آن رشوه دادم و چقدر منت کشیدم

و گویا رشوه دادم تا به هوس و نفسانیتم برسم و تو را نافرمانی کنم ؟؟

اَ نَا الَّذي حينَ بُشِّرْتُ بِها                                            خَرَجْتُ اِلَيها اَسْعي

اَنَا الَّذي اَمْهَلْتَني                                                         فَمَا ارْعَوَيتُ

 وَسَتَرْتَ عَلي                                                               فَمَا اسْتَحْييتُ

 وَعَمِلْتُ بِالْمَعاصي                                                      فَتَعَدَّيتُ

 

اِلهي لَمْ اَعْصِكَ حينَ عَصَيتُكَ وَاَ نَا بِرُبوُبِيتِكَ جاحِدٌ

وَلا بِاَمْرِكَ مُسْتَخِفٌّ

وَلا لِعُقوُبَتِكَ مُتَعَرِّضٌ

وَلا لِوَعيدِكَ مُتَهاوِن من وعده های تو را مسخره نکردم

 

لكِنْ خَطيئَةٌ عَرَضَتْ وَسَوَّلَتْ لي نَفْسي

وَغَلَبَني هَواي وَاَعانَني عَلَيها شِقْوَتي  == سعادت بر ضدش شقاوت است آدم با ولایت به سعادت می رسد

 

وَغَرَّني سِتْرُكَ الْمُرْخي عَلَي فَقَدْ عَصَيتُكَ وَخالَفْتُكَ بِجُهْدي

 فَالاْنَ مِنْ عَذابِكَ مَنْ يسْتَنْقِذُني ؟؟ کی می تونه من را نجات دهد ؟

 وَمِنْ اَيدِي الْخُصَمآءِ غَداً مَنْ يخَلِّصُني؟؟ و از دست دشمنان کی می تونه من را نجات دهد جز تو ؟؟

وَبِحَبْلِ مَنْ اَتَّصِلُ خدایا به ریسمان چه کسی آویزان شدم

اِنْ اَنْتَ قَطَعْتَ حَبْلَكَ عَنّي اکر ریسمان خودت را از من قطع کنی

فَواسَوْ اَتا عَلي ما اَحْصي كِتابُكَ مِنْ عَمَلِي

الَّذي لَوْلا ما اَرْجوُ مِنْ كَرَمِكَ وَسَعَه رَحْمَتِكَ

وَنَهْيكَ اِياي عَنِ الْقُنوُطِ لَقَنَطْتُ عِنْدَما اَتَذَكَّرُها

يا خَيرَ مَنْ دَعاهُ داع  وَ اَفْضَلَ مَنْ رَجاهُ راج = اینجا خداباوری است

گرفتم آن که نگیری مرا به هیچ گناهی

همین گناه مرا بس که با وجود تو هستم  (( مرحوم رجبعلی خیاط))

خدایا توسل من با اسلام و قرآن باید باشد به قرآن تو تکیه کنم و به محبت پیامبرت امی هاشمی عربی تهامی  مدنی

اَللّـهُمَّ بِذِمَّه الاْسْلامِ اَتَوَسَّلُ اِلَيكَ

 وَبِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ اَعْتَمِدُ اِلَيكَ

 وَبِحُبِّي النَّبِي الاُمِّي الْقُرَشِي الْهاشِمِي الْعَرَبِي التِّهامِي الْمَكِّي الْمَدَنِي

 اَرْجوُ الزُّلْفَةَ لَدَيكَ فَلا توُحِشِ اسْتيناسَ ايماني ،

وَلا تَجْعَلْ ثَوابي ثَوابَ مَنْ عَبَدَ سِواكَ

فَاِنَّ قَوْماً آمَنوُا بِاَلْسِنَتِهِمْ لِيحْقِنوُا بِهِ دِمآئَهُمْ فَاَدْرَكوُا ما اَمَّلوُا

وَاِنّا آمَنّا بِكَ بِاَلْسِنَتِنا وَقُلوُبِنا لِتَعْفُوَ عَنّا

 فَاَدْرِكْنا ما اَمَّلْنا وَثَبِّتْ رَجائَكَ في صُدوُرِنا

 وَلا تُزِغْ قُلوُبَنا بَعْدَ اِذْ هَدَيتَنا وَهَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً

اِنَّكَ اَنْتَ الْوَهّابُ

تقرب به پیشگاه تو را امید دارم پس انس ایمانی مرا در عرصه تنهایی مینداز پاداش مرا پاداش کسیکه غیر تو را عبادت کرده قرار نده . بسیارند مردمی که با زبانشان ایمان آورند ما ایمان می آوریم که ما را ببخشی بعد از هدایت اولیه و ثانویه قلب مرا دچار زیغ نکن تو بسیار وهابی

خدا هر چه به ما بدهد فانی است و هر چه نزد خداست باقی است 

 

 

درس شانزدهم

شرط استجابت دعا متعهد شدن من است

 فَوَعِزَّتِكَ لَوِ انْتَهَرْتَني ما بَرِحْتُ مِنْ بابِكَ

وَلا كَفَفْتُ عَنْ تَمَلُّقِكَ

لِما اُلْهِمَ قَلْبي مِنَ الْمَعْرِفَةِ بِكَرَمِكَ وَسَعَه رَحْمَتِكَ  = رحمت از کرم بالاتر است کرم یعنی انعطاف  کار کریمان است آدمی که کریم است اصلا حساس نیست اصلا زود رنج نیست

اِلي مَنْ يذْهَبُ الْعَبْدُ اِلاّ اِلي مَوْلاهُ؟؟؟؟

 وَاِلي مَنْ يلْتَجِئُ الْمَخْلوُق اِلاّ اِلي خالِقِهِ ؟؟

اِلهي لَوْ قَرَنْتَني بِالاَصْفادِ وَمَنَعْتَني سَيبَكَ مِنْ بَينِ الاَْشْهادِ

وَدَلَلْتَ عَلي فَضايحي عُيوُنَ الْعِبادِ

 وَاَمَرْتَ بي اِلَي النّارِ وَحُلْتَ بَيني وَبَينَ الاَْبْرارِ

 ما قَطَعْتُ رَجآئي مِنْكَ وَما صَرَفْتُ تَاْميلي لِلْعَفْوِ عَنْكَ

 وَلا خَرَجَ حُبُّكَ مِنْ قَلْبي

 اَ نَا لا اَنْسي اَيادِيكَ عِنْدي وَسِتْرَكَ عَلَي في دارِ الدُّنْيا

 سَيدي اَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْيا مِنْ قَلْبي

وَاجْمَعْ بَيني وَبَينَ الْمُصْطَفي وَآلِهِ خِيرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ

وَخاتَمِ النَّبِيينَ مُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ

وَانْقُلْني اِلي دَرَجَةِ الَّتوْبَةِ اِلَيكَ  = توبه یعنی مراقب خدا بزرگترین ثواب است یعنی مراقب است و توابین را دوست دارد

وَاَعِنّي بِالْبُكآءِ عَلي نَفْسي

فَقَدْ اَفْنَيتُ بِالتَّسْويفِ وَالاْمالِ عُمْري

وَقَدْ نَزَلْتُ مَنْزِلَةَ الاْيسينَ مِنْ خَيري

فَمَنْ يكوُنُ اَسْوَءَ حالاً مِنّي ؟؟؟؟؟

اِنْ اَنَا نُقِلْتُ عَلي مِثْلِ حالي اِلي قَبْري

لَمْ اُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتي وَلَمْ اَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصّالِحِ لِضَجْعَتي

وَمالي لا اَبْكي وَلا اَدْري اِلي ما يكوُنُ مَصيري؟؟

 وَاَري نَفْسي تُخادِعُني وَاَيامي تُخاتِلُني

وَقَدْ خَفَقَتْ

عِنْدَ رَاْسي

اَجْنِحَه الْمَوْتِ

 فَمالي لا اَبْكي؟

 اَبْكي لِخُروُجِ نَفْسي                                                                 اَبْكي لِظُلْمَةِ قَبْري اَبْكي لِضيقِ لَحَدي اَبْكي لِسُؤالِ مُنْكَروَنَكير اِياي

 اَبْكي لِخُروُجي مِنْ قَبْري عُرْياناً ذَليلاً حامِلاً ثِقْلي عَلي ظَهْري

 اَنْظُرُ مَرَّةً عَنْ يميني وَاُخْري عَنْ شِمالي

اِذِ الْخَلائِقُ في شَاْن غَيرِ شَاْني لِكُلِّ امْرِئ مِنْهُمْ يوْمَئِذ شَاْنٌ يغْنيهِ وُجوُهٌ

يوْمَئِذ مُسْفِرَةٌ ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ وَوُجوُهٌ يوْمَئِذ عَلَيها غَبَرَةٌ

تَرْهَقُها قَتَرَةٌ وَذِلَّه

 سَيدي عَلَيكَ مُعَوَّلي وَمُعْتَمَدي وَرَجائي

وَتَوَكُّلي وَبِرَحْمَتِكَ تَعَلُّقي تُصيبُ بِرَحْمَتِكَ مَنْ تَشآءُ

وَتَهْدي بِكَرامَتِكَ مَنْ تُحِبُّ فَلَكَ الْحَمْدُ عَلي ما نَقَّيتَ مِنَ الشِّرْكِ قَلْبي

وَلَكَ الْحَمْدُ عَلي بَسْطِ لِساني اَفَبِلِساني هذَا الْكالِّ اَشْكُرُكَ

اَمْ بِغايه جَهْدي في عَمَلي اُرْضيكَ ؟

 وَما قَدْرُ لِساني يا رَبِّ في جَنْبِ شُكْرِكَ؟

 وَما قَدْرُ عَمَلي في جَنْبِ نِعَمِكَ وَاِحْسانِكَ ؟[اِلَي]

اِلهي اِنَّ جوُدَكَ بَسَطَ اَمَلي وَشُكْرَكَ قَبِلَ عَمَلي

سَيدي اِلَيكَ رَغْبَتي وَاِلَيكَ رَهْبَتي وَاِلَيكَ تَاْميلي

وَقَدْ ساقَني اِلَيكَ اَمَلي وَعَلَيكَ

يا واحِدي عَكَفَتْ هِمَّتي وَفيـما عِنْدَكَ

انْبَسَطَتْ رَغْبَتي وَلَكَ خالِصُ رَجآئي وَخَوْفي

وَبِكَ اَنَسَتْ مَحَبَّتي وَاِلَيكَ اَلْقَيتُ بِيدي

وَبِحَبْلِ طاعَتِكَ مَدَدْتُ رَهْبَتي

[يا] مَوْلاي

 بِذِكْرِكَ عاشَ قَلْبي

 وَبِمُناجاتِكَ بَرَّدْتُ اَ لَمَ الْخَوْفِ عَنّي

فَيا مَوْلاي وَيا مُؤَمَّلي وَيا مُنْتَهي سُؤلي

 فَرِِّْ بَيني وَبَينَ ذَنْبِي الْمانِعِ لي مِنْ لُزُومِ طاعَتِكَ

فَاِنَّما اَسْئَلُكَ لِقَديمِ الرَّجآءِ فيكَ وَعَظيمِ الطَّمَعِ مِنْكَ الَّذي اَوْجَبْتَهُ

عَلي نَفْسِكَ مِنَ الرَّاْفَةِ وَالرَّحْمَةِ فَالاَْمْرُ لَكَ وَحْدَكَ لا شَريكَ لَكَ

والْخَلْقُ كُلُّهُمْ عِيالُكَ وَفي قَبْضَتِكَ وَكُلُّشَيء خاضِعٌ لَكَ تَبارَكْتَ يا رَبَّ الْعالَمينَ اِلـهي

فَيا عَظيمَ رَجآئي لا تُخَيبْني اِذَااشْتَدَّتْ فاقَتي

وَلا تَرُدَّني لِجَهْلي وَلا تَمْنَعْني لِقِلَّةِ صَبْري اَعْطِني لِفَقْري

وَارْحَمْني لِضَعْفي سَيدي عَلَيكَ مُعْتَمَدي وَمُعَوَّلي وَرَجآئي

خدایا بعزتت قسم میدهم اگر مرا برانی از درگاهت نروم دست از تملق تو برنمیدارم چون تو الهام کردی به قلب من معرفت به کرمتت و رحمت واسطه ات اگر تو رها کنی کجا میتواند برود مخلوق جز خالق کجا میتواند برود کرم انعطاف شماست رحمت فرصتی است که به شما داده شده که اگر فهمیدی نعمت میشود کرم هم نوعی رحمت است رحمت خاص است . آدم کریم حساس و زود رنج نیست انعطاف دارد جنبه دارد

خدایا اگر مرا با زنجیر ببندی و عطایت را بر من باز داری و آبروی مرا پیش همه ببری و مرا به دوزخ فرمان دهی امیدم را از تو نخواهم برید یعنی نباید امیدم قطع شود و محبت تو از قلبم خارج نمی شود ، چون سرشته شده قلبم با محبت تو ، خدایا من محبت تو را فراموش نمی کنم خدایا لطف کن حب دنیا را از قلبم درآور و بین ما و حضرت محمد همدلی ایجاد کن . استجابت دعا لازمه اش پذیرش نبوت و امامت است مرا منتقل کن به درجه توبه ، کمکم کن گریه کنم ، خدایا کمکم کن به گریه برخودم که جلوی هوای نفس را بگیرم

تسویف یعنی توبه را به فردا انداختن . هدر دادم عمرم را با به تاخیر انداختن

توبه یعنی شدت مراقبت – بازگشت ثمره توبه است

اینک به جایگاه ناامیدان از خیر و صلاح آمده ام ، اگر با این حال درخیر بروم بدبختم چون قبرستان و جایگاهم را آماده نکردم و فرش نکرد

صیروریت من به کجا می انجامد در حالیکه روزگار مرا فریب میدهد حال آنکه بالهای مرگ بالای سرم به حرکت در آمد چرا گریه نمیکنم بال مرگ برمن سایه انداخته ، خدایا گریه می کنم برای تاریکی قبرم ،بخاطر سوال نکیر و منکر و خروج عریان و ذلیل از قبرم در حالیکه عریان هستم . برای اینکه عریان نباشیم باید ثواب داشته باشیم . ثوابها هاله ای از نور است که بدن ما را می پوشاند . نوری که بدن ما را می پوشاند هر کس به کار خودش مشغول است و مرا در تابوت می برند برخی چهره ها خندان بعضی تیره و تاریک

سیدی تکیه من به توست به رحمتت آویزان شدم تو بخاطر کرامتت هدایت میکنی هر که را دوست داری

خدایا قلبم را از شرک پاک کردی من با زبان تو را شکر کنم پس باید جهاد کنم خدایا ارزش زبانم در مقابل شکر تو چیست ؟ عمل من کجا ؟ نعمتهای تو کجا ؟ خدایا این جود توست که باعث شده آرزوی من گسترده شود و تو خیلی قدر دانی که قبول شده . خدایا تمام رغبت من به توست . تمام خوف و رجاء من خالص برای توست و من باید با ریسمان اطاعت تو دستم را درازکنم و رغبت خود را به سوی تو امتداد دهم ، ای مولای من خنک کردم دردهای خوف خودم هراسها را از خودم سرد کردم ، رهبت خدا یعنی از غیر خدا منصرف شدن باید به ریسمان اطاعت متصل شوید ، امر ، امر توست ، شریکی نداری خلق همه عیال تو هستند

ای بزرگ امید من بخاطر جهلم فقرم تکیه و امیدم به توست پس باید به خدا امید داشته باشم توکل داشته باشم . خدایا قلب من را پر از حب خودت کن و هراس از حضرتت عاشق لقای تو شدم قرار بده ملاقات ما را با هم پر از آرامش و گشایش و کرمت  

درس هفدهم :

یکی از اهداف دعا وظیفه شناسی است .

خدایا مرا به شایستگان از بندگان گذشته ات ملحق کن

درس هجدهم :

 برای بهترین شدن باید مشتاق بود .

کردارم را به نیکوترین وجه ختم کن و پاداشم را در کارها به برکت رحمتت بهشت قرار بده خدایا ایمانی میخواهم که پایانی جز دیدار تو نداشته باشد قلبم مرا از ریا خالی کن

برای چنین ایمانی بصیرت میخواهم فهم و ورع بده

ورع بالاترین درجه تواست و ما را از هر نافرمائی حفظ میکند . رغبت مرا به سمت خود قراربده مرا بمیران با سبک زندگی پیامبرت

واختم عملی : یعنی گذشته مهم نیست ملاک حال است پس نیاییم بشمارییم که چه کارهایی کردیم ؟؟

درس نوزدهم :

سبک زندگی من باید نبوی علوی فاطمی باشد

جبن : دست و پای خود را گم کردن ، ترسیدن

خوف شدت اشتیاق که خوف مادی و خوف الهی است

خشوع احساس کوچکی در برابر عظمت خدا ، خشیت یعنی درک عظمت الهی  ، دعا باید با توسل باشد لایسمع

خدایا به یقین جز تو احدی مرا پناه ندهد و جز تو پناهگاهی ندارم

خدایا تو گفتی گذشت کن تو سزاوارتری به بخشیدن و گذشت ما

درس بیستم

تنها کسی که می تواند به ما ظلم کند خودمانیم .

آخر دعا دقت شود

ایمان

یقین

رضایت

«اَللّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ ايماناً تُباشِرُبِهِ قَلْبي

 وَيقيناً حَتّي اَعْلَمَ اَنَّهُ لَنْ يصيبني اِلاّ ما كَتَبْتَ لي

وَرَضِّني مِنَ الْعَيشِ بِما قَسَمْتَ لي

يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ . »

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

 


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است