دعا - جلسه 1



بسمه تعالی

جلسه اول 

تدبر در دعا استاد غفرانی

 

رمضان ماه انزال قرآن صامت است .

تمام کتب اسمانی در قران نازل شده اند .

بارش قران صامت = آیه

رویش قران صاعد = دعا

 خدا بارش را فراهم کرده تا رویش رخ دهد

 سوال :

 فرق دعا با ادعا؟؟؟؟

ادعا حتما برای گذشته است .

ثروت گذشته نگران  اهل تفاخراست .

دعا سرمایه اینده نگران امیدوار است .

قرآن بارش برای رویش است .

انزال حتما بارش است برای رویش .

دعا امید به آینده روشن و زیباست .

دعا اسمانی شدن و موحد شدن نگاه انسان ، و دل کندن از وضع موجود و فرار از عادتها و ظلمتها و امید به رشد و تحول و رسیدن به وضع مطلوب و شوق به زندگی و تکامل و تعالی و زیبایی است :

نامه 31 نهج البلاغه در وصیت نامه شان

(به تو اجازه داده دعا کنی و اجابت ان را ضمانت نموده است  ؛  و تورا تشویق کرده که از او بخواهی تا به تو عطا کند {به عنوان امانت به تو  بدهد } و از او رحمتش را بطلبی تا به تو فرصت دهد پس هرگاه او را صدا بزنی صدایت  را بشنود ؛ و وقتی با او نجوا میکنی راز تو را بداند ؛  پس نیازت را نزد او می بری و راز دلت را با او درمیان می گذاری ؛ از ناراحتی ها به او شکوه می بری و چاره گرفتاریهایت را از او می خواهی ؛ بر امورت از او یاری       می طلبی و از خزائن رحمتش چیزی را طلب می کنی که غیر او نمی تواند ان را ببخشد )

 سوال :

چه چیز هایی را طلب کنیم ؟؟؟؟

زیاده الاعمار (فرصت) و صحه الابدان (ظرفیت ) و سعه الارزاق ( وسعت)

مثل : زیادی عمرها و سلامت بدنها و گشایش روزی ها

پس خداوند کلیدهای خزائن خود را در اختیار تو گذاشته به دلیل این که ، به تو اجازه درخواست از خودش را داده ، پس هرگاه بخواهی درهای نعمت را به وسیله ی دعا باز کنی و باران رحمتش را بخواهی .

 سوال :

 شرط اجابت ؟؟

وقتی از بالای وانت هندوانه را پرت میکنند پایین اگر گیرنده حواسش پرت باشه هندوانه می افتد میشکند

ما هم اگر غافل باشیم وقتی رحمت و نعمتی به ما می دهند خودمان گیج و مغرور می شویم و به مقایسه و تفاخر می افتیم و اسیب می بینیم و ان نعمت را تباه می کنیم

لذا فرموده اند :  العطیات ، بالقابلیات

اگر قابلیت نباشد ، رحمت ، زحمت می شود .

 آنکه گرسنه و تشنه نیست ، گواراترین شربت و لذیذ ترین غذا را هم رد می کند پس همانطور انسان مضطر هم تا با دعا اضطرار خودش را بیان نکند به اجابت نمی رسد

انسان مضطر هم با دعا به اجابت می رسد .

لذا فرموده اند : من اعطی الدعا اعطی الاجابه ( امام صادق علیه السلام )

 سوال :

 مهم ترین اهداف دعا ؟؟؟؟

شناخت

1- جمال و الطاف خالقم را بشناسم

2- غفلت خودم را بشناسم

3- اشتباهات و تخلفاتم چی بوده ؟

4- موانع کمال من چی هست ؟

5- وسائل نجات من چی هست ؟

یا :

1- توجه به اراده و مشیت خالق ( اسما و صفات و سنت های الهی و لزوم حمد و تسبیح )

2- توجه به موقعیت انسان

3- اعتراف به ضعف های خودم ( غفلت ، جهالت ، خطیئات ، سیئات ، ذنوب ، جرم ، )

4- توجه به اسباب نجات و هدایت ( اطاعت از خاندان نبوت ، قران ،  تبری تولی ، دعا ، توبه و.....)

5- مرور و نفی باورهای غلط ( نفی جبر وراثت و محیط و ظلم دیگران ، نفی تفویض

6- استغفار برای والدین و ذریه و ... خلق

7-مرور مسئولیت ها و تکالیف خود

یا :

1- توجه به وضع موجود

2- توجه به وضع مطلوب

3- توجه به وضع نامطلوب

 سوال :

محتویات دعاها ؟؟؟؟

1- خداباوری 2-خودشناسی 3-اصول زندگی4-شرائط بندگی(طهارت) 5- وضع مطلوب و نامطلوب

سوال : 

به نظر شما چرا در دعاهای معتبر و مشهور هیچ شکایتی از رفتار : والدین همسر فرزند بستگان و همسایگان و دیگران مطرح نشده است ؟؟؟

تدبر در دعای ابوحمزه ثمالی

اِلهي لا تُؤَدِّبْني بِعُقوُبَتِكَ وَلا تَمْكُرْ بي في

جمله اول :

خدایا ادب نکن مرا با عقوبتت با کیفرت

 درس اول : عالم محضر خداست و انسان مخلوق اوست پس باید مودب و قانونمند باشد

اداب را  رعایت کنیم آداب هر چیزی را

 سوال :

چرا عقوبت ؟؟؟؟

غیر از جن انسان تنها مخلوقی است که در حال آزمایش بندگی یا بردگی است .

و لذا هر گفتار و رفتار او قطعا محاسبه و مجازات دارد .

سوره مبارکه اسراء آیه 36

وَ لَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ كلُ‏ُّ أُوْلَئكَ كاَنَ عَنْهُ مَسُْولًا(36)

و از چيزى كه به آن علم ندارى [بلكه برگرفته از شنيده‏ها، ساده‏نگرى‏ها، خيالات و اوهام است‏] پيروى مكن؛ زيرا گوش و چشم و دل [كه ابزار علم و شناخت واقعى‏اند] موردِ بازخواست اند. (36)

(50/ ق / 18)

مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ(18)

هيچ سخنى را به زبان نمى‏گويد جز اينكه نزد آن [براى نوشتن و حفظش‏] نگهبانى آماده است؛ (18)

زلزال آیات 6و7و8

يَوْمَئذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْاْ أَعْمَلَهُمْ(6)

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ(7)

وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ(8)

آن روز مردم [پس از پايان حساب‏] به صورت گروه‏هاى پراكنده [به سوى منزل‏هاى ابدى خود بهشت يا دوزخ‏] باز مى‏گردند، تا اعمالشان را [به صورت تجسم يافته‏] به آنان نشان دهند. (6)

پس هركس هم‏وزن ذره‏اى نيكى كند، آن نيكى را ببيند. (7)

و هركس هم‏وزن ذره‏اى بدى كند، آن بدى را ببيند. (8)

انبیاء 47

وَ نَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَمَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيًْا وَ إِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَ كَفَى‏ بِنَا حَاسِبِينَ(47)

و ترازوهاى عدالت را در روز قيامت مى‏نهيم و به هيچ كس هيچ ستمى نمى‏شود؛ و اگر [عمل خوب يا بد] هم وزن دانه خردلى باشد آن را [براى وزن كردن‏] مى‏آوريم، و كافى است كه ما حسابگر باشيم. (47)

 

جمله دوم

وَلا تَمْكُرْ بي في حيلَتِكَ

و خدایا با نقشه ات با من نیرنگ مکن

 

خدعه : گفتار فریبنده

مکر : نیرنگ رفتاری

حیله : ابزار فنی و نقشه ی هنری  است.

(خدعه خصلت منافقین است و خداوند منزه از آن است .)

درس دوم :

برای اثبات بی تعلقی و خداجوئی ، انسان باید هر لحظه با افراد اشیاء ، حوادث ، آزمایش شود . 

 

سوال :

 مکر و حیله و آزمون الهی چگونه است ؟؟؟؟؟

یونس آیه 24

إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكلُ‏ُ النَّاسُ وَ الْأَنْعَامُ حَتىَّ إِذَا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُهَا أَنهَُّمْ قَدِرُونَ عَلَيهَْا أَتَئهَا أَمْرُنَا لَيْلاً أَوْ نهََارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذَالِكَ نُفَصِّلُ الاَْيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ(24)

در حقيقت، داستان زندگى دنيا [در به سرعت از دست رفتنش‏] مانند آبى است كه از آسمان نازل كرديم، پس گياهان و روييدنى‏هاى زمين از آنچه مردم و چهارپايان از آن مى‏خورند، با آن آب در آميخت [و رشد و نمو يافت‏] تا آن گاه كه زمين [سرسبزى و نهايت زيبايى و] زينتش را [از آن همه روييدنى‏هاى رنگارنگ هم چون عروس‏] بر خود گرفت، و اهل آن گمان كردند كه قدرت [هر نوع بهره‏بردارى را] از آن [چهره زيبا و آراسته‏] دارند، [كه ناگهان‏] فرمان ما در شبى يا روزى [به صورت سرمايى سخت يا صاعقه‏اى آتش‏زا يا توفانى بنيان كن‏] به زمين رسيد، پس همه گياهان را به صورت گياهان خشك درو شده درآورديم كه گويى ديروز [چنين زراعتى‏] وجود نداشته. اين‏گونه نشانه‏ها [ى قدرت خود] را براى گروهى كه مى‏انديشند، بيان مى‏كنيم. (24)

آیات 5و6و7و8 سوره مبارکه یونس

هُوَ الَّذِى جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَ الْقَمَرَ نُورًا وَ قَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَ الْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَالِكَ إِلَّا بِالْحَقّ‏ِ يُفَصِّلُ الاَْيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ(5)

إِنَّ فىِ اخْتِلَافِ الَّيْلِ وَ النهََّارِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فىِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ لاََيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَّقُونَ(6)

إِنَّ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَ رَضُواْ بِالحَْيَوةِ الدُّنْيَا وَ اطْمَأَنُّواْ بهَِا وَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ ءَايَاتِنَا غَافِلُونَ(7)

أُوْلَئكَ مَأْوَئهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ(8)

اوست كه خورشيد را فروزان و ماه را تابان قرار داد، و براى ماه منازلى [چون هلال، تربيع، بدر و محاق‏] مقدّر ساخت تا شمار سال و حساب [ماه، هفته، اوقات امور زندگى و تنظيم برنامه‏هاى معيشت‏] را بدانيد. خدا آنها را جز به درستى و راستى نيافريده؛ او نشانه‏ها را براى گروهى كه دانايند [بدون هر گونه ابهام‏] بيان مى‏كند. (5)

به يقين در رفت و آمد شب و روز و آنچه را خدا در آسمان‏ها و زمين پديد آورد، براى گروهى كه همواره تقوا پيشه‏اند، نشانه‏هايى [بر توحيد، ربوبيّت و قدرت خدا] ست. (6)

مسلماً كسانى كه ديدارِ [قيامتِ‏] ما [و محاسبه شدن اعمالشان‏] را اميد ندارند و به زندگى دنيا خشنود شده‏اند و به آن آرام يافته‏اند و آنانكه از آيات ما بى‏خبرند. (7)

آنانند كه به كيفر گناهانى كه همواره مرتكب مى‏شدند، جايگاهشان آتش است. (8)

مردم به جای عاشق و طالب بودن "کاسب" شدند .

( 54 /آل عمران )

وَ مَكَرُواْ وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيرُْ الْمَكِرِينَ(54)

و [كافران از بنى‏اسرائيل درباره عيسى و آيينش‏] نيرنگ زدند، و خدا هم جزاى نيرنگشان را داد؛ و خدا بهترين جزا دهنده نيرنگ‏زنندگان است. (54)

ماکر: یعنی کسی که (خدا) مدیر بهترین جلوه های ویژه زندگی است .

مِنْ اَينَ لِي الْخَيرُ يا رَبِّ وَلا يوُجَدُ اِلاّ مِنْ عِنْدِكَ وَمِنْ اَين لِي النَّجاه وَلا تُسْتَطاعُ اِلاّ بِكَ

خدایا: خیر از کجا برایم رسد ؟ در حالیکه جز نزد تو پیدا نمی شود و از کجا برایم نجات است

درس سوم

قطعا هر انسانی توحید افعالی را می فهمد و فاعل واحد را با عقل خودش می فهمد . ما در دنیا عامل مستقیم فاعل نیستیم . واسطه ایم. همه فعلها فقط فاعلش خداست

لاَ الَّذي اَحْسَنَ اسْتَغْني عَنْ عَوْنِكَ وَرَحْمَتِكَ وَلاَ الَّذي اَسآءَ وَاجْتَرَءَ عَلَيكَ وَلَمْ يرْضِكَ خَرَجَ عَنْ قُدْرَتِكَ يا رَبِّ يا رَبِّ يا رَبِّ

درس چهارم :

همه ی مردم چه خوب چه بد محتاج و تحت ربوبیت خدایند .

[بِكَ] عَرَفْتُكَ وَاَنْتَ دَلَلْتَني عَلَيكَ وَدَعَوْتَني اِلَيكَ وَلَوْلا اَنْتَ لَمْ اَدْرِ ما اَنْتَ

درس پنجم :

 هر شناخت و هدایتی و ابزار و عوامل آن ، فقط از جانب خداست .

سوره مبارکه طه آیه 49 و 50

قَالَ فَمَن رَّبُّكُمَا يَامُوسىَ‏(49)

قَالَ رَبُّنَا الَّذِى أَعْطَى‏ كلُ‏َّ شىَ‏ْءٍ خَلْقَهُ ثمُ‏َّ هَدَى‏(50)

فرعون گفت: اى موسى! پروردگار شما دو نفر كيست؟ (49)

گفت: پروردگار ما كسى است كه به هر موجودى، آفرينش [ويژه‏] او را [آن گونه كه سزاوارش بود] به وى عطا كرده، سپس هدايت نمود. (50)

سوره مبارکه بقره آیه  31 و آیه 37

وَ عَلَّمَ ءَادَمَ الْأَسمَْاءَ كلَُّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلىَ الْمَلَئكَةِ فَقَالَ أَنبُِونىِ بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ(31)

و خدا همه نام‏ها [ىِ موجودات‏] را به آدم آموخت؛ سپس [هويت و حقايق ذات موجودات را] به فرشتگان ارائه كرد و گفت: مرا از نام‏هاى ايشان خبر دهيد، اگر [در ادعاى سزاوار بودنتان به جانشينى‏] راستگوييد. (31)

فَتَلَقَّى ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ كلَِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ(37)

پس آدم كلماتى را [مانند كلمه استغفار و توسّل به اهل بيت عليهم السلام كه مايه توبه و بازگشت بود] از سوى پروردگارش دريافت كرد و [پروردگار] توبه‏اش را پذيرفت؛ زيرا او بسيار توبه‏پذير و مهربان است. (37)

علق آیه 5

عَلَّمَ الْانسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ(5)

[و] به انسان آنچه را نمى‏دانست تعليم داد. (5)

سوره مبارکه قصص آیات  76 و 77 و 78

* إِنَّ قَرُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسىَ‏ فَبَغَى‏ عَلَيْهِمْ وَ ءَاتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتحَِهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُوْلىِ الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يحُِبُّ الْفَرِحِينَ(76)

وَ ابْتَغِ فِيمَا ءَاتَئكَ اللَّهُ الدَّارَ الاَْخِرَةَ وَ لَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَ أَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لَا تَبْغِ الْفَسَادَ فىِ الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يحُِبُّ الْمُفْسِدِينَ(77)

قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلىَ‏ عِلْمٍ عِندِى أَ وَ لَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَ أَكْثرَُ جَمْعًا وَ لَا يُسَْلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ(78)

همانا قارون از قوم موسى بود كه بر آنان تعدى و تجاوز كرد، و از گنجينه‏هاى مال و ثروت آن اندازه به او داديم كه حمل كليدهايش بر گروهى نيرومند گران و دشوار مى‏آمد. [ياد كن‏] هنگامى كه قومش به او گفتند: [متكبرانه و مغرورانه‏] شادى مكن، قطعاً خدا شادمانان [متكبر و مغرور] را دوست ندارد. (76)

در آنچه خدا به تو عطا كرده است سراى آخرت را بجوى، و سهم خود را از دنيا فراموش مكن، و نيكى كن همان گونه كه خدا به تو نيكى كرده است، و در زمين خواهان فساد مباش، بى‏ترديد خدا مفسدان را دوست ندارد. (77)

گفت: جز اين نيست كه اين [ثروت و مال انبوه‏] را بر پايه دانشى كه نزد من است به من داده‏اند. آيا نمى‏دانست كه خدا پيش از او اقوامى را هلاك كرده است كه از او نيرومندتر و ثروت‏اندوزتر بودند؟ و مجرمان [كه جرمشان معلوم و مشهود است‏] از گناهانشان بازپرسى نمى‏شود. (78)

پس ریشه تمام انحرافات و تخلفات بشر و ریشه تمام کفر پرداختن به علم اکتسابی یا : پیروی از ذهن و ظاهر و وهم و خیال و غفلت از علم حضوری و تفکر و تعقل و تدبر نداشتن است .

اَلْحَمْدُ للهِ الَّذي اَدْعوُهُ فَيجيبُني وَ اِنْ كُنْتُ بَطيـئاً حينَ يدْعوُني

وَالْحَمْدُ للهِ الَّذي اَسْئَلُهُ فَيعْطيني وَاِنْ كُنْتُ بَخيلاً حينَ يسْتَقْرِضُني

 سوال :

 پس علل تاخیر اجابت دعا در چیست  ؟؟؟؟

 نامه 31 : پس تاخیر در اجابت دعا نا امیدت نکند زیرا عطا و بخشش به اندازه نیّت است .

چه بسا اجابت دعایت به تاخیر افتد تا :

1- پاداش طلب کننده بزرگتر شود ،

 2- و عطای امیدوار بیشتر شود

3- و چه بسا چیزی را بخواهی و به تو داده نشود ولی "بهتر از آن " در دنیا و آخرت به تو عنایت شود .

4-یا به خاطر " برنامه نیکوتری " این دعایت مستجاب نمی شود

 5- و شاید آنچه را که می خواهی اگر اجابت شود {{{{دینت}}}} تباه شود.

پس باید چیزی را بطلبی که زیباییش برای تو بماند و عذابش از تو دور باشد زیرا ثروت برایت باقی نمی ماند و تو هم برای آن باقی نمی مانی .

وَالْحَمْدُ للهِ الَّذي اُناديهِ كُلَّما شِئْتُ لِحاجَتي

 وَاَخْلوُ بِهِ حَيثُ شِئْتُ لِسِرِّي بِغَيرِ شَفيـع فَيقْضي لي حاجَتي

 اَلْحَمْدُللهِ الَّذي لا اَدْعُو غَيرَهُ

وَلَوْ دَعَوْتُ غَيرَهُ لَمْ يسْتَجِبْ لي دُعآئي

دُعآئي وَالْحَمْدُ للهِ الَّذي لا اَرْجُوغَيرَهُ

وَلَوْ رَجَوْتُ غَيرَهُ لاَخْلَفَ رَجآئي

وَالْحَمْدُ للهِ الَّذي وَكَلَني اِلَيهِ فَاَكْرَمَني وَلَمْ يكِلْني اِلَي النّاسِ فَيهينُوني وَالْحَمْدُ للهِ الَّذي تَحَبَّبَ اِلَي وَهُوَ غَنِي عَنّي

 وَالْحَمْدُ للهِ الَّذي يحْلُمُ عَنّي حَتّي كَاَ نّي لا ذَنْبَ لي فَرَبّي اَحْمَدُ شَيء عِنْدي وَاَحَقُّ بِحَمْدي

 

 

اللهم عجل لولیک الفرج


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است