مشاوره - جلسه 8



بسمه تعالی

مشاوره دکتر غفرانی

جلسه هشتم

 

پرسش:

اینکه خداوند علیم و حکیم است، چه اصلی استنباط  می شود؟

گفتیم سه مخلوقات علیرغم مشترکات، منحصر به فرد هستند.

اصل تبعیض نتیجه گرفته شد.

بقره 253-

برخى از آن پيامبران را بر برخى ديگر برترى بخشيديم از آنان كسى بود كه خدا با او سخن گفت و درجات بعضى از آنان را بالا برد و به عيسى پسر مريم دلايل آشكار داديم و او را به وسيله روح القدس تاييد كرديم و اگر خدا مى‏خواست كسانى كه پس از آنان بودند بعد از آن [همه] دلايل روشن كه برايشان آمد به كشتار يكديگر نمى‏پرداختند ولى با هم اختلاف كردند پس بعضى از آنان كسانى بودند كه ايمان آوردند و بعضى از آنان كسانى بودند كه كفر ورزيدند و اگر خدا مى‏خواست با يكديگر جنگ نمى‏كردند ولى خداوند آنچه را مى‏خواهد انجام مى‏دهد (۲۵۳)

 

تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِن بَعْدِهِم مِّن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَلَكِنِ اخْتَلَفُواْ فَمِنْهُم مَّنْ آمَنَ وَمِنْهُم مَّن كَفَرَ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلُواْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ ﴿۲۵۳﴾

     
 

 اسراء 55

و پروردگار تو به هر كه [و هر چه] در آسمانها و زمين است داناتر است و در حقيقت بعضى از انبيا را بر بعضى برترى بخشيديم و به داوود زبور داديم (۵۵)

 

وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا ﴿۵۵﴾

     
 

 

توبه 71- توبه 67-

و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مى‏دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‏دارند و نماز را بر پا مى‏كنند و زكات مى‏دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى‏برند آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است (۷۱)

 

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۷۱﴾

     
 

 

مردان و زنان دو چهره [همانند] يكديگرند به كار ناپسند وامى‏دارند و از كار پسنديده باز مى‏دارند و دستهاى خود را [از انفاق] فرو مى‏بندند خدا را فراموش كردند پس [خدا هم] فراموششان كرد در حقيقت اين منافقانند كه فاسقند (۶۷)

 

الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُواْ اللّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿۶۷﴾

     
 

 

رعد 4-

و در زمين قطعاتى است كنار هم و باغهايى از انگور و كشتزارها و درختان خرما چه از يك ريشه و چه از غير يك ريشه كه با يك آب سيراب مى‏گردند و [با اين همه] برخى از آنها را در ميوه [از حيث مزه و نوع و كيفيت] بر برخى ديگر برترى مى‏دهيم بى گمان در اين [امر نيز] براى مردمى كه تعقل مى‏كنند دلايل [روشنى] است (۴)

 

وَفِي الأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِّنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَى بِمَاء وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ فِي الأُكُلِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿۴﴾

     
 

 

نحل 71-

و خدا بعضى از شما را در روزى بر بعضى ديگر برترى داده است و[لى] كسانى كه فزونى يافته‏اند روزى خود را به بندگان خود نمى‏دهند تا در آن با هم مساوى باشند آيا باز نعمت‏خدا را انكار مى‏كنند (۷۱)

 

وَاللّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الْرِّزْقِ فَمَا الَّذِينَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّي رِزْقِهِمْ عَلَى مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَهُمْ فِيهِ سَوَاء أَفَبِنِعْمَةِ اللّهِ يَجْحَدُونَ ﴿۷۱﴾

     
 

 

نور 40

يا [كارهايشان] مانند تاريكيهايى است كه در دريايى ژرف است كه موجى آن را مى‏پوشاند [و] روى آن موجى [ديگر] است [و] بالاى آن ابرى است تاريكيهايى است كه بعضى بر روى بعضى قرار گرفته است هر گاه [غرقه] دستش را بيرون آورد به زحمت آن را مى‏بيند و خدا به هر كس نورى نداده باشد او را هيچ نورى نخواهد بود (۴۰)

 

أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُّجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا وَمَن لَّمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ ﴿۴۰﴾

     
 

 

پس استنباطی که می شود: هر ویژگی، جنسیت، شکل، و نقشی که خداوند علم و حکیم به هر فردی امانت داده... قطعا عالمانه و حکیمانه بوده و به صلاح او و سایرین و برای تکامل او و سایرین ضروری است.

(حکمت، کاربردی کردن علم است.  تبدیل علم به عمل است)

 و هر نوع اعتراض و مخالفتی با نقش خدادادی خود انکار علیم و حکیم بودن خداست.

در جهان فقط دو نوع نقش اصلی ظهور و حضور امکان دارد.

مانند:

حضور روح که در بدن ظهور پیدا می کند.

حضور برق که در وسائل مختلف ظهور پیدا می کند.

حضور کارگردان که در بازیگران هر فیلمی ظهور پیدا می کند.

حضور مربی که در بازیکنان هر تیمی ظهور پیدا می کند

حضور فرمانده که  در رزمندگان ظهور پیدا می کند.

پس خداوند به اندازه قابلیت هر مخلوق یکی از این دو نقش را از او انتظار دارد.

لذا تنها همزمان خداوند حکیم . علیم به آدم این بود که:

با همسر خود آرام بگیر

 (بقره 35)

و گفتيم اى آدم خود و همسرت در اين باغ سكونت گير[يد] و از هر كجاى آن خواهيد فراوان بخوريد و[لى] به اين درخت نزديك نشويد كه از ستمكاران خواهيد بود (۳۵)

 

وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ ﴿۳۵﴾

     
 

 

چون زوجیت صورت نگرفته و نتوانستند بخورند و لذا نخوردند. گول خوردند.

در واقع خداوند خواست تا زندگی با حضور پرنشاط زن در مرد ظهور پیدا کند .

زیرا زن سرچشمه صفات جمال الهی و آرامش ، نشاط و انگیزه ، امید و زندگی و صبر است .

ببلان آواز در گل یافتند               شاعران در زن تکامل یافتند

زن محبت را تلافی می کند          خستگی را ترمه بافی میکند

زن درخشان می کند الماس را      زن تجلی میدهد احساس را

لذا خداوند حکیم ، اولین حضور را در وجود حضرت فاطمه سلام الله علیها قرار داد و ایشان را در نبوت و امامت به ظهور در آورد .

خداوند علیم و حکیم فرمود :

یا احمد لولاک کما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک

( افلاک هر چیزی که حرکن و جهش دارد .)

به عبارت دیگر خداوند آب را سرچشمه ی زندگی قرار داد و همه چیز را از آب افرید .

انبیا 30

 

نور 45

و خداست كه هر جنبنده‏اى را [ابتدا] از آبى آفريد پس پاره‏اى از آنها بر روى شكم راه مى‏روند و پاره‏اى از آنها بر روى دو پا و بعضى از آنها بر روى چهار [پا] راه مى‏روند خدا هر چه بخواهد مى‏آفريند در حقيقت‏خدا بر هر چيزى تواناست (۴۵)

 

وَاللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِن مَّاء فَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَى بَطْنِهِ وَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَى رِجْلَيْنِ وَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَى أَرْبَعٍ يَخْلُقُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۴۵﴾

قطعا آياتى روشن

   
 

 

و آب را مهریه حضرت زهرا س قرار داد .

( خاصیت آب جاری شدن است . زن باید جاری شود . )

مردها با مهریه دادن ، مهر حضرت زهرا سلام الله را دریافت می کنند از آب معرفت و رحمت ...بهره مند می شوند .

انا اعطیناک الکوثر ( چون کو.ثر داریم بدخواهان هیچ کاری نمی توانند بکنند . تو را با زن بیمه کردیم اسلام را با وجود حضرت زهرا سلام الله بیمه کردیم . )

نعم اعون فی طاعه الله ( کلام حضرت علی علیه السلام به حضرت رسول )

یعنی حضرت علی علیه السلام در اطاعت خود نیازمند حضرت زهرا سلام الله هستند .

یعنی انسان کامل مثل حضرت علی علیه السلام در اطاعت خداوند نیازمند معاونت زهرای اطهر است

اولین فردی که خداوند امتحانش کرد حضرت زهرا بود .

یا ممتحنه امتحنک الله الذی خلقک ..فوجدک لما امنحنک صابره ( بحار الانوار ج 97 ص 194 حدیث 11)

صابره یعنی : تبلور عقلانیت و اراده و نقش پذیری .

صابره یعنی : رضایت تمام و بندگی کامل و مادر زینبین و حسنین بودن و مردان تنها از دامن زنان صابر به معراج می رسند .

مشکل بانوان چیست ؟

اولا : قرآن ، فرزند را برای پدر می داند .

والوالدات یرضعن ....مولود له

یعنی فرزند برای پدر است .

اختلافات

پس حق این ایه با اینکه مادر بیشترین نقش را در رشد فرزند دارد اما از نظر شرع و قوانین تمام جهان ، مسول فرزند نیست .

ثانیا :

قرآن هنر زوجیت زن را برای شوهر می داند :

به استناد آیه 235 بقره   .... متاسفانه برخی از بانوان این دوحکم الهی را قبول ندارند.

بخش دوم انواع اختلافات :

تقسیم اول :

اختلافات طبیعی و غیر طبیعی

اختلافات قابل حل و غیر قابل حل

اختلافات مربوط به قبل از ازدواج

اختلافات مربوط به بعد از ازدواج

اختلافات  مربوط  گفتار و رفتار و اخلاق خود زوج

اختلافات مربوط  به فرزندان

اختلافات مربوط به والدین

 اختلافات مربوط  به با دیگران ( بستگان و دوستان )

اختلافات مربوط  به کار و منزل و تحصیل و وسایل

تقسیم دوم :

الف : اختلافات داخلی :

اختلافات شبانه

اختلافات روزانه :

مربوط به بچه ها ، مربوط به خانه و وسایل ، اختلافات مربوط به کار و درس و سفر ، اختلافات مربوط به میهمانان و دیگران

ب: اختلافات بیرونی :

حوادث اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی ، نظامی ، حوادث طبیعی و غیر طبیعی ، بیماری ها ، دخالت ها

 

 

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است