مشاوره - جلسه 4



بسمه تعالی

جلسه مشاوره دکتر غفرانی

جلسه چهارم:

اصل دوم زندگی:

انسان دائماً در حال امتحان است.

آزمون انسان چیست؟

آزمون او این است که آیا قابلیت های خدادادی خود را عاقلانه شکوفا  و تکالیفش را به موقع و زیبا انجام می دهد یا خیر.

"قد جعل الله لکلّ شیء قدراً"

تنها نیاز مخلوق چیست؟

تنها نیاز مخلوق، ابراز است.

آزمون ما این است که:

انسان خودخواه می شود یا خداخواه؟

در برخورد با افراد، اشیاء، حوادث است که مشخص می شود خودخواه عمل می کنیم یا خداخواه.

افراد: خانواده، دوستان، مردم و...

اشیاء: ثروت، قدرت، گوشی، ماشین، تجملات، فرش، ...

حوادث: تصادف،...

أ رأیت من اتخد الهه هواه أفأنت تکون علیه وکیلاً

انسانی که از هوای نفس پیروی می کند، خودبزرگ بین و خود کم بین است در مقابل بیرون، خود کم بین و در خانه خودبزرگ بین.

هر انسان سلطه گری ، یک جا سلطه پذیر است. تمام انسان های متکبر در مقابل نفس خود سلطه پذیر هستند.

آیه 14 سوره یونس:

آنگاه شما را پس از آنان در زمين جانشين قرار داديم تا بنگريم چگونه رفتار مى‏كنيد (۱۴)

 

ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلاَئِفَ فِي الأَرْضِ مِن بَعْدِهِم لِنَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ ﴿۱۴﴾

     
 

 

باید ببینیم که از صبح تا الان ابراز (صادرات)  داریم یا کسب (واردات) ؟ متأسفانه دنبال ظاهر هستیم و دنبال ابراز نیستیم.

آیه 165 سوره انعام:

 

 

و اوست كسى كه شما را در زمين جانشين [يكديگر] قرار داد و بعضى از شما را بر برخى ديگر به درجاتى برترى داد تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد آرى پروردگار تو زودكيفر است و [هم] او بس آمرزنده مهربان است (۱۶۵)

 

وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلاَئِفَ الأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۶۵﴾

 

 

باید ببینیم از قلب و روح، و جسم و غرایز خود در طول شبانه روز چگونه استفاده می کنیم؟

باید در هر لحظه توانایی هایمان را ابراز کنیم. ازدواج یکی از همین راه ها ست.

اما همین راه (ازدواج) را می توان خداخواهانه کرد یا خودخواهانه؟

می توان غذا را بدون بسم الله خورد یا با بسم الله.

الذی خلق الموت و الحیاه لیبلوکم ایکم احسن عملاً و هو العزیز الغفور

دیگران توهین و استهزا می کنند، حوادث اتفاق می افتند. ما چه می کنیم؟

تمام شکایات ما از دیگران به این علت است که از خودمان غافلیم. اگر با بسم الله و توجه به خدا کاری انجام دهیم، خودمان را به شارژر وصل کرده ایم و کم نخواهیم آورد. همان طور که آسیه با فرعون زندگی کرد و کم نیاورد.

اگر "من" بخواهد وارد کار باشد، کم خواهیم آورد. دائماً باید مصداق "وجه توجهی للذی فطر السموات..." باشیم . دائماً باید متوجه خدا باشیم.

انسان با توجه به "من" شیطان را حمایت و قدرتمند می کند.

سوره احزاب آیه 43.

اوست كسى كه با فرشتگان خود بر شما درود مى‏فرستد تا شما را از تاريكيها به سوى روشنايى برآورد و به مؤمنان همواره مهربان است (۴۳)

 

هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا ﴿۴۳﴾

     
 

 

باید از خودشناسی شروع کرد و به خداشناسی رسید.

فعل مضارع "لیبلوکم" استمرار را می رساند و یعنی هر لحظه در حال امتحانیم.

واکنش ما به اطراف چگونه است؟

مثلا خانم های خانه دار خود را بی کار و بی عار فرض می کنند در حالی که در زیارت عاشورا می خوانیم:

خدا لعنت کند کسی را که زین بست و... پس زن ها در کار مردها شریک هستند. یعنی حضرت زهرا در تمام شمشیرهایی که حضرت علی زده، همکار بوده :"نعم العون فی طاعه الله"

پس  اینکه مورد تشویق و تحسین قرار می گیریم اینها همه امتحان است و انسان حتی یک لحظه بدون امتحان نیست.

پس واکنش ما به حوادث باید عاقلانه، هنرمندانه ، احسن و صالح باشد. باید مقتضیات زمان و مکان و مخاطب را رعایت کنیم.

ما در محیط مان، دائماً سوره زلزال داریم و در هر حال زلزله رخ می دهد.

زلزله ها دو جورند:

یا خانه ها یمان را تکان می دهند.

یا خودمان را تکان می دهند.

با زلزله ای که همسر، رسانه، اخبار و... در ما به وجود می آورد ، مقاومت باورهای ما درنظر گرفته و سنجیده می شود.

پسری در جایی کار می کرد، خلنم خانه درها را بست و به او گفت من برای تو مهیا شدم.

امتحان او این بود که در این زلزله متزلزل نشود. اولین کارش "معاذ الله" بود. یعنی در آغوش خدا رفت. نه احتمالش را می داد و نه توقعش را داشت.

در حدیثی از امیرالمومنین در مجمع البحرین:

عقل انسان ها : عقل متصل یا حجت درونی

به پیامبرها و ائمه عقل منفصل می گویند یا حجت ظاهری.

عقل متصل به عقل منفصل وصل است. به ما الهام می شود که چه کنیم؟ (عقل منفصل= یعنی هر حکمی که در ذهن تصدیق می کنیم همه با عنایت الهی و فیض ائمه است. پس اگر عنایت امام زمان نبود، ما همه نابود می شدیم.)

اگر باور کنیم که هرلحظه در حال امتحانیم، هیچ گاه شکایت نمی کنیم چون خودمان را در حال کنکور و آزمایش می بینیم.

اصل سوم زندگی:

زن و شوهر باعث بدبختی یا خوشبختی یکدیگر نمی شوند. کارنامه و سرنوشت زن و شوهر هرگز به هم گره نمی خورد.

در ازدواج توانایی هماهنگ شدن بسیار مهم است.(ازدواج می کنیم تا تنه بزنیم و تنه بخوریم، هرکس توانایی ایستادگی بیشتری داشت او ابراز بهتری خواهد داشت) ما باید تکلیف خود را در هر لحظه و در هر امتحان انجام دهیم. ما مأمور به تکلیف هستیم.

و فی انفسکم افلا تبصرون

نساءکم حرس لکم...

من کان یرید حرس الاخره و من کان یرید حرس الدنیا...

اینجا اشاره می کند که برخی حرس دنیا را می خواهند و برخی حرس آخرتی می خواهند.

پس دو نوع زن داریم:

  1. زنی ک نگاه را آسمانی می کند (حرس آخرتی)
  2. زنی که دنبال دنیا و زینت هاست(حرس دنیایی)

زن اگر همسرداری خود را خوب انجام دهد، نقش هدایتی خود را به درستی انجام خواهد داد.

زن های بهشتی چشم از شوهرانشان برنمی دارند. از منظر قرآن گره خوردن کارنامه و سرنوشت افراد، محال است زیرا:

 (فصلت/46)

هر كه كار شايسته كند به سود خود اوست و هر كه بدى كند به زيان خود اوست و پروردگار تو به بندگان [خود] ستمكار نيست (۴۶)

 

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿۴۶﴾

     
 

 

(مومنون آیه 102)

پس كسانى كه كفه ميزان [اعمال] آنان سنگين باشد ايشان رستگارانند (۱۰۲)

 

فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۱۰۲﴾

     
 

 

یعنی نسبت ها برداشته می شود.

تا مادر نشوی، بهشت زیر پایت نمی رود. برای کمال باید مسلط بر نفس خود شوید. یک ورزشکار نیرو را از درون خود می گیرد.

طبق آیات زیر هیچ کس بار دیگران را بر دوش نمی کشد ولی انقدر بی برنامه هستیم خودمان را با دیگران درگیر می کنیم:

آیه 164 انعام

بگو آيا جز خدا پروردگارى بجويم با اينكه او پروردگار هر چيزى است و هيچ كس جز بر زيان خود [گناهى] انجام نمى‏دهد و هيچ باربردارى بار [گناه] ديگرى را برنمى‏دارد آنگاه ازگشت‏شما به سوى پروردگارتان خواهد بود پس ما را به آنچه در آن اختلاف مى‏كرديد آگاه خواهد كرد (۱۶۴)

 

قُلْ أَغَيْرَ اللّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلاَ تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۱۶۴﴾

     
 

 

آیه 14 اسراء

نامه‏ات را بخوان كافى است كه امروز خودت حسابرس خود باشى (۱۴)

 

اقْرَأْ كَتَابَكَ كَفَى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا ﴿۱۴﴾

     
 

 

آیه  7 سوره اسراء

اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده‏ايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نموده‏ايد] و چون تهديد آخر فرا رسد [بيايند] تا شما را اندوهگين كنند و در معبد[تان] چنانكه بار اول داخل شدند [به زور] درآيند و بر هر چه دست‏يافتند يكسره [آن را] نابود كنند (۷)

 

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِيَسُوؤُواْ وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِيرًا ﴿۷﴾

     
 

 

یقول یا لیتنی قدّمت  لحیاتی ...چرا؟ چون عالم بی عمل بدبوترین در جهنم است.

چون "فیومئذ لایعذب عذابه احد" پس کارنامه و سرنوشت هر فردی فقط تابع "نیت، گفتار، رفتار و اخلاق" خود اوست. پس انسان عاقل فقط و فقط باید مراقب خودش باشد. نظم عالم این است که هرکس باید کار خود را انجام دهد.

آیه 15 مائده.

اى اهل كتاب پيامبر ما به سوى شما آمده است كه بسيارى از چيزهايى از كتاب [آسمانى خود] را كه پوشيده مى‏داشتيد براى شما بيان مى‏كند و از بسيارى [خطاهاى شما] درمى‏گذرد قطعا براى شما از جانب خدا روشنايى و كتابى روشنگر آمده است (۱۵)

 

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِّمَّا كُنتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ قَدْ جَاءكُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُّبِينٌ ﴿۱۵﴾

     
 

 

با توجه به این آیه:

اولا باید مراقب خودمان باشیم و در ثانی بدانیم هیچ گمراهی انسان را بر   نمی گرداند.

"اگر رابطه مان را با خدا خوب کنیم، خدا رابطه مان را با مردم خوب       می کند."

 ( سوره معارج آیه 23)

همان كسانى كه بر نمازشان پايدارى مى‏كنند (۲۳)

 

الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ ﴿۲۳﴾

     
 

 

یعنی فقط کسانی که دائما در حال نماز هستند و دائما مراقب خودشان هستند بهترین ابراز را دارند و جزع و فزع نمی کنند.

 

اللهم عجل لولیک الفرج


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است