فرآیند زندگی از منظر قرآن 2 - جلسه 3



بسم رب الحسین علیه السلام

جلسه سوم فرآیند زندگی از منظر قرآن دور دوم

تاریخ : 19 / 11 / 94

 

زندگی:

ز= زیبایی ظاهر و باطن

ن= نیایشی همیشگی با خالق

د= درهای مبهم و فراوان رهایی

گ= گامهای محکم و استوار

ی= یاری همدم و همراه 

 

سوال : دنیا بزرگتر است یا انسان ؟

قطعا انسان زیرا انسان در دنیا هست اما انسان از دنیا نیست (مرغ باغ ملکوت است )

لذا وقتی دنیا به پایان میرسد زندگی انسان تازه شروع می شود

دل آدمی بزرگتر از این زندگی است و این راز تنهایی اوست "علی صفائی حائری"

 

زندگی چیست ؟؟

زندگی مسیر فرآیند و شدن و انا الیه راجعون است

 

فرآیند یعنی چه؟؟

یعنی آنچه ورودی را به یک یا چند خروجی تبدیل می کند مانند فرآیند ساخت یک موتور یا ماشین (مراحل است و به این مراحل فرآیند می گویند ) (این فرآیند احتمالا کلمه فلق است شکفتگی فرآیند دارند )

پس فرآیند هر چیزی ، حتما مراحل مختلفی دارد تا به تدریج آن چیز ، تمام و یا کامل شود و به مقصد خود برسد

تمام : فرآیند رفع نقص در بودن است .

نقص نداریم یعنی همه ی اعضا را داریم .

اما کامل :فرآیند رفع نقص در شدن است .

(همه زبان دارند ولی فرآیند گویایی آنها خوب رشد نمی کند )

(خدا نورش را تمام می کند اما کامل کردن نور به عهده خود ماست ، یعنی برای شدن خودم استفاده نمی کنم ،ناقص العقول یعنی کامل نیست مثل پزشک شدن و پزشکی کردن ، پس یک نقص ضد تمام است یک نقص ضد کمال است )

مخلوقات مادی در طبیعت ، احتمالا فقط تمام می شوند . بهره ای از کمال نمی برند ( کمال حد ندارد ) لذا نیازی به توجه ندارد (توجهی به خدا ندارد اما انسان شاید تنها مخلوقی است که در فرآیند زندگی باید پلکان تکامل را طی کند پس او نیازمند توجه دائمی به کمال مطلق و حیّ قیوم است )

(حیات طیبه آخر ندارد پس قرار نیست مثل گندم زرد بشویم )

لذا قرآن افرادی که ظاهرا نقصی ندارند اما در مسیر کمال قرار نمی گیرند !!!

و توجهی به حیّ قیوم ندارند را غافل و مخلوقی مانند انعام معرفی میکنند :

 

اعراف 179

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﴿179﴾

و در حقيقت بسيارى از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‏ايم [چرا كه] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‏كنند و چشمانى دارند كه با آنها نمى‏بينند و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‏شنوند آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ترند [آرى] آنها همان غافل‏ماندگانند (179)

 

لذا قرآن به رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمان می دهد که چشم از افراد متوجه بر ندارد و توجهش به افراد غافل منحرف نشود :

کهف 28

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا ﴿28﴾

و با كسانى كه پروردگارشان را صبح و شام مى‏خوانند [و] خشنودى او را مى‏خواهند شكيبايى پيشه كن و دو ديده‏ات را از آنان برمگير كه زيور زندگى دنيا را بخواهى و از آن كس كه قلبش را از ياد خود غافل ساخته‏ايم و از هوس خود پيروى كرده و [اساس] كارش بر زياده‏روى است اطاعت مكن (28)

 

( میزان زندگی ما به میزان توجه ماست اگر توجه باشد تمام عالم با شماست )

حیوانات ظاهرا دو چشم دارند اما فقط ظاهر را می بینند اما انسان ظاهر و باطن را باید ببیند .

 

پس فرآیند زندگی انسان تابع توجه است .

((توجه یک ارتباط قلبی است )) و از این منظر تمام مردم به دو گروه بی توجه و با توجه تقسیم می شوند .

(بی توجه مثل حیوان محدود و بسته و بدون کمال زندگی می کنند )

افراد بی توجه با امانتهای الهی سرگرم و از آزمون الهی غافل است و با خیالبافی و پیروی از اوهام ، خود را مقایسه و برتر می پندارند :

 

32 تا 36 کهف

وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعًا ﴿32﴾

و براى آنان آن دو مرد را مثل بزن كه به يكى از آنها دو باغ انگور داديم و پيرامون آن دو [باغ] را با درختان خرما پوشانديم و ميان آن دو را كشتزارى قرار داديم (32)

 

كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَهَا وَلَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَيْئًا وَفَجَّرْنَا خِلَالَهُمَا نَهَرًا ﴿33﴾

هر يك از اين دو باغ محصول خود را [به موقع] مى‏داد و از [صاحبش] چيزى دريغ نمى‏ورزيد و ميان آن دو [باغ] نهرى روان كرده بوديم (33)

 

وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا ﴿34﴾

و براى او ميوه فراوان بود پس به رفيقش در حالى كه با او گفت و گو مى‏كرد گفت مال من از تو بيشتر است و از حيث افراد از تو نيرومندترم (34)

 

وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ قَالَ مَا أَظُنُّ أَن تَبِيدَ هَذِهِ أَبَدًا ﴿35﴾

و در حالى كه او به خويشتن ستمكار بود داخل باغ شد [و] گفت گمان نمى‏كنم اين نعمت هرگز زوال پذيرد (35)

 

وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِن رُّدِدتُّ إِلَى رَبِّي لَأَجِدَنَّ خَيْرًا مِّنْهَا مُنقَلَبًا ﴿36﴾

و گمان نمى‏كنم كه رستاخيز بر پا شود و اگر هم به سوى پروردگارم بازگردانده شوم قطعا بهتر از اين را در بازگشت‏خواهم يافت (36)

اما انسان با توجه امانت های الهی را برای آزمایش می بیند لذا تمام توجه او به خالق و آخرت خویش است .

 

37 تا 41 کهف

قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَكَفَرْتَ بِالَّذِي خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاكَ رَجُلًا ﴿37﴾

رفيقش در حالى كه با او گفت و گو مى‏كرد به او گفت آيا به آن كسى كه تو را از خاك سپس از نطفه آفريد آنگاه تو را [به صورت] مردى درآورد كافر شدى (37)

 

لَّكِنَّا هُوَ اللَّهُ رَبِّي وَلَا أُشْرِكُ بِرَبِّي أَحَدًا ﴿38﴾

اما من [مى‏گويم] اوست‏خدا پروردگار من و هيچ كس را با پروردگارم شريك نمى‏سازم (38)

 

وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاء اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ إِن تُرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنكَ مَالًا وَوَلَدًا ﴿39﴾

و چون داخل باغت‏شدى چرا نگفتى ماشاء الله نيرويى جز به [قدرت] خدا نيست اگر مرا از حيث مال و فرزند كمتر از خود مى‏بينى (39)

 

فَعَسَى رَبِّي أَن يُؤْتِيَنِ خَيْرًا مِّن جَنَّتِكَ وَيُرْسِلَ عَلَيْهَا حُسْبَانًا مِّنَ السَّمَاءِ فَتُصْبِحَ صَعِيدًا زَلَقًا ﴿40﴾

اميد است كه پروردگارم بهتر از باغ تو به من عطا فرمايد و بر آن [باغ تو] آفتى از آسمان بفرستد تا به زمينى هموار و لغزنده تبديل گردد (40)

 

أَوْ يُصْبِحَ مَاؤُهَا غَوْرًا فَلَن تَسْتَطِيعَ لَهُ طَلَبًا ﴿41﴾

يا آب آن [در زمين] فروكش كند تا هرگز نتوانى آن را به دست آورى (41)

(خیر یعنی بهشتی یعنی جاودانگی)

پس زندگی دنیوی و زندگی حیوانی چیزی جز درجا زدن و دور خود چرخیدن و آسیب پذیر بودن نیست :

 

24 تا 26 مائده

قَالُواْ يَا مُوسَى إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا أَبَدًا مَّا دَامُواْ فِيهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ ﴿24﴾

گفتند اى موسى تا وقتى آنان در آن [شهر]ند ما هرگز پاى در آن ننهيم تو و پروردگارت برو[يد] و جنگ كنيد كه ما همين جا مى‏نشينيم (24)

 

قَالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ إِلاَّ نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ ﴿25﴾

[موسى] گفت پروردگارا من جز اختيار شخص خود و برادرم را ندارم پس ميان ما و ميان اين قوم نافرمان جدايى بينداز (25)

 

قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الأَرْضِ فَلاَ تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ ﴿26﴾

[خدا به موسى] فرمود [ورود به] آن [سرزمين] چهل سال بر ايشان حرام شد [كه] در بيابان سرگردان خواهند بود پس تو بر گروه نافرمانان اندوه مخور (26)

(یتیهون دور خود بچرخید ) 

 

اما در فرآیند زندگی با اینکه شخص رفتارهای متنوعی دارد اما به خاطر نگاه موحدانه اش به زندگی او یکپارچه و منسجم و در مسیر تحول و پیشرفت و نو شدن در برابر هر زلزله ای ((مقاوم)) است :

چرا؟؟؟

زیرا دنیا محل حوادث و انواع زلزله است :

1 و 2 حج

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ ﴿1﴾

اى مردم از پروردگار خود پروا كنيد چرا كه زلزله رستاخيز امرى هولناك است (1)

 

يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَمَا هُم بِسُكَارَى وَلَكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ ﴿2﴾

روزى كه آن را ببينيد هر شيردهنده‏اى آن را كه شير مى‏دهد [از ترس] فرو مى‏گذارد و هر آبستنى بار خود را فرو مى‏نهد و مردم را مست مى‏بينى و حال آنكه مست نيستند ولى عذاب خدا شديد است (2)

(دنیا با زلزله تمام می شود)

اذا زلزلت الارض زلزالها

 

انواع زلزله ؟؟؟

1- زلزله های طبیعی که ساختمان ها را تهدید می کنند .

2- زلزله هایی که افراد بی اراده و بی ایمان را متزلزل می کنند :

(این زلزله ها برای چک کردن مومنین است )

احزاب 11

هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا ﴿11﴾

آنجا [بود كه] مؤمنان در آزمايش قرار گرفتند و سخت تكان خوردند (11)

و اقدام عاقلانه در برابر هر نوع زلزله ای مقاوم سازی است .

(ما باید ایمان خود را تقویت کنیم تا متزلزل نشویم)

اللهم عجل لولیک الفرج

 

برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است