امید در زندگی جلسه 5



بسمه تعالی

جلسه پنجم

امید در زندگی دکتر غفرانی

عوامل بیرونی برای امیدواری کدام اند؟

عامل اول- خداوند هر پیامبر را مبشر قرار داد تا مردم را به آخرتی زیبا امیدوار کند.

" إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلاَ تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِيمِ.(بقره 119) كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ الَّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (بقره213)" پس هرکه رسالت دارد باید اول مبشر باشد، اول امید ایجاد کند بعد نذیر باشد.

 " وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلاَّ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ فَمَنْ آمَنَ وَأَصْلَحَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ (انعام 48)" زیرا بدون بشارت برای مردم مجذوب دنیا جای اعتراض و ایراد باقی می ماند.

" يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَى فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ أَن تَقُولُواْ مَا جَاءنَا مِن بَشِيرٍ وَلاَ نَذِيرٍ فَقَدْ جَاءكُم بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (مائده 19)" اگر بشیر نمی آمد بشر اعتراض می کرد.

آیه اتمام حجت: " رُّسُلًا مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (نساء 165) ما رسولان را فرستادیم که دائماً بشارت می دهند تا برای مردم بهانه ای باقی نماند." اگر بشارت نبود ما مثل حیوان بودیم.

خداوند توسط پیامبران و آیات خود به مردم، آینده ای زیبا و روشن را بشارت می دهد. بشارت، خبری که ما را منبسط کند. انبساط نیازمند دو زمینه است، مباشرتی که از خیانت محفوظ شود و بشارتی که از گمراهی محفوظ بماند

. "أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّيَامَ إِلَى الَّليْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (بقره 187)"" وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (بقره 155)" (صابر: کسی که ایمان دارد. عاقل است. آخرت را قبول دارد.) " نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُم مُّلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ (بقره223)" به این علم برسید که خدا را حتماً ملاقات می کنید  (بشارت را باید از دامن زن بفهمید. زنها آینده ساز شما هستند، تقوا را در ارتباط با آنها رعایت کنید.) وقتی خدا را ملاقات می کنید، دوتا سؤال از شما        می شود.

 " يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا (نساء 1)" مورد سؤال واقع می شوید از خودش و از ارحام که خدا مراقب شماست. از همه سؤال می شود که درباره خدا چه کردید و با ارحام چه کردید. از زنها هم می پرسند که چقدر قدر خود را حفظ کردید و صابر بودید یا نه.

" وَبَشِّرِ الَّذِين آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُواْ هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (بقره25)"

" وَمَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاَّ بُشْرَى لَكُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُم بِهِ وَمَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِندِ اللّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ (ال عمران 126)" بُشْرَى لَكُمْ : بشارت ملائکه را حضرت علی ع منتقل کردند.

 " الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالأَسْحَارِ (آل عمران17)" مؤمنین به هم بشارت     می دهند. بشارت آینده قطعی به کفار و منافقین هم اعلام می شود.

 " إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الِّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (آل عمران21 )

"و" بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (نساء138)" بشارت به کفار را پیامبران می دهند ولی بشارت به مؤمنین را خدا می دهد.

عامل دوم- همه ی پیامبران زیباترین آینده را به مؤمنین و متقین و صالحین وعده دادند.

" يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَّا يَجْزِي وَالِدٌ عَن وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَن وَالِدِهِ شَيْئًا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ (لقمان 33)" اینجا اسم مادر نیامده پس معلوم می شود مادر نسبت به بچه مسئولییت ندارد، نقش دارد.

 " احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَأَزْوَاجَهُمْ وَمَا كَانُوا يَعْبُدُونَ. مِن دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلَى صِرَاطِ الْجَحِيمِ . وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ (صافات 22و24)

" مثلاً خداوند در سوره ی نور آیه 55 می فرماید " وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ "

دوکار ایمان و عمل صالح، اگر اینکار را نکنید کفر ورزیدید. کسی که دائم به خدا پناه می برد حتماً کار شایسته می کند و کاری که وظیفه ی اوست را انجام می دهد. همه حضور دارند در زمان امام زمان حتی اگر مرده باشند به شرطی که ایمان و عمل صالح داشته باشند. همه ی امور جهان دست ملائکه است. با ایمان و عمل صالح حضور مؤثر در خلافت حق دارید. اگر او شدیم به عنایت او، طهارت و لیاقت بهشت را پیدا می کنیم به شرطی که سعی کنیم جهالتها را کنار بگذاریم.

یا در سوره نساء آیه 122 می فرماید " وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا وَعْدَ اللّهِ حَقًّا وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قِيلًا "

در سوره مائده آیه 9 می فرماید " وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ " غفران یعنی می پوشانیم (خطاها را می پوشانیم) بعضی خواهان کار بد و بعضی خواهان کار خوب شما هستند.

" وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (توبه 72)" نحر جاریست، مظهر فیض الهی می شوید و تمام اسماء و صفات خدا از شما جاری می شود. ما که آیت خدا شدیم جاری می شویم و حضور پیدا می کنیم در جایگاه خلافت الهی که حضورش عین ظهورش است. سراغ اسماء شرط اگر بروید سنتهای الهی را پیدا می کنید. تجلی هر روز بیشتر است و آخر ندارد. نهایت ندارد. هر روز خلاقیت جدید.

" وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (توبه 122)" کسی که در بیت با خدا وفا کند بشارت باد شما را فوزی عظیم است.

عامل سوم- در عالم دونقش است: حضور و ظهور. روح حضور دارد، بدن شما ظهور دارد. در جهان بعضی نقشها حضور دارند و بعضی ظهور دارند. نقشهایی که بر عهده ی آقایان است ظهور دارند ولی آنها توسط زنها اداره    می شوند و حضور با زنهاست. خدا وعده داده که جانشین زمین شوند دین آنها تمکین پیدا می کند و بعد از نگرانی امنیت فراگیر شده و توحید استقرار پیدا می کند. با این وعده ایجاد امید کرده است. مردان و زنان مؤمن را به بهشت وعده داده و مساکن طیبه دارند و هم ازدواج مطهر دارند و هم رضایت خدا را دارند. زمین همین است، زمین را به غیر زمین تبدیل می کنند زمین به آنها ارث داده می شود البته قابلیت ها را در نظر می گیرند. " قَالَ اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ (اعراف 24)" هرکسی در ائمه حلت بفنائک شده حاضر است.

در دنیا تعلقات ذهنی افق دید شماست. ظالم کسی است که به نور، رحمت، مودت، حق و غیره پشت کرده است. پشت کردن به وعده خدا ظالم است پس مورد لعنت است یعنی دور شدن از رحمت خداست. خداوند متعال در آیات فراوان سنتهایی را مطرح کرده که امید آفرین هستند.

  1. "وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا (طلاق3)" اگر خدا بخواهد امورش را اجرا می کند. (توکل یعنی خدا را وکیل قرار دهید اما شما وظیفه ی خود را انجام دهید. توکل به آیات و دستورات خدا داشته باشید) "وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا (طلاق3)" (مدد:از بالا به پایین (به ضعیف)- کاری که امتداد پیدا کند امداد مال قوی است. نصر: از پایین به بالاست.) آنکه انرژی را می گیرد می شود حمایت شما را به خود شما برمی گرداند. اگر حمایت کنید ارزشهای خدا را او شما را حمایت می کند. (عون: معاون، فیض را از بالا می گیرد به پایین تقسیم می کند. نیازها را از پایین به بالا می رساند.)
  2. آیات 7تا9 محمد: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ. وَالَّذِينَ كَفَرُوا فَتَعْسًا لَّهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ. ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْاگر ارزشهای الهی را رعایت کیند خدا همه جوره حمایت می کند و گامهای شما را محکم می کند. استمرار نصر خدا به استمرار نصر ما ربط دارد.
  3. "يِا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إَن تَتَّقُواْ اللّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ. وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ (انفال 29و30)" خدا حق و باطل را آنچنان روشن می کند که درمانده نشوید و قرآن را جوری قرار می دهد که فرقان شما باشد، اگر تقوای خدا داشته باشید، کفار می خواهند مکر ایجاد کنند خدا هم مکر می کند ولی مکر خدا بر مکر آنها غلبه دارد. با تقوای خدا مکر خدا آنها را نابود می کند.
  4. "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (مائده54)" دو قوم لجوج بنی اسرائیل و اعراب هستند. اگر شما مرتد بشوید قوم سومی را می آورم که ویژگی دارند که زمینه ساز ظهور آخرین حجت می شوند. (که دست پیامبر روی شانه ی سلمان بود.)
  1. یُحِبُّهُمْ: خداوند عاشق رفتار و گفتار و تفکار و اخلاق و مواضع و ظاهر و باطن آنهاست.
  2. يُحِبُّونَهُ: آنها عاشق تعالیم قرآنی، ارزشهای دینی، وعاشق عبادت و اطاعت و محبتند.
  3. أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ: با خودی ها بسیار متواضع اند.
  4. أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ: با غیرخودی ها بسیار سخت گیر و نچسبند. نسبت به کافر نفوذپذیر و شکننده نیستند.
  5. يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ: دائماً در هر فرصتی برای حاکمیت ارزشهای الهی به کار مفید و تلاشی سازنده مشغولند.
  6. وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ: جوگیر و منفعل نیستند ظاهربین، دهن بین، تحت تأثیر و تهدید و تطمیع و توهین و تمسخر و استهزاء و جنگر روانی نیستند.
  7. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ. إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ. وَمَن يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده 54تا56) " پس این قوم سوم باید تحت هر شرایطی امیدوارانه قیام ومقاومت و استقامت و تعاون و اعتدال و صبر خودش را حفظ کند.
  1. "إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُواْ بِهَا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا إِنَّ اللّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ (ال عمران 120)" اگر به شما مسک حسن برسد ناراحت می شوید و اگر بدی برسد دشمن خوشحال می کند. اگر صبور باشید دشمن هیچ ضرری نمی تواند به شما بزند. بدها از موفقیت شما خوشحال نمی شوند.
  2. "وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ (نور52)"
  3. "يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَئِكَ يَقْرَؤُونَ كِتَابَهُمْ وَلاَ يُظْلَمُونَ فَتِيلًا (اسرا 7)" اگر به دیگران خوبی کردید به خودتان بازمی گردد و اگر بدی کردید به خودتان باز می گردد.
  4. "لئن شکرتم لازیدنکم" اگر قدردان نعمتها و رحمتها باشید، خودتان زیاد می شوید، قابلییتها و ظرفیت شما زیاد می شود، شرح صدر پیدا می کنید.
  5. "وَمَن يَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا (احزاب 31)" اگر خانمها قنوت برای خدا و رسول داشته باشند و کار شایسته انجام دهند دوبار اجر می دهیم. (زنان پیامبر و زنان مؤمن) (قنوت: بالاترین درجه و توجه و فرمانبرداری شما از خدا.) خدایا فقط خودت
  6. "إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ (حج38)" شما اگر اهل ایمان باشید همواره از شما دفاع می کنیم، اگر گول نخورید گُل نمی خورید. (امنوا: کسی که کافر و خائن نباشد، کفور نیست، خائن نیست، شکور است.)
  7. "أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ. الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ (حج39و40)" وقتی اجازه ی جهاد داده شد (به کسانی که از دیارشان به ناحق خارج شدند) چون گفتند ارباب ما خداست، خداوند فرموده  هرکه مرا حمایت کند حمایتش می کنم چون قوی و شکست ناپذیر هستم.

عامل چهارم- خداوند متعال ناامید را گمراه و کافر نامیده. "يَا بَنِيَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلاَ تَيْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ (یوسف 87)"

روحانیت در خود من است. مرکز امید عقل و فطرت خود ماست. "وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَلِقَائِهِ أُوْلَئِكَ يَئِسُوا مِن رَّحْمَتِي وَأُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (عنکبوت 23)" کسی که به آیات آفاقی و افقی توجهی ندارد، سپاسگزار نیست، از رحمت من مأیوس است، مأیوس بودن خودش عذابی دردناک است. "قَالَ وَمَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّآلُّونَ (حجر56)" یأس بالاتر از قنط است. نهایت ناامیدی یأس است.

چرا کافران و گمراهان از رحمت کبریایی ناامید هستند؟ چون آلوده به کبر و ریایند. روی قدرت و ثروت خود حساب می کنند. با این حال خداوند مهربان همه ی حریم شکنان را به بخشش کامل و فرصت جبران امیدوار نموده. "قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (زمر53)" خدا معصیت را نمی بخشد. عصیان همان لجبازی است.

عامل پنجم- خداوند مهربان امامت را ضامن و اکمال دین و عامل ناامیدی کفار قرارداده. "... الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (مائده 3)" اگر شما تمسک به ولایت داشته باشید، حیثیت شما از من باشد.

ویژگی های امیدوار:

  1. انسان بالغی است که به خودشناسی و خودباوری و خداجویی رسیده و با عقلانیت، ایمان، یقین و توکل هرچیزی را از خالقش می طلبد. مثلاً آمرزش گناهان، پوشاندن بدی ها و هم کاروان شدن با ابرار را مؤمنانه از خدا مسئلت دارد.
  2. فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لاَ أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِن دِيَارِهِمْ وَأُوذُواْ فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُواْ وَقُتِلُواْ لأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّن عِندِ اللّهِ وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ (آل عمران195)"
  3. همه ی وعده های الهی را می خواهد و رسوایی در آخرت را نمی خواهد.
  4. رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَى رُسُلِكَ وَلاَ تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّكَ لاَ تُخْلِفُ الْمِيعَادَ. فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لاَ أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِن دِيَارِهِمْ وَأُوذُواْ فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُواْ وَقُتِلُواْ لأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّن عِندِ اللّهِ وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ (آل عمران194و195)" ذکر و انثی، هرکسی حسابش با خدا مستقل است.
  5. مقاوم شدن، عاشق عبادت و شاکرشدن مردم را از خدا می خواهد.
  6. رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِندَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُواْ الصَّلاَةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُم مِّنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ (ابراهیم37)" بهترین گیاهی که باید از مکه بروید نماز است، وحدت، طواف، اعتکاف است. با اقامه ی نماز، مفاهیم نماز تبلور پیدا می کند.
  7. وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا. أُوْلَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا (فرقان74و75)" انسان امیدوار این ها را از خدا می خواهد و به او غرفه ای در بهشت می دهند به خاطر صبرش. در بهشت جای تهیت و سلامتی است.
  8. بلندپروازیش تا قرب الهی است.
  9. وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (تحریم11)" نجات دادن یعنی رفتار من مثل او نشود و عمل من مثل او نباشد. ظالم پشت به حق کرده است. چنین کسی ضرب المثل برای مؤمنان همه ی عالم است. مثل حضرت آسیه.
  10. در کهنسالی فرزند صالح می طلبد.
  11. هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء (آل عمران 38)" صفات خدا را بعد از دعاها بگویید که تأثیرش برای خودتان است. رزق براساس قابلیت افراد است.
  12. فَنَادَتْهُ الْمَلآئِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِّنَ الصَّالِحِينَ. قَالَ رَبِّ أَنَّىَ يَكُونُ لِي غُلاَمٌ وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ قَالَ كَذَلِكَ اللّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ. قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّيَ آيَةً قَالَ آيَتُكَ أَلاَّ تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ إِلاَّ رَمْزًا وَاذْكُر رَّبَّكَ كَثِيرًا وَسَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَالإِبْكَارِ (آل عمران39تا41)" یشاءآن را فراهم کنید، قابلیت فراهم کردنی نیست.
  13. علاج هر آسیبی را از خدا می خواهد.
  14. وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ. فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ (انبیاء 83و84)" ایوب ارباب خود را صدا زد و گفت به من آسیب رسیده، به من فرصت بده. ما هم آسیب ها را از او برداشتیم و همه چیز او را برگرداندیم. (رحمة من عندلله: ما این کار را کردیم برای کسانی که می خواهند عبرت باشند.)
  15. بالاترین اقتدار را برای اقامه ی حق می خواهند.
  16. قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكًا لَّا يَنبَغِي لِأَحَدٍ مِّنْ بَعْدِي إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ. فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاء حَيْثُ أَصَابَ. وَالشَّيَاطِينَ كُلَّ بَنَّاء وَغَوَّاصٍ. وَآخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفَادِ. هَذَا عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسَابٍ. وَإِنَّ لَهُ عِندَنَا لَزُلْفَى وَحُسْنَ مَآبٍ (ص 35تا40)" حضرت سلیمان پادشاهی را برای اجرای حق می خواست و ما هم شیاطین را به تسخیر او در آوردیم. البته این ها از جانب ماست. پس کافی است اولاً، قابلیت در ما باشد ثانیاً برای نفسانیت خود نخواهیم. (شیطان: موجودات نامریی- هرچیز متمرد و نامریی)

نشانه های امید در زندگی

  1. استقامت
  2. صبر
  3. استمداد
  4. دعا و مناجات
  5. سعی و جهاد و نشاط دائمی
  6. تحلیل- کرامت

ثمره ها و نشانه های امیدواری کدام اند؟

  1. مهار ذهن و مبارزه با خودخواهی
  2.  قیام و مقاومت و استقامت (در هر شرایطی قیام خود را حفظ کنید)
  3. نداشتن خوف و حزن
  4. انتظار همراه با ترک توقع
  5. سرشار از عمل صالح
  6. شوق به دعا و مناجات. اگر دعا نکند مورد عنایت خدا قرار نمی گیرد. "قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا (فرقان77)" برای معنویات لیس للانسان الا ماسعی: به میزان تلاش ما بستگی دارد.
  7. آمادگی برای جهاد و مهاجرت.
  8. تبعیت کامل از سنت نبوی

برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است