ایات مرتبط با زن جلسه20



نام خداوند رحمتگر مهربان

آیات مرتبط با زن دکتر غفرانی

جلسه بیستم 06/10/1394

سوره ممتحنه

مورد 3

آیه 12

يَأَيهَُّا النَّبىِ‏ُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلىَ أَن لَّا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيًْا وَ لَا يَسْرِقْنَ وَ لَا يَزْنِينَ وَ لَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَ لَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْترَِينَهُ بَينْ‏َ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لَا يَعْصِينَكَ فىِ مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لهَُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(12)

اى پيامبر! هنگامى كه زنان باايمان نزد تو آيند تا [بر پايه اين شرايط] با تو بيعت كنند كه: چيزى را با خدا شريك نگيرند، و دزدى نكنند، و مرتكب زنا نشوند، و فرزندان خود را نكشند، و طفل حرام‏زاده خود را به دروغ و افترا به شوهرانشان نبندند، و در هيچ كار پسنديده‏اى از تو سرپيچى نكنند، با آنان بيعت كن و از خدا براى آنان آمرزش بخواه؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. (12)

ای پیامبر اگر زنان مومن آمدند که خود را به ما بفروشند بواسطه شش شرط برای آنها قرار بده 1- به خدا شرک نورزند

شرک یعنی هر چیزی را آیه و نعمت الهی ندیدن و قدر آن را نشناختن و نظر منعم را درباره هر نعمتی رعایت نکردن . شرک یعنی موثر دانستن غیر خدا

بنظر میرسد از منظر الهی مبارزه با ناشکری ( شرک ) باید از سنگر خانواده شروع شود لذا با اینکه همه مسلمانان موظف به توحید و شاکر بودن و ترک شرک اند اما موحد یا مشرک و شاکر یا کافر بودن زنان بعنوان مدیر خانواده در تحقق حاکمیت حق موثرتر است

2-و الاسرقن ( به استعاذه سوره یوسف سرقت یعنی شخص یا چیزی را بی اجازه از ولایت دیگری خارج کردن

زن مومن چه چیزهایی را میتواند سرقت کند ؟ اول خودشان را از ولایت الهی برباید

دوم همسر را از ولایت رهبر الهی خارج کنند

سوم فرزندان را از ولایت پدر بیرون بیاورند

چهارم در اموال همسر بی اجازه تصرف کنند

3-ولایزنین طبق فرمایش قرآن در سوره نور آیه 2 خدا فرموده مرد و زن زناکار را باید صد تازیانه بزنند و مومنان بر او شاهد باشند آیه 2 سوره نور این حد است و کسی نمیتواند رضایت دهد زیرا حد الهی است طبق این حد زیبائی ها و ناموس زن فقط حق خداست و اگر هر جایی این جذابیت ها  و زیبائی غیر از جائی که خدا اجازه داده ابراز و اظهار شود میشود زنا

4- ولایقتلن اولادهن شروط برای آینده است نه گذشته بانوان مومن چگونه ممکن است بچه خود را بکشد :

اول با ازدواج نکردن دوم با فرزند نیاوردن سوم با سقط جنین چهارم با واگذاری فرزند به دیگران پنجم با به فحشا کشاندن فرزند ششم با تحقیر کردن دختر باعث ترور شخصیت او شود .

کتاب کاهش جمعیت ضربه ای سهمگین بر پیکر مسلمین تالیف حضرت علامه ایت الله حاج سید محمد حسین حسینی طرانی

5-ولایائین بیهتان ... نباید بهتانی بیاورد که در آن افتراء و دروغ است نباید بهتان بزند به همسر یا اطرافیان آنها

6-ولایعظینک فی معروف نباید با تو نافرمانی کند بعضی از سنتهای پیامبر اکرم برای خانمها  خویشاند نیست نباید نافرمانی کنند در چیزی که معروف است ( معروف چیزی که مجوز شرعی دارد )

مثال :

آیا زنان مومن همسر داری را جهاد خود می دانند ؟

آیا زنان مومن به آراستگی خود در خانه توجه دارند ؟

آیا مباشرت را تکلیف الهی خود میدانند ؟

 آیا به ولایت پدر بر فرزند عملا احترام میگذارند ؟

آیا همسرداری را بر کار بیرون ترجیح میدهند ؟

آیا طلاق را بعنوان حق مرد می پذیرند ؟

آیا به احکام الهی در زمینه ارث و دیه راضیند ؟

آیا حکم الهی در تعدد زوجات را می پذیرند ؟

پس از این شرایط به اینها بیعت کن همینقدر که شرط را گفتی کافی است پس بر ایشان استغفار کن و استعفرلهن الله – تاکید بر خانمهای مومن است . امروز هم زنان میتوانند با پیامبر بیعت کنند . رسالت زن بعنوان جلوه ی جمال الهی آسمانی کردن نگاه مردان است

سوره صف

مورد 1

آیه 6

وَ إِذْ قَالَ عِيسىَ ابْنُ مَرْيمَ‏َ يَبَنىِ إِسْرَ ءِيلَ إِنىّ‏ِ رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكمُ مُّصَدِّقًا لِّمَا بَينْ‏َ يَدَىَّ مِنَ التَّوْرَئةِ وَ مُبَشِّرَا بِرَسُولٍ يَأْتىِ مِن بَعْدِى اسمُْهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُم بِالْبَيِّنَاتِ قَالُواْ هَاذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ(6)

و [ياد كن‏] هنگامى را كه عيسى پسر مريم گفت: اى بنى‏اسرائيل! به يقين من فرستاده خدا به سوى شمايم، تورات را كه پيش از من بوده تصديق مى‏كنم، و به پيامبرى كه بعد از من مى‏آيد و نامش «احمد» است، مژده مى‏دهم. پس هنگامى كه [احمد] دلايل روشن براى آنان آورد، گفتند: اين جادويى است آشكار!! (6)

مورد 2

آیه 14

يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ أَنصَارَ اللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسىَ ابْنُ مَرْيمَ‏َ لِلْحَوَارِيِّنَ مَنْ أَنصَارِى إِلىَ اللَّهِ قَالَ الحَْوَارِيُّونَ نحَْنُ أَنصَارُ اللَّهِ فََامَنَت طَّائفَةٌ مِّن بَنىِ إِسْرَ ءِيلَ وَ كَفَرَت طَّائفَةٌ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ عَلىَ‏ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُواْ ظَاهِرِينَ(14)

اى اهل ايمان! ياران خدا باشيد، همان گونه كه عيسى پسر مريم به حواريون گفت: ياران من در راه خدا چه كسانى‏اند؟ حواريون گفتند: ما ياران خداييم. پس طايفه‏اى از بنى‏اسرائيل ايمان آوردند و گروهى كافر شدند؛ در نتيجه كسانى را كه ايمان آوردند، بر ضد دشمنانشان يارى داديم تا پيروز شدند. (14)

حضرت عیسی را به حضرت مریم نسبت میدهد

در سوره جمعه و منافقون آیه ای نداریم

سوره تغابن

آیه 14

يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَ أَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَّكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِن تَعْفُواْ وَ تَصْفَحُواْ وَ تَغْفِرُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(14)

اى اهل ايمان! به راستى برخى از همسران و فرزندانتان [به علت بازداشتن شما از اجراى فرمان‏ها خدا و پيامبر] دشمن شمايند؛ بنابراين از [عمل به خواسته‏هاى بى‏جاى‏] آنان [كه مخالف احكام خداست‏] بپرهيزيد، و اگر [از آزار و رنجى كه به شما مى‏دهند] چشم‏پوشى كنيد و سرزنش كردن آنان را ترك نماييد و از آنان بگذريد [خدا هم شما را مورد الطاف بى‏كرانش قرار مى‏دهد]؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. (14)

بعضی ازهمسران و اولاد با شما بدخواهی دارند با احتیاط با آنها ارتباط داشته باشید و بدخواهی آنها را عفو کنید و استغفار کنید

عدوا : یعنی بدخواه

در خصومت فرد سود می برد ولی در عداوت فقط نفسانیت است

سوره طلاق

مورد 1

آیه 1

* يَأَيهَُّا النَّبىِ‏ُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتهِِنَّ وَ أَحْصُواْ الْعِدَّةَ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ رَبَّكُمْ لَا تخُْرِجُوهُنَّ مِن بُيُوتِهِنَّ وَ لَا يخَْرُجْنَ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ لَا تَدْرِى لَعَلَّ اللَّهَ يحُْدِثُ بَعْدَ ذَالِكَ أَمْرًا(1)

اى پيامبر! زمانى كه خواستيد زنان را طلاق دهيد، آنان را در زمان عدّه [آن زمانى كه از عادت پاك شده و با همسر آميزش نكرده باشند] طلاق دهيد و حساب عدّه را نگه داريد، و از خدا پروردگارتان پروا كنيد، و آنان را [در مدتى كه عدّه خود را مى‏گذرانند] از خانه‏هايشان بيرون مكنيد، و آنان هم [در مدت عدّه‏] بيرون نروند مگر اينكه مرتكب عمل زشت آشكارى شوند [كه در آن صورت بيرون كردنشان از خانه بى‏مانع است‏]. اين حدود خداست؛ و هر كه از حدود تجاوز كند، يقيناً به خودش ستم ورزيده است. تو نمى‏دانى شايد خدا پس از اين [طلاق‏] كارى پديد آورد [تا وسيله صلح و سازشى ميان آنان شود.] (1)

پیامبر هر گاه زنی را طلاق دادید در دوران عده باید با هم باشید مگر فحشایی آشکار رخ دهد اینها حدود خداست که اگر کسی تجاوز کند به خودش ستم کرده ( تلک حدود الله عمدتا برای روابط زناشویی آمده است

لاتدری : تو چه میدانی شاید امر جدیدی ایجاد کند

مورد 2

آیه 2 و 3

فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ أَشهِْدُواْ ذَوَىْ عَدْلٍ مِّنكمُ‏ْ وَ أَقِيمُواْ الشَّهَادَةَ لِلَّهِ ذَالِكُمْ يُوعَظُ بِهِ مَن كاَنَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَْخِرِ وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا(2)

وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يحَْتَسِبُ وَ مَن يَتَوَكلَ‏ْ عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ قَدْرًا(3)

و چون به پايان زمان [عدّه‏] نزديك شدند، آنان را [با رجوع به زوجيت‏] به صورتى شايسته [كه رعايت همه حقوق همسردارى است‏] نگه داريد يا از آنان به طرزى شايسته [كه پرداخت همه حقوق شرعيه اوست‏] جدا شويد، و [هنگام جدايى‏] دو عادل از خودتان را گواه [طلاق‏] گيريد. [و شما اى گواهان!] گواهى را براى خدا اقامه كنيد. به وسيله اين [حقايق‏] به كسى كه همواره به خدا و روز قيامت ايمان دارد، اندرز داده مى‏شود و هر كه از خدا پروا كند، خدا براى او راه بيرون شدن [از مشكلات و تنگناها را] قرار مى‏دهد. (2)

و او را از جايى كه گمان نمى‏برد روزى مى‏دهد، و كسى كه بر خدا توكل كند، خدا برايش كافى است، [و] خدا فرمان و خواسته‏اش را [به هر كس كه بخواهد] مى‏رساند؛ يقيناً براى هر چيزى اندازه‏اى قرار داده است. (3)

اگر خود را با خدا تنظیم کنید خدا برای شما گشایش ایجاد میکند رزق میدهد و با توکل بر خدا ،  برای شما کافی است

مورد 3

ایه 4

وَ الَِّى يَئسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائكمُ‏ْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتهُُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَ الَِّى لَمْ يحَِضْنَ وَ أُوْلَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَن يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجَْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا(4)

و از زنان شما آنانى كه از عادت ماهيانه نااميداند، اگر شك داريد [كه به سبب رسيدن به سن يائسگى يا عاملى ديگر است‏] عدّه آنان [پس از طلاق‏] سه ماه است. و [هم چنين عدّه‏] زنانى كه [با وجود سن معمولى‏] عادت نشده‏اند [سه ماه است‏] و [پايان‏] عدّه زنان باردار روزى است كه وضع حمل مى‏كنند. و هر كه از خدا پروا كند براى او در كارش آسانى قرار مى‏دهد. (4)

مورد 4

آیه 6

أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنتُم مِّن وُجْدِكُمْ وَ لَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُواْ عَلَيهِْنَّ وَ إِن كُنَّ أُوْلَاتِ حَمْلٍ فَأَنفِقُواْ عَلَيهِْنَّ حَتىَ‏ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكمُ‏ْ فََاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَ أْتَمِرُواْ بَيْنَكمُ بمَِعْرُوفٍ وَ إِن تَعَاسَرْتمُ‏ْ فَسَترُْضِعُ لَهُ أُخْرَى‏(6)

زنان طلاق داده را [تا پايان عدّه‏] به اندازه توانگرى خود آنجا سكونت دهيد كه خود سكونت داريد و به آنان [در نفقه و مسكن‏] آسيب و زيان نرسانيد تا زندگى را بر آنان سخت و دشوار كنيد [و آنان مجبور به ترك خانه شوند]، و اگر باردار باشند، هزينه آنان را تا زمانى كه وضع حمل كنند، بپردازيد و اگر [پس از جدايى‏] كودك شما را شير دادند اجرتشان را بدهيد، و در ميان خود [درباره فرزند] به نيكى و شايستگى مشورت كنيد [تا به توافقى عادلانه برسيد و در نتيجه به حقّ زن و شوهر و فرزند زيانى نرسد] و اگر [كارتان در اين زمينه‏] با يكديگر به سختى كشيد [و نهايتاً به توافق نرسيديد] زنى ديگر كودك را [با هزينه پدر] شير دهد. (6)

در دوران عده باید سکونت او تامین شود و ا مکانات رفاهی او تامین شود و اگر شیر میدهد اجرشان را بدهید

مورد 5

ایه 7

لِيُنفِقْ ذُو سَعَةٍ مِّن سَعَتِهِ وَ مَن قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنفِقْ مِمَّا ءَاتَئهُ اللَّهُ لَا يُكلَِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا ءَاتَئهَا سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا(7)

بر توانگر است كه از توانگرى‏اش [همسر بچه‏دارش را در ايام عدّه‏] هزينه دهد، و هر كه رزق و روزى‏اش تنگ باشد از همان كه خدا به او عطا كرده هزينه دهد. خدا هيچ‏كس را جز به اندازه رزقى كه به او عطا كرده است، تكليف نمى‏كند. خدا به زودى پس از سختى و تنگنا فراخى و گشايش قرار مى‏دهد. (7)

خرج کردن به اندازه وسع اوست اگر اینها را رعایت کند خدا بعد از آن شرایط خوبی برایشان فراهم میکند

سوره تحریم

مورد 1

آیه 1

* يَأَيهَُّا النَّبىِ‏ُّ لِمَ تحَُرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِى مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(1)

اى پيامبر! چرا آنچه را كه خدا بر تو حلال كرده براى به دست آوردن خشنودى همسرانت بر خود حرام مى‏كنى؟ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. (1)

مورد 2

آیه 2 و 3

قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكمُ‏ْ تحَِلَّةَ أَيْمَانِكُمْ وَ اللَّهُ مَوْلَئكمُ‏ْ وَ هُوَ الْعَلِيمُ الحَْكِيمُ(2)

وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبىِ‏ُّ إِلىَ‏ بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَ أَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَ أَعْرَضَ عَن بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنبَأَكَ هَاذَا قَالَ نَبَّأَنىِ‏َ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ(3)

به يقين خدا راه گشودن [و شكستن‏] سوگندهايتان را [در مواردى‏] براى شما مقرّر كرده است، [و آن اينكه سوگندها را با كفاره دادن بشكنيد تا از محدوديت و تنگنا درآييد] و خدا سرپرست و يار شماست، و او دانا و حكيم است. (2)

و هنگامى كه پيامبر، رازى را به يكى از همسرانش گفت و او آن راز را [نزد زن ديگر] فاش كرد، و خدا پيامبر را از افشاى آن آگاه نمود، پيامبر بخشى از آن [راز افشا شده‏] را به آن زن گوشزد كرد و از گفتن بخشى ديگر [براى آنكه فاش‏كننده بيشتر شرمنده نشود] خوددارى نمود. آن زن گفت: چه كسى فاش كردن راز را [به وسيله من‏] به تو خبر داده است؟ پيامبر گفت: داناى آگاه به من خبر داد. (3)

مورد 3

آیه 4

إِن تَتُوبَا إِلىَ اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَ إِن تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَئهُ وَ جِبرِْيلُ وَ صَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمَلَئكَةُ بَعْدَ ذَالِكَ ظَهِيرٌ(4)

اگر شما (همسران پيامبر) از كار خود توبه كنيد (به نفع شماست، زيرا) دلهايتان از حق منحرف گشته؛ و اگر بر ضدّ او دست به دست هم دهيد، (كارى از پيش نخواهيد برد) زيرا خداوند ياور اوست و همچنين جبرئيل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنان پشتيبان اويند. (4)

اگر توبه کنید برایتان خیلی خوب است  

مورد 4

آیه 5

عَسىَ‏ رَبُّهُ إِن طَلَّقَكُنَّ أَن يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيرًْا مِّنكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَئبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَئحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَ أَبْكاَرًا(5)

اميد است كه اگر او شما را طلاق دهد، پروردگارش به جاى شما همسرانى بهتر براى او قرار دهد، همسرانى مسلمان، مؤمن، متواضع، توبه كار، عابد، هجرت‏كننده، زنانى غير باكره و باكره! (5)

زنی که خدا بخواهد برای پیامبر بگیرید چه ویژگی داشته باشد .

مسلمات : تسلیم عقل

مومن : مامن او خدا باشد

قانتات : تمام توجهش به خدا باشد ( خو معبود و محبوب را دوست دارد نه از ترس )

تائبات : یعنی شدت مراقبت

عابدات : بنده کاری بدون اذن انجام نمیدهد

این صفات واو ندارد مثل صفات خدا

یعنی 6 تا در ذات دختر است اکتسابی نیست . هر دختر و زنی این شش صفت را ذاتا دارد .

سائح : جهانگرد سیاح سبکبار تعلق به مال دنیا ندارد

ثیبات و ابکار . زن و شوهر دیده و باکره . ثیبات اولویت دارد

همه زنها بدون استثناء این صفات در ذاتشان هست

مورد 5

آیه 6

يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَكمُ‏ْ وَ أَهْلِيكمُ‏ْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الحِْجَارَةُ عَلَيهَْا مَلَئكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ(6)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خود و خانواده خويش را از آتشى كه هيزم آن انسانها و سنگهاست نگه داريد؛ آتشى كه فرشتگانى بر آن گمارده شده كه خشن و سختگيرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى‏كنند و آنچه را فرمان داده شده‏اند (به طور كامل) اجرا مى‏نمايند! (6)

ای اهل ایمان اهلیت کسی که سنخیت دارد

مورد 6

آیه 10

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تحَْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَلِحَينْ‏ِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنهُْمَا مِنَ اللَّهِ شَيًْا وَ قِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ(10)

خداوند براى كسانى كه كافر شده‏اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند و ارتباط با اين دو (پيامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شويد همراه كسانى كه وارد مى‏شوند!» (10)

مورد 7

ایه 11

وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبّ‏ِ ابْنِ لىِ عِندَكَ بَيْتًا فىِ الْجَنَّةِ وَ نجَِّنىِ مِن فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نجَِّنىِ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ(11)

و خداوند براى مؤمنان، به همسر فرعون مثَل زده است، در آن هنگام كه گفت: «پروردگارا! خانه‏اى براى من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و كار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهايى بخش!» (11)

بهترین وظیفه شناس حضرت اسیه است اولین کسیکه به چهار میخ کشیده شده آسیه است و این دعا برای آن است زیرا او اولین کسی است که به موسی ایمان می آورد .

 مورد 8

آیه 12

وَ مَرْيمَ‏َ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتىِ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِن رُّوحِنَا وَ صَدَّقَتْ بِكلَِمَاتِ رَبهَِّا وَ كُتُبِهِ وَ كاَنَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ(12)

و همچنين به مريم دختر عمران كه دامان خود را پاك نگه داشت، و ما را از روح خود در آن دميديم؛ او كلمات پروردگار و كتابهايش را تصديق كرد و از مطيعان فرمان خدا بود! (12)

مریم کانت من القانتین . در وحدانیت خدا ذوب شده و قنوت او برای خدا بود

حمله عرش 4 تا هستند راستی چرا ملائکه حمله ی عرش الهی چهار نفر هستند و زنان برتر عالم هم 4 نفرند ؟؟؟

سوره ها ی بعدی ایه مرتبط با زن ندارد تا سوره نوح

سوره نوح

آیه 28

رَّبّ‏ِ اغْفِرْ لىِ وَ لِوَالِدَىَّ وَ لِمَن دَخَلَ بَيْتىِ‏َ مُؤْمِنًا وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ لَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَارَا(28)

پروردگارا! مرا، و پدر و مادرم و تمام كسانى را كه با ايمان وارد خانه من شدند، و جميع مردان و زنان باايمان را بيامرز؛ و ظالمان را جز هلاكت ميفزا!» (28)

هر کس مقامش بالاست باید استغفار کند

سوره قیامت

آیه 36 الی 39

أَ يحَْسَبُ الْانسَانُ أَن يُترَْكَ سُدىً(36)

أَ لَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنىِ‏ٍّ يُمْنىَ‏(37)

ثمُ‏َّ كاَنَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى‏(38)

فجََعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَينْ‏ِ الذَّكَرَ وَ الْأُنثىَ(39)

آيا انسان گمان مى‏كند بى‏هدف رها مى‏شود؟! (36)

آيا او نطفه‏اى از منى كه در رحم ريخته مى‏شود نبود؟! (37)

سپس بصورت خون بسته در آمد، و خداوند او را آفريد و موزون ساخت، (38)

و از او دو زوج مرد و زن آفريد! (39)

ما همه چیز عالم را زوج آفریدیم

سوره نبا

مورد 1

ایه 6 الی 10

أَ لَمْ نجَْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا(6)

وَ الجِْبَالَ أَوْتَادًا(7)

آيا زمين را محل آرامش (شما) قرار نداديم؟! (6)

و كوه‏ها را ميخهاى زمين؟! (7)

ما شما را زوج آفریدیم کمال انسان در زوجیت اوست کمال در ازدواج است

مورد 2

آیه 31 الی 35

إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا(31)

حَدَائقَ وَ أَعْنَابًا(32)

وَ كَوَاعِبَ أَتْرَابًا(33)

وَ كَأْسًا دِهَاقًا(34)

لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَ لَا كِذَّابًا(35)

مسلّماً براى پرهيزگاران نجات و پيروزى بزرگى است: (31)

باغهايى سرسبز، و انواع انگورها، (32)

و حوريانى بسيار جوان و هم‏سن و سال، (33)

و جامهايى لبريز و پياپى (از شراب طهور)! (34)

در آنجا نه سخن لغو و بيهوده‏اى مى‏شنوند و نه دروغى! (35)

بهترین جایزه بهشتیان همجواری با زنان بهشتی است

سوره عبس

آیه 33 الی 37

فَإِذَا جَاءَتِ الصَّاخَّةُ(33)

يَوْمَ يَفِرُّ المَْرْءُ مِنْ أَخِيهِ(34)

وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ(35)

وَ صَحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ(36)

لِكلُ‏ِّ امْرِىٍ مِّنهُْمْ يَوْمَئذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ(37)

هنگامى كه آن صداى مهيب [صيحه رستاخيز] بيايد، (كافران در اندوه عميقى فرومى‏روند)! (33)

در آن روز كه انسان از برادر خود مى‏گريزد، (34)

و از مادر و پدرش، (35)

و زن و فرزندانش؛ (36)

در آن روز هر كدام از آنها وضعى دارد كه او را كاملًا به خود مشغول مى‏سازد! (37)

سوره تکویر

مورد 1

آیه 1 الی 7

إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ(1)

وَ إِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ(2)

وَ إِذَا الجِْبَالُ سُيرَِّتْ(3)

وَ إِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ(4)

وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ(5)

وَ إِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ(6)

وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ(7)

در آن هنگام كه خورشيد در هم پيچيده شود، (1)

و در آن هنگام كه ستارگان بى‏فروغ شوند، (2)

و در آن هنگام كه كوه‏ها به حركت درآيند، (3)

و در آن هنگام كه با ارزش‏ترين اموال به دست فراموشى سپرده شود، (4)

و در آن هنگام كه وحوش جمع شوند، (5)

و در آن هنگام كه درياها برافروخته شوند، (6)

و در آن هنگام كه هر كس با همسان خود قرين گردد، (7)

مورد 2

آیه 8 و 9

وَ إِذَا الْمَوْءُدَةُ سُئلَتْ(8)

بِأَىّ‏ِ ذَنبٍ قُتِلَتْ(9)

و در آن هنگام كه از دختران زنده به گور شده سؤال شود: (8)

به كدامين گناه كشته شدند؟! (9)

مووده : دختری که زنده است ولی در گور است درگور دانشگاه و جامعه رفته است دختران زنده بگور همیشه هستند

 این آیه منحصر به دخترانی که در جاهلیت زنده بگور شدند. از دخترانی که زنده بگور شدند می پرسند از دیگران نمی پرسند

سوره انشقاق

ایه 7  الی 14

فَأَمَّا مَنْ أُوتىِ‏َ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ(7)

فَسَوْفَ يحَُاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا(8)

وَ يَنقَلِبُ إِلىَ أَهْلِهِ مَسْرُورًا(9)

وَ أَمَّا مَنْ أُوتىِ‏َ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ(10)

فَسَوْفَ يَدْعُواْ ثُبُورًا(11)

وَ يَصْلىَ‏ سَعِيرًا(12)

إِنَّهُ كاَنَ فىِ أَهْلِهِ مَسْرُورًا(13)

إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن يحَُورَ(14)

پس كسى كه نامه اعمالش به دست راستش داده شود، (7)

بزودى حساب آسانى براى او مى‏شود، (8)

و خوشحال به اهل و خانواده‏اش بازمى‏گردد. (9)

و امّا كسى كه نامه اعمالش به پشت سرش داده شود، (10)

بزودى فرياد مى‏زند واى بر من كه هلاك شدم! (11)

و در شعله‏هاى سوزان آتش مى‏سوزد. (12)

چرا كه او در ميان خانواده‏اش پيوسته (از كفر و گناه خود) مسرور بود! (13)

او گمان مى‏كرد هرگز بازگشت نمى‏كند! (14)

 سوره بروج

آیه 10

إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُواْ المُْؤْمِنِينَ وَ المُْؤْمِنَاتِ ثمُ‏َّ لَمْ يَتُوبُواْ فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَ لهَُمْ عَذَابُ الحَْرِيقِ(10)

كسانى كه مردان و زنان باايمان را شكنجه دادند سپس توبه نكردند، براى آنها عذاب دوزخ و عذاب آتش سوزان است! (10)

سوره قارعه

ایه 6 الی 11

فَأَمَّا مَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ(6)

فَهُوَ فىِ عِيشَةٍ رَّاضِيَةٍ(7)

وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ(8)

فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ(9)

وَ مَا أَدْرَئكَ مَا هِيَهْ(10)

نَارٌ حَامِيَةُ (11)

امّا كسى كه (در آن روز) ترازوهاى اعمالش سنگين است، (6)

در يك زندگى خشنودكننده خواهد بود! (7)

و امّا كسى كه ترازوهايش سبك است، (8)

پناهگاهش «هاويه» [دوزخ‏] است! (9)

و تو چه مى‏دانى «هاويه» چيست؟! (10)

آتشى است سوزان! (11)

سوره مسد

آیه 1 الی 5

سورة المسد بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

تَبَّتْ يَدَا أَبىِ لَهَبٍ وَ تَبَّ(1)

مَا أَغْنىَ‏ عَنْهُ مَالُهُ وَ مَا كَسَبَ(2)

سَيَصْلىَ‏ نَارًا ذَاتَ لهََبٍ(3)

وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ(4)

فىِ جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدِ (5)

به نام خداوند بخشنده مهربان‏

بريده باد هر دو دست ابو لهب (و مرگ بر او باد)! (1)

هرگز مال و ثروتش و آنچه را به دست آورد به حالش سودى نبخشيد! (2)

و بزودى وارد آتشى شعله‏ور و پرلهيب مى‏شود؛ (3)

و (نيز) همسرش، در حالى كه هيزم‏كش (دوزخ) است، (4)

و در گردنش طنابى است از ليف خرما! (5)

 جید گردن زیبا . یعنی امراء از زن بودن خودش دور شده هیزمها را به گردنش می کشیده

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

فاطمه     1395/07/15 - 20:28
سلام من تقریبا یک هفته پیش یه سوال خصوصی پرسیدم و هنوز منتظر جواب هستم! ممنون میشم جواب بدین

سلام نشانی ایمیل شما احتمالا ایرادی دارد که پاسخ مرا دریافت نمی کنید. لطفا بررسی کنید.