ایات مرتبط با زن جلسه 19



نام خداوند رحمتگر مهربان

آیات مرتبط با زن دکتر غفرانی

جلسه نوزدهم 29/09/1394

 

سوره حضرت محمد

مورد1

آیه 19

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَاهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْوَئكمُ‏ْ(19)

پس بدان كه هيچ معبودى جز خدا نيست [بنابراين بر معرفت و آگاهيت نسبتِ به حق استوار باش‏]؛ و پوشاندن تبعاتى را كه به نا حق از كردار و گفتار مردم درباره تو پديد آمده از خدا بخواه، و براى زنان و مردان مؤمن طلب آمرزش كن و خدا محل رفت و بازگشت شما و قرارگاهتان را مى‏داند. (19)

استغرلذنبک گناهانی که در ذهن مردم است علیه پیامبران

استغفارش این است که در ذهن مردم این گناهان پاک شود

سوره فتح

مورد 1

آیه 5

لِّيُدْخِلَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تجَْرِى مِن تحَْتهَِا الْأَنهَْارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَ يُكَفِّرَ عَنْهُمْ سَيَِّاتهِِمْ وَ كاَنَ ذَالِكَ عِندَ اللَّهِ فَوْزًا عَظِيمًا(5

تا مردان و زنان مؤمن را در بهشت‏هايى درآورد كه از زير [درختان آن‏] نهرها جارى است در حالى كه در آن جاودانه‏اند، و گناهانشان را از آنان محو كند، و اين [سرانجام نيك‏] نزد خدا كاميابى بزرگ است. (5)

مورد 2

آیه 6

وَ يُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَ الْمُنَافِقَاتِ وَ الْمُشْرِكِينَ وَ الْمُشْرِكَاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَيهِْمْ دَائرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ سَاءَتْ مَصِيرًا(6)

و مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرك را كه به خدا گمان بد مى‏برند عذاب كند؛ پيشامد بد زمانه فقط بر خودشان باد. خدا بر آنان خشم گرفته، و لعنتشان كرده است و دوزخ را براى آنان آماده نموده و چه بد بازگشت گاهى است. (6)

از تقدم غضب بر لعنت متوجه میشویم که لعنت از غضب بدتر است در غضب امکان توبه هست هر کس به خدا بدبین است دچار نفاق و شرک است

مورد 3

آیه 25

هُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ الهَْدْىَ مَعْكُوفًا أَن يَبْلُغَ محَِلَّهُ وَ لَوْ لَا رِجَالٌ مُّؤْمِنُونَ وَ نِسَاءٌ مُّؤْمِنَاتٌ لَّمْ تَعْلَمُوهُمْ أَن تَطَُوهُمْ فَتُصِيبَكُم مِّنْهُم مَّعَرَّةُ بِغَيرِْ عِلْمٍ لِّيُدْخِلَ اللَّهُ فىِ رَحْمَتِهِ مَن يَشَاءُ لَوْ تَزَيَّلُواْ لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا(25)

آنان كسانى هستند كه كفر ورزيدند و شما را از [ورود به‏] مسجدالحرام باز داشتند و نيز نگذاشتند قربانى‏هايى كه با خود آورده بوديد به محل قربانى‏اش برسد، و اگر مردان و زنان مؤمن ناشناسى در ميان مكه نبودند، تا جنگ شما سبب كشته شدن آن بى‏گناهان شود و در نتيجه امر ناملايم و مكروهى [چون ديه‏] گريبان شما را بگيرد [شما را از جنگ باز نمى‏داشتيم، ولى بازداشتيم‏] تا خدا هركه را [مانند مردان و زنان مومنى كه براى شما ناشناخته بودند] بخواهد در رحمتش درآورد. [و] اگر مؤمنان از كافران جدا بودند يقيناً كافران [از اهل مكه‏] را به عذابى دردناك عذاب مى‏كرديم (25)

خدا فرموده اگر مردان و زنان مومنی نبودند بخاطر وجود مردان و زنان مومن ناشناخته از حمله به مکه منع شدند پس همه مردان و زنان مومن هجرت نکردند.

سوره حجرات

مورد 1

آیه 11

يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسىَ أَن يَكُونُواْ خَيرًْا مِّنهُْمْ وَ لَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسىَ أَن يَكُنَّ خَيرًْا مِّنهُْنَّ وَ لَا تَلْمِزُواْ أَنفُسَكمُ‏ْ وَ لَا تَنَابَزُواْ بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْايمَانِ وَ مَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئكَ هُمُ الظَّالِمُونَ(11)

اى اهل ايمان! نبايد گروهى گروه ديگر را مسخره كنند، شايد مسخره شده‏ها از مسخره كنندگان بهتر باشند، ونبايد زنانى زنان ديگر را [مسخره كنند] شايد مسخره شده‏ها از مسخره كنندگان بهتر باشند، و از يكديگر عيب‏جويى نكنيد و با لقب هاى زشت و ناپسند يكديگر را صدا نزنيد؛ بد نشانه و علامتى است اينكه انسانى را پس از ايمان آوردنش به لقب زشت علامت‏گذارى كنند. و كسانى كه [از اين امور ناهنجار و زشت‏] توبه نكنند، خود ستمكارند. (11)

همدیگر را مسخره نکنیدخانمها همدیگر را مسخره نکنند چه بسا اینها از شما بهتر باشند نه همدیگر را تحقیر کنید نه روی خودتان اسم بگذارید اگر توبه نکنید به خودتان ظلم کردید . توصیه شده برای همدیگر کنیه خوب بگذارید مثلا حضرت عباس قمر بنی هاشم . حضرت زینب عقیله بنی هاشم . لقب روی انسان اثر تلقین دارد . 

سوره ق

در این سوره آیه ای وجود ندارد

سوره ذاریات

مورد 1

آیه 28 -29

فَأَوْجَسَ مِنهُْمْ خِيفَةً قَالُواْ لَا تخََفْ وَ بَشَّرُوهُ بِغُلَامٍ عَلِيمٍ(28)

فَأَقْبَلَتِ امْرَأَتُهُ فىِ صَرَّةٍ فَصَكَّتْ وَجْهَهَا وَ قَالَتْ عجَُوزٌ عَقِيمٌ(29)

و [در دلش‏] از آنان احساس ترسى كرد. گفتند: مترس. و او را به پسرى دانا مژده دادند. (28)

در اين ميان همسرش [كه مژده را شنيده بود] با فريادى [از روى تعجب‏] در حالى كه به چهره‏اش زد سر رسيد و گفت: پيرزنى نازا [و فرزند؟!] (29)

مورد 2

آیه 49-50

وَ مِن كُلّ‏ِ شىَ‏ْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَينْ‏ِ لَعَلَّكمُ‏ْ تَذَكَّرُونَ(49)

فَفِرُّواْ إِلىَ اللَّهِ إِنىّ‏ِ لَكمُ مِّنْهُ نَذِيرٌ مُّبِينٌ(50)

واز هر چيزى جفت آفريديم باشد كه متذكّر [اين حقايق كه نشانه‏هايى بر قدرت، حكمت و ربوبيت خداست‏] شويد. (49)

پس به سوى خدا بگريزيد [كه‏] بى‏ترديد من از سوى او بيم دهنده‏اى روشنگرم. (50)

هر چیزی در طبیعت حتما زوج است یعنی هیچ مخلوقی تمام نیست هر فردی ناقص است ملائکه در عالم امر هستند در عالم خلق نیستند . هر فردی ناقص است با زوج خودش تمام میشود هر چیزی نیمی زن و مرد نصف انسان هستند هر دختر و پسری خلقت آنها تمام نیست با همدیگر تمام میشوند نقص آنها برطرف میشود کمال این دو به هم ربطی ندارد تمامیت آنها به هم مربوط است بدون ازدواج به کمال دنیوی میتواند برسد اما به کمال اخروی نمیرسد . اگر بخواهید فرار کنید به سوی خدا لازمه اش زوجیت است از خود خواهی و منیت فرار کنید . زوج یعنی یک واحد شدن . زن باید الفت ایجاد کند زوج ها در بهشت هستند یعنی با هم سنخیت پیدا کردند

سوره طور

مورد 1

آیه 19و  20

كلُُواْ وَ اشْرَبُواْ هَنِيَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ(19)

مُتَّكِِينَ عَلىَ‏ سُرُرٍ مَّصْفُوفَةٍ وَ زَوَّجْنَهُم بحُِورٍ عِينٍ(20)

[به آنان گويند:] به پاداش اعمالى كه همواره انجام مى‏داديد [از اين نعمت ها] بخوريد و بياشاميد، گوارايتان باد. (19)

[اين‏] در حالى [است‏] كه بر تخت هايى رديف و به هم پيوسته تكيه مى‏زنند و حورالعين را به همسرى آنان در مى‏آوريم. (20)

بهشتی ها با حوریان که وجه خاصی دارند یعنی نگاه آنها با زن جهنمی فرق دارد یعنی زن جذابیتی فوق مرد دارد و زن مظهر جمال خداست حتی مردان بهشتی مظهر جلال خدا هستند کسی لایق بهشت میشود که ضروریت آنرا اینجا بفهمد زوجیت یعنی دست از خودخواهی و منیت برداشته و با نیمه خود یکی شود

سوره نجم

مورد 1

آیه 27 و 28

إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالاَْخِرَةِ لَيُسَمُّونَ المَْلَئكَةَ تَسْمِيَةَ الْأُنثىَ‏(27)

وَ مَا لهَُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنىِ مِنَ الحَْقّ‏ِ شَيًْا(28)

مسلماً كسانى كه به آخرت ايمان ندارند، فرشتگان را در نامگذارى به نام زن نامگذارى مى‏كنند؛ (27)

و آنان را به اين كار هيچ آگاهى و معرفت نيست. [آنان‏] فقط از گمان پيروى مى‏كنند، و بى‏ترديد گمان [انسان را] براى دريافت حق هيچ سودى نمى‏دهد. (28)

کسانیکه حسابرسی را قبول ندارند ملائکه را انثی می نامند

ملائکه مونث معنوی نیست مونث لفظی است

اشکال زن نامیدن ملائکه چون زن عامل صعود است در حالیکه ملائکه عامل نزول هستند زن عامل به معراج بردن است ولی ملائکه فرود می آورند پس صحبت سر رسالت اینهاست نه فقط نامگذاری اینها از گمان خود پیروی می کنند گمان انسان را از حق بی نیاز نمیکند فعل ملائکه معمولا مذکر می آید ملائکه جنسیت ندارند ولی دوگونه رفتار دارند پس دو فعل دارند

مورد 2

آیه 32

الَّذِينَ يجَْتَنِبُونَ كَبَئرَِ الْاثْمِ وَ الْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكمُ‏ْ إِذْ أَنشَأَكمُ مِّنَ الْأَرْضِ وَ إِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فىِ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّواْ أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى(32)

كسانى كه از گناهان بزرگ و زشت كارى‏ها جز لغزش هاى كوچك دورى مى‏كنند [مورد آمرزش‏اند] يقيناً آمرزش پروردگارت گسترده و وسيع است. او به شما از هنگامى كه شما را از زمين به وجود آورد و از هنگامى كه در شكم مادرانتان جنين بوديد، داناتر است؛ پس خودستايى نكنيد. او به كسى كه پرهيزكارى پيشه كرده است، آگاه‏تر است. (32)

انشا بوجود آوردن نیست حضور همراه یکسری صفات است در حالیکه در شکم مادرتان پنهان بودید  جن یعنی پنهان . جن مادی هست اما مرئی نیست مثل هوا

بهشت هم از این جهت جنت است که از جنگلهای انبوه پوشیده است

سوره قمر

در این سوره آیه ای وجود ندارد

سوره رحمن

مورد 1

آیه 45

فَبِأَىّ‏ِ ءَالَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(45)

پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى‏كنيد؟ (45)

محتاج تذکر و تذکر دهنده ای که حرف نمیزند

مورد 2

قاصرات الطرف : یک ترجمه اینکه چشم از شوهر برنمیدارند

مورد 3

آیه 58

كَأَنهَُّنَّ الْيَاقُوتُ وَ الْمَرْجَانُ(58)

گويى آن زنان بهشتى ياقوت و مرجان‏اند. (58)

این قاصرات طرف انگار یاقوت و مرجان است هیچ توصیفی برای مردان بهشتی نداریم اما برای زنان بهشتی توصیفاتی داریم 

مورد 4

آیه 70

فِيهِنَّ خَيرَْاتٌ حِسَانٌ(70)

در آنها زنانى نيكو سيرت و زيبا صورت‏اند. (70)

در باغها و بهشت زنانی هستند مطلق خیر . مطلق حسن

در خیر بحث فایده است در حسن هم حسن فعلی است هم حسن فاعلی است . در حسن یعنی نیت زیبائی دارد و رفتار زیبا و منطقی دارد

حسن مقام بالاتری نسبت به خیر دارد پس زن میتواند مظهر خیر مطلق باشد مظهر حسن باشد در حسن عقل دخالت دارد

خیر :  فایده ای که ما می بریم به اشبا هم نسبت داده میشود خیر نسبتی که هر چیزی که با شما پیدا میکند

حسن بروز عقلانیتی که شما پیدا میکند مثلا آب خوردن خیر در ذاتش است ولی حسن مال انسان است مال عاقل است

مورد 5

آیه 72

حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فىِ الخِْيَامِ(72)

حوريانى كه در سراپرده‏ها مستورند. (72)

زنان بهشتی حور هستند مقصور در خیام

جواهرند مظهر خیر و حسن هستند ولی در خیمه هستند فقط برای همسر خودشان

یعنی تمام زیبائی ها و جمال برای همسرشان است

مورد 6

آیه 74

لَمْ يَطْمِثهُْنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَ لَا جَانٌّ(74)

پيش از آنان دست انس و جنّى به آنان نرسيده است. (74)

تکرار شده که در تکرار تاکید هست

انسان و جن

سوره واقعه

مورد 1

آیه 22 الی 24

وَ حُورٌ عِينٌ(22)

كَأَمْثَالِ اللُّؤْلُو الْمَكْنُونِ(23)

جَزَاءَ بِمَا كاَنُواْ يَعْمَلُونَ(24)

و حوريانى چشم درشت، (22)

هم چون مرواريد پنهان شده در صدف؛ (23)

پاداشى است در برابر اعمالى كه همواره انجام مى‏دادند. (24)

 سوره حدید

مورد 1

آیه 12

يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى‏ نُورُهُم بَينْ‏َ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمَانِهِم بُشْرَئكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تجَْرِى مِن تحَْتهَِا الْأَنهَْارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَالِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(12)

[اين پاداش نيكو و باارزش در] روزى [است‏] كه مردان و زنان باايمان را مى‏بينى كه نورشان پيش رو و از جانب راستشان شتابان حركت مى‏كند، [به آنان مى‏گويند:] امروز شما را مژده باد به بهشت‏هايى كه از زير [درختان‏] آن نهرها جارى است، در آنها جاودانه‏ايد، اين است آن كاميابى بزرگ. (12)

روز قیامت مردان و زنان مومن با نور خودشان راه میروند نورشان از مقابلشان و سمت راست آنهاست به آنها بشارت داده میشود اگر به این مقام برسید از تمام جسم ما نور منتشر میشود و یعنی با اشاره مسیر را روشن میکنند

مورد 2

آیه 13

يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُواْ وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُواْ نُورًا فَضُرِبَ بَيْنهَُم بِسُورٍ لَّهُ بَابُ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ(13)

روزى كه مردان و زنان منافق به كسانى كه ايمان آورده‏اند، مى‏گويند: ما را مهلت دهيد تا [پرتويى‏] از نور شما بر گيريم. به آنان گويند: به پشت سرتان [دنيا] برگرديد و [از آنجا براى خود] نورى بجوييد. سپس ميان آنان ديوارى زده مى‏شود كه داراى درى است، درونش [كه مؤمنان در آن درآيند] رحمت است و بيرونش كه پيش روى منافقان قرار دارد عذاب است. (13)

مردان و زنان منافق میگویند ما از شما نور بگیریم گفته میشود برگردید از دنیا نور بگیرید

مورد 3

آیه 27

ثمُ‏َّ قَفَّيْنَا عَلىَ ءَاثَارِهِم بِرُسُلِنَا وَ قَفَّيْنَا بِعِيسىَ ابْنِ مَرْيَمَ وَ ءَاتَيْنَهُ الْانجِيلَ وَ جَعَلْنَا فىِ قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَ رَحْمَةً وَ رَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا فََاتَيْنَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنهُْمْ أَجْرَهُمْ وَ كَثِيرٌ مِّنهُْمْ فَاسِقُونَ(27)

سپس به دنبال آنان پيامبران خود را پى در پى آورديم و پس از آنان عيسى پسر مريم را [به رسالت‏] فرستاديم و به او انجيل عطا كرديم و در قلب كسانى كه از او پيروى مى‏كردند رأفت و رحمت قرار داديم، و رهبانيتى كه از نزد خود ساخته بودند ما بر آنان مقرّر نكرده بوديم، ولى [خود آنان آن را] جز براى طلب خشنودى خدا [بر خود واجب نكرده بودند]، اما آنگونه كه بايد حدود همان خودساخته را رعايت نكردند؛ پس پاداش كسانى از آنان را كه ايمان آورده‏اند، عطا كرديم و بسيارى از آنان نافرمانند. (27)

حضرت عیسی را با نام مادرشان میگویند انسان دو تا تبار دارد از پدر و مادر

سوره مجادله

مورد 1

آیه 1 الی 4

* قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتىِ تجَُادِلُكَ فىِ زَوْجِهَا وَ تَشْتَكِى إِلىَ اللَّهِ وَ اللَّهُ يَسْمَعُ تحََاوُرَكُمَا إِنَّ اللَّهَ سمَِيعُ بَصِيرٌ(1)

الَّذِينَ يُظَاهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَائهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَاتِهِمْ إِنْ أُمَّهَاتُهُمْ إِلَّا الَِّى وَلَدْنَهُمْ وَ إِنهَُّمْ لَيَقُولُونَ مُنكَرًا مِّنَ الْقَوْلِ وَ زُورًا وَ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ(2)

وَ الَّذِينَ يُظَاهِرُونَ مِن نِّسَائهِِمْ ثمُ‏َّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُواْ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مِّن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا ذَالِكمُ‏ْ تُوعَظُونَ بِهِ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ(3)

فَمَن لَّمْ يجَِدْ فَصِيَامُ شهَْرَيْنِ مُتَتَابِعَينْ‏ِ مِن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا فَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِينًا ذَالِكَ لِتُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ لِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ(4)

به راستى خدا گفتار [زنى‏] را كه درباره همسرش با تو گفتگو داشت و به خدا شكايت مى‏كرد، شنيد و خدا گفتگوى شما را مى‏شنود؛ زيرا خدا شنوا و بيناست. (1)

كسانى از شما كه با زنان خود «ظهار» مى‏كنند [يعنى بر پايه فرهنگ جاهلى مى‏گويند: تو نسبت به من به منزله مادرم هستى، پس آميزش با تو بر من حرام ابدى است‏] زنانشان مادرانشان نيستند، مادرانشان فقط زنانى هستند كه آنان را زاده‏اند، و آنان بى‏ترديد سخنى ناپسند و دروغ مى‏گويند [سخنى كه هيچ تأثيرى در حرام شدن زن ندارد]، و مسلماً خدا بسيار باگذشت و بسيار آمرزنده است. (2)

و كسانى كه با زنانشان ظهار مى‏كنند، سپس از آنچه گفته‏اند برمى‏گردند، بايد پيش از آميزش با هم برده‏اى [در راه خدا] آزاد كنند. اين [حكمى‏] است كه به آن اندرز داده مى‏شويد، و خدا بر آنچه انجام مى‏دهيد، آگاه است. (3)

كسى كه توانايى [آزاد كردن برده را] ندارد، بايد پيش از آنكه با هم آميزش كنند، دو ماه پى در پى روزه بگيرد، و هر كه نتواند بايد شصت مسكين را طعام دهد؛ اين حكم براى اين است كه به خدا و پيامبرش ايمان آوريد [و از فرهنگ جاهلى دورى گزينيد]؛ و اينها حدود خداست. و براى كافران عذابى دردناك است. (4)

بعضی همسر خود را مادر خود می پنداشتند خدا گفته مادر کسی است که انسان را بدنیا آورده بدرستی که این مردها حرف نادرست میزنند ولی ما آنها را می بخشیم

خدا می بخشد ولی شرط بخشیدن این است که

1-وقتی میخواهند توبه کنند از حرف خود برگردند شرطش این است که یک برده آزاد کنند قبل از تماس با همسرشان پس یظاهرون قطع تماس است قطع روابط زناشوئی است ضمانت اجرایی این حکم خود مرد است نه اینکه بسراغ حاکم شرع برود کسیکه برده پیدا نیمکند 2- دو ماه پیوسته روزه بگیرد قبل از تماس ضامن اجرایی خود فرد است

عظمت تماس با زن چقدر بالاست از نظر خدا

3-اگر استطاعت ندارد 60نفر را اطعام کند این شرطها برای کسی که خدا و نبوت را قبول دارند واینها حدود خداست پس کافر کسی است که حدود خدا را رعایت نکند این حد است تعزیر نیست

ای اهل ایمان وقتی میگویند جمع شوید کوچکتر بنشیند و وقتی گفته میشود انشروا فانشروا اگر گفته میشود بایستید اگر بایستید خدا به شمال رفعت میدهد پس نشوز یعنی من به خودم زحمت میدهم برای راحتی شما یعنی پا روی تمایلات خود میگذارد برای راحتی دیگر با توجه به آیه 34 سوره نساء پس نشوز نیت بدی ندارد

مورد 2

ایه 22

لَّا تجَِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَْخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُواْ ءَابَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتهَُمْ أُوْلَئكَ كَتَبَ فىِ قُلُوبهِِمُ الْايمَانَ وَ أَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تجَْرِى مِن تحَْتهَِا الْأَنْهَارُ خَلِدِينَ فِيهَا رَضىِ‏َ اللَّهُ عَنهُْمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ أُوْلَئكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ المُْفْلِحُونَ(22)

گروهى را كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند، نمى‏يابى كه با كسانى كه با خدا و پيامبرش دشمنى و مخالفت دارند، دوستى برقرار كنند، گرچه پدرانشان يا فرزاندانشان يا برادرانشان يا خويشانشان باشند. اينانند كه خدا ايمان را در دل‏هايشان ثابت و پايدار كرده، و به روحى از جانب خود نيرومندشان ساخته، و آنان را به بهشت‏هايى كه از زير [درختان‏] آن نهرها جارى است درمى‏آورد، در آنجا جاودانه‏اند، خدا از آنان خشنود است و آنان هم از خدا خشنودند. اينان حزب خدا هستند، آگاه باش كه بى‏ترديد حزب خدا همان رستگارانند. (22)

اینجا اسم دختر خواهر مادر همسر نیامده یعنی مودت با این 4 گروه مساوی با دشمنی با خدا نیست

سوره حشر

در این سوره آیه ای مرتبط وجود ندارد

سوره ممتحنه

آیه 10

يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا جَاءَكُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانهِِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلىَ الْكُفَّارِ لَا هُنَّ حِلٌّ لهَُّمْ وَ لَا هُمْ يحَِلُّونَ لهَُنَّ وَ ءَاتُوهُم مَّا أَنفَقُواْ وَ لَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ أَن تَنكِحُوهُنَّ إِذَا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَ لَا تُمْسِكُواْ بِعِصَمِ الْكَوَافِرِ وَ سَْلُواْ مَا أَنفَقْتُمْ وَ لْيَسَْلُواْ مَا أَنفَقُواْ ذَالِكُمْ حُكْمُ اللَّهِ يحَْكُمُ بَيْنَكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ(1

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه زنان باايمان بعنوان هجرت نزد شما آيند، آنها را آزمايش كنيد- خداوند به ايمانشان آگاهتر است- هر گاه آنان را مؤمن يافتيد، آنها را بسوى كفّار بازنگردانيد؛ نه آنها براى كفّار حلالند و نه كفّار براى آنها حلال؛ و آنچه را همسران آنها (براى ازدواج با اين زنان) پرداخته‏اند به آنان بپردازيد؛ و گناهى بر شما نيست كه با آنها ازدواج كنيد هر گاه مَهرشان را به آنان بدهيد و هرگز زنان كافر را در همسرى خود نگه نداريد (و اگر كسى از زنان شما كافر شد و به بلاد كفر فرار كرد،) حق داريد مَهرى را كه پرداخته‏ايد مطالبه كنيد همان‏گونه كه آنها حق دارند مهر زنانشان را كه از آنان جدا شده‏اند) از شما مطالبه كنند؛ اين حكم خداوند است كه در ميان شما حكم مى‏كند، و خداوند دانا و حكيم است! (10)

مورد 2

آیه 11

وَ إِن فَاتَكمُ‏ْ شىَ‏ْءٌ مِّنْ أَزْوَاجِكُمْ إِلىَ الْكُفَّارِ فَعَاقَبْتُمْ فََاتُواْ الَّذِينَ ذَهَبَتْ أَزْوَاجُهُم مِّثْلَ مَا أَنفَقُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ(11)

و اگر بعضى از همسران شما از دستتان بروند (و به سوى كفار بازگردند) و شما در جنگى بر آنان پيروز شديد و غنايمى گرفتيد، به كسانى كه همسرانشان رفته‏اند، همانند مهرى را كه پرداخته‏اند بدهيد؛ و از (مخالفت) خداوندى كه همه به او ايمان داريد بپرهيزيد! (11)

طبق صلح حدیدیه پناهنده باید برگشت داده میشد اما این آیه حمایت از زنان مومن پناهنده را واجب و باز گرداندن آنها به مشرکین و کفار را ممنوع اعلام میکند

زن با مومن شدنش و شوهر با کافر شدنش بدون خطبه طلاق مطلقه میشود

هزینه های مربوط به این زن مومن مهاجر به عهده نظام اسلامی است نه خود آن زنان و نه شوهر جدید او

از منظر اسلام زن در انتخاب مذهب خود مختار و آزاد است و قرار نیست تابع شوهرش باشد

نظام اسلامی باید مانع نفوذ جاسوس های دشمن شود

مهمترین نیاز زن ، شوهر است

سابقه شرک و کفر مانع ازدواج با کسی که تازه مسلمان شده است نمی باشد

 

 

اللهم عجل لولیک الفرج


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است