ایات مرتبط با زن -جلسه15



نام خداوند رحمتگر مهربان آیات مرتبط با زن دکتر غفرانی جلسه پانزدهم 24/08/1394 مورد 9 آیه 34 وَ اذْكُرْنَ مَا يُتْلىَ‏ فىِ بُيُوتِكُنَّ مِنْ ءَايَتِ اللَّهِ وَ الحِْكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ لَطِيفًا خَبِيرًا(34) [اى همسران پيامبر!] و آنچه را از آيات خدا و حكمت در خانه‏هاى شما مى‏خوانند به ياد داشته باشيد؛ يقيناً خدا لطيف و آگاه است. (34) احکام و دستوراتی که به زندگی شما استحکام می بخشد و اخلاق ما را پر حکمت می کنند و رفتار و اخلاق شما حکیمانه میشود حکمت بالاتر از علم است علم کاربردی است چند نکته این آیه فعل امر وَ اذْكُرْنَ : یاد آوری کنید شما باور دارید قبول دارید باید باورها را یادآوری کنید به اهل خانه . رسالت زن این است که یادآوری کند به پیامبر گفتند انما انت مذکر ولی اینجا فعل امر واذکرن است آقایان مواد خام می آورند تلاوت است و شما آنها را پخته کنید . بعبارتی تلاوت َآنها را به قرائت تبدیل کنید تا دنبال آیات خدا و حکمت بروند تلاوتهایی که از آیات خدا و حکمت است را تبدیل به قرائت کرده و به آنها تذکر میدهند به آقایان گفته شده استمعوه به خانمها گفته شده واذکرن ما یتلی را تبدیل به ذکر کنید تا افراد خانواده بتوانند آنرا جذب کنند . مردها مذکرند نیاز به یادآوری دارند مونث یادآوری کننده هستند ذکر با رفتار و گفتار و نگاه و... است نکته سوم : ما یتلی آنچه برشما تلاوت میشود آنچه بر شما عرضه میشود تلاوت از بیرون به درون است قرائت از درون به بیرون است تلاوت ممکن است در رفتار و گفتار آنها باشد آیات خدا را در این گفتار و رفتار فی بیوتکن بیت شما ذکر در جلسات شبانه شما باشد بیت به مکانی گفته میشود که زمان در آن ارزشمند تلقی میشود ، بیت محل انسان سازی است ، باشگاه عشق ورزی است پس مهمترین هدف همسرداری یادآوری است چون مردها مذکر هستند بانوان مومن باید مذکر باشند موضوع یادآوری : آیات خدا و حرفهای حکیمانه مورد 10 آیه 35 إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَتِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَتِ وَ الْقَنِتِينَ وَ الْقَنِتَتِ وَ الصَّدِقِينَ وَ الصَّدِقَتِ وَ الصَّبرِِينَ وَ الصَّبرَِاتِ وَ الْخَشِعِينَ وَ الْخَشِعَتِ وَ الْمُتَصَدِّقِينَ وَ الْمُتَصَدِّقَتِ وَ الصَّئمِينَ وَ الصَّئمَتِ وَ الحَْفِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَفِظَتِ وَ الذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَ الذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لهَُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِيمًا(35) مسلماً خدا براى مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ايمان، و مردان و زنان عبادت‏پيشه، و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شكيبا، و مردان و زنان فروتن، و مردان و زنان صدقه دهنده، و مردان و زنان روزه‏دار، و مردان و زنان حفظ كننده خود از پليدى‏هاى جنسى، و مردان و زنانى كه بسيار ياد خدا مى‏كنند، آمرزش و پاداشى بزرگ آماده كرده است. (35) خدا فرموده بهترین بندگان 10 ویژگی دارند 1- ان المسلمین و المسلمات = تسلیم هستند 2- و المومنین و المومنات ایمان از اسلام بالاتر است 3--* و القانین و القانتات آنها را تمام خشیت و خشوعشان برای خداست = مطیع هستند 4- والصادقین و الصادقات در راستای فطرت خود هستند سرشار از حق را تکذیب نمی کنند 5- والصابرین و الصابرات مقام بالاتر صبر است 6- والخاشعین و الخاشعات احساس کوچکی در برابر عظمت خدا دارند ، خشیت درونی آنها باعث خشوع بیرونی آنها میشود 7- و المتصدقین و المتصدقات اهل صدقه دادن هستند در واقع اثبات صدق آنهاست یعنی ابراز دارد ، بخل ندارد 8- والصائمین و الصائمات آنها روزه می گیرند یعنی از آنچه خوششان می آید صرف نظر می کنند بخاطر خدا امساک می کنند 9- والحافظین فروجهم و الحافظات کسانیکه عفت دارند حریم محرم و نا محرم را حفظ می کنند ( این مهمتر است ) 10- والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات مردهایی که خیلی یاد خدا هستند و خانمهایی که ذاکرات هستند انسان مطلوب خدا دارای این ده صفت است در قرآن هر صفت مذکر شامل خانمها هم هست ولی در این آیه خانمها را جدا کرده است مردها مذکرند ذاکرین بخاطر ذاکرات ذاکرین شده اند پس صائمات باعث صائمین میشوند و ............پس صفات خانمها تقدم دارد و باعث آن صفات در آقایان میشوند کنار هر مسلمانی باید بدنبال مادر مسلمان و همسر مسلمان ، دختر مسلمان و.... باشید مورد 11 آیه 36 وَ مَا كاَنَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضىَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لهَُمُ الخِْيرََةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَن يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا(36) و هيچ مرد و زن مؤمنى را نرسد هنگامى كه خدا و پيامبرش كارى را حكم كنند براى آنان در كار خودشان اختيار باشد؛ و هركس خدا و پيامبرش را نافرمانى كند يقيناً به صورتى آشكار گمراه شده است. (36) زن و شمشیر و اسب را خدا مقید نیافریده کار خود را انجام میدهد پس اختیار ما تا وقتی است که حکم خدا و رسول نیامده است و حکم خدا و رسول هم در یک راستاست اما دو تاست احادیث از جزئیات میگوید قرآن از کلیات میگوید کسیکه نافرمانی خدا و رسول را بکنند گمراه است اگر در مسیر حق نباشد در مسیر باطل است وقتی کار ما حق نیست دور میشویم مورد 12 آیه 37 وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِى أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تخُْفِى فىِ نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَ تخَْشىَ النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَن تخَْشَئهُ فَلَمَّا قَضىَ‏ زَيْدٌ مِّنهَْا وَطَرًا زَوَّجْنَكَهَا لِكَىْ لَا يَكُونَ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فىِ أَزْوَاجِ أَدْعِيَائهِمْ إِذَا قَضَوْاْ مِنهُْنَّ وَطَرًا وَ كاَنَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا(37) و [ياد كن‏] زمانى را كه به آن شخص كه خدا به او نعمت [اسلام‏] بخشيده بود، و تو هم [با آزاد كردنش از طوق بردگى‏] به او احسان كرده بودى، مى‏گفتى: همسرت را براى خود نگه دار و از خدا پروا كن. و تو در باطن خود چيزى را [چون فرمان خدا به ازدواج با مطلقه او] پنهان مى‏داشتى كه خدا آشكار كننده آن بود [تا براى مردم در ازدواج مطلقه پسر خوانده‏هايشان ممنوعيت و مشكلى نباشد] و [براى بيان فرمان خدا نسبت به مشروعيت ازدواج مطلقه پسر خوانده‏] از مردم مى‏ترسيدى و در حالى كه خدا سزاوارتر بود كه از او بترسى، پس هنگامى كه «زيد» نياز خود را از همسرش به پايان برد [و او را طلاق داد] وى را به همسرى تو درآورديم تا براى مؤمنان نسبت به ازدواج با همسران پسر خوانده‏هايشان زمانى كه نيازشان را از آنان به پايان برده باشند سختى و حرجى نباشد؛ و همواره فرمان خدا شدنى است. (37) اللهم عجل لولیک الفرج


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است