ایات مرتبط با زن-جلسه 10



نام خداوند رحمتگر مهربان

آیات مرتبط با زن دکتر غفرانی

جلسه دهم 15/6/1394

در سوره نساء آیه 116 و 117 را جا گذاشتیم

إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشرَْكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ مَا دُونَ ذَالِكَ لِمَن يَشَاءُ وَ مَن يُشرِْكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالَا بَعِيدًا(116)

إِن يَدْعُونَ مِن دُونِهِ إِلَّا إِنَاثًا وَ إِن يَدْعُونَ إِلَّا شَيْطَنًا مَّرِيدًا(117)

مسلماً خدا اين را كه به او شرك آورده شود نمى‏آمرزد، و فروتر از آن را براى هر كه بخواهد مى‏آمرزد. و هر كه به خدا شرك ورزد، يقيناً به گمراهى بسيار دورى دچار شده است. (116)

مشركان به جاى خدا جز جماداتى را [كه هيچ اثرى ندارند، و هميشه محكوم تأثير عوامل ديگرند] نمى‏پرستند، و در حقيقت جز شيطانِ سركشِ گمراه را اطاعت نمى‏كنند. (117)

چرا الهه ها اناث نامیده شد ؟ مونث یعنی چه ؟ وچرا بت ها را مونث مینامند ؟

سوره طه

مورد 1

سوره طه آیه 36 الی 39

قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَامُوسىَ‏(36)

وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَى(37)

إِذْ أَوْحَيْنَا إِلىَ أُمِّكَ مَا يُوحَى(38)

أَنِ اقْذِفِيهِ فىِ التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فىِ الْيَمّ‏ِ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لىّ‏ِ وَ عَدُوٌّ لَّهُ وَ أَلْقَيْتُ عَلَيْكَ محََبَّةً مِّنىّ‏ِ وَ لِتُصْنَعَ عَلىَ‏ عَيْنىِ(39)

خدا فرمود: اى موسى! به يقين خواسته‏ات به تو عطا شد. (36)

و بى‏ترديد يك بار ديگر هم به تو احسان كرديم. (37)

آن زمان كه به مادرت آنچه را كه بايد الهام مى‏شد، الهام كرديم؛ (38)

كه او را در صندوق بگذار، پس او را به دريا بينداز تا دريا او را به ساحل اندازد، تا دشمن من و دشمن او، وى را برگيرد. و محبوبيّتى از سوى خود بر تو انداختيم تا [همگان به تو علاقه و محبت ورزند و آنچه را انجام دادم براى اين بود كه‏] با مراقبت كامل من پرورش يابى [و ساخته شوى.] (39)

مورد 2

سوره طه آیه 40

إِذْ تَمْشىِ أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكمُ‏ْ عَلىَ‏ مَن يَكْفُلُهُ فَرَجَعْنَاكَ إِلىَ أُمِّكَ كىَ‏ْ تَقَرَّ عَيْنهَُا وَ لَا تحَْزَنَ وَ قَتَلْتَ نَفْسًا فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمّ‏ِ وَ فَتَنَّاكَ فُتُونًا فَلَبِثْتَ سِنِينَ فىِ أَهْلِ مَدْيَنَ ثمُ‏َّ جِئْتَ عَلىَ‏ قَدَرٍ يَامُوسىَ‏(40)

آن گاه كه خواهرت به سوى كاخ فرعون رفت، و گفت: آيا شما را به كسى كه از اين نوزاد سرپرستى كند، راهنمايى كنم؟ پس تو را به مادرت برگردانديم تا خوشحال و شاد شود و غم و غصه نخورد، و كسى [از فرعونيان‏] را كُشتى و ما تو را از اندوه [و نگرانى بر ارتكاب قتل آن مشرك‏] نجات داديم، و چنان كه بايد امتحانت نموديم، پس ساليانى در ميان اهل مدين ماندى، سپس اى موسى! بر اساس تقدير الهى [براى انتخاب شدن به مقام پيامبرى اينجا] آمدى، (40)

مورد 3

سوره طه آیه 94

قَالَ يَبْنَؤُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتىِ وَ لَا بِرَأْسىِ إِنىّ‏ِ خَشِيتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَينْ‏َ بَنىِ إِسْرَ ءِيلَ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلىِ(94)

گفت: اى پسر مادرم! نه ريش مرا بگير و نه سرم را، من ترسيدم كه بگويى: ميان بنى‏اسرائيل تفرقه و جدايى انداختى و سفارش مرا [در حفظ وحدت بنى‏اسرائيل‏] رعايت نكردى. (94)

مورد 4

سوره طه آیه 117

فَقُلْنَا يََادَمُ إِنَّ هَاذَا عَدُوٌّ لَّكَ وَ لِزَوْجِكَ فَلَا يخُْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى(117)

پس گفتيم: اى آدم! مسلماً اين [ابليس‏] دشمنى است براى تو و همسرت، پس شما را از بهشت بيرون نكند كه در مشقت و رنج افتى. (117)

خداوند هر مخلوقی را برای نقش خاصی آفریده و زوج بودن را برای زن پسندیده است ( جده شهری است که حضرت حوا دفن است – حضرت آدم در نجف دفن است طبق زیارتنامه  حضرت علی ع )

و طبق آیه 102 سوره بقره بنظر میرسد زوجیت زن از موانع شیطنت شیاطین و شرط حضور در بهشت و نبود آن عامل شقاوت مرد است

مورد 5

سوره طه آیه 120

فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَنُ قَالَ يََادَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلىَ‏ شَجَرَةِ الخُْلْدِ وَ مُلْكٍ لَّا يَبْلىَ‏(120)

پس شيطان او را وسوسه كرد، گفت: اى آدم! آيا تو را به درخت جاودان و سلطنتى كه كهنه نمى‏شود، راهنمايى كنم؟ (120)

مورد 6

سوره طه آیه 121

فَأَكَلَا مِنهَْا فَبَدَتْ لهَُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَ طَفِقَا يخَْصِفَانِ عَلَيهِْمَا مِن وَرَقِ الجَْنَّةِ وَ عَصىَ ءَادَمُ رَبَّهُ فَغَوَى‏(121)

پس هر دو [به سبب وسوسه شيطان‏] از ميوه آن [درخت‏] خوردند، در نتيجه شرمگاهشان بر آنان پديدار شد و شروع به چسباندن برگ‏هاى درختان بهشت بر [شرمگاه‏] خود كردند. و آدم پروردگارش را نافرمانى كرد و [از رسيدن به آنچه شيطان به او القا كرده بود] ناكام ماند. (121)

آدم و حوا چ چیزی را خوردند ؟ و چرا  فقط مرد گمراه شد ؟

سوره طه آیه 131

وَ لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلىَ‏ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنهُْمْ زَهْرَةَ الحَْيَوةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنهَُمْ فِيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيرٌْ وَ أَبْقَى‏(131)

ديدگانت را به آنچه برخى از اصناف آنان را بهره‏مند كرديم مدوز، [آنچه به آنان داده‏ايم‏] شكوفه [بى‏ميوه و زيور و زينت‏] دنياست تا آنان را در آن بيازماييم، و رزق پروردگارت بهتر و پايدارتر است. (131)

سوره انبیاء

مورد 1

سوره انبیاء آیه 90

فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ وَهَبْنَا لَهُ يَحْيىَ‏ وَ أَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ كَانُواْ يُسَرِعُونَ فىِ الْخَيرَْاتِ وَ يَدْعُونَنَا رَغَبًا وَ رَهَبًا وَ كَانُواْ لَنَا خَاشِعِينَ(90)

پس [نداى‏] او را اجابت كرديم و يحيى را به او بخشيديم و نازايى همسرش را براى وى اصلاح نموديم، آنان همواره در كارهاى خير مى‏شتافتند، و ما را از روى اميد و بيم مى‏خواندند، و پيوسته در برابر ما فروتن بودند. (90)

چرا دعای زکریا مستجاب شد ؟

  1. زیرا آنها در کار خیر سرعت داشتند
  2. دائما توجهشان به ما بود با شوق و اشتیاق با رهبانیت از دنیا و غیر خدا
  3. آنها خشیت داشتند

حضرت یحیی را میخواست که نبوت استمرار پیدا کند

پس لازمه اجابت این بود که مشکل خانم حل شود

سلسه انبیاء به برکت وجود زن تداوم یافته است

پیامبران بعد از حضرت عیسی تبارشان از حضرت مریم است

مورد 2

سوره انبیاء آیه 91

وَ الَّتىِ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهَا مِن رُّوحِنَا وَ جَعَلْنَاهَا وَ ابْنَهَا ءَايَةً لِّلْعَلَمِينَ(91)

و آن [زن را ياد كن‏] كه دامن خود را پاك نگه داشت، پس ما از روح خود در او دميديم و او و پسرش را نشانه‏اى [بزرگ از قدرت خود] براى جهانيان قرار داديم. (91)

طبق این آیه اولا مصداق کلمه ی محصنات فقط زنان شوهر دار نیست

ثانیا : با اینکه هر انسانی از روح الهی برخوردار است اما دختر و زنی که خودش را در حصن الهی بداند لایق فرزند خاصی خواهد شد

سوره حج

مورد 1

سوره حج آیه 1 و 2

* يَأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شىَ‏ْءٌ عَظِيمٌ(1)

يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُكَارَى‏ وَ مَا هُم بِسُكَارَى‏ وَ لَاكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ(2)

به نام خدا كه رحمتش بى‏اندازه است‏و مهربانى‏اش هميشگى. (1)

اى مردم! از پروردگارتان پروا كنيد، بى‏ترديد زلزله قيامت، واقعه‏اى بزرگ است. (1)

روزى كه آن را ببينيد [مشاهده خواهيد كرد كه‏] هر مادر شير دهنده‏اى از كودكى كه شيرش مى‏دهد، بى‏خبر مى‏شود، و هر ماده باردارى بار خود را سقط مى‏كند، و مردم را مست مى‏بينى در حالى كه مست نيستند، بلكه عذاب خدا بسيار سخت است. (2)

عمیق ترین علاقه میان مادر و فرزند است

مورد 2

وجود زن کارگاه آفرینش خداست هر چقدر این رحم پاکتر و صاحبش با توجه تر است روحش بهتر است

سوره مومنون

مورد 1

سوره مومنون آیه 1 الی 7

* قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ(1)

الَّذِينَ هُمْ فىِ صَلَاتهِِمْ خَاشِعُونَ(2)

وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ(3)

وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَوةِ فَعِلُونَ(4)

وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ(5)

إِلَّا عَلىَ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانهُُمْ فَإِنهَُّمْ غَيرُْ مَلُومِينَ(6)

فَمَنِ ابْتَغَى‏ وَرَاءَ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْعَادُونَ(7)

به نام خدا كه رحمتش بى‏اندازه است‏و مهربانى‏اش هميشگى. (1)

بى‏ترديد مؤمنان رستگار شدند. (1)

آنان كه در نمازشان [به ظاهر] فروتن [و به باطن با حضور قلب‏] اند. (2)

و آنان كه از [هر گفتار و كردارِ] بيهوده و بى‏فايده روى‏گردانند، (3)

و آنان كه پرداخت كننده زكات‏اند، (4)

و آنان كه نگه دارنده دامنشان [از شهوت‏هاى حرام‏] اند، (5)

مگر در [كام جويى از] همسران يا كنيزانشان، كه آنان [در اين زمينه‏] مورد سرزنش نيستند. (6)

پس كسانى [كه در بهره‏گيرى جنسى، راهى‏] غير از اين جويند، تجاوزكار [از حدود حق‏] هستند. (7)

در روابط زناشویی میان زن و شوهر هیچ ملامتی نیست اما ارتباط غیر مجاز نامحرم عداوت با خویش است

مورد 2

سوره مومنون آیه 27

فَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَ وَحْيِنَا فَإِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَ فَارَ التَّنُّورُ فَاسْلُكْ فِيهَا مِن كُلٍ‏ّ زَوْجَينْ‏ِ اثْنَينْ‏ِ وَ أَهْلَكَ إِلَّا مَن سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ وَ لَا تخَُاطِبْنىِ فىِ الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِنهَُّم مُّغْرَقُونَ(27)

پس به او وحى كرديم كه: زير نظر ما و پيام ما كشتى بساز و هنگامى كه فرمان ما به هلاكت آنان بيايد و آن تنور [از آب‏] فوران كند از هر گونه‏اى [از حيوان‏] دو عدد [يكى نر و ديگرى ماده‏] و نيز خانواده‏ات را وارد كشتى كن، جز افرادى از آنان كه فرمان [عذاب‏] بر او گذشته [و درباره او قطعى شده‏] است، و درباره كسانى كه [به سبب شرك و كفر] ستم ورزيده‏اند، با من سخن مگوى، زيرا [همه‏] آنان بدون ترديد غرق شدنى‏اند. (27)

شرط ورود به  کشتی نجات نوح ، زوج بودن برای همه جانوران و اهل بودن برای مردم است

مورد 3

سوره مومنون آیه 49 و 50

وَ لَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسىَ الْكِتَابَ لَعَلَّهُمْ يهَْتَدُونَ(49)

وَ جَعَلْنَا ابْنَ مَرْيمَ‏َ وَ أُمَّهُ ءَايَةً وَ ءَاوَيْنَاهُمَا إِلىَ‏ رَبْوَةٍ ذَاتِ قَرَارٍ وَ مَعِينٍ(50)

همانا ما به موسى كتاب داديم، تا آنان هدايت شوند. (49)

و پسر مريم و مادرش را نشانه [قدرت و رحمت خود] قرار داديم و آن دو را در سرزمينى بلند كه [داراى‏] جايگاهى مستقر [و امن‏] و آبى روان بود، جاى داديم. (50)

سوره نور

مورد ا

سوره نور آیه 1

* سُورَةٌ أَنزَلْنَاهَا وَ فَرَضْنَاهَا وَ أَنزَلْنَا فِيهَا ءَايَاتِ بَيِّنَاتٍ لَّعَلَّكمُ‏ْ تَذَكَّرُونَ(1)

[اين‏] سوره‏اى است كه آن را [از افق دانش خود] فرود آورديم و [اجراى احكام و معارف آن را] لازم و واجب نموديم و در آن آياتى روشن نازل كرديم، تا متذكّر و هوشيار شويد. (1)

زنا از زن شروع میشود

مورد 2

سوره نور آیه 3

الزَّانىِ لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذَالِكَ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ(3)

مرد زناكار نبايد جز با زن زناكار يا مشرك ازدواج كند، و زن زناكار نبايد جز با مرد زناكار يا مشرك ازدواج نمايد، و اين [ازدواج‏] بر مؤمنان حرام شده است. (3)

زنا با شرک برابر است

مورد 3

سوره نور آیه 4

وَ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثمُ‏َّ لَمْ يَأْتُواْ بِأَرْبَعَةِ شهَُدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَ لَا تَقْبَلُواْ لهَُمْ شهََادَةً أَبَدًا وَ أُوْلَئكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ(4)

و كسانى كه زنان عفيفه پاكدامن را به زنا متهم مى‏كنند، سپس چهار شاهد نمى‏آورند، پس به آنان هشتاد تازيانه بزنيد، و هرگز شهادتى را از آنان نپذيريد، و اينانند كه در حقيقت فاسق‏اند. (4)

مورد 4

سوره نور آیه 8 و 9و 10

وَ يَدْرَؤُاْ عَنهَْا الْعَذَابَ أَن تَشهَْدَ أَرْبَعَ شهََادَاتِ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ(8)

وَ الخَْامِسَةَ أَنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَيهَْا إِن كاَنَ مِنَ الصَّادِقِينَ(9)

وَ لَوْ لَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكمُ‏ْ وَ رَحْمَتُهُ وَ أَنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ حَكِيمٌ(10)

و مجازات را از آن زنى كه مورد اتهام قرار گرفته دفع مى‏كند اينكه چهار بار شهادت دهد كه سوگند به خدا آن مرد دروغگوست، (8)

و [شهادت‏] پنجم اين است كه [بگويد:] خشم خدا بر او باد اگر [آن مرد در اين اتهام بستن‏] راستگو باشد. (9)

و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، و اينكه خدا بسيار توبه‏پذير و حكيم است [به كيفرهاى بسيار سختى دچار مى‏شديد.] (10)

طبق این آیات بنظر میرسد کرامت زن به حدی است که لعنت شامل او نمیشود و اینجا شامل همه زنها میشوند و نه فقط زنان مومن را

مورد 5

سوره نور آیه 23

إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُواْ فىِ الدُّنْيَا وَ الاَْخِرَةِ وَ لهَُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ(23)

بى‏ترديد كسانى كه زنان عفيفه پاكدامن باايمان را [كه از شدت ايمان از بى‏عفتى و گناه بى‏خبرند] متهم به زنا كنند، در دنيا و آخرت لعنت مى‏شوند، و براى آنان عذابى برزگ است. (23)

مورد 6

سوره نور آیه 26

الخَْبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَ الطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُوْلَئكَ مُبرََّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ(26)

زنان پليد براى مردان پليد و مردان پليد براى زنان پليدند، و زنان پاك براى مردان پاك و مردان پاك براى زنان پاك‏اند، اين پاكان از سخنان ناروايى كه [تهمت‏زنندگان‏] درباره آنان مى‏گويند، مبرّا و پاك هستند، براى آنان آمرزش و رزق نيكويى است. (26)

طبق این آیه باید کفویت احراز شود

مورد 7

سوره نور آیه 31

وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ وَ يحَْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْيَضْرِبْنَ بخُِمُرِهِنَّ عَلىَ‏ جُيُوبهِِنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَائهِنَّ أَوْ ءَابَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنىِ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنىِ أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيرِْ أُوْلىِ الْارْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُواْ عَلىَ‏ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يخُْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُواْ إِلىَ اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكمُ‏ْ تُفْلِحُونَ(31)

و به زنان باايمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ كنند، و زينت خود را [مانند لباس‏هاى زيبا، گوشواره و گردن بند] مگر مقدارى كه [طبيعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت‏] پيداست [در برابر كسى‏] آشكار نكنند، و [براى پوشاندن گردن و سينه‏] مقنعه‏هاى خود را به روى گريبان‏هايشان بيندازند، و زينت خود را آشكار نكنند مگر براى شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدران شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران شوهرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان [هم كيش خود] شان، يا بردگان زر خريدشان، يا خدمتكارانشان از مردانى كه ساده لوح و كم عقل‏اند و نياز شهوانى حس نمى‏كنند، يا كودكانى كه [به سنّ تميز دادن خوب و بد نسبت به اميال جنسى‏] نرسيده‏اند. و زنان نبايد پاهايشان را [هنگام راه رفتن آن گونه‏] به زمين بزنند تا آنچه از زينت‏هايشان پنهان مى‏دارند [به وسيله نامحرمان‏] شناخته شود. و [شما] اى مؤمنان! همگى به سوى خدا بازگرديد تا رستگار شويد. (31)

مورد 8

سوره نور آیه 32

وَ أَنكِحُواْ الْأَيَامَى‏ مِنكمُ‏ْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكمُ‏ْ وَ إِمَائكُمْ إِن يَكُونُواْ فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(32)

[مردان و زنان‏] بى‏همسرتان و غلامان و كنيزان شايسته خود را همسر دهيد؛ اگر تهيدست‏اند، خدا آنان را از فضل خود بى‏نياز مى‏كند؛ و خدا بسيار عطا كننده و داناست. (32)

مورد 9

سوره نور آیه 35 و 36 و 37

* اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَوةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فىِ زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنهََّا كَوْكَبٌ دُرِّىٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَ لَا غَرْبِيَّةٍ يَكاَدُ زَيْتهَُا يُضىِ‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلىَ‏ نُورٍ يهَْدِى اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ عَلِيمٌ(35)

فىِ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الاَْصَالِ(36)

رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تجَِرَةٌ وَ لَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَوةِ وَ إِيتَاءِ الزَّكَوةِ يخََافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَرُ(37)

مورد 9

سوره نور آیه 35 و 36 و 37

* اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَوةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فىِ زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنهََّا كَوْكَبٌ دُرِّىٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَ لَا غَرْبِيَّةٍ يَكاَدُ زَيْتهَُا يُضىِ‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلىَ‏ نُورٍ يهَْدِى اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ عَلِيمٌ(35)

فىِ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الاَْصَالِ(36)

رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تجَِرَةٌ وَ لَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَوةِ وَ إِيتَاءِ الزَّكَوةِ يخََافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَرُ(37)

خدا نور آسمان‏ها و زمين است؛ وصف نورش مانند چراغدانى است كه در آن، چراغ پر فروغى است، و آن چراغ در ميان آبگينه بلورينى است، كه آن قنديل بلورين گويى ستاره تابانى است، [و آن چراغ‏] از [روغن‏] درخت زيتونى پربركت كه نه شرقى است و نه غربى افروخته مى‏شود، [و] روغن آن [از پاكى و صافى‏] نزديك است روشنى بدهد گرچه آتشى به آن نرسيده باشد، نورى است بر فراز نورى؛ خدا هر كس را بخواهد به سوى نور خود هدايت مى‏كند، و خدا براى مردم مثل‏ها مى‏زند [تا حقايق را بفهمند] و خدا به همه چيز داناست. (35)

[اين نور] در خانه‏هايى است كه خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت يابند و نامش در آنها ذكر شود، همواره در آن خانه‏ها صبح و شام او را تسبيح مى‏گويند. (36)

مردانى كه تجارت و داد و ستد آنان را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و پرداخت زكات باز نمى‏دارد، [و] پيوسته از روزى كه دل‏ها و ديده‏ها در آن زير و رو مى‏شود، مى‏ترسند. (37)

در خانه هاشان باید مردانی پرورش پیدا کند که سرگرم نکند آنها را تجارت و بیع از 1- یاد خدا 2 اقامه نماز 3- ایتاء زکات 4- خوف دائمی از قیامت

مورد 10

سوره نور آیه 58

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِيَسْتَْذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكمُ‏ْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُواْ الحُْلُمَ مِنكمُ‏ْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِّن قَبْلِ صَلَوةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ الظَّهِيرَةِ وَ مِن بَعْدِ صَلَوةِ الْعِشَاءِ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ لَيْسَ عَلَيْكمُ‏ْ وَ لَا عَلَيْهِمْ جُنَاحُ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكمُ بَعْضُكُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ كَذَالِكَ يُبَينِ‏ُّ اللَّهُ لَكُمُ الاَْيَاتِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ(58)

اى اهل ايمان! بايد بردگانتان و كسانى از شما كه به مرز بلوغ نرسيده‏اند [هنگام ورود به خلوت خانه شخصى شما] سه بار [در سه زمان‏] از شما اجازه بگيرند، پيش از نماز صبح، و هنگام [استراحت‏] نيم روز كه جامه‏هايتان را كنار مى‏نهيد، و پس از نماز عشا؛ [اين زمان‏ها] سه زمان خلوت شماست، بعد از اين سه زمان بر شما و آنان گناهى نيست [كه بدون اجازه وارد شوند؛ زيرا آنان‏] همواره نزد شما در رفت و آمدند و با يكديگر نشست و برخاست داريد. اين‏گونه خدا آياتش را براى شما بيان مى‏كند، و خدا دانا و حكيم است. (58)

مباشرت نیاز دائمی است قرآن این رابطه را حتی در سنین بالا هم لازم میداند

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است