ایات مرتبط با زن-جلسه 9



نام خداوند رحمتگر مهربان

آیات مرتبط با زن دکتر غفرانی

جلسه نهم 8/6/1394

سوره رعد

مورد ا

سوره رعد ایه 3

وَ هُوَ الَّذِى مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فِيهَا رَوَاسىِ‏َ وَ أَنهَْارًا وَ مِن كلُ‏ِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَينْ‏ِ اثْنَينْ‏ِ يُغْشىِ الَّيْلَ النهََّارَ إِنَّ فىِ ذَالِكَ لاََيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ(3)

و اوست كه زمين را گسترانيد، و در آن كوه‏هايى استوار و نهرهايى پديد آورد و در آن از همه محصولات و ميوه‏ها جفت دوتائى [كه نر و ماده است‏] قرار داد، شب را به روز مى‏پوشاند، [تا ادامه حيات براى همه نباتات و موجودات زنده ممكن باشد]؛ يقيناً در اين امور براى مردمى كه مى‏انديشند نشانه‏هايى [بر توحيد، ربوبيّت و قدرت خدا] ست. (3)

زوجیت برای هر مخلوقی الزامی است و شرط تکامل است

نکاح یکی از مهمترین عوامل سنخیت پیدا کردن است

پس احد و واحد بودن مخصوص خداوند است

مجرد ماندن درهر سنی لجاجت با سنت الهی و سلامت و تکامل و سعادت خویش است

مورد 2

سوره رعد آیه 8

اللَّهُ يَعْلَمُ مَا تحَْمِلُ كُلُّ أُنثىَ‏ وَ مَا تَغِيضُ الْأَرْحَامُ وَ مَا تَزْدَادُ وَ كُلُّ شىَ‏ْءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ(8)

خدا [حالات، صفات و زمان ولادت‏] جنين‏هايى را كه هر انسان و حيوان ماده‏اى آبستن است، و آنچه را رحم‏ها [از زمان طبيعى حمل‏] مى‏كاهند و آنچه را مى‏افزايند، مى‏داند؛ و هر چيزى نزد او اندازه معينى دارد. (8)

پس روح الهی مانند بذر در اختیار ما  قرار می گیرد و او میتواند رشد آن را کم یا زیاد کند

ام طلحه از نسل 1 و 70 پیامبر متولد شد پس اینکه مادر پاک و سالم باشد تولیدش پاک و سالم خواهد بود

مورد 3

سوره رعد آیه 22و23

وَ الَّذِينَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً وَ يَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(22)

جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونهََا وَ مَن صَلَحَ مِنْ ءَابَائهِِمْ وَ أَزْوَاجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتهِِمْ وَ الْمَلَئكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيهِْم مِّن كلُ‏ِّ بَابٍ(23)

و براى به دست آوردن خشنودى پروردگارشان [در برابر گناهان و انجام وظايف و حوادث‏] شكيبايى ورزيدند، و نماز را بر پا داشتند، و بخشى از آنچه را روزى آنان كرديم در نهان و آشكار انفاق نمودند، و همواره با نيكىِ [عبادت‏] زشتى و پليدى [گناه‏] را دفع مى‏كنند [و با خوبى‏هاى خود نسبت به مردم، بدى‏هاى آنان را نسبت به خود برطرف مى‏نمايند]، اينانند كه فرجام نيك آن سراى، ويژه آنان است. (22)

بهشت‏هاى جاويدى كه آنان و پدران و همسران و فرزندان شايسته و درست‏كارشان در آن وارد مى‏شوند، و فرشتگان از هر درى بر آنان درآيند. (23)

برای آنها عقبی الدار است و برای آنها بهشتهایی برای خودشان و از پدران و ازدواج و ذریه آنها که صالح هستند ، می باشد

صبر مومنانه در راه خدا عامل گردهمایی تمام افراد صالح یک خاندان در بهشت است

مورد 4

سوره رعد آیه 38

وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِّن قَبْلِكَ وَ جَعَلْنَا لهَُمْ أَزْوَاجًا وَ ذُرِّيَّةً وَ مَا كاَنَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتىِ‏َ بَِايَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ لِكلُ‏ِّ أَجَلٍ كِتَابٌ(38)

و همانا پيش از تو پيامبرانى را فرستاديم، و براى آنان همسران و فرزندانى قرار داديم. و هيچ پيامبرى را نسزد كه معجزه‏اى بياورد مگر به فرمان خدا. براى هر زمانى برنامه مقدّر شده‏اى [ثبت‏] است. (38)

ما برای همه پیامبران ازدواجی را جعل کردیم

جعل مربوط به مقام خلق مربوط به اسباب است

خداوند حکیم برای کاملترین افراد بشر ، داشتن خانواده را لازم دانسته بنابراین مجرد ماندن هیچ توجیه عقلی و شرعی ندارد

سوره ابراهیم

مورد 1

سوره ابراهیم آیه 6

وَ إِذْ قَالَ مُوسىَ‏ لِقَوْمِهِ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنجَئكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَ يُذَبحُِّونَ أَبْنَاءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَ فىِ ذَالِكُم بَلَاءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ(6)

و [ياد كن‏] زمانى را كه موسى به قومش گفت: نعمت خدا را بر خودتان به ياد آوريد، آن گاه كه شما را از [چنگال‏] فرعونيان رهايى بخشيد، [همانان‏] كه پيوسته شما را شكنجه سخت مى‏دادند، و پسرانتان را سر مى‏بريدند، و زنانتان را [براى بيگارى‏] زنده مى‏گذاشتند، و در اين [حوادث‏] آزمايش بزرگى از سوى پروردگارتان بود. (6)

باید از خودمان بپرسیم که :

مستکبرین از کشتن مردان مومن و زنده و فعال نگهداشتن زنان چه سودی می برند ؟

ذبح یعنی دست و پا بستن و قدرت دفاع ندادن – امکان دفاع هست

آیا مستکبرین با بدن مردان مومن مشکل دارند ؟

یا با فکر و فهم و عقلانیت و اراده و بصیرت و ایمان و پاکی و مقاومت انها ؟

آیا زنان در این ذبح سهمیند ؟

سوره حجر

مورد 1

سوره حجر آیه 57 ال ی60

قَالَ فَمَا خَطْبُكُمْ أَيهَُّا الْمُرْسَلُونَ(57)

قَالُواْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلىَ‏ قَوْمٍ مجُّْرِمِينَ(58)

إِلَّا ءَالَ لُوطٍ إِنَّا لَمُنَجُّوهُمْ أَجْمَعِينَ(59)

إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَا إِنهََّا لَمِنَ الْغَبرِِينَ(60)

[سپس‏] گفت: اى فرستادگان! كار مهم شما چيست؟ (57)

گفتند: ما به سوى قومى گنهكار فرستاده شده‏ايم [تا نابودشان كنيم.] (58)

مگر خاندان لوط را كه قطعاً همه آنان را نجات مى‏دهيم، (59)

مگر همسرش را كه [به سبب روى‏گردانى‏اش از حق‏] مقدّر كرده‏ايم از بازماندگان [در شهر و نابودشوندگان‏] باشد. (60)

مورد 2

سوره حجر ایه 71 و 72

قَالَ هَؤُلَاءِ بَنَاتىِ إِن كُنتُمْ فَاعِلِينَ(71)

لَعَمْرُكَ إِنهَُّمْ لَفِى سَكْرَتهِِمْ يَعْمَهُونَ(72)

[لوط] گفت: اگر مى‏خواهيد [كار درست و معقولى‏] انجام دهيد، اينان دختران منند [كه براى ازدواج مناسبند.] (71)

[اى پيامبر!] به جان تو سوگند، آنان در مستى خود فرو رفته و سرگردان بودند. (72)

اگر شما قصد التذاذ دارید این دختران من ، اما آنها در مستی خود کور دل شده بودند

بنات داروی شفابخشی است که کوردل را میخواهد بینا کند

برای همجنس بازان بعنوان جنود شیطان ، حرمت شکنی ، بیش از التذاذ فردی مهم است

مورد 3

سوره حجر آیه 88

لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلىَ‏ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ وَ لَا تحَْزَنْ عَلَيهِْمْ وَ اخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ(88)

بنابراين به امكانات مادى و ثروت و اولادى كه برخى از گروه‏هاى آنان را از آن برخوردار كرديم، چشم مدوز، و بر آنان [به سبب اينكه پذيراى حق نيستند] اندوه مخور، وپر و بال [لطف و مهربانىِ‏] خود را براى مؤمنان فرو گير. (88)

سوره نحل

مورد 1

سوره نحل آیه 58 و 59

وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالْأُنثىَ‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ(58)

يَتَوَارَى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلىَ‏ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فىِ الترَُّابِ أَلَا سَاءَ مَا يحَْكُمُونَ(59)

و چون يكى از آنان را به [ولادت‏] دختر مژده دهند [از شدت خشم‏] چهره‏اش سياه گردد، ودرونش از غصه واندوه لبريز و آكنده شود!! (58)

به سبب مژده بدى كه به او داده‏اند، از قوم و قبيله‏اش [در جايى كه او را نبينند] پنهان مى‏شود [و نسبت به اين پيش‏آمد در انديشه‏اى سخت فرو مى‏رود كه‏] آيا آن دختر را با خوارى نگه دارد يا به زور، زنده به گورش كند؟! آگاه باشيد! [نسبت به دختران‏] بد داورى مى‏كنند. (59)

چه کسی دختر دار شدن را بد جلوه داده است ؟ مادران یا پدران ؟

مورد 2

سوره نحل آیه 72

وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكمُ‏ْ أَزْوَاجًا وَ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَنِينَ وَ حَفَدَةً وَ رَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ أَ فَبِالْبَاطِلِ يُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ(72)

و خدا براى شما همسرانى از جنس خودتان قرار داد و از همسرانتان، فرزندان و نوادگانى پديد آورد، و از نعمت هاى پاكيزه و دلپذير به شما روزى داد، [با اين همه لطف و رحمت‏] آيا به باطل ايمان مى‏آورند و نعمت هاى خدا را ناسپاسى مى‏كنند؟! (72)

مورد 3

سوره نحل آیه 78

وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيًْا وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَرَ وَ الْأَفِْدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ(78)

و خدا شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد در حالى كه چيزى نمى‏دانستيد، و براى شما گوش و چشم و قلب قرار داد تا سپاس گزارى كنيد. (78)

زن بوم نقاشی خداست

خدا  شما را از شکم مادران بیرون می آورید در حالیکه به علمتان رجوع نمیکردید

مورد 4

سوره نحل آیه 97

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثىَ‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَوةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ(97)

از مرد و زن، هر كس كار شايسته انجام دهد در حالى كه مؤمن است، مسلماً او را به زندگى پاك و پاكيزه‏اى زنده مى‏داريم و پاداششان را بر پايه بهترين عملى كه همواره انجام مى‏داده‏اند، مى‏دهيم. (97)

کسیکه یک عمل صالح مومنانه انجام دهد به او حیات طیبه می دهیم و اجر میدهیم به زیباترین کارتان

چون نظام عالم احسن است و خدا احسن الخالقین است پس امتحان ما این است که احسن عمل داشته باشد

احسن یعنی دو جنبه هم حسن فاعلی و هم حسن فعلی داشته باشد

سوره اسراء

مورد 1

سوره اسراء آیه 23 و 24

* وَ قَضىَ‏ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَنًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبرََ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لهَُّمَا أُفٍ‏ّ وَ لَا تَنهَْرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا(23)

وَ اخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلّ‏ِ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُل رَّبّ‏ِ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانىِ صَغِيرًا(24)

و پروردگارت فرمان قاطع داده است كه: جز او را نپرستيد، و به پدر و مادر نيكى كنيد؛ هرگاه يكى از آنان يا دو نفرشان در كنارت به پيرى رسند [چنانچه تو را به ستوه آورند] به آنان اف مگوى و بر آنان [بانگ مزن و] پرخاش مكن، و به آنان سخنى نرم و شايسته [و بزرگوارانه‏] بگو. (23)

و براى هر دو از روى مهر و محبت، بال فروتنى فرود آر و بگو: پروردگارا! آنان را به پاس آنكه مرا در كودكى تربيت كردند، مورد رحمت قرار ده. (24)

تاکید به احسان والدین بعد از وجوب بندگی خدا و ممنوعیت اف گفتن به آنها حرمت بی بدیل والدین را اثبات میکند

مورد 2

سوره اسراء آیه 32

وَ لَا تَقْرَبُواْ الزِّنىَ إِنَّهُ كاَنَ فَاحِشَةً وَ سَاءَ سَبِيلًا(32)

و نزديك زنا نشويد كه كارى بسيار زشت و راهى بد است. (32)

به زنا نزدیک نشوید

زنا یعنی چه ؟ و نزدیک زنا نشدن یعنی چه ؟ آیا جذابیت های زن حق خود او است ؟

 آیا رضایت پدر و همسر و خودش مانع از حد الهی زنا میشود ؟

از اینکه زنا حد الهی دارد ثابت میشود که جذابیت زن مال خودش نیست این همه رابطه دختران و پسران د رجامعه ی اسلامی به خاطر چیست ؟ مقصر کیست ؟ پدران و مادران دختران و پسران و مسئولین و.....؟

زیبائی ها و ناموس زن فقط حق خداست

سوره کهف آیه ندارد

سوره مریم

مورد 1

سوره مریم آیه  4 و 5 و 8

قَالَ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ وَهَنَ الْعَظْمُ مِنىّ‏ِ وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا وَ لَمْ أَكُن بِدُعَائكَ رَبّ‏ِ شَقِيًّا(4)

وَ إِنىّ‏ِ خِفْتُ الْمَوَالىِ‏َ مِن وَرَاءِى وَ كَانَتِ امْرَأَتىِ عَاقِرًا فَهَبْ لىِ مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا(5)

يَرِثُنىِ وَ يَرِثُ مِنْ ءَالِ يَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبّ‏ِ رَضِيًّا(6)

يَازَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَمٍ اسْمُهُ يحَْيىَ‏ لَمْ نجَْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا(7)

قَالَ رَبّ‏ِ أَنىَ‏ يَكُونُ لىِ غُلَمٌ وَ كَانَتِ امْرَأَتىِ عَاقِرًا وَ قَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْكِبرَِ عِتِيًّا(8)

گفت: پروردگارا! به راستى استخوانم سست شده و [موىِ‏] سرم از پيرى سپيد گشته، و پروردگارا! هيچ‏گاه درباره دعا به پيشگاهت [از اجابت‏] محروم و بى‏بهره نبودم. (4)

و همانا من پس از خود از خويشاوندانم بيمناكم، و همسرم [از شروع زندگى‏] نازا بوده است، پس مرا از سوى خود فرزندى عطا كن. (5)

كه از من و خاندان يعقوب ارث ببرد، و او را پروردگارا! [از هر جهت‏] مورد رضايت [خود] قرار ده. (6)

اى زكريا! ما تو را به پسرى كه نامش يحيى است، مژده مى‏دهيم، [و] پيش از اين همنامى براى او قرار نداده‏ايم. (7)

گفت: پروردگارا! چگونه برايم پسرى خواهد بود در حالى كه همسرم نازا بوده است و خود نيز از پيرى به فرتوتى رسيده‏ام؟! (8)

مورد 2

سوره مریم آیه 16 الی 17

وَ اذْكُرْ فىِ الْكِتَابِ مَرْيمَ‏َ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكاَنًا شَرْقِيًّا(16)

فَاتخََّذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا(17)

و در اين كتاب [سرگذشتِ‏] مريم را ياد كن هنگامى كه از خانواده‏اش [در] مكان شرقى كناره گرفت. (16)

و جدا از آنان پوشش و پرده‏اى براى خود قرار داد. و ما روح خود را به سوى او فرستاديم، پس براى او [به صورت‏] بشرى خوش اندام و معتدل نمودار شد. (17)

مورد 3

سوره مریم آیه 18-19-20

قَالَتْ إِنىّ‏ِ أَعُوذُ بِالرَّحْمَانِ مِنكَ إِن كُنتَ تَقِيًّا(18)

قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَامًا زَكِيًّا(19)

قَالَتْ أَنىَ‏ يَكُونُ لىِ غُلَامٌ وَ لَمْ يَمْسَسْنىِ بَشَرٌ وَ لَمْ أَكُ بَغِيًّا(20)

مريم گفت: همانا من از تو به [خداى‏] رحمان پناه مى‏برم، اگر پرهيزكار هستى [از من فاصله بگير.] (18)

گفت: جز اين نيست كه من فرستاده پروردگار تو هستم براى آنكه پسرى پاك و پاكيزه به تو ببخشم. (19)

گفت: چگونه براى من پسرى خواهد بود در حالى كه نه هيچ بشرى با من ازدواج كرده است و نه بدكار بوده‏ام. (20)

مورد 4

سوره مریم آیه 22 و23

* فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَكاَنًا قَصِيًّا(22)

فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلىَ‏ جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَالَيْتَنىِ مِتُّ قَبْلَ هَاذَا وَ كُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا(23)

پس به عيسى حامله شد و به خاطر او در مكانى دور كناره گرفت. (22)

آن گاه درد زاييدن، او را به ناچار به جانب درخت خرما كشانيد؛ [در آن حال‏] گفت: اى كاش پيش از اين ميمردم و يكسره از خاطره‏ها فراموش شده بودم. (23)

حضرت مریم گفت : ای کاش مرده بودم و فراموش شده بودم ( اینرا به حمایت از نبوت حضرت زکریا گفت )

مورد 5

سوره مریم ایه 24 الی 29

فَنَادَئهَا مِن تحَْتهَِا أَلَّا تحَْزَنىِ قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تحَْتَكِ سَرِيًّا(24)

وَ هُزِّى إِلَيْكِ بجِِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا(25)

فَكلُِى وَ اشْرَبىِ وَ قَرِّى عَيْنًا فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولىِ إِنىّ‏ِ نَذَرْتُ لِلرَّحْمَانِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيًّا(26)

فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تحَْمِلُهُ قَالُواْ يَامَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيًْا فَرِيًّا(27)

يَأُخْتَ هَرُونَ مَا كاَنَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ مَا كاَنَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا(28)

فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ قَالُواْ كَيْفَ نُكلَِّمُ مَن كاَنَ فىِ الْمَهْدِ صَبِيًّا(29)

پس كودك از زير [پاى‏] او ندايش داد: غمگين مباش كه پروردگارت از زير [پاى‏] تو نهر آبى پديد آورده است [تا بياشامى و شستشو كنى.] (24)

و تنه خرما را به سوى خود بجنبان تا برايت خرماى تازه و از بار چيده بريزد. (25)

پس [از آن خرما] بخور و [از آن نهر] بياشام و خاطرت را شاد و خوش دار، و اگر از مردم كسى را ديدى [كه درباره نوزادت پرسيد] بگو: من براى [خداى‏] رحمان روزه [سكوت‏] نذر كرده‏ام، پس هرگز امروز با هيچ انسانى سخن نخواهم گفت. (26)

آن گاه نوزاد را در حالى كه [در آغوشش‏] حمل مى‏كرد، نزد قومش آورد. گفتند: اى مريم! به راستى كه تو كارى شگفت [و بى‏سابقه و ناپسندى‏] مرتكب شده‏اى. (27)

اى خواهر هارون! نه پدرت مرد بدى بود و نه مادرت بدكاره بود [اين طفل را از كجا آورده‏اى؟] (28)

پس مريم به نوزاد اشاره كرد [كه از او بپرسيد.] گفتند: چگونه با كودكى كه در گهواره است، سخن بگوييم؟! (29)

مورد 6

سوره مریم آیه 31 و 32

مورد 5

سوره مریم ایه 24 الی 29

فَنَادَئهَا مِن تحَْتهَِا أَلَّا تحَْزَنىِ قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تحَْتَكِ سَرِيًّا(24)

وَ هُزِّى إِلَيْكِ بجِِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا(25)

فَكلُِى وَ اشْرَبىِ وَ قَرِّى عَيْنًا فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولىِ إِنىّ‏ِ نَذَرْتُ لِلرَّحْمَانِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيًّا(26)

فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تحَْمِلُهُ قَالُواْ يَامَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيًْا فَرِيًّا(27)

يَأُخْتَ هَرُونَ مَا كاَنَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ مَا كاَنَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا(28)

فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ قَالُواْ كَيْفَ نُكلَِّمُ مَن كاَنَ فىِ الْمَهْدِ صَبِيًّا(29)

پس كودك از زير [پاى‏] او ندايش داد: غمگين مباش كه پروردگارت از زير [پاى‏] تو نهر آبى پديد آورده است [تا بياشامى و شستشو كنى.] (24)

و تنه خرما را به سوى خود بجنبان تا برايت خرماى تازه و از بار چيده بريزد. (25)

پس [از آن خرما] بخور و [از آن نهر] بياشام و خاطرت را شاد و خوش دار، و اگر از مردم كسى را ديدى [كه درباره نوزادت پرسيد] بگو: من براى [خداى‏] رحمان روزه [سكوت‏] نذر كرده‏ام، پس هرگز امروز با هيچ انسانى سخن نخواهم گفت. (26)

آن گاه نوزاد را در حالى كه [در آغوشش‏] حمل مى‏كرد، نزد قومش آورد. گفتند: اى مريم! به راستى كه تو كارى شگفت [و بى‏سابقه و ناپسندى‏] مرتكب شده‏اى. (27)

اى خواهر هارون! نه پدرت مرد بدى بود و نه مادرت بدكاره بود [اين طفل را از كجا آورده‏اى؟] (28)

پس مريم به نوزاد اشاره كرد [كه از او بپرسيد.] گفتند: چگونه با كودكى كه در گهواره است، سخن بگوييم؟! (29)

مورد 6

سوره مریم آیه 31 و 32

وَ جَعَلَنىِ مُبَارَكا أَيْنَ مَا كُنتُ وَ أَوْصَانىِ بِالصَّلَوةِ وَ الزَّكَوةِ مَا دُمْتُ حَيًّا(31)

وَ بَرَّا بِوَالِدَتىِ وَ لَمْ يجَْعَلْنىِ جَبَّارًا شَقِيًّا(32)

و هر جا كه باشم بسيار بابركت و سودمندم ساخته، و مرا تا زنده‏ام به نماز و زكات سفارش كرده است. (31)

و مرا نسبت به مادرم نيكوكار [و خوش‏رفتار] گردانيده و گردنكش و تيره‏بختم قرار نداده است. (32)

مورد 7

سوره مریم آیه 34

ذَالِكَ عِيسىَ ابْنُ مَرْيمَ‏َ قَوْلَ الْحَقّ‏ِ الَّذِى فِيهِ يَمْترَُونَ(34)

اين است عيسى بن مريم، همان قول حق كه [يهود و نصارى‏] درباره او در ترديدند. (34)

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است