ایات مرتبط با زن-جلسه 8



نام خداوند رحمتگر مهربان

آیات مرتبط با زن دکتر غفرانی

جلسه هشتم 1/6/1394

دلیل  قرآنی بر رد سنگسار  

سوره نساء آیه 25

وَ مَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلاً أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُم بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ ءَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ محُْصَنَاتٍ غَيرَْ مُسَافِحَاتٍ وَ لَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَينْ‏َ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيهِْنَّ نِصْفُ مَا عَلىَ الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَالِكَ لِمَنْ خَشىِ‏َ الْعَنَتَ مِنكُمْ وَ أَن تَصْبرُِواْ خَيرٌْ لَّكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(25)

و از شما كسى كه به سبب تنگدستى نتواند با زنان آزاد مؤمن ازدواج كند، با كنيزان جوان با ايمانتان [ازدواج كنيد و اظهار ايمان از سوى كنيزان در جواز ازدواج با آنان كافى است‏]. و خدا به ايمان شما [كه كدام ظاهرى و كدام حقيقى و واقعى است‏] داناتر است. [آزاد و كنيز در اصل و نسب و در رابطه ايمانى‏] از يكديگر، [و اعضاى يك پيكريد]، پس با كنيزان با اجازه صاحبانشان ازدواج كنيد، و مهريه آنان را به طور شايسته و پسنديده به خودشان بپردازيد. [جواز اين ازدواج مشروط به آن است كه كنيزان‏] پاكدامن باشند نه زناكار و نه گيرندگان دوست پنهانى. پس هنگامى كه به ازدواج درآمدند، پس اگر مرتكب كار زشت شوند، بر آنان نصف مجازاتى است كه بر زنان آزاد است. اين [جواز ازدواج با كنيز] براى كسى از شماست كه از مشقت [غريزه جنسى و دچار شدن به زنا] بترسد، و شكيبايى كردن براى شما بهتر است؛ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. (25)

سوره اعراف آیات 19-20-22

وَ يََادَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلَا مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَ لَا تَقْرَبَا هَاذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّلِمِينَ(19)

فَوَسْوَسَ لهَُمَا الشَّيْطَنُ لِيُبْدِىَ لهَُمَا مَا وُرِىَ عَنهُْمَا مِن سَوْءَاتِهِمَا وَ قَالَ مَا نهََئكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَاذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا مَلَكَينْ‏ِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الخَْلِدِينَ(20)

وَ قَاسَمَهُمَا إِنىّ‏ِ لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ(21)

و [گفتيم:] اى آدم! تو و همسرت در اين بهشت سكونت گيريد، و از هر جا [و هر نوع ميوه‏اى‏] كه خواستيد بخوريد، و به اين درخت نزديك مشويد كه ازستمكاران [بر خود] خواهيد شد. (19)

پس شيطان، آن دو را وسوسه كرد تا آنچه از شرمگاه بدنشان بر آنان پوشيده بود نمايان كند، [وسوسه‏اش اين بود كه به هر دو] گفت: پروردگارتان شما را از اين درخت نهى نكرده مگر از اين جهت كه مبادا دو فرشته گرديد، يا از جاودانان شويد. (20)

و براى هر دو سوگند سخت و استوار ياد كرد كه يقيناً من براى شما از خير خواهانم [و قصد فريب شما را ندارم.] (21)

مورد 4

آدم و حوا به محض اخراج از بهشت دوتایی گفتند خدایا ما به خودمان ستم کردیم واگر بر ما ببخشایی وبه ما رحم نکنی مسلما از زیانکاران خواهیم بود. اولین زن و مرد ، ظلم را می فهیدند ( فهمیدند که فقط میتوانند به خودشان ظلم کنند وظلمشان این بودکه به امر و نهی الهی توجه نکردند )

مورد 5

سوره اعراف آیه 27

 

يَابَنىِ ءَادَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنهُْمَا لِبَاسَهُمَا لِيرُِيَهُمَا سَوْءَاتهِِمَا إِنَّهُ يَرَئكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنهَُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ(27)

اى فرزندان آدم! شيطان، شما را نفريبد چنان كه پدر و مادرتان را [با فريبكاريش‏] از بهشت بيرون كرد، لباسشان را از اندامشان بر مى‏كشيد تا شرمگاهشان را به آنان بنماياند، او و دار و دسته‏اش شما را از آنجا كه شما آنان را نمى‏بينيد مى‏بينند، ما شياطين را سرپرست و ياران كسانى قرار داديم كه ايمان نمى‏آورند. (27)

به بدن نمائی کشاندن انسان اولین هدف شیاطین بوده و هست

بنظر شما چقدر موفق شده اند ؟

مورد 6

سوره اعراف آیه 80

وَ لُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بهَِا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَلَمِينَ(80)

و لوط را [به ياد آوريد] هنگامى كه به قومش گفت: آيا آن كار بسيار زشت و قبيح را كه هيچ كس از جهانيان در آن بر شما پيشى نگرفته است، مرتكب مى‏شويد؟! (80)

شما از روی شهوت به جای زنان با مردان در می آمیزید آری شما گروهی تجاوز کارید

آیا بنظر شما میان بدن نمائی زنان و همجنس گرای مردان و کاهش ازدواج جوانان و افزایش طلاق زوجها رابطه ی نیست ؟

تمایل زن به تبرج بیشتر از مرد است

مردم بی شرم وهمجنس گرا خوبان را امل و غیر قابل تحمل می نامند

سوره اعراف آیه 82

وَ مَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُواْ أَخْرِجُوهُم مِّن قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ(82)

وپاسخ قومش جز اين نبود كه به يكديگر گفتند: اينان را از شهرتان بيرون كنيد؛ زيرا مردمانى‏اند كه همواره خود را پاك نشان مى‏دهند. (82)

مورد7

سوره اعراف آیه 83و84

فَأَنجَيْنَاهُ وَ أَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ كاَنَتْ مِنَ الْغَابرِِينَ(83)

وَ أَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَرًا فَانظُرْ كَيْفَ كاَنَ عَقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ(84)

پس او و اهلش را نجات داديم مگر همسرش كه از باقى‏ماندگان [در ميان كافران‏] بود. (83)

و بر آنان بارشى [بى‏نظير از سنگ‏هاى آتشين‏] بارانديم، پس با تأمل بنگر كه سرانجام گنهكاران چگونه بود؟! (84)

زنانی که از آسمانی بودن و ماموریت الهی خود غافل ومسخ میشوند چاره ای ندارد جز اینکه در سرنوشت و مجازات مردان مجرم سهیم باشند

مورد 8

سوره اعراف ایه 127

وَ قَالَ المَْلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَ تَذَرُ مُوسىَ‏ وَ قَوْمَهُ لِيُفْسِدُواْ فىِ الْأَرْضِ وَ يَذَرَكَ وَ ءَالِهَتَكَ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَاءَهُمْ وَ نَسْتَحْىِ نِسَاءَهُمْ وَ إِنَّا فَوْقَهُمْ قَهِرُونَ(127)

اشراف و سران قوم فرعون گفتند: آيا موسى و قومش را رها مى‏كنى تا در اين سرزمين فساد و تباهى كنند و تو و معبودهايت را واگذارند؟ گفت: به زودى پسرانشان را به صورتى وسيع و گسترده به قتل مى‏رسانيم و زنانشان را زنده مى‏گذاريم و ما بر آنان چيره و مُسلّطيم. (127)

چون نساء کنار انباء آمده به معنی دختران است نه زنان د رطول تاریخ غالب ستمگران مردان جبهه ی مخالف را می کشند اما زنان جبهه مخالف ر ازنده نگه میدارند ، برای چه اهدافی ؟

برای استفاده ابزاری از زن

سوال دوم : چطور مردها را می کشند و چطور از زنها استفاده ابزاری می کنند ؟ آیا مستکبرین با جسم مردان جبهه مخالف مشکل داشتند و دارند ؟ یا با ایمان و پاکی و مقاومت آنها ؟ و آیا زنان در این ترور سهمی دارند ؟

سوره توبه

مورد اول

سوره توبه آیه 24

قُلْ إِن كاَنَ ءَابَاؤُكُمْ وَ أَبْنَاؤُكُمْ وَ إِخْوَانُكُمْ وَ أَزْوَاجُكمُ‏ْ وَ عَشِيرَتُكمُ‏ْ وَ أَمْوَالٌ اقْترََفْتُمُوهَا وَ تجَِرَةٌ تخَْشَوْنَ كَسَادَهَا وَ مَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فىِ سَبِيلِهِ فَترََبَّصُواْ حَتىَ‏ يَأْتىِ‏َ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لَا يهَْدِى الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ(24)

بگو: اگر پدرانتان و فرزندانتان و برادرانتان و همسرانتان و خويشانتان و اموالى كه فراهم آورده‏ايد و تجارتى كه از بى‏رونقى و كسادى‏اش مى‏ترسيد و خانه‏هايى كه به آنها دل خوش كرده‏ايد، نزد شما از خدا و پيامبرش و جهاد در راهش محبوب‏ترند، پس منتظر بمانيد تا خدا فرمان عذابش را بياورد؛ و خدا گروه فاسقان را هدايت نمى‏كند. (24)

این 8 مورد را در یک کفه بگذارید و ببینید آیا اینها محبوب ترند تا خدا و رسول و جهاد در راهش – اگر این طور باشد حتما فاسق هستند بخاطر آسمانی بودن وجود زن . ابراز محبت به مادر و خواهر و دختر مغایرتی با محبت خدا ندارد

ام زن درمقام همسر ممکن است باعث عداوت شود پس نباید معبود قرار گیرد

سوره تغابن آیه 14

يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَ أَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَّكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِن تَعْفُواْ وَ تَصْفَحُواْ وَ تَغْفِرُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(14)

اى اهل ايمان! به راستى برخى از همسران و فرزندانتان [به علت بازداشتن شما از اجراى فرمان‏ها خدا و پيامبر] دشمن شمايند؛ بنابراين از [عمل به خواسته‏هاى بى‏جاى‏] آنان [كه مخالف احكام خداست‏] بپرهيزيد، و اگر [از آزار و رنجى كه به شما مى‏دهند] چشم‏پوشى كنيد و سرزنش كردن آنان را ترك نماييد و از آنان بگذريد [خدا هم شما را مورد الطاف بى‏كرانش قرار مى‏دهد]؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. (14)

عداوت یعنی بدخواهی وسهم و نفعی از این دشمنی نمی برد برخلاف خصومت

مورد 2

سوره توبه آیه 31

اتخََّذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَنَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ مَا أُمِرُواْ إِلَّا لِيَعْبُدُواْ إِلَهًا وَاحِدًا لَّا إِلَاهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَنَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ(31)

آنان دانشمندان و راهبانشان و مسيح پسر مريم را به جاى خدا به خدايى گرفتند؛ در حالى كه مأمور نبودند مگر اينكه معبود يگانه را كه هيچ معبودى جز او نيست بپرستند؛ منزّه و پاك است از آنچه شريك او قرار مى‏دهند. (31)

مورد 3

سوره توبه آیه 67

الْمُنَافِقُونَ وَ الْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَ يَنهَْوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيهَُمْ نَسُواْ اللَّهَ فَنَسِيهَُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَسِقُونَ(67)

مردان و زنان منافق همانند و مشابه يكديگرند، به كار بد فرمان مى‏دهند و از كار نيك باز مى‏دارند و از انفاق در راه خدا امساك مى‏ورزند، خدا را فراموش كردند و خدا هم آنان را [از لطف و رحمت خود] محروم كرد؛ يقيناً منافقانند كه فاسق‏اند. (67)

مردم چهار دسته اند :

  1. باور + اطاعت
  2. عدم باور + عدم اطاعت
  3. باور ندارند تظاهر به اطاعت دارند
  4. باورد دارند اما اطاعت ندارند

مومن-  کافر- منافق – فاسق

پیامبر ریشه کفر را کندن  اما فسق همچنان هست

زن اگر آسمانی بودنش را باور نکند تا منجلاب فسق و نفاق سقوط میکند

مورد 4

سوره توبه آیه 68

وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَ الْمُنَافِقَتِ وَ الْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَلِدِينَ فِيهَا هِىَ حَسْبُهُمْ وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ(68)

خدا آتش دوزخ را به مردان و زنان منافق و كافران وعده داده، در آن جاودانه‏اند، همان براى آنان بس است و خدا لعنتشان كرده و براى آنان عذابى پايدار است. (68)

زن با اینکه میتواند مظهر جمال الهی و از حوریان بهشتی باشد

چرا به ریا کاری و نفاق رو می آورد و جهنمی میشود ؟

این زن به کار مردانه رو آورده و تحت تاثیر مردان چون مردان منافق هستند زنان هم منافق شدند ولی ایمان برعکس است زنهای مومن مردان را مومن میکند

مورد 5

سوره توبه آیه 71-72

وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُوْلَئكَ سَيرَْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ(71)

وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تجَْرِى مِن تحَْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَ مَسَاكِنَ طَيِّبَةً فىِ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ أَكْبرَُ ذَالِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(72)

 

مردان و زنان با ايمان دوست و يار يكديگرند؛ همواره به كارهاى نيك و شايسته فرمان مى‏دهند و از كارهاى زشت و ناپسند بازمى‏دارند، و نماز را برپا مى‏كنند، و زكات مى‏پردازند، و از خدا و پيامبرش اطاعت مى‏نمايند؛ به زودى خدا آنان را مورد رحمت قرار مى‏دهد؛ زيرا خدا تواناى شكست‏ناپذير و حكيم است. (71)

خدا به مردان و زنان با ايمان بهشت‏هايى را وعده داده كه از زيرِ [درختانِ‏] آن نهرها جارى است در آن جاودانه‏اند، و نيز سراهاى پاكيزه‏اى را در بهشت‏هاى ابدى [وعده فرموده‏] و هم‏چنين خشنودى و رضايتى از سوى خدا [كه از همه آن نعمت ها] بزرگ‏تر است؛ اين همان كاميابى بزرگ است. (72)

در احراز این مقامات هیچ فرقی بین مرد و زن مومن نیست

در سوره یونس مورد ندارد

سوره هود

سوره هود آیه 40

حَتىَّ إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَ فَارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِن كُلٍ‏ّ زَوْجَينْ‏ِ اثْنَينْ‏ِ وَ أَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَ مَنْ ءَامَنَ وَ مَا ءَامَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ(40)

[رويارويىِ نوح و قومش هم‏چنان ادامه داشت‏] تا هنگامى كه فرمان ما فرا رسيد و تنور فوران كرد، گفتيم: از هر [نوع حيوانى‏] يك زوج دوتايى [يك نر و يك ماده‏] و نيز خاندانت و آنان را كه ايمان آورده‏اند، در كشتى سوار كن مگر كسى كه پيش‏تر فرمان غرق شدن را بر ضد او لازم كرده‏ايم. و جز اندكى همراه او ايمان نياوردند. (40)

زوجیت شرط تکامل و تعالی افراد و شرط بقاء نسل مخلوقات است

پس خودداری از ازدواج اعتراض به کمال و تعالی و بقاء نسل است

مورد 2

سوره هود آیه 69

وَ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَى‏ قَالُواْ سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ(69)

و به راستى فرستادگان ما ابراهيم را مژده آورده سلام گفتند، او هم گفت: سلام [بر شما]. و درنگ نكرد تا گوساله‏اى بريان [براى آنان‏] آورد. (69)

اول آمادگی پیدا کرد بعد بشارت دادیم – ف فاصله است اول اتفاقی افتاده بعد مشمول بشارت به اسحاق و یعقوب شد گفت وای بر من ، من پیر و همسرم پیر است

میگویند تعجب نکن امر خدا اینگونه است چون شما اهل بیت هستید رحمت شامل شما است چرا واژه امر بجای زوجه استعمال شده است

اهل بیت بودن انسان را لایق رحمت خاص الهی میکند . زن بیت را محل بیتوته میکند . زن بیت را اداره میکند . بیت محل ذکر خداست . بحث تقوا و نظم و فضائل است پس نباید عنکبوتی باشد غیر خدا در آن نباشد

مورد 3

سوره هود آیه 78-79

وَ جَاءَهُ قَوْمُهُ يهُْرَعُونَ إِلَيْهِ وَ مِن قَبْلُ كاَنُواْ يَعْمَلُونَ السَّيَِّاتِ قَالَ يَاقَوْمِ هَؤُلَاءِ بَنَاتىِ هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَ لَا تخُْزُونِ فىِ ضَيْفِى أَ لَيْسَ مِنكمُ‏ْ رَجُلٌ رَّشِيدٌ(78)

قَالُواْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا لَنَا فىِ بَنَاتِكَ مِنْ حَقٍ‏ّ وَ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ مَا نُرِيدُ(79)

و قومش شتابان به سويش آمدند [تا به خيال خود به مهمانانش دست‏درازى كنند، آن قومى‏] كه پيش از آن كارهاى زشت و ناپسند مرتكب مى‏شدند، گفت: اى قوم من! اينان دختران من هستند، اينان [از نظر ازدواج‏] براى شما پاكيزه‏ترند، از خدا پروا كنيد و مرا در ميان مهمانانم رسوا نكنيد؛ آيا از ميان شما مردى راه يافته نيست؟ (78)

گفتند: مسلماً دانسته‏اى كه ما را به دخترانت هيچ حاجت و نيازى نيست و خوب مى‏دانى كه ما چه مى‏خواهيم!! (79)

آیا برای دختران تحت ولایت پدر بودن بهتر است یا مستقل بودن ( در همسر گزینی )

ازدواج باید به اذن پدر باشد . وقتی انسان شهوتران است کارش به تجاوز می کشد

مورد 4

سوره هود آیه 81

قَالُواْ يَالُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ لَن يَصِلُواْ إِلَيْكَ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ الَّيْلِ وَ لَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ إِلَّا امْرَأَتَكَ إِنَّهُ مُصِيبهَُا مَا أَصَابهَُمْ إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَ لَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ(81)

[ميهمانان‏] گفتند: اى لوط! ما فرستادگان پروردگار توايم، آنان هرگز به تو دسترسى پيدا نمى‏كنند، پس خانواده‏ات را در پاره‏اى از همين شب حركت ده و نبايد هيچ يك از شما به سوى شهر بازگردد، اما همسرت را با خود مبر زيرا عذابى كه به تبهكاران مى‏رسد به او هم خواهد رسيد. يقيناً وعده‏گاهشان [براى دچار شدن به عذاب‏] صبح [فردا] است، آيا صبح نزديك نيست؟ (81)

زن لوط توجهش به همجنس بازها بود و همراه آنها به عذاب مبتلا شده

سوره یوسف

مورد 1

سوره یوسف آیه 21

وَ قَالَ الَّذِى اشْترََئهُ مِن مِّصْرَ لاِمْرَأَتِهِ أَكْرِمِى مَثْوَئهُ عَسىَ أَن يَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَ كَذَالِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فىِ الْأَرْضِ وَ لِنُعَلِّمَهُ مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَ اللَّهُ غَالِبٌ عَلىَ أَمْرِهِ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ(21)

آن مرد مصرى كه يوسف را خريد، به همسرش گفت: جايگاهش را گرامى دار، اميد است [در امور زندگى‏] به ما سودى دهد، يا او را به فرزندى انتخاب كنيم. اين گونه يوسف را در سرزمين مصر مكانت بخشيديم [تا زمينه فرمانروايى وحكومتش فراهم شود] و به او از تعبير خواب‏ها بياموزيم؛ و خدا بر كار خود چيره و غالب است، ولى بيشتر مردم نمى‏دانند. (21)

چرا واژه امرته بجای زوجه بکار رفته است

امرته = یعنی زوج نشدند . جوش نخوردند . ظاهرا کنار هم بودند حال ممکن است اشکال از یکی از دو طرف باشد

سوره یوسف ایه 24

وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بهَِا لَوْ لَا أَن رَّءَا بُرْهَنَ رَبِّهِ كَذَالِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ(24)

وَ اسْت

بانوى كاخ [چون خود را در برابر يوسفِ پاكدامن، شكست خورده ديد با حالتى خشم‏آلود] به يوسف حمله كرد و يوسف هم اگر برهان پروردگارش را [كه جلوه ربوبيت و نور عصمت و بصيرت است‏] نديده بود [به قصد دفاع از شرف و پاكى‏اش‏] به او حمله مى‏كرد [و در آن حال زد و خورد سختى پيش مى‏آمد و با مجروح شدن بانوى كاخ، راه اتهام بر ضد يوسف باز مى‏شد، ولى ديدن برهان پروردگارش او را از حمله بازداشت و راه هر گونه اتهام از سوى بانوى كاخ بر او بسته شد]. [ما] اين‏گونه [يوسف را يارى داديم‏] تا زد و خورد [ى كه سبب اتهام مى‏شد] و [نيز] عمل خلاف عفت آن بانو را از او بگردانيم؛ زيرا او از بندگان خالص شده ما [از هر گونه آلودگى ظاهرى و باطنى‏] بود. (24)

تمایل جنسی زن کمتر از مرد نیست و تبرج زن آغاز هر فحشائی است

مورد 3

سوره یوسف آیه 25

وَ اسْتَبَقَا الْبَابَ وَ قَدَّتْ قَمِيصَهُ مِن دُبُرٍ وَ أَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَا الْبَابِ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَن يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ(25)

و هر دو به سوى در كاخ پيشى گرفتند، و بانو پيراهن يوسف را از پشت پاره كرد و [در آن حال‏] در كنار [آستانه‏] در به شوهر وى برخوردند؛ بانو به شوهرش گفت: كسى كه نسبت به خانواده‏ات قصد بدى داشته باشد، كيفرش جز زندان يا شكنجه دردناك [چه خواهد بود؟!] (25)

گاهی یک رفتار با دو نیت متضاد است

روابط نامشروع حیوانیت انسان را فعال و او را به خشونت می کشاند . در درب ارباب خود را دیدند بلافاصله ( بدون مکث ) به شوهرش گفت مجازات کسی که قصد سوء به اهل خود دارد چیست ؟ جزء زندانی شدن پس آدمی که اسیر تمایلاتش هست براحتی دروغ میگوید غلبه ی شهوت عقل و حیاء انسان را از بین می برد  وشخص را به دروغ هم ( که بدتر از زنا است ) وادار میکند

سوره یوسف آیه 26و 27

مورد 3

سوره یوسف آیه 25

وَ اسْتَبَقَا الْبَابَ وَ قَدَّتْ قَمِيصَهُ مِن دُبُرٍ وَ أَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَا الْبَابِ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَن يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ(25)

و هر دو به سوى در كاخ پيشى گرفتند، و بانو پيراهن يوسف را از پشت پاره كرد و [در آن حال‏] در كنار [آستانه‏] در به شوهر وى برخوردند؛ بانو به شوهرش گفت: كسى كه نسبت به خانواده‏ات قصد بدى داشته باشد، كيفرش جز زندان يا شكنجه دردناك [چه خواهد بود؟!] (25)

گاهی یک رفتار با دو نیت متضاد است

روابط نامشروع حیوانیت انسان را فعال و او را به خشونت می کشاند . در درب ارباب خود را دیدند بلافاصله ( بدون مکث ) به شوهرش گفت مجازات کسی که قصد سوء به اهل خود دارد چیست ؟ جزء زندانی شدن پس آدمی که اسیر تمایلاتش هست براحتی دروغ میگوید غلبه ی شهوت عقل و حیاء انسان را از بین می برد  وشخص را به دروغ هم ( که بدتر از زنا است ) وادار میکند

سوره یوسف آیه 26و 27

قَالَ هِىَ رَاوَدَتْنىِ عَن نَّفْسىِ وَ شَهِدَ شَاهِدٌ مِّنْ أَهْلِهَا إِن كاَنَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَ هُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ(26)

وَ إِن كاَنَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَ هُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ(27)

يوسف گفت: او از من خواستار كام جويى شد. و گواهى از خاندان بانو چنين داورى كرد: اگر پيراهن يوسف از جلو پاره شده، بانو راست مى‏گويد و يوسف دروغگوست. (26)

و اگر پيراهنش از پشت پاره شده، بانو دروغ مى‏گويد و يوسف راستگوست. (27)

به خاطر معیت خدا با صادقین حتما راهی برای اثبات صدق آنها گشوده خواهد شد

مورد 4

سوره یوسف آیه 28 و 29

فَلَمَّا رَءَا قَمِيصَهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِن كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ(28)

يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَاذَا وَ اسْتَغْفِرِى لِذَنبِكِ إِنَّكِ كُنتِ مِنَ الخَْاطِِينَ(29)

پس همسر بانو چون ديد پيراهن يوسف از پشت پاره شده، گفت: اين [فتنه و فساد] از نيرنگ شما [زنان‏] است، بى‏ترديد نيرنگ شما بزرگ است. (28)

يوسفا! اين داستان را نديده بگير. و تو [اى بانو!] از گناهت استغفار كن؛ زيرا تو از خطاكارانى. (29)

غیرت زینت مرد است همانطور که عفت زینت زن است

مورد 5

سوره یوسف آیه 30

* وَ قَالَ نِسْوَةٌ فىِ الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُرَاوِدُ فَتَئهَا عَن نَّفْسِهِ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا إِنَّا لَنرََئهَا فىِ ضَلَالٍ مُّبِينٍ(30)

و گروهى از زنان در شهر شايع كردند كه: همسر عزيز [مصر] در حالى كه عشق آن نوجوان در درون قلبش نفوذ كرده از او درخواست كام جويى مى‏كند؛ يقيناً ما او را در گمراهى آشكارى مى‏بينيم. (30)

حساسیت زنان به تخلف زنان دیگر از مردان به حساسیت مردان به تخلف مردان دیگر خیلی بیشتر و اصلا قابل مقایسه با هم نیست و این آسمانی بودن نگاه زن را اثبات میکند

از منظر آن زنان ضلالت و گمراهی یعنی :

از مسیر طبیعی خود خارج شدن و رفتار غیر طبیعی داشتن

مورد 6

سوره یوسف آیه 31

فَلَمَّا سمَِعَتْ بِمَكْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَيهِْنَّ وَ أَعْتَدَتْ لهَُنَّ مُتَّكًَا وَ ءَاتَتْ كلُ‏َّ وَاحِدَةٍ مِّنهُْنَّ سِكِّينًا وَ قَالَتِ اخْرُجْ عَلَيهِْنَّ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبرَْنَهُ وَ قَطَّعْنَ أَيْدِيهَُنَّ وَ قُلْنَ حَاشَ لِلَّهِ مَا هَاذَا بَشَرًا إِنْ هَاذَا إِلَّا مَلَكٌ كَرِيمٌ(31)

پس هنگامى كه بانوى كاخ گفتارِ مكرآميز آنان را شنيد [براى آنكه به آنان ثابت كند كه در اين رابطه، سخنى نابجا دارند] به مهمانى دعوتشان كرد، و براى آنان تكيه‏گاه آماده نمود و به هر يك از آنان [براى خوردن ميوه‏] كاردى داد و به يوسف گفت: به مجلس آنان در آى. هنگامى كه او را ديدند به حقيقت در نظرشان بزرگ [و بسيار زيبا] يافتندش و [از شدت شگفتى و حيرت به جاى ميوه‏] دست‏هايشان را بريدند و گفتند: حاشا كه اين بشر باشد! او جز فرشته‏اى بزرگوار نيست. (31)

غالب افراد متخلف برای توجیه و فریب دادن خود ایراد دیگران را مطرح و اثبات میکنند و زلیخا با آن مهمونی خاص میخواست ثابت کند که من هم مثل شما ( در بریدن دستان ) بی اختیار و مجبور بودم ( پس گناهی نکردم و گمراه هم نبودم )

در حالیکه انسان همیشه اختیار دارد تا زمانیکه عقل حاکم است

در طول تاریخ زن برای مردها محبوب بوده بعنوان صفات جمال خدا پس الهه را مونث می پنداشتند

مورد 7

سوره یوسف آیه 32

قَالَتْ فَذَالِكُنَّ الَّذِى لُمْتُنَّنىِ فِيهِ وَ لَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ وَ لَئنِ لَّمْ يَفْعَلْ مَا ءَامُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَ لَيَكُونًا مِّنَ الصَّغِرِينَ(32)

بانوى كاخ گفت: اين همان كسى است كه مرا درباره عشق او سرزنش كرديد. به راستى من از او خواستار كام جويى شدم، ولى او در برابر خواست من به شدت خوددارى كرد، و اگر فرمانم را اجرا نكند يقيناً خوار و حقير به زندان خواهد رفت. (32)

حضرت یوسف ع ثابت کرد که انسان مختار است و در هر شرایطی میتواند عصمت خود را حفظ کند برای یوسف هم از درون تحت فشار است هم بیرون ولی اختیار انسان اینقدر قوی است که میتواند غلبه کند

مورد 8

سوره یوسف آیه 33

قَالَ رَبّ‏ِ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلىَ‏َّ مِمَّا يَدْعُونَنىِ إِلَيْهِ وَ إِلَّا تَصْرِفْ عَنىّ‏ِ كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيهِْنَّ وَ أَكُن مِّنَ الجَْاهِلِينَ(33)

يوسف گفت: پروردگارا! زندان نزد من محبوب‏تر است از عملى كه مرا به آن مى‏خوانند، و اگر نيرنگشان را از من نگردانى به آنان رغبت مى‏كنم و از نادانان مى‏شوم. (33)

استعاذه اراده ی انسان را قوی و او را از هر آسیبی بیمه میکند

مورد 9

سوره یوسف آیه 50 و 51

وَ قَالَ المَْلِكُ ائْتُونىِ بِهِ فَلَمَّا جَاءَهُ الرَّسُولُ قَالَ ارْجِعْ إِلىَ‏ رَبِّكَ فَسَْلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَةِ الَّاتىِ قَطَّعْنَ أَيْدِيهَُنَّ إِنَّ رَبىّ‏ِ بِكَيْدِهِنَّ عَلِيمٌ(50)

قَالَ مَا خَطْبُكُنَّ إِذْ رَاوَدتُّنَّ يُوسُفَ عَن نَّفْسِهِ قُلْنَ حَاشَ لِلَّهِ مَا عَلِمْنَا عَلَيْهِ مِن سُوءٍ قَالَتِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ الَْانَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَا رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ(51)

و پادشاه [مصر] گفت: يوسف را نزد من آوريد. هنگامى كه فرستاده [پادشاه‏] نزد يوسف آمد، يوسف گفت: نزد سرورت بازگرد و از او بپرس حال و داستان زنانى كه دست‏هاى خود را بريدند، چه بود؟ يقيناً پروردگارم به نيرنگ آنان داناست. (50)

[پادشاه به زنان‏] گفت: داستان شما هنگامى كه يوسف را به كام جويى دعوت كرديد چيست؟ [زنان‏] گفتند: پاك و منزّه است خدا! ما هيچ بدى در او سراغ نداريم. همسر عزيز گفت: اكنون حق [پس از پنهان ماندنش‏] به خوبى آشكار شد، من [بودم كه‏] از او درخواست كام جويى كردم، يقيناً يوسف از راستگويان است. (51)

 

اللهم عجل لولیک الفرج


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است