ایات مرتبط با زن-جلسه 6



نام خداوند رحمتگر مهربان

آیات مرتبط با زن دکتر غفرانی

جلسه ششم 18/05/1394

مورد بیست و سوم

سوره نساء آیه 43

يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقْرَبُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنتُمْ سُكَارَى‏ حَتىَ‏ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَ لَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِى سَبِيلٍ حَتىَ‏ تَغْتَسِلُواْ وَ إِن كُنتُم مَّرْضىَ أَوْ عَلىَ‏ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تجَِدُواْ مَاءً فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَفُوًّا غَفُورًا(43)

اى اهل ايمان! در حالى كه مستيد به نماز نزديك نشويد تا زمانى كه [مستىِ شما برطرف شود و از روى هوشيارى‏] بدانيد [كه در حال نماز] چه مى‏گوييد. و در حال جنابت هم به نماز نزديك نشويد تا غسل كنيد مگر در حال سفر [كه آب نيابيد، پس با تيمّم نماز بخوانيد]. و اگر بيماريد، يا در سفريد، يا يكى از شما از قضاى حاجت [از دستشويى‏] آمده، يا با زنان آميزش كرده‏ايد و آبى [براى وضو يا غسل‏] نيافتيد، به خاكى پاك، روى كنيد و بخشى از صورت و دست‏هايتان را [با آن‏] مسح نماييد؛ يقيناً خدا همواره گذشت‏كننده و بسيار آمرزنده است. (43)

به دلیل اینکه این آیات معجزه است و برای همه زمانها و مکانهاست هیچ آیه ای منسوخ نشده است . مستی وقتی است که نمی فهمید چه میگوئید ما غالبا مست هستیم آیه فرموده وقتی وارد نماز میشوید باید با هشیاری وارد نماز شوید ما اکثرا موقع نماز نمی فهمیم چه میگوئیم این یعنی ما مست هستیم

تقولون : یعنی معلوم باشد شما قائل به چه چیزی هستید مواضع شما مشخص باشد

( سپاه عمر سعد در عاشورا مست بودند )

ادامه آیه میگوید اگر جنب هستید باید غسل کنید و اگر مریض  هستید یا در سفر هستید یا تماس با خانمها دارید و آب پیدا نکردید پس تیمم کنید

در تیمم نیت زدن دست به خاک و مسح صورت و پشت دست راست و چپ است ( وجه انسان فقط پیشانی تا ابروهاست )

با مسح کردن قرار است متوجه باشیم

تماس با خانمها : بنظر میرسد که فقط مرد نیاز داشته باشد و زنها مبتلا نشده باشند

مورد بیست و چهار

سوره نساء آیه 57

وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تجَْرِى مِن تحَْتهَِا الْأَنهَْارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا لهَُّمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَ نُدْخِلُهُمْ ظِلاًّ ظَلِيلاً(57)

و كسانى كه ايمان آورده‏اند و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، به زودى آنان را در بهشت‏هايى كه از زيرِ [درختان‏] آن نهرها جارى است، وارد كنيم، در آنجا جاودانه‏اند؛ آنان را در آنجا همسرانى پاكيزه است، و آنان را در زير سايه‏اى پايدار [و دلپذير، آرام‏بخش و خنك‏] درآوريم. (57)

آنانکه ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند در بهشت می بریم و در بهشت فیها ازواج مهطره است چهارم اینکه آنها را داخل سایه می کنیم که سایه قرب الهی است

  1. بهشت 2- جاودانگی 3- همسر 4- سایه ( در بعضی آیات بجای سایه رضوان گفته شده است )

زن از منظر خدا پاداشی بهتر از بهشت است - این کسی است که به زن بودن خودش افتخار میکند - زن هدیه ای برای هدایت است - منت خداست - هدیه خداست - در بهشت فقط زوج هستند مهمترین عامل پیوند نورانیت - پیوند دهنده  در بهشت زن است عامل جذب وانجذاب است - مرد باید طالب باشد تا بهشتی شود اما زن اگر مطلوب باشد بهتر از بهشت است . طالب عاشق است مرتبه معشوق و مطلوب را میخواهد پس زن وقتی مطلوب است که مقام و موقعیت خود را خوب بشناسد زن چون مقام مطلوبیت دارد هزینه مسکن لباس خوراک را باید مرد برایش تهیه کند . اگر زن نگاه آسمانی داشته باشد مرد و فرزندان هم نگاه آسمانی پیدا می کنند و او مطلوب است برخلاف دنیا که زن مهمان مرد است ظاهرا در بهشت مرد مهمان زن است و مرد افتخار پیدا میکند در محضر زن بهشتی باشد

مورد بیست و پنجم

سوره نساء آیه 75

وَ مَا لَكمُ‏ْ لَا تُقَاتِلُونَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَاذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَ اجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَ اجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا(75)

شما را چه شده كه در راه خدا و [رهايى‏] مردان و زنان و كودكان مستضعف [ى كه ستمكاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته‏اند] نمى‏جنگيد؟ آن مستضعفانى كه همواره مى‏گويند: پروردگارا! ما را از اين شهرى كه اهلش ستمكارند، بيرون ببر و از سوى خود، سرپرستى براى ما بگمار و از جانب خود براى ما ياورى قرار ده. (75)

  1. از نظر استضعاف بین مرد و زن فرقی نیست

استصعاف یعنی  امت یتیم که رهبری ندارند از آنها حمایت کند ستمگران ستم میکنند

  1. همانطور که از مردان مومن به خاطر جهاد نکردن بازخواست میشود از زنان هم بازخواست میشود که چرا همسران و برادران و پدران و پسران را برای جهاد آماده و مشتاق نکردند زنها باید مردها را مجاهد بار بیاورند . زنها د رکار مردها سهیم هستند
  2. مردم باید خودشان اسباب استجابت دعا را برای یکدیگر فراهم میکنند ( ایاک نستعین یعنی وساطت . یعنی خدایا منهم کاری انجام بدهم در واقع همه ی مردان و زنان با کمک به استجابت دعای دیگران وساطت می کنند
  3. افتخار وساطت فیض الهی را پیدا کرده و به اجابت میرسند ( اول دبستان این وساطت را خوب می فهمند همه میخواهند به معلم کمک کنند )

مورد بیست و شش

سوره نساء آیه 97

إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّئهُمُ الْمَلَئكَةُ ظَالِمِى أَنفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فىِ الْأَرْضِ قَالُواْ أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتهَُاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَئكَ مَأْوَئهُمْ جَهَنَّمُ وَ سَاءَتْ مَصِيرًا(97)

قطعاً كسانى كه [با ترك هجرت از ديار كفر، و ماندن زير سلطه كافران و مشركان‏] بر خويش ستم كردند [هنگامى كه‏] فرشتگانْ آنان را قبض روح مى‏كنند، به آنان مى‏گويند: [از نظر دين‏دارى و زندگى‏] در چه حالى بوديد؟ مى‏گويند: ما در زمين، مستضعف بوديم. فرشتگان مى‏گويند: آيا زمين خدا وسيع و پهناور نبود تا در آن [از محيط شرك به ديار ايمان‏] مهاجرت كنيد؟! پس جايگاهشان دوزخ است و آن بد بازگشت گاهى است. (97)

پس کسیکه ظلم را می پذیرد خودش میشود ظالم

( در آیه 75 مستضعفین دعا کردند اما اینجا مستضعفین استضعاف را پذیرفتند ) بهترین مثال برای اینها مردم مصر است که فرعون آنها را تحقیر میکرد و آنها هم حقارت را پذیرفتند . پس مظلومی که ظلم را می پذیرد میشود ظالم

سوره نساء آیه 98

إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لَا يهَْتَدُونَ سَبِيلًا(98)

مگر مردان و زنان و كودكان مستضعفى كه [براى نجات خود از محيط كفر و شرك‏] هيچ چاره‏اى ندارند، و راهى [براى هجرت‏] نمى‏يابند. (98)

مگر مردان وزنان و کودکان فرو دست که  چاره ای نتوانند وراهی نیابند اینها مستضعفانی هستند که هیچ چاره و امکانی برای فرار ندارند از این آیه هم متوجه میشویم از نظر استضعاف بین زن و مرد فرقی نیست از منظر قرآن پذیرش استضعاف ظلم به خویش است

مورد بیست و هفتم

سوره نساء آیه 100

* وَ مَن يهَُاجِرْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ يجَِدْ فىِ الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَ سَعَةً وَ مَن يخَْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلىَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ المَْوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا(100)

و هر كس در راه خدا هجرت كند، اقامت‏گاه‏هاى فراوان و فراخىِ معيشت خواهد يافت. و كسى كه از خانه خود به قصد مهاجرت به سوى خدا و پيامبرش بيرون رود، سپس مرگ او را دريابد، مسلماً پاداشش بر خداست؛ و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است. (100)

هر کس مهاجرت کند در زمین و..... کسیکه خارج میشود به نیت اینکه بسوی خدا و رسول هجرت کند سپس د راین راه مرگ او را فرا میگیرد چنین کسی اجر خود را از خدا خواهد گرفت پس نیت مهم است

ربط به خانمها : بیت باید چنان عاقلانه و مومنانه وهنرمندانه مدیریت شود که افراد خود را مشتاق خدا و نبوت و آخرت کند و از آنها مهاجر بپرورد ( بر خلاف الان که بیوت ما فقط شکم سرا شده است )

د رحالیکه بیت محل شب زنده داری و بیتوته کردن است و عبارات ما باید رو به بیت باشد و پشت سر اهل البیت باشد و اولین سازه بشر بیت بوده است

مورد بیست و هشتم

سوره نساء آیه 124

وَ مَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثىَ‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا(124)

و كسانى از مردان يا زنان كه بخشى از كارهاى شايسته را انجام دهند، در حالى كه مؤمن باشند، پس اينان وارد بهشت مى‏شوند، و به اندازه گودى پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمى‏گيرند. (124)

این آیه میگوید کاری که میکنید ربطی به همسرتان ندارد ( محیط و وراثت تاثیری در کار شما ندارد ) و در حساب خدا سر سوزنی کار خوب شما گم نمیشود

از نظر ایمان و عمل صالح میان مردان و زنان هیچ فرقی نیست

مورد بیست و نهم

سوره نساء آیه 127

تَرْغَبُونَ أَن تَنكِحُوهُنَّ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الْوِلْدَانِ وَ أَن تَقُومُواْ لِلْيَتَامَى‏ بِالْقِسْطِ وَ مَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيرٍْ فَإِنَّ اللَّهَ كاَنَ بِهِ عَلِيمًا(127)

درباره [حقوق ازدواج و نيز ارث‏] زنان از تو فتوا مى‏خواهند. بگو: فقط خدا درباره آنان [در برابر با آياتى كه در اوايل همين سوره گذشت‏] به شما فتوا مى‏دهد، و درباره دختران يتيمى كه حقوق لازم و مقرّر آنان را نمى‏پردازيد، و [به قصد خوردن اموالشان‏] ميلى به ازدواج با آنان داريد، برابر احكامى كه در اين كتاب بر شما خوانده مى‏شود به شما فتوا مى‏دهد. و [نيز درباره‏] كودكان مستضعف [ى كه حقوق مالى و انسانى آنان را پايمال مى‏كنيد، مطابق احكامى كه در قرآن بر شما تلاوت مى‏شود به شما فتوا مى‏دهد]. و [نيز سفارش مى‏كند] كه با يتيمان به عدالت رفتار كنيد؛ و آنچه را [درباره زنان، دختران يتيم و كودكان مستضعف‏] از هر خيرى انجام مى‏دهيد، يقيناً خدا همواره به آن داناست. (127)

ای پیامبر درباره زنان رای تو را می پرسند بگو فقط خدا نظر میدهد درباره خانمها وانچه تلاوت شده برای شما در قرآن

الهامات الهی دائما هست . هر چه شوق بیشتر باشد الهامات بیشتر است

شان و حرمت زن آنقدر والاست که مردان اولا باید : از منظر خدا به او نگاه کنند حتی نباید تابع نظر خود خانمها باشد مردها فقط باید از نگاه خدا به او نگاه کنند

  1. درباه آنچه تلاوت شده
  2. درباه زنان یتیم خدا فتوا داده و درباره زنان یتیمی که حقشان را نمی دهید در حالیکه تمایل به ازدواج با آنها دارید . دومین نکته اینکه خداوند مدافع حقوق زنان یتیم است ( یتیم به کسی میگویند که حامی اجتماعی ندارد ) ( در هیچ آیه ای گفته نشده که چرا خانمها رعایت آقایان را نمی کند ولی درباره زنها گفته شده  چرا حق آنها را رعایت نمی کنند و خود خدا مدافع آنهاست )
  3. درباره بچه های ناتوان و اینکه با یتیمان ( چگونه ) رفتار کنید
  4. اینکه قیام کنید قسط را درباره ایتام رعایت کنید نه عدل را و قسط را باید اقامه کنید
  5. و هر کار خیری که شما انجام دهید خداوند داناست میداند و ثبت میکند
  6. پس انسانها درخیر شناسی مستقل و توانا هستند میتوانند و تشخیص میدهند خیر را
  7. رعایت حرمت زنان و زنان یتیم و والدان مستضعف از مصادیق کار خیر است . قسط مقدمه عدل است زمینه عدل است مثل قانون تا قانون شناخته شود شانیت آن رعایت نمی شود وقتی قسط نیست عدالت هم تحقق پیدا نخواهد کرد اول باید قسط مشخص شود مردم طرفدار قسط شوند

مورد سی ام

 

سوره نساء آیه  128

وَ إِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِْمَا أَن يُصْلِحَا بَيْنهَُمَا صُلْحًا وَ الصُّلْحُ خَيرٌْ وَ أُحْضرَِتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ وَ إِن تُحْسِنُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ اللَّهَ كاَنَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا(128)

و اگر زنى از ناسازگارى شوهرش، يا روى‏گردانى‏اش [از حقوق همسردارى‏] بترسد، بر آن دو گناهى نيست كه با يكديگر به طور شايسته و پسنديده آشتى كنند، [گرچه به چشم‏پوشى بخشى از حقوقشان باشد.] و [در حقيقت‏] صلح و آشتى بهتر است. و بخل، نزد نفوس [آدميان‏] حاضر است [به اين خاطر هر يك از دو زوج در عفو و گذشت و سازش و اداى حقوق بخل مى‏ورزند]. و اگر [شما شوهران‏] نيكى كنيد و [از سركشى و ناسازگارى نسبت به زنان‏] بپرهيزيد [از ثواب و پاداش حق بهره‏مند مى‏شويد]؛ يقيناً خدا همواره به آنچه انجام مى‏دهيد، آگاه است. (128)

بخل بر مردها غلبه دارد (بخل توانایی خود را ابراز نمیکنم بخل در انسانها در نفوس بشر غلبه دارد یعنی ما به بخل نزدیکتریم تا سخاوت )

خدا هر کاری می کنید میدانید حال اگر احسان کنید و تقوا را رعایت کنید و خود را با خدا تنظیم کنید زن و مرد دنبال طلاق نمیرود خدا باید ببنید که می بیند

اگر زنی نگران شد ا زشوهرش از نشوز و اعراض آن نباید دنبال طلاق باشد سازش کند ممکن است نشوز مرد دلایلی داشته باشد در هر حال اگر احسان کنند ( یعنی آموزش غیر مستقیم دهند )

احسان و تقوا بهترین مشکل گشای زن و شوهرهاست  یعنی نگذارید جدایی باشد

مورد سی  و یک

سوره نساء آیه 129

وَ لَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَينْ‏َ النِّسَاءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِن تُصْلِحُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ اللَّهَ كاَنَ غَفُورًا رَّحِيمًا(129)

و شما هر چند حريص [بر عدالت‏] باشيد، هرگز نمى‏توانيد [از نظر علاقه و ميل قلبى‏] ميان زن‏ها [يى كه در عقد خود داريد] عدالت ورزيد، پس تمايل خود را به طور كامل متوجه يك طرف ننماييد تا ديگرى را به صورت زنى سرگردان و بلاتكليف رها كنيد. و اگر توافق و سازش نماييد و تقوا را [در محيط خانواده‏] رعايت كنيد [مورد آمرزش قرار مى‏گيريد]؛ زيرا خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است. (129)

پس مراقب باشید تمام توجهتان به یک نفر جلب نشود که درمورد 4 گفتیم

 

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است