ایات مرتبط با زن - جلسه 5



نام خداوند رحمتگر مهربان

آیات مرتبط با زن دکتر غفرانی

جلسه پنجم 11/5/1394

خداوند راه ساده تری را برای خانمهای آلوده قرار داده است که باید کاری ساده تر از حصر خانگی باشد که الان 6 نکته را میگویم

  • اینکه خداوند فحشاء را اثباتش را به چهار شاهد مسلمان قرار داده است چیزیکه تقریبا غیر ممکن است که زن در حضور 4 نفر مرتکب فحشاء شود اینکه مشروط کرده فحشاء را به شهادت 4 نفر و اینکه گفته فقط حصر خانگی چیزی نیست جز شان والای زن . اینکه کرامت زن حفظ شود

نکته اول : هیچ ایه ای در قرآن به رجم و سنگسار اشاره ندارد

نکته دوم : حصر خانگی یا 100 تازیانه بالاترین حد زناکار است

نکته سوم : قرآن رجم و سنگسار را علیه پیامبران و مومنان توسط کفار مطرح فرموده است

سوره هود آیه 91

قَالُواْ يَاشُعَيْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِيرًا مِّمَّا تَقُولُ وَ إِنَّا لَنرََئكَ فِينَا ضَعِيفًا وَ لَوْ لَا رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ وَ مَا أَنتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ(91)

گفتند: اى شعيب! بسيارى از مطالبى كه مى‏گويى نمى‏فهميم، و به راستى تو را در [مقايسه با] خود، ناتوان و ضعيف مى‏بينيم، و اگر عشيره‏ات نبودند، بى‏ترديد سنگسارت مى‏كرديم، وتو بر ما پيروز نيستى. (91)

سوره کهف آیه 20

إِنهَُّمْ إِن يَظْهَرُواْ عَلَيْكمُ‏ْ يَرْجُمُوكمُ‏ْ أَوْ يُعِيدُوكُمْ فىِ مِلَّتِهِمْ وَ لَن تُفْلِحُواْ إِذًا أَبَدًا(20)

زيرا اگر بر شما دست يابند، سنگسارتان مى‏كنند يا شما را به آيين خود برمى‏گردانند، و در آن صورت هرگز رستگار نخواهيد شد. (20)

سوره یس ایه 18

قَالُواْ إِنَّا تَطَيرَّْنَا بِكُمْ لَئنِ لَّمْ تَنتَهُواْ لَنرَْجُمَنَّكمُ‏ْ وَ لَيَمَسَّنَّكمُ مِّنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ(18)

گفتند: همانا ما شما را به شومى و فال بد گرفته‏ايم، اگر [از دعوت خود] باز نايستيد، قطعاً شما را سنگسار مى‏كنيم، و از سوى ما شكنجه دردناكى به شما خواهد رسيد. (18)

نکته چهارم : در احادیث اهل تسنن یک حدیث از یکنفر دارند که پیامبر چنین کاری را کردند

نکته پنجم : نظر شیعه با اهل تسنن خیلی فرق دارد مثلا ریز بوده سنگها . اگر فرار کرد نباید تعقیبش کند

نکته ششم : از زمان جمهوری اسلامی هیچ حکمی صادر نشده است که کسی سنگسار شود

سوره مائده آیه 41

* يَأَيُّهَا الرَّسُولُ لَا يحَْزُنكَ الَّذِينَ يُسَرِعُونَ فىِ الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قَالُواْ ءَامَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَ لَمْ تُؤْمِن قُلُوبُهُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ هَادُواْ سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ ءَاخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ يحَُرِّفُونَ الْكلَِمَ مِن بَعْدِ مَوَاضِعِهِ يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَاذَا فَخُذُوهُ وَ إِن لَّمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُواْ وَ مَن يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَن تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيًْا أُوْلَئكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَن يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لهَُمْ فىِ الدُّنْيَا خِزْىٌ وَ لَهُمْ فىِ الاَْخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ(41)

اى پيامبر! كسانى كه در كفر مى‏شتابند تو را غمگين نسازند، چه آنان كه به زبانشان گفتند: ايمان آورديم و دل‏هايشان ايمان نياورده، و چه آنان كه يهودى‏اند كه به شدت شنونده دروغند [با آنكه مى‏دانند دروغ است‏] و به شدت گوش به فرمان گروهى ديگرند كه [از روى حسد و كبر] نزد تو نيامده‏اند. [آن گروهى كه‏] كلمات [خدا] را پس از استوارى در جايگاه‏هايش تحريف مى‏كنند، [و معناى حقيقى‏اش را تغيير مى‏دهند و به مقلّدان و مطيعان بى‏سواد خود] مى‏گويند: اگر [از طرف پيامبر اسلام‏] احكام [و فرمان‏هائى مطابق ميل ما] را به شما ابلاغ كردند بپذيريد، و اگر آن را [مطابق ميل ما] ابلاغ نكردند [از آن‏] بپرهيزيد. و كسانى كه خدا عذاب [و رسوايى و ذلت‏] شان را بخواهد، تو هرگز نمى‏توانى چيزى از عذاب خدا را از آنان برطرف كنى. اينانند كسانى كه خدا نخواسته دل‏هايشان را [از آلودگى‏] پاك كند؛ براى آنان در دنيا خوارى و رسوايى، و در آخرت عذابى بزرگ است. (41)

طبق تورات چون حکم سنگسار بوده طبق آیین خودشان اجرا کرده اند این حدیث را هم یکنفر گفته است . رجم را در حج برای رمی حجرات داریم .  لعن به زن تعلق نمیگیرد که بخاطر قداست زن است

مورد 10

سوره نساء آیه 19

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا يحَِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاءَ كَرْهًا وَ لَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ وَ عَاشرُِوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسىَ أَن تَكْرَهُواْ شَيًْا وَ يجَْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيرًْا كَثِيرًا(19)

اى اهل ايمان! براى شما ارث بردن از زنان در حالى كه خوشايند شما نيستند [و فقط به طمع به دست آوردن اموالشان پس از مرگشان با آنان زندگى مى‏كنيد] حلال نيست. و آنان را در تنگنا و فشار مگذاريد تا بخشى از آنچه را [به عنوان مهريه‏] به آنان داده‏ايد پس بگيريد، مگر آنكه كار زشت آشكارى مرتكب شوند. و با آنان به صورتى شايسته و پسنديده رفتار كنيد. و اگر [به علتى‏] از آنان نفرت داشتيد [باز هم با آنان به صورتى شايسته و پسنديده رفتار كنيد] چه بسا چيزى خوشايند شما نيست و خدا در آن خير فراوانى قرار مى‏دهد. (19)

 

قرآن میخواهد بگوید زن فوق مرد است

مورد 11

ادامه آیه 19

عاشروهن بالمعروف  با تمام زنها باید به زیبائی برخورد شود معاشرت کنید با خانمها به زیبائی . این فعل امر است و واجب است این دستور برای همه است خانمها هم باید به هم احترام بگذارند هر چه برکت است در وجود زن است اگر از این خانم خوشتان نمی آید خداوند در آن خیر کثیر قرار دهد

خیر کثیر یکبار هم آمده خدا به هر که حکمت دهد خیر کثیر داده است

سوره بقره آیه 269

يُؤْتىِ الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ وَ مَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتىِ‏َ خَيرًْا كَثِيرًا وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ(269)

حكمت را به هر كس بخواهد مى‏دهد، و آنكه به او حكمت داده شود، بى‏ترديد او را خير فراوانى داده‏اند، و جز صاحبان خرد، كسى متذكّر نمى‏شود. (269)

اگر شما آقایان خواستید همسر خود را تبدیل به احسن کنید ان شرط است به همسر اول قنطار مهریه دادید حق ندارید یک ریال را پس بگیرید

مورد دوازدهم

سوره نساء آیه 20

وَ إِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَ ءَاتَيْتُمْ إِحْدَئهُنَّ قِنطَارًا فَلَا تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَيًْا أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَ إِثْمًا مُّبِينًا(20)

و اگر خواستيد همسرى ديگر به جاى همسر پيشين جايگزين كنيد و به همسر پيشين مال فراوانى [به عنوان مهريه‏] پرداخته‏ايد، چيزى از آن را پس مگيريد. آيا آن را با تكيه به تهمت و گناهى آشكار پس مى‏گيريد؟! (20)

ولی به زن توصیه به گرفتن نشده است از منظر آفریننده مرد و زن اصلا زن باید همواره برای همسرش ( مانند زنان بی بند وباری که برای نامحرمان خود را جذاب می کنند ) جذاب باشد

ثانیا : نباید از ازدواج مجدد بترسد کم نیستند زنانی که در ازدواج های بعدی خود بسیار موفق تر بوده اند

بسیاری از زنان مشهور صدر اسلام وبسیاری از همسران شهداء آن زمان مثل ام سلمه و اسماء بنت عمیس چند بار ازدواج مجدد داشته اند

از منظر اسلام ازدواج مجدد برای هیچ مرد و زنی عیب نیست بلکه تنها ماندن و در معرض فحشاء بودن بد است

مورد سیزدهم

سوره نساء آیه 21

وَ كَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضىَ‏ بَعْضُكُمْ إِلىَ‏ بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنكُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا(21)

و چگونه آن را پس مى‏گيريد در حالى كه [با آميزش جسمى، تماس روحى و معاشرت‏] به يكديگر رسيده‏ايد، و آنان از شما [به وسيله قرارداد ازدواج‏] پيمانى محكم گرفته‏اند. (21)

میثاق را خانمها از آقایان گرفته اند

سوره احزاب آیه 7

وَ إِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّنَ مِيثَاقَهُمْ وَ مِنكَ وَ مِن نُّوحٍ وَ إِبْرَاهِيمَ وَ مُوسىَ‏ وَ عِيسىَ ابْنِ مَرْيمَ‏َ وَ أَخَذْنَا مِنْهُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا(7)

و [ياد كن‏] زمانى را كه از پيامبران [براى ابلاغ وحى‏] پيمان گرفتيم، و [نيز] از تو و از نوح و از ابراهيم و موسى و عيسى پسر مريم، و از همه آنان پيمانى محكم و استوار گرفتيم، (7)

خدا از شما پیامبران میثاق غلیظ گرفته است که مجری منویات خدا باشند ( پس شوهر باید مجری منویات خانمها باشند )

الرجال قوامون علی النساء – پا – رجل – جمع رجال – پا باید در خدمت تن باشد پس زن به پا قوام میدهد و انگیزه میدهد مرد به زن قیام میدهد . مردها جهان را می گردانند زنها مردها را می گردانند

در نکاح اسلامی ( بله ) را فقط مرد میگوید و او باید به آن متعهد باشد حتی اگر همسرش بد رفتاری کند

مورد چهاردهم

سوره نساء آیه 22

وَ لَا تَنكِحُواْ مَا نَكَحَ ءَابَاؤُكُم مِّنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَ مَقْتًا وَ سَاءَ سَبِيلاً(22)

و با زنانى كه پدرانتان با آنان ازدواج كرده‏اند ازدواج نكنيد، مگر آنچه [پيش از اعلام اين حكم‏] انجام گرفته باشد. يقيناً اين عمل، عملى بسيار زشت و منفور و بد راهى است. (22)

گناه بزرگی است ازدواج با همسر پدر

مورد پانزدهم

سوره نساء آیه 23

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَتُكُمْ وَ بَنَاتُكُمْ وَ أَخَوَاتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ وَ خَالَاتُكُمْ وَ بَنَاتُ الْأَخِ وَ بَنَاتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهَاتُكُمُ الَّتىِ أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَعَةِ وَ أُمَّهَاتُ نِسَائكُمْ وَ رَبَئبُكُمُ الَّتىِ فىِ حُجُورِكُم مِّن نِّسَائكُمُ الَّتىِ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَ حَلَئلُ أَبْنَائكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَ أَن تَجْمَعُواْ بَينْ‏َ الْأُخْتَينْ‏ِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ غَفُورًا رَّحِيمًا(23)

[ازدواج با اين زنان‏] بر شما حرام شده است: مادرانتان، و دخترانتان، و خواهرانتان، و عمه‏هايتان، و خاله‏هايتان، و دختران‏برادر، و دختران خواهر، و مادرتان كه شما را شير داده‏اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرانتان كه در دامان شمايند [و تحت سرپرستى شما پرورش يافته‏اند، البته‏] از آن همسرانى كه با آنان آميزش داشته‏ايد، و اگر آميزش نداشته‏ايد، بر شما گناهى نيست [كه مادرشان را رها كرده با آنان ازدواج كنيد]، و [نيز] همسران پسرانتان كه از نسل شما هستند [بر شما حرام شده است‏]. و هم‏چنين جمع ميان دو خواهر [در يك زمان ممنوع است‏]، جز آنچه [پيش از اعلام اين حكم‏] انجام گرفته باشد؛ زيرا خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است. (23)

مورد شانزدهم

سوره نساء آیه 24

* وَ الْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ أُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاءَ ذَالِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم محُّْصِنِينَ غَيرَْ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنهُْنَّ فََاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَ لَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلِيمًا حَكِيمًا(24)

و [ازدواج با] زنان شوهردار [بر شما حرام شده است‏] مگر زنانى كه [به سبب جنگ با شوهران كافرشان از راه اسارت‏] مالك شده‏ايد؛ [اين احكام‏] مقرّر شده خدا بر شماست. و زنان ديگر غير از اين [زنانى كه حرمت ازدواج با آنان بيان شد] براى شما حلال است، كه آنان را با [هزينه كردن‏] اموالتان [به عنوان ازدواج‏] بخواهيد در حالى كه [قصد داريد با آن ازدواج‏] پاكدامن باشيد نه زناكار. و از هر كدام از زنان بهره‏مند شديد مهريه او را به عنوان واجب مالى بپردازيد، و در آنچه پس از تعيين مهريه [نسبت به مدت عقد يا كم يا زياد كردن مهريه‏] با يكديگر توافق كرديد بر شما گناهى نيست؛ يقيناً خدا همواره دانا و حكيم است. (24)

مورد هفدهم

سوره نساء آیه 25

وَ مَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلاً أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُم بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ ءَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ محُْصَنَاتٍ غَيرَْ مُسَافِحَاتٍ وَ لَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَينْ‏َ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيهِْنَّ نِصْفُ مَا عَلىَ الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَالِكَ لِمَنْ خَشىِ‏َ الْعَنَتَ مِنكُمْ وَ أَن تَصْبرُِواْ خَيرٌْ لَّكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(25)

و از شما كسى كه به سبب تنگدستى نتواند با زنان آزاد مؤمن ازدواج كند، با كنيزان جوان با ايمانتان [ازدواج كنيد و اظهار ايمان از سوى كنيزان در جواز ازدواج با آنان كافى است‏]. و خدا به ايمان شما [كه كدام ظاهرى و كدام حقيقى و واقعى است‏] داناتر است. [آزاد و كنيز در اصل و نسب و در رابطه ايمانى‏] از يكديگر، [و اعضاى يك پيكريد]، پس با كنيزان با اجازه صاحبانشان ازدواج كنيد، و مهريه آنان را به طور شايسته و پسنديده به خودشان بپردازيد. [جواز اين ازدواج مشروط به آن است كه كنيزان‏] پاكدامن باشند نه زناكار و نه گيرندگان دوست پنهانى. پس هنگامى كه به ازدواج درآمدند، پس اگر مرتكب كار زشت شوند، بر آنان نصف مجازاتى است كه بر زنان آزاد است. اين [جواز ازدواج با كنيز] براى كسى از شماست كه از مشقت [غريزه جنسى و دچار شدن به زنا] بترسد، و شكيبايى كردن براى شما بهتر است؛ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. (25)

مورد هجدهم

سوره نساء آیه 32

وَ لَا تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَ لِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ ممَِّّا اكْتَسَبنْ‏َ وَ سَْلُواْ اللَّهَ مِن فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ عَلِيمًا(32)

و نعمت ها و مال و ثروتى كه خدا به سبب آن برخى از شما را بر برخى برترى داده آرزو مكنيد [كه آرزويش مايه حسد و فساد است. اين تفاوت‏ها و برترى‏ها لازمه زندگى دنيا و بر اساس محاسبات حكيمانه است، اما در عين حال‏] براى مردان از آنچه كسب كرده‏اند بهره‏اى است، و براى زنان هم از آنچه كسب كرده‏اند بهره‏اى است. و [با كمك تقوا و عمل صالح‏] از بخشش خدا بخواهيد، يقيناً خدا همواره به همه چيز داناست. (32)

مرد هر چه در آمد دارد مال خودش است و زن هم هرچه کسب در آمد دارد مال خودش است در اسلام برای اولین بار زنها مالکیت خصوصی پیدا کردند  در هیچ یک از اقوام زنها مالکیت خصوصی نداشتند

مورد نوزدهم

سوره نساء آیه 34

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلىَ النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ وَ بِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّلِحَتُ قَنِتَاتٌ حَفِظَتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَ الَّاتىِ تخََافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فىِ الْمَضَاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُواْ عَلَيهِْنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلِيًّا كَبِيرًا(34)

مردان، كارگزاران و تدبيركنندگانِ [زندگى‏] زنانند، به خاطر آنكه خدا مردان را [از جهت توان جسمى، تحمل مشكلات و قدرت روحى و فكرى‏] بر زنان برترى داده، و به خاطر آنكه [مردان‏] از اموالشان هزينه زندگى زنان را [به عنوان حقّى واجب‏] مى‏پردازند؛ پس زنان شايسته و درست كار [با رعايت قوانين حق‏] فرمانبردار [و مطيع شوهر] ند [و] در برابر حقوقى كه خدا [به نفع آنان برعهده شوهرانشان‏] نهاده است، در غياب شوهر [حقوق و اسرار و اموال او را] حفظ مى‏كنند. و زنانى كه از سركشى و نافرمانى آنان بيم داريد [در مرحله اول‏] پندشان دهيد، و [در مرحله بعد] در خوابگاه‏ها از آنان دورى كنيد، و [اگر اثر نبخشيد] آنان را [به گونه‏اى كه احساس آزار به دنبال نداشته باشد] تنبيه كنيد؛ پس اگر از شما اطاعت كردند براى آزار دادن آنان هيچ راهى مجوييد؛ يقيناً خدا بلند مرتبه و بزرگ است. (34)

قائم ( حالت ایستاده )

قوام : اگر دست بغل دستی را بگیرید

قیم ( اگر هم دست او را بگیرید و هزینه او را بدهید )

حی قیوم کسیکه هم قوام و هم قیم است

فضل به معنای برتری نیست به معنای فضیلت است . زن به مرد قوام میدهد مرد به زن قیام میدهد .زن ریحانه است یعنی روحیه دادن . کارش ظهور است . مرد کارش حضور است

مورد بیستم

همه زنهای صالح مطیع خدا هستند یا مریم اقنتی مریم برای خدا قنوت کن .

زن باید پاسداری کند همان چیزی هایی که خدا میخواهد زن که صالح نیست یعنی مرد است مذکر است یعنی نیاز به تذکر دارد قانتات بیشتر خشوع و خشیت او برای خالقش است

حافظات للغیب یعنی پاسدار ارزشهایی است که دیده نمیشود

مورد بیست و یکم

سوره نساء آیه 34

معظوهن ( موعظه کند ) – رختخواب خود را جدا کند یعنی خود را مجازات کند – واضربوهن ضرب کار هنرمندانه برای کار خاص است – فان اطغیکم اگر اطاعت کردند زیاده روی نکنید

مورد بیست و دوم

سوره نساء آیه 35

وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنهِِمَا فَابْعَثُواْ حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَ حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنهَُمَا إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلِيمًا خَبِيرًا(35)

و [شما اى حاكمان شرع و عُقلا و بزرگان خانواده!] اگر از جدايى و ناسازگارى ميان زن و شوهر بيم داشتيد، پس داورى از خانواده مرد، و داورى از خانواده زن [براى رفع اختلاف‏] برانگيزيد كه اگر هر دو داور قصد اصلاح داشته باشند، خدا ميان دو داور توافق و سازگارى ايجاد مى‏كند [تا به صلاح زن و شوهر حكم كنند]؛ يقيناً خدا [به نيّات و اعمال شما] دانا و آگاه است. (35)

و ان خفتم شقاق بینها

اگر نگرانید که شقه شوند

پس زن و شوهر دو نیمه یک واحد انسانی هستند از هر خانواده حکمی انتخاب می کنیم اگر زن و شوهر قصد اصلاح داشته باشند خدا بین شما را اصلاح می کند

 

 

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است