ایات مرتبط با زن-جلسه 4



 نام خداوند رحمتگر مهربان

آیات مرتبط با زن دکتر غفرانی

جلسه چهارم 4/5/1394

مورد اول

سوره بقره آیه 121

الَّذِينَ ءَاتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُوْلَئكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَن يَكْفُرْ بِهِ فَأُوْلَئكَ هُمُ الخَْاسِرُونَ(121)

كسانى كه كتاب [آسمانى‏] به آنان داده‏ايم، آن را به طورى كه شايسته آن است [با تدبّر و به قصد عمل كردن‏] مى‏خوانند؛ آنانند كه به آن ايمان مى‏آورند و كسانى كه به آن كفر مى‏ورزند آنانند كه زيانكارند. (121)

بالاتر از بهشت از همسرانی پاک در بهشت برخوردار میشوند . پس اولا زن جایزه الهی است ( خدا بعنوان پاداش مومنین قرار داده است ) دوما : وجود زن حتی برتر از بهشت است ( زیرا اول بهشت و بعد وجود زن مطرح شده است ) اول بهشت دوم جاودانگی سوم همسرانی پاک چهارم سایه عظیم الهی

مورد دوم :

سوره بقره آیه 49

وَ إِذْ نجََّيْنَاكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبحُِّونَ أَبْنَاءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَ فىِ ذَالِكُم بَلَاءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ(49)

و [ياد كنيد] آن گاه كه شما را از [سيطره حكومت ظالمانه‏] فرعونيان نجات داديم؛ آنان كه همواره شما را به سخت‏ترين صورت شكنجه مى‏كردند، پسران شما را سر مى‏بريدند و زنان شما را [براى بيگارى و كنيزى‏] زنده مى‏گذاشتند. و در اين سختى‏ها ومشكلاتْ آزمايشى بزرگ از سوى پروردگارتان بود. (49)

فرق ذبح و قتل : در ذبح احتمالا امکان دفاعی ندارد

اولا : از نگاه همه مستکبرین ( طول تاریخ ) زن ابزار سلطه است ( بهترین راه برای غلبه بر نگاهها استفاده ابزاری از زن است )

ثانیا : حضور مومنانه زن مانع ذبح مرد در عاشورا شد

مورد سوم :

سوره بقره آیه  102- 189-221-222-223-226-228-229-230-231-232-233-234-235-236-237-240-241-282-

آیه مباهله انباء منظور پسران است . ابتهال بالاتر از توبه و انابه و مناجات است از خدا بخواهیم لعنت کند . ابتهال : بالاترین سطح ارتباط با خداست

سوره نساء سوره ای بنام مرد نداریم ولی سوره نساء داریم که احتمالا در تجلیل از مقام زن است و نساء حتما به معنای فراموشی نیست

بخاطر  اقامه قسط تا 4 تا همسر بگیرید اما اگر نگران عدالت هستید همان یکی کا فی است پس خانمها نباید نگران باشند . مرد اگر نتواند عدالت رعایت کند به خودش ظلم کرده است فهم آیه 129 منوط به فهم فرق قسط و عدل است در آیه 129 خدا میفرماید هرگز نمیتوانید عدالت را رعایت کنید حتی اگر اصرار داشته باشید زیرا زنها یک قیافه و یک اخلاق نیستند پس شما هم نمی توانید عدالت رعایت کنید  اما تمام میل خود را خرج یکنفر نکنید تا مورد قبلی از محبت محروم شود این تکلیف شوهر است این نیاز برای زن نیست پس بخاطر اقامه قسط تعدد زوجات مجاز است اما نگرانی از عدل مانع از تعدد زوجات نیست

پرسش اول :

آیا اگر 4 زن تحت تکفل یک مرد باشند برای آن زنان و برای جامعه بهتر است یا اینکه یک زن متاهل باشد و سه زن دیگر مجرد بمانند ؟

پرسش دوم :

اگر زنان هوو داشته باشند چقدر لطمه عاطفی میخورند ؟ و اگر همان زنان مجرد بمانند چقر لطمه عاطفی میخورند ؟

پرسش سوم :

اگر رفتار مردی به 4 زن خود قطعا عادلانه نباشد لطمه ی عاطفی 4 زن بیشتر است یا وقتی آن سه زن مجرد بمانند ؟

پرسش چهارم :

آیا حسادت زنان نسبت به هم ذاتی است یا عارضی ؟ و یا تابع عادل بودن یا نبودن شوهرنشان ؟

پرسش پنجم :

اگر چهار شوهر با زنان خودشان رفتارهای عادلانه یا ظالمانه داشته باشند آیا زنان آنها باید با هم حسادت کنند ؟

پرسش ششم :

به خاطر ازدواج مجدد شوهر ایا اگر زن طلاق بگیرد زندگی برایش بهتر میشود ؟ یا به زندگی خودش ادامه دهد ؟

مورد پنجم

سوره نساء آیه 4

وَ ءَاتُواْ النِّسَاءَ صَدُقَاتهِِنَّ نحِْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شىَ‏ْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكلُُوهُ هَنِيًا مَّرِيًا(4)

ومهريه زنان را به عنوان هديه‏اى الهى با ميل و رغبت [و بدون چشم داشت و منّت گذارى‏] به خودشان بدهيد؛ واگر چيزى از آن را با ميل و رضايت خود به شما ببخشند، آن را حلال و گوارا بخوريد. (4)

شوهر در آغاز ازدواج باید به همسرش با هر اعتقاد واخلاق و رفتاری محبت آمیز بپردازد

مورد ششم

بلوغ ایتام را در نظر بگیرید ( بلوغ یعنی از بچگی در آمده باشد بخواهد همسر داری کند ) وقتی رشد دیدید اموال آنها را به آنها بدهید در آیه 4 سوره نساء فرموده مردها از بستگان ارث می برند خانمها هم ارث می برند و زن برخلاف سایر ملل ،  از منظر اسلام ارث می برد و استقلال مالی هم دارد

مورد هفتم

سوره نساء آیه 11

يُوصِيكمُ‏ُ اللَّهُ فىِ أَوْلَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَيَينْ‏ِ فَإِن كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَينْ‏ِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَ إِن كاَنَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَ لِأَبَوَيْهِ لِكلُ‏ِّ وَاحِدٍ مِّنهُْمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِن كاَنَ لَهُ وَلَدٌ فَإِن لَّمْ يَكُن لَّهُ وَلَدٌ وَ وَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِن كاَنَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِن بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصىِ بهَِا أَوْ دَيْنٍ ءَابَاؤُكُمْ وَ أَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكمُ‏ْ نَفْعًا فَرِيضَةً مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلِيمًا حَكِيمًا(11)

خدا شما را درباره [ارث‏] فرزندانتان سفارش مى‏كند كه سهم پسر مانند سهم دو دختر است. و اگر [ميراث‏برانِ ميّت‏] دخترند و بيش از دو دختر باشند، سهم آنان دو سوم ميراث است؛ و اگر يك دختر باشد، نصف ميراث سهم اوست. و براى هر يك از پدر و مادر ميّت چنانچه ميّت فرزندى داشته باشد، يك ششم ميراث است؛ و اگر فرزندى نداشته باشد، و [تنها] پدر و مادرش ارث مى‏برند براى مادرش يك سوم است [و باقى‏مانده ميراثْ سهم پدر اوست‏] و اگر ميّت برادرانى داشته باشد، سهم مادرش يك ششم است. [همه اين سهام‏] پس از وصيتى است كه [نسبت به مال خود] مى‏كند، يا [پس از] دِيْنى‏ است [كه بايد از اصل مال پرداخت شود.] شما نمى‏دانيد پدران و فرزندانتان كدام يك براى شما سودمندترند [بنابراين اختلاف سهم‏ها شما را نگران نكند و موجب اعتراض نشود]. [اين تقسيم بندى‏] فريضه‏اى از سوى خداست؛ زيرا خدا همواره دانا و حكيم است. (11)

مردها توهین می کنند زنها همدیگر را تحقیر می کنند

وقتی ارث تقسیم می کنید سهم پسرها دو برابر دختر میرسد یعنی دختر مبنا است و پسر دو برابر دختر     می برد عملا برای دختر بیشتر است زیرا دختر برای خودش است ولی پسر برای خانواده اش است

مورد هشتم

سوره نساء آیه 12

* وَ لَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِن لَّمْ يَكُن لَّهُنَّ وَلَدٌ فَإِن كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ مِن بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ وَ لَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِن لَّمْ يَكُن لَّكُمْ وَلَدٌ فَإِن كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُم مِّن بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ وَ إِن كاَنَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَ لَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكلُ‏ِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ فَإِن كَانُواْ أَكْثَرَ مِن ذَالِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فىِ الثُّلُثِ مِن بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصىَ‏ بهَِا أَوْ دَيْنٍ غَيرَْ مُضَارٍّ وَصِيَّةً مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ(12)

نصف ميراثى كه همسرانتان به جاى مى‏گذارند، اگر فرزندى نداشته باشند براى شماست، و اگر فرزندى داشته باشند يك چهارم ميراث حقّ شماست، پس از وصيتى كه نسبت به مال خود مى‏كنند يا [پس از] دينى [كه بايد از اصل مال پرداخت شود]. و براى زنانتان چنانچه فرزندى نداشته باشيد يك چهارم ميراثى است كه از شما به جاى مى‏ماند، و اگر فرزندى داشته باشيد يك هشتم ميراث حقّ آنان است، پس از وصيتى كه كرده‏ايد يا [پس از] دينى [كه بايد از اصل مال پرداخت شود]. و اگر مرد يا زنى كه از او ارث مى‏برند، كلاله [يعنى بى اولاد و بدون پدر و مادر] باشد و داراى برادر و خواهرى است، پس براى هر يك از آن دو نفر يك ششم ميراث است؛ و اگر بيش از اين باشند در يك سوم ميراث شريك‏اند، پس از وصيتى كه [نسبت به مال‏] شده يا پس از دينى [كه بايد از اصل مال پرداخت شود]. همه اينها در صورتى است كه در انجام وصيت به وارثان زيان نزند. اين سفارشى است از سوى خدا، و خدا دانا و بردبار است. (12)

میگوید زن و مرد در شرایطی برابر می برد مثلا پدر و مادر از بچه 6/1  ( یک و ششم ) می برند مساوی می برند پس ارث سه حالت دارد درجایی مرد دو برابر در جائی مساوی می برند و در جائی زن بیشتر از مرد ارث می برد

مورد نهم

سوره نساء آیه 15

وَ الَّاتىِ يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَائكُمْ فَاسْتَشهِْدُواْ عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنكُمْ فَإِن شهَِدُواْ فَأَمْسِكُوهُنَّ فىِ الْبُيُوتِ حَتىَ‏ يَتَوَفَّئهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يجَْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا(15)

و از زنان شما [امتِ اسلام‏] كسانى كه مرتكب زنا مى‏شوند، چهار نفر مرد از خودتان را بر آنان به گواهى بخواهيد؛ پس اگر [به ارتكاب آن‏] گواهى دادند، آن زشت‏كاران را در خانه‏ها [به عنوان حبس ابد] نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد، يا خدا [براى نجات‏] آنان راهى قرار دهد. (15)

خانمهایی که گرفتار فحشاء میشوند برایشان 4 شاهد پیدا کنید که مومن باشند ( این شرط امکان ندارد شرطی را که خدا گذاشته که امکان ندارد . پس فحشاء اثبات نشد و این مقام زن است ولی برای اثبات قتل دو تا شاهد باشد ) اگر شهادت دادند پس آنها را در خانه نگه دارید در بیت خودتان تا زمانیکه مرگش برسد تا اینکه خدا راهی برای شما برساند

مورد دهم

سوره نساء آیه 19

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا يحَِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاءَ كَرْهًا وَ لَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ وَ عَاشرُِوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسىَ أَن تَكْرَهُواْ شَيًْا وَ يجَْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيرًْا كَثِيرًا(19)

اى اهل ايمان! براى شما ارث بردن از زنان در حالى كه خوشايند شما نيستند [و فقط به طمع به دست آوردن اموالشان پس از مرگشان با آنان زندگى مى‏كنيد] حلال نيست. و آنان را در تنگنا و فشار مگذاريد تا بخشى از آنچه را [به عنوان مهريه‏] به آنان داده‏ايد پس بگيريد، مگر آنكه كار زشت آشكارى مرتكب شوند. و با آنان به صورتى شايسته و پسنديده رفتار كنيد. و اگر [به علتى‏] از آنان نفرت داشتيد [باز هم با آنان به صورتى شايسته و پسنديده رفتار كنيد] چه بسا چيزى خوشايند شما نيست و خدا در آن خير فراوانى قرار مى‏دهد. (19)

اللهم عجل لولیک الفرج

 

برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است