ایات مرتبط با زن -جلسه 3



نام خداوند رحمتگر مهربان

آیات مرتبط با زن دکتر غفرانی

جلسه سوم 21/4/1394

نگاهی اجمالی به آیات مرتبط با زن

مورد 18

سوره بقره آیه 241 و 242

وَ لِلْمُطَلَّقَاتِ مَتَاعُ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلىَ الْمُتَّقِينَ(241)

كَذَالِكَ يُبَينِ‏ُّ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ(242)

و [سزاوار است از سوى شوهران‏] به طور شايسته و متعارف، كالا و وسايل زندگى به زنان طلاق داده شده پرداخت شود، كه اين حقّى لازم بر عهده پرهيزكاران است. (241)

اين گونه خدا آياتش را براى شما بيان مى‏كند، باشد كه بينديشيد. (242)

 وللمطلقات متاع بالمعروف

تمام زنهایی که طلاق داده میشوند باید متاع متعارفی به آنها داده شود تکلیف متقین این موظف هستند که کالای مناسبی به آنها بدهند

این آیات تبیین شده که زندگی عاقلانه شود باید به همه زنان مطلقه با هر اعتقاد و اخلاق و رفتاری ( مثل بازخرید ادارات ) چیزی داده شود واین تکلیف متقین است . مطلق مطلقات مد نظر است اگر شوهر چیزی ندهد مسئولین باید چیزی بدهند

متقین را خدا در همسر یا خانواده منحصر نکرده است یعنی شان زن اینقدر بالاست که هر که تقوا دارد باید به مقام شامخ زن توجه شده و لذا باید برای متقین یک مسئله باشد

مورد 19

سوره بقره آیه 282

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَ لْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبُ بِالْعَدْلِ وَ لَا يَأْبَ كاَتِبٌ أَن يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَ لْيُمْلِلِ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ وَ لْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيًْا فَإِن كاَنَ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشهِْدُواْ شهَِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَينْ‏ِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشهَُّدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَئهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَئهُمَا الْأُخْرَى‏ وَ لَا يَأْبَ الشهَُّدَاءُ إِذَا مَا دُعُواْ وَ لَا تَسَْمُواْ أَن تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلىَ أَجَلِهِ ذَالِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ وَ أَقْوَمُ لِلشهََّادَةِ وَ أَدْنىَ أَلَّا تَرْتَابُواْ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَرَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكمُ‏ْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا وَ أَشْهِدُواْ إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَ لَا يُضَارَّ كاَتِبٌ وَ لَا شَهِيدٌ وَ إِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقُ بِكُمْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِكُلّ‏ِ شىَ‏ْءٍ عَلِيمٌ(282)

اى اهل ايمان! چنانچه وامى به يكديگر تا سر آمد معينى داديد، لازم است آن را بنويسيد. و بايد نويسنده‏اى [سَنَدش را] در ميان خودتان به عدالت بنويسد. و نبايد هيچ نويسنده‏اى از نوشتن سند همان‏گونه كه خدا [بر اساس قوانين شرعى‏] به او آموخته است، دريغ ورزد. او بايد بنويسد، و كسى كه حقْ به عهده اوست بايد [كلامش را جهت تنظيم سند براى نويسنده‏] املا كند، و از خدا كه پروردگار اوست پروا نمايد و از حق چيزى را نكاهد. و اگر كسى كه حق به عهده اوست، سفيه يا ناتوان باشد، يا [به علتى‏] نتواند املا كند، ولىّ و سرپرست او به عدالت املا كند. و دو شاهد از مردانتان را [بر اين حق‏] شاهد بگيريد، و اگر دو مرد نبود، يك مرد و دو زن را از ميان شاهدانى كه مى‏پسنديد شاهد بگيريد، تا اگر يكى از آن دو زن [واقعيت را] فراموش كرد، آن ديگرى او را يادآورى كند. و شاهدان هنگامى كه [براى اداى شهادت‏] دعوت شوند [از پاسخ دعوت‏] امتناع نورزند، و از نوشتن [سندِ وام‏] تا سرآمد معيّنش، كوچك باشد يا بزرگ، ملول نشويد، اين [كار] نزد خدا عادلانه‏تر و براى اقامه شهادت پابرجاتر، و به اينكه [در جنس وام، اندازه آن و زمان پرداختش‏] شك نكنيد [و ستيز و نزاعى پيش نيايد] نزديك‏تر است. مگر آنكه داد و ستدى نقدى باشد كه آن را ميان خود دست به دست مى‏كنيد، در اين صورت بر شما گناهى نيست كه آن را ننويسيد. و هرگاه داد و ستد كنيد شاهد بگيريد. و نبايد به نويسنده و شاهد زيان برسد و اگر زيان برسانيد، خروج از اطاعت خداست كه گريبانگير شما شده است و از خدا پروا كنيد و خدا [احكامش را] به شما مى‏آموزد و خدا به همه چيز داناست. (282)

وقتی پولی میدهید حتما مکتوب کنید و دو تا شاهد بگیرید اگر نبودند یک مرد و دو زن را انتخاب کنید که راضی به شهادت آنها هستید که اگر یکی از این دو خانم فراموش کرد این دو خانم به هم یاد آوری کنند احتمالا حافظه وتمرکز زبان با مدل حافظه و تمرکز مردان در این زمینه فرق دارد ( معمولا خانمها حافظه گذشته شان قویتر است . حتما حافظه زنها و مردها خیلی فرق دارد پس بحث توهین نیست بحث تفاوت حافظه است )

خانمها عاقل تر ، بالغ تر هستند و حیای آنها بیشتر است و این ویژگی در زنها بیشتر است احساسات یعنی هیجانی بودن ، جوگیر شدن تحت تاثیر حواس قرار گرفتن

مورد 20

به آدم گفتیم تو و همسرت در بهشت به آرامش برس تا بتوانید بخورید هر چه دوست دارید اما به این شجره نزدیک نشوید که در اینصورت ظالم میشوید

سوره طه آیه 120

فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَنُ قَالَ يََادَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلىَ‏ شَجَرَةِ الخُْلْدِ وَ مُلْكٍ لَّا يَبْلىَ‏(120)

پس شيطان او را وسوسه كرد، گفت: اى آدم! آيا تو را به درخت جاودان و سلطنتى كه كهنه نمى‏شود، راهنمايى كنم؟ (120)

آدم وسوسه شد شجره از ریشه مشاجرات است شجره یک فریب است توهم است شیطان آدم را وسوسه کرد اما حوا نقش زوجیت را ایفا نکرد پس هر دو از خوردن محروم شدند گفتیم موقتا از بهشت بیرون روید چون با هم عداوت دارید و شما استقرارتان در زمین خواهد بود زوج باید اسماء ( به آدم داده شده ) را به مسما میرساند تا به امروز این انفاق نیفتاده است

در سوره بقره 20 مورد است که مرتبط با زن هستند

اسکن انت و زوجک ال

پس زن از همان آغاز آفرینش سرچشمه ی آرامش بوده است

 سوره آل عمران

مورد 21

سوره آل عمران آیه 6

هُوَ الَّذِى يُصَوِّرُكُمْ فىِ الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ لَا إِلَاهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الحَْكِيمُ(6)

اوست كه شما را در رحم‏ها [ىِ مادران‏] به هر گونه كه مى‏خواهد تصوير مى‏كند. جز او هيچ معبودى نيست؛ تواناى شكست‏ناپذير و حكيم است. (6)

پس زن سرچشمه انسان است وباردار شدن زن به اراده ی خداست نه به اراده خود او ( زن سیستم بارداری او ربطی به خودش ندارد مثلا زن دیوانه را میشود باردار کرد ) 

پس رحم زن بوم نقاشی خداست خدا هر وقت صلاح بداند صورتگری میکند زنی پاک فرزند ناپاک ندارد پس هر چه رحم پاک تر است صورتگری خود در می آید

مورد 22

سوره آل عمران ایه 14

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَ الْبَنِينَ وَ الْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعَمِ وَ الْحَرْثِ ذَالِكَ مَتَعُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ اللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمََابِ(14)

محبت و عشق به خواستنى‏ها [كه عبارت است‏] از زنان و فرزندان و اموال فراوان از طلا و نقره و اسبان نشاندار و چهارپايان و كشت و زراعت، براى مردم آراسته شده است؛ اينها كالاى زندگىِ [زودگذرِ] دنياست؛ و خداست كه بازگشت نيكو نزد اوست. (14)

برای همه مردم حب شهوات نسبت به خانمها ی آراسته شده وجود دارد این گفته مردها نیست بلکه گفته  مردم است زیرا خود خانمها هم نسبت به هم خیلی توجه و شهوت دارند شهوت یعنی اشتها

برای همه مردم توجه به خانمها شیرین شده ، مهم شده است

این چند چیز ( زنان پسران و..... ) برای مردم سرگرم کننده شده همه زنان چنان جذابیتی دارند که در کانون توجه تمام مردم هستند

مورد 23

سوره آل عمران آیه 35

إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ نَذَرْتُ لَكَ مَا فىِ بَطْنىِ مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنىّ‏ِ إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ(35)

[ياد كنيد] هنگامى كه همسر عمران گفت: پروردگارا! براى تو نذر كردم كه آنچه را در شكم خود دارم [براى خدمت خانه تو از ولايت و سرپرستى من‏] آزاد باشد، بنابراين از من بپذير؛ يقيناً تو شنوا و دانايى. (35)

وقتی خدا مریم را داد ، همسر عمران گفت من نذر کردم آنچه در شکم دارم خدمتگزار تو باشه

لیس الذکر کالانثی

یعنی پسر را میشود نذر کرد

شئونات زنان از منظر الهی با شونات مردان برابر نیست خداوند نذر را پذیرفت و مریم را مثل گیاه زیبا رویاند یعنی تکفل حضرت مریم را خود خدا قبول کرد و خدا پیامبرش را کفیل او قرار داد و هر وقت داخل محراب حضرت مریم میشد رزق بهشتی می یافت زکریا گفت : از کجا آمده ؟ حضرت مریم میدانستند که بهشت    می آمده است

هر کس بخواهد خدا به او رزق بی حساب میدهد حضرت زکریا گفتند خدایا به من هم ذریه طیبه بده ( نباتا حسنا ) یعنی گیاهی که تمام استعدادش شکوفا شد . دعا و تقاضای زنان بلافاصله پذیرفته میشود زن باید اینقدر تقاضای عاقلانه و پاک داشته باشد که بلافاصله پذیرفته شود

مورد 24

سوره آل عمران ایه 42 و 43

وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَئكَةُ يَامَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَئكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفَئكِ عَلىَ‏ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ(42)

يَامَرْيَمُ اقْنُتىِ لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِى وَ ارْكَعِى مَعَ الرَّاكِعِينَ(43)

و [ياد كنيد] هنگامى كه فرشتگان گفتند: اى مريم! قطعاً خدا تو را برگزيده و [از همه آلودگى‏هاى ظاهرى و باطنى‏] پاك ساخته، و بر زنان جهانيان برترى داده است. (42)

اى مريم! فروتنانه براى پروردگارت به طاعت برخيز و سجده به جاى آور و با ركوع كنندگان ركوع كن. (43)

حضرت مریم چنان مقامی داشتند که ملائکه خدمتشان میرسیدند ای مریم خدا تو را برگزید و تو را پاک کرد مراقبت کرد و تو را بر تمام زنان تا زمان خودت برگزید یعنی حضرت مریم س می فهمیده که برگزیده خداست پس هر دختر و مادری چنین شان و لیاقتی دارد

ای مریم قنوت تو برای خدا باشد مرا سجده کن با راکعین پس قنوت ما برای خدا باید باشد و مرد اول رکوع میکند بعد سجده میکند و زن سجده میکند

قنوت نهایت تقوا و توجه

حضرت مریم س مانند حضرت آدم ،  نوح وابراهیم و ال عمران و پیامبر اکرم ص برگزیده الهی شدند

اصطفی برای این 5 مورد بکار رفته ولی طهرک فقط برای حضرت مریم و 5 تن بکار رفته است

اصطفی دوبار برای حضرت مریم آمده است حضرت مریم س به مقام تطهیر کامل وعصمت هم رسید این تطهیر از خطا و گناه است احتمالا شامل این هم میشود که ایشان از عادت ماهانه هم نداشتند طهارت داشتند

مورد 25

سوره ال عمران ایه 45 تا 47

إِذْ قَالَتِ الْمَلَئكَةُ يَامَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكلَِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسىَ ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فىِ الدُّنْيَا وَ الاَْخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ(45)

وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ فىِ الْمَهْدِ وَ كَهْلًا وَ مِنَ الصَّالِحِينَ(46)

قَالَتْ رَبّ‏ِ أَنىَ‏ يَكُونُ لىِ وَلَدٌ وَ لَمْ يَمْسَسْنىِ بَشَرٌ قَالَ كَذَالِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ إِذَا قَضىَ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ(47)

[ياد كنيد] زمانى كه فرشتگان گفتند: اى مريم! يقيناً خدا تو را به كلمه‏اى از سوى خود كه نامش مسيح عيسى بن مريم است مژده مى‏دهد، كه در دنيا و آخرت داراى مقبوليّت و آبرومندى و از مقربّان است. (45)

و با مردم در گهواره [به صورت كارى خارق العاده‏] و در ميان‏سالى [با زبان وحى‏] سخن مى‏گويد و از شايستگان است. (46)

[مريم‏] گفت: پروردگارا! چگونه براى من فرزندى خواهد بود، در حالى كه هيچ بشرى با من تماس نگرفته؟! [خدا] فرمود: چنين است كه مى‏گويى [ولى خدا مُقيّد به علل و اسباب نيست،] خدا هر چه را بخواهد [با مشيّت مطلقه خود] مى‏آفريند، چون چيزى را اراده كند جز اين نيست كه به آن مى‏گويد: «باش» پس بى‏درنگ مى‏باشد؛ (47)

ملائکه به مریم گفتندکه خدا تورا به کلمه ای مژده میدهد که اسم او مسیح عیسی ابن مریم است که در دنیا و آخرت دارای وجه خاصی هستند در گهواره میتوانست صحبت کند حضرت مریم خود را با خدا طرف          می دیده میگوید رب خدایا چگونه ممکن است بچه دار شویم ؟ ملائکه پاسخ میدهند خدا اگر لایق ببیند هر لحظه می آفریند و اگر بخواهد حکمی کند میگوید  پس حضرت مریم سلام الله علیها به مقامی رسید که به ایشان وحی میشد

مورد 26

سوره نساء ایه 1

* يَأَيهَُّا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكمُ مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنهَْا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنهُْمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَ نِسَاءً وَ اتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى تَسَاءَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا(1)

اى مردم! از [مخالفت با فرمان‏هاىِ‏] پروردگارتان بپرهيزيد، آنكه شما را از يك تن آفريد و جفتش را [نيز] از [جنس‏] او پديد آورد و از آن دو تن، مردان و زنان بسيارى را پراكنده و منتشر ساخت. و از خدايى كه به نام او از يكديگر درخواست مى‏كنيد. پروا كنيد و از [قطع رابطه با] خويشاوندان بپرهيزيد. يقيناً خدا همواره بر شما حافظ و نگهبان است. (1)

از آن دو تا آدم وحوا همه فرزندان آدم بودند روز قیامت از دو چیز سوال میشود خدا و مقام زن . خدا مراقب شماست که زن چنان شان والای دارد که در قیامت بعد از توحید نسبت به تعامل با او سوال میشود

مورد 28

سوره نساء آیه 3

وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُواْ فىِ الْيَتَامَى‏ فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنىَ‏ وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَالِكَ أَدْنىَ أَلَّا تَعُولُواْ(3)

واگر مى‏ترسيد كه نتوانيد در مورد دختران يتيم [در صورت ازدواج با آنان‏] عدالت ورزيد، بنابراين از [ديگر] زنانى كه شما را خوش آيد دو دو و سه سه و چهار چهار به همسرى بگيريد. پس اگر مى‏ترسيد كه با آنان به عدالت رفتار نكنيد، به يك زن يا به كنيزانى كه مالك شده‏ايد [اكتفا كنيد]؛ اين [اكتفاى به يك همسر عقدى‏] به اينكه ستم نورزيد و از راه عدالت منحرف نشويد، نزديك‏تر است. (3)

اگر نگران شدید که نتوانستید بین ایتام قسط را رعایت کنید پس با هر که خواستید ازدواج کنید دو یا سه یا چهار . اگر نگران شدید که نتوانستید عدالت را رعایت کنید یک همسر برایتان کافی است و ملک یمین شما

تعدد همسر با شرایط خاصی برای مردان مجاز و برای جوامع خاصی ضروری است ازدواج با دختران یتیم باید بر مبنای طاب لکم باشد و نه بخاطر مال و ثروت و ارث آنها و یا بیگاری کشیدن از آنها یا ترحم بر آنها

چون تامین هزینه های خانواده مثل مسکن و خوراک و پوشاک به عهده مرد است لذا انتخاب همسر نیز باید برمبنای تشخیص و تمایل قلبی او باشد فانکحوا ما طاب لکم 

تعدد همسر راهکاری سالم درحمایت از دختران و زنان یتیم است . مثنی و ثلاث و رباع 2یا 3 یا 4 زن همزمان است مثال : فرشتگان 2 یا 3 یا 4 بال دارند

سوره فاطر آیه 1

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحَْمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَئكَةِ رُسُلاً أُوْلىِ أَجْنِحَةٍ مَّثْنىَ‏ وَ ثُلَاثَ وَ رُبَعَ يَزِيدُ فىِ الخَْلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلىَ‏ كلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ قَدِيرٌ(1)

همه ستايش‏ها ويژه خداست كه آفريننده آسمان‏ها و زمين است [و] فرشتگان را كه داراى بالهايى دوگانه و سه‏گانه و چهارگانه‏اند رسولانى [براى انجام دادن فرمان‏هاى تكوينى و تشريعى‏اش‏] قرار داده است. هرچه بخواهد در آفرينش مى‏افزايد؛ يقيناً خدا بر هر كارى تواناست. (1)

ان خفتم 7 بار در کل قرآن آمده و 4 بار در این سوره آمده و 2 بار در این آیه تکرار شده و حتی نگرانی یا احتمال عقلانی آن را هم بدون علم یقینی محترم و رعایتش را لازم می شمارد پس نگران بودن از اجرای عدالت نسبی برای پرهیز از تعدد زوجات کافی است فان خفتم

تعدد زوجات برای نگرانی از اجرای قسط است برای ایتام لازم است و نیز احتمال دوم نگرانی از اجرای عدالت بود

مورد 29

سوره نساء ایه 129

وَ لَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَينْ‏َ النِّسَاءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِن تُصْلِحُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ اللَّهَ كاَنَ غَفُورًا رَّحِيمًا(129)

و شما هر چند حريص [بر عدالت‏] باشيد، هرگز نمى‏توانيد [از نظر علاقه و ميل قلبى‏] ميان زن‏ها [يى كه در عقد خود داريد] عدالت ورزيد، پس تمايل خود را به طور كامل متوجه يك طرف ننماييد تا ديگرى را به صورت زنى سرگردان و بلاتكليف رها كنيد. و اگر توافق و سازش نماييد و تقوا را [در محيط خانواده‏] رعايت كنيد [مورد آمرزش قرار مى‏گيريد]؛ زيرا خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است. (129)

 

وهرگز نمی توانید بین زنها عدالت رعایت کنید هر چند حریص باشید پس همه تمایلات خود را خرج یکی نکنید که همسر اول بدون توجه بماند پس عدالت قطعی نسبت به زنان اولا امکان پذیر نیست ثانیا لازم هم نیست ( تعدد زوجات بخاطر نگرانی از اجرای قسط است . قسط مهمتر از عدالت است )

اما تحقق عدالت نسبی و رفتار عادلانه با زنان : اولا لازم است ثانیا ممکن است ثالثا هر شوهری باید برای تحقق آن تلاش کند ضمنا زن نباید از شوهرش عدالت قطعی را توقع داشته باشد

تبصره : شاید برخی از مردان در تقسیم محبت خود به همسران خود عدالت نسبی را رعایت نکنند اما در برابر امکاناتی که برای شادی زنان مهیا میشود و افزایش امنیت جامعه و کاهش بزهکاری و خسارتهای اخلاقی و فواید بسیار تعدد زوجات بسیار ناچیزند و توسط قانون قابل پیشگیری و درمان است عدالت هر چیز سر جای خودش اینکه جایش را تعیین میکند جانمایی میکند اینرا قسط میگویند مجموعه قوانینی که جای اینها را مشخص میکند قسط است پس تا قسط نباشد معلوم نیست عادلانه عمل کرده ام یا نه

قسط جنبه قانون دارد عدل جنبه اجرا

 

 

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است