ایات مرتبط با زن - جلسه 2



نام خداوند رحمتگر مهربان

آیات مرتبط با زن دکتر غفرانی

جلسه دوم 14/4/1394

سوره بقره آیه 102

وَ اتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّيَاطِينُ عَلىَ‏ مُلْكِ سُلَيْمَنَ وَ مَا كَفَرَ سُلَيْمَنُ وَ لَاكِنَّ الشَّيَطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ مَا أُنزِلَ عَلىَ الْمَلَكَينْ‏ِ بِبَابِلَ هَرُوتَ وَ مَرُوتَ وَ مَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتىَ‏ يَقُولَا إِنَّمَا نحَْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَينْ‏َ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَ لَا يَنفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْترََئهُ مَا لَهُ فىِ الاَْخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَ لَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ(102)

و [يهوديان‏] از آنچه شياطين در زمان پادشاهى سليمان [از علم سحر بر مردم مى‏خواندند] پيروى كردند. و [سليمان دست به سحر نيالود تا كافر شود، بنابراين‏] سليمان كافر نشد، ولى شياطين كه به مردم سحر مى‏آموختند، كافر شدند. و [نيز يهوديان‏] از آنچه بر دو فرشته هاروت و ماروت در شهر بابل نازل شد [پيروى كردند]، و حال آنكه آن دو فرشته به هيچ كس نمى‏آموختند مگر آنكه مى‏گفتند: ما فقط مايه آزمايشيم [و علم سحر را براى مبارزه با ساحران و باطل كردن سحرشان به تو تعليم مى‏دهيم‏]، پس [با به كار گرفتن آن در مواردى كه ممنوع و حرام است‏] كافر مشو. اما آنان از آن دو فرشته مطالبى [از سحر] مى‏آموختند كه با آن ميان مرد و همسرش جدايى مى‏انداختند؛ در حالى كه آنان به وسيله آن سحر جز به‏اذن خدا قدرت‏آسيب رساندن به‏كسى را نداشتند؛ و همواره چيزى را مى‏آموختند كه به آنان آسيب مى‏رسانيد و سودى نمى‏بخشيد؛ و يقيناً [يهود] مى‏دانستند كه هر كس خريدار سحر باشد، در آخرت هيچ بهره‏اى ندارد. و همانا بدچيزى است آنچه خود را به آن فروختند اگر معرفت مى‏داشتند. (102)

سوال :

بنظر شما شیاطین کافر برای ایجاد تفرقه میان زوج ها بیشتر به غفلت زنها می پردازند یا مردها ؟

مورد 6

سوره بقره آیه 223

نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنىَ‏ شِئْتُمْ وَ قَدِّمُواْ لِأَنفُسِكمُ‏ْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ اعْلَمُواْ أَنَّكُم مُّلَاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ(223)

زنان شما كشتزار شمايند، هر زمان و هر كجا كه خواستيد به كشتزار خود در آييد. و [با رعايت حقوق يكديگر، و حفظ عفت و پاكى، در سايه زناشويى و توليد نسلى پاك و شايسته و صالح، خير و ثوابى‏] براى خودتان پيش فرستيد، و از خدا پروا كنيد، و بدانيد كه او را ملاقات خواهيد كرد، و مؤمنان را بشارت ده. (223)

مورد 7

سوره بقره آیه 228

وَ الْمُطَلَّقَاتُ يَترََبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَ لَا يحَِلُّ لَهُنَّ أَن يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فىِ أَرْحَامِهِنَّ إِن كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَْخِرِ وَ بُعُولَتهُُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فىِ ذَالِكَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلَاحًا وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِى عَلَيهِْنَّ بِالمَْعْرُوفِ وَ لِلرِّجَالِ عَلَيهِْنَّ دَرَجَةٌ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ(228)

زنان طلاق داده شده بايد به سر آمدن سه پاكى [از حيض را] انتظار برند [و پيش از به سر رسيدن آن، از شوهر كردن خوددارى ورزند]. و اگر به خدا و روز قيامت ايمان دارند [به خاطر رعايت شرايط ايام عدّه‏] نبايد آنچه را خدا در رحم‏هايشان [از حيض يا جنين‏] آفريده پنهان دارند. و شوهرانشان در اين مدت چنانچه خواهان صلح و سازش‏اند، به بازگرداندن آنان [به زندگى دوباره‏] سزاوارترند. و براى زنان، حقوق شايسته‏اى بر عهده مردان است، مانند حقوقى كه براى مردان بر عهده آنان است، و مردان را بر آنان [به خاطر كارگذارى، و تدبير امور زندگى در امر ميراث و ديه، گواهى در دادگاه و غير اين امور حقوقى‏] افزون‏تر است؛ و خدا تواناى شكست‏ناپذير و حكيم است. (228)

این آیه چند بخش دارد

بخش اول

 زنان مطلقه تا پایان 3 دوره ماهانه باید برای ازدواج مجدد منتظر بمانند این عده 3 ماهه از برنامه های حکیمانه اسلام است برای احساس نیاز زوج به یکدیگر وکاهش کدورت و عصبانیتشان و اینکه اطرافیان فرصت پیدا کنند آنها را از طلاق باز دارند

بخش دوم

حلال نیست برای آنها که کتمان کنند آنچه را که خداوند در ارحام آنها خلق کرده اگر ایمان به خدا و آخرت دارند

 نکات آن :

فرزند دار شدن تابع خواست زوج است اما پیدایش آن فقط به اراده الهی است پس

اولا :

هیچ فرزندی ناخواسته نیست و هر فرزندی مورد عنایت الهی است

ثانیا :

هر زنی آفرینش الهی است لذا بستن رحم ضدیت با اراده خدا و حرام است با آنکه مادر در قبال فرزند هیچ مسئولیت شرعی و قانونی ندارد و تمام هزینه ها  و مسئولیت فرزند فقط بعهده پدر است اما مهر و محبت و لطف زن آن قدر زیاد است که ممکن است وجودش را پنهان کنند اما ممکن است مردها ، پدر بودن خود را انکار کنند برای هر بانویی که فقط خدا و آخرت را باور دارد پنهان کردن بچه در شکم مجاز نیست پس این حکم شامل پیروان تمام پیامبران می شود

به فرموده امام صادق صلوات الله علیه

درباره حائض یا پاک بودن زن و برای معرفی پدر و فرزند فقط گواهی  مادر کافی است و شاهد وسوگند و دلیل دیگری لازم نیست

بخش سوم

زنان بدانند که همان شوهر ( همسر اول  )  برای آغاز زندگی دوباره ( از همسر جدید ) بهتر و به حق نزدیک تر است البته اگر آنها بخواهند سازگار باشند البته اگر زن با تقوا  باشد و سرنوشت خود را مستقل از شوهر بداند و خود را در حال آزمایش الهی و فقط با خالق خود طرف ببیند اطاعت از سخن خالقش برایش راحت است

بنظر شما آیا عمل به این سخن روشن و حکم الهی واجب است ؟

بنظر شما بانوان به ظاهر مذهبی فراوانی که امرزوه متقاضی طلاق هستند آیا مصلحت خود و فرزندانشان را بهتر از خدا تشخیص میدهند؟

بخش چهار

مثل ( وظایفی که بر عهده ) زنان است وظایفی هم برای آنان ( برعهده مردان ) است و مردان برآنها یک درجه برتری دارند و خداوند توانایی حکیم است با توجه به کلمه المطلقات و ضمیر علیهن این درجه برتری فقط برای شوهر قبلی و تنها در شئونات دنیوی و منحصر به همان زنان مطلقه ( نسبت به خواستگار جدید ) است با توجه به نکته فوق و نبودن کلمه نساء در آیه بالا للرجال علیهن درجه برای اثبات است و شامل برتری همه مردان به همه زنان نمی شود ( مرد به زن قیام میدهد زن به مرد قوام میدهد )  

مورد 8

سوره بقره آیه 229- 230

الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكُ بمَِعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحُ بِإِحْسَانٍ وَ لَا يحَِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُواْ مِمَّا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ شَيًْا إِلَّا أَن يخََافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِْمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَ مَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُوْلَئكَ هُمُ الظَّالِمُونَ(229)

فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تحَِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتىَ‏ تَنكِحَ زَوْجًا غَيرَْهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِْمَا أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنهَُا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ(230)

طلاقِ [رجعى كه براى شوهر در آن حقّ رجوع وبازگشت به همسر است‏] دوبار است. [شوهر در هر مرتبه از رجوع‏] بايد [همسرش را] به طور شايسته ومتعارف نگه دارد، يا [با ترك رجوع، او را] به نيكى و خوشى رها كند. و براى شما حلال نيست از آنچه [به عنوان مهريه‏] به آنان پرداخته‏ايد چيزى را بازستانيد، مگر آنكه هر دو بترسند كه حدود و مقرّرات خدا را [در روش همسردارى‏] برپا ندارند. پس شما [حاكمان شرع‏] اگر بترسيد كه آن دو نفر حدود خدا را برپا ندارند در آنچه زن براى رهايى خود [عوض طلاق‏] فديه بپردازد، گناهى بر آنان نيست. اينها حدود خداست؛ پس از آنها تجاوز نكنيد و كسانى كه از حدود خدا تجاوز كنند، آنان بى‏ترديد ستمكارند. (229)

مورد نهم

سوره بقره آیه 230

فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تحَِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتىَ‏ تَنكِحَ زَوْجًا غَيرَْهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِْمَا أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنهَُا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ(230)

پس اگر [بعد از دو طلاق و رجوع بار سوم‏] او را طلاق داد، آن زن بر وى حلال نخواهد بود، مگر آنكه با همسرى غير از او ازدواج كند. و اگر [همسر دوم‏] او را طلاق داد بر وى و شوهر اول گناهى نيست كه به يكديگرباز گردند، در صورتى كه اميدوار باشند حدود الهى را [در روش همسردارى‏] رعايت مى‏كنند. و اينها حدود خداست كه آن را براى گروهى كه دانايند بيان مى‏كند. (230)

لازمه تعدد طلاق ، تعدد ازدواج است پس قبل از هر طلاق باید ازدواجی رخ داده باشد و در هر مجلسی فقط یک طلاق امکان دارد بنابراین در یک مجلس نمیتواند سه طلاق انجام شود

تامین نیازهای منطقی خانواده توسط مرد و تمکین عاطفی زن ، از جمله حدود الهی است

ان ظنا ان یقیما حدود الله

بازگشت به همسر قبلی باید امید به رعایت و اجرای احکام الهی است

مورد 10

سوره بقره آیه 231

وَ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بمَِعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بمَِعْرُوفٍ وَ لَا تمُْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِّتَعْتَدُواْ وَ مَن يَفْعَلْ ذَالِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَ لَا تَتَّخِذُواْ ءَايَاتِ اللَّهِ هُزُوًا وَ اذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ مَا أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّنَ الْكِتَابِ وَ الْحِكْمَةِ يَعِظُكمُ بِهِ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ بِكلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ عَلِيمٌ(231)

و هنگامى كه زنان را طلاق داديد و به پايان عدّه خود نزديك شدند، آنان را [با رجوع كردن‏] به طور شايسته و متعارف نگه داريد، يا [با ترك رجوع‏] به نيكى و خوشى رها كنيد. و آنان را براى آزار رساندن و زيان زدن نگه نداريد تا بر آنان تعدّى و ستم كنيد. و هر كه چنين كند قطعاً به خود ستم كرده است. و آيات خدا را به مسخره نگيريد و نعمت خدا را بر خود و آنچه از كتاب و حكمت بر شما نازل كرده كه شما را به آن پند مى‏دهد، به ياد آريد. و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه خدا به همه چيز داناست. (231)

مورد 11

سوره بقره آیه 233

* وَ الْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَينْ‏ِ كاَمِلَينْ‏ِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ وَ عَلىَ المَْوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتهُُنَّ بِالمَْعْرُوفِ لَا تُكلََّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا لَا تُضَارَّ وَالِدَةُ بِوَلَدِهَا وَ لَا مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ وَ عَلىَ الْوَارِثِ مِثْلُ ذَالِكَ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَن تَرَاضٍ مِّنهُْمَا وَ تَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِْمَا وَ إِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْترَْضِعُواْ أَوْلَادَكمُ‏ْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكمُ‏ْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّا ءَاتَيْتُم بِالمَْعْرُوفِ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ بمَِا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(233)

و مادران بايد فرزندانشان را دو سال كامل شير دهند. [اين حكم‏] براى كسى است كه مى‏خواهد دوران شيرخوارگى [كودك‏] را تكميل كند. تأمين خوراك و پوشاك مادران شيردهنده به طور شايسته و متعارف بر عهده پدر فرزند است. هيچ كس جز به اندازه توانش تكليف نمى‏شود. نبايد مادرى به خاطر فرزندش زيان بيند، و نه پدرى براى فرزندش دچار ضرر شود [بر پدر است كه مخارج مادر و كودك را در حدّ متعارف بپردازد، و بر مادر است كه بيش از طاقت مالى شوهر از شوهر طلب خوراك و پوشاك نكند]. و [چنانچه پدر كودك از دنيا برود] هزينه مادر و كودك به اندازه متعارف [از ميراث به جا مانده‏] بر عهده وارث است. و اگر پدر و مادر بر اساس توافق و مشورتشان بخواهند كودك را [قبل از دو سال‏] از شير بگيرند، گناهى بر آنان نيست. و اگر بخواهيد براى فرزندانتان دايه بگيريد، گناهى بر شما نيست، در صورتى‏كه مزدى را كه بايد بپردازيد به طور شايسته و متعارف بپردازيد. و از خدا پروا كنيد و بدانيد يقيناً خدا به آنچه انجام مى‏دهيد، بيناست. (233)

و چون زنان را طلاق دادید و آنان عده ی خود را به پایان رساندند آنان را از ازدواج با  همسران سابقشان باز ندارید چنانچه بخوبی با یکدیگر توافق و رضایت دارند باید آنکس از شما به خدا و آخرت ایمان دارد از این دستورها پند بگیرد و مراعات اینها برایتان پر برکت و پاکیزه تر است زیرا خدا میداند و شما نمیدانید

ازدواج مجدد زنان با همسر قبلیشان برای همه بهتر است خدا میداند اما شما نه . پس خانواده های دو طرف به هیچ شکلی نباید مانع ازدواج مجدد عروس یا دخترشان شوند تمام اطرافیان باید به اختیار و تشخیص زنان مطلقه احترام بگذارند

مانع ازدواج مجدد زنان نشدن هم برای مبارزه با  خود خواهی اطرافیان و حفظ اسرار و هم برا ی پاک ماندن آن زنها و جامعه از گناه لازم است

اذا توافیقم بینهم بالمعروف

شرط اصلی در ازدواج اسلامی توافق ورضایت طبیعی طرفین است

والدین و بستگانی که  در ازدواج مشروع دیگران کارشکنی میکنند باید در ایمان خودشان شک کنند

مورد 12

سوره بقره آیه 233

مورد 13

ازدواج مجدد زنان بی وفایی به شوهران نیست

سوره بقره آیه 234

وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَترََبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشهُْرٍ وَ عَشْرًا فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكمُ‏ْ فِيمَا فَعَلْنَ فىِ أَنفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ(234)

و كسانى از شما كه مى‏ميرند و همسرانى باقى مى‏گذارند، بايد همسرانْ چهار ماه و ده روز انتظار برند [و از شوهر كردن خوددارى ورزند]؛ پس چون به پايان مدتشان رسيدند، در آنچه درباره خودشان به طور شايسته و متعارف [نسبت به ازدواج يا ترك آن‏] انجام دهند بر شما [حاكمان، وارثان متوفّى و اقوام زنان‏] گناهى نيست؛ و خدا از آنچه انجام مى‏دهيد، آگاه است. (234)

وقتی افرادی از شما میمرند وهمسرانشان می مانند زنان فقط 4 ماه و 10 روز عده نگه دارند و در پایان آن اشکالی ندارد و آنها مجازند هر اقدام مجازی را درباره خود انجام دهند و با فرد مورد نظرشان ازدواج کنند

وضع زنان بیوه در جهان

در برخی از جوامع زن بیوه را با شوهرش می سوزانند

برخی زن بیوه را زنده با شوهرش دفن میکنند

برخی از جوامع ازدوج مجدد زن بیوه را برای همیشه ممنوع میدانند

 برخی ازدواج مجدد زن را تابع وصیت شوهر میدانند

برخی ازدواج مجدد را زودتر از یکسال یا نه ماه مجاز نمی دانند

برخی ازدواج را بلافاصله بعد از مرگ شوهرش مجاز میدانند

اما در اسلام فقط 130 روز ( برای زنان باردار تا زایمان ) را لازم و کافی میدانند و تشخیص و انتخاب خود زن را هم محترم می شمارند

مورد 14

خواستگاری از زن بیوه و عشق او شدن عیب نیست اشکالی ندارد که با کنایه از زنان ( در عده وفات ) خواستگاری کنید یا در دلتان این تقاضا را مرور کنید بدون اینکه آن را اظهار نمائید خدا میداند که شما به آنها می اندیشید اما با آنها وعده مخفیانه نگذارید فقط قول معروف داشته باشید بدانید که خدا می داند

سوره بقره آیه 235

وَ لَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُم بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ أَوْ أَكْنَنتُمْ فىِ أَنفُسِكُمْ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَ لَاكِن لَّا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّا أَن تَقُولُواْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا وَ لَا تَعْزِمُواْ عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتىَ‏ يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فىِ أَنفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ(235)

در سخنانى كه هنگام خواستگارى زن‏ها [يى كه در عدّه وفات‏اند] بدون صراحت و وضوح گوييد [مانند اينكه: من «خوش معاشرتم» و «زن دوستم» و به زنى كه داراى چنين صفاتى باشد علاقه‏مندم‏] يا قصد ازدواج با آنان را در دل پنهان داريد، گناهى بر شما نيست. خدا مى‏داند كه شما به زودى آنان را [بر اساس ميل فطرى و خواسته طبيعى‏] ياد خواهيد كرد؛ ولى با آنان در پنهانى و خلوت قرارداد ازدواج نگذاريد، جز آنكه گفتارى پسنديده [و بدون صراحت و وضوح‏] بگوييد. و هرگز تصميم بستن عقد ازدواج نگيريد تا عدّه وفات به پايان رسد، و بدانيد كه خدا آنچه در دل داريد مى‏داند؛ بنابراين از [مخالفت با] او بپرهيزيد، و بدانيد كه خدا بسيار آمرزنده و بردبار است. (235)

عرضتم به : تعویض به کنایه سخن گفتن در مقابل تضرع

خطبه النساء یعنی مخاطب قرار دادن و جلب نظر کردن خواستگار از زنان شاید از نظر الهی چون همه زوج آفریده شدند لذا هیچ زن و مردی نباید بی دلیل مجرد بماند تکرار عبارت اعلموا در یک آیه هشداری است برای مراقبت جدی همه مومنین زیرا آنها میخواهند توحید را در ابعاد زندگی معیار قرار دهند

مورد 15

سوره بقره آیه 236

لَّا جُنَاحَ عَلَيْكمُ‏ْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُواْ لَهُنَّ فَرِيضَةً وَ مَتِّعُوهُنَّ عَلىَ المُْوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلىَ الْمُقْترِِ قَدَرُهُ مَتَاعَا بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلىَ المُْحْسِنِينَ(236)

اگر زنان را پيش از آميزش جنسى يا تعيين مهريه طلاق داديد [در اين طلاق‏] بر شما گناهى نيست؛ و [در چنين موقعيتى بر شما واجب است‏] آنان را [از مال خود] بهره‏اى شايسته و متعارف دهيد؛ توانگر به اندازه خويش، و تنگدست به اندازه خويش كه اين حقّى لازم بر عهده نيكوكاران است. (236)

مورد 16

سوره بقره آیه 237

وَ إِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَ قَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَاْ الَّذِى بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاَحِ وَ أَن تَعْفُواْ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى‏ وَ لَا تَنسَوُاْ الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(237)

و اگر آنان را پيش از آميزش جنسى طلاق دهيد، در حالى كه براى آنان مهرى تعيين كرده‏ايد، پس [بر شما واجب است‏] نصف آنچه تعيين كرده‏ايد [به آنان بپردازيد]، مگر آنكه خود آنان يا كسى كه پيوند ازدواج به دست اوست [مانند ولىّ يا وكيل‏] آن را ببخشند. و گذشت و بخشش شما [كه تمام مهريه را به زن بپردازيد] به پرهيزكارى نزديك‏تر است. و فزون بخشى و نيكوكارى را در ميان خودتان فراموش نكنيد كه خدا به آنچه انجام مى‏دهيد، بيناست. (237)

مورد 17

سوره بقره آیه 240

وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِيَّةً لّأَِزْوَاجِهِم مَّتَاعًا إِلىَ الْحَوْلِ غَيرَْ إِخْرَاجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فىِ مَا فَعَلْنَ فىِ أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعْرُوفٍ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ(240)

و كسانى از شما كه مرگشان نزديك مى‏شود، و همسرانى به جا مى‏گذارند، بايد براى همسرانشان وصيت كنند كه آنان را تا يك سال بدون بيرون كردن از خانه از هزينه زندگى بهره‏مند سازند. پس اگر [به اختيار خود] بيرون رفتند، در آنچه نسبت به خود [از ازدواج يا انتخاب شغل‏] به طور شايسته و متعارف انجام دهند، بر شما [وارثان ميّت به سبب نپرداختن هزينه زندگى آنان‏] گناهى نيست؛ و خدا تواناى شكست‏ناپذير و حكيم است. (240)

قبل از مرگ آینده همسرانتان را بیمه کنید و آنان که از شما در آستانه مرگ قرار دارید وهمسرانتان را باقی میگذارید باید درباه آنها به بازماندگان تاکید کنید که حداقل تا یکسال آنها را علاوه بر ارث و تامین نیازمندهای بهره مند کنند و آنها را از خانه بیرون نکنند ولی اگر خود آنها از خانه شما خارج شوند و رفتار شایسته ای را برای خود پیش گرفتند برشما گناهی نیست و بدانید که خداوند حکیمی شکست ناپذیر است

حفظ شخصیت زن بیوه اقتضا دارد که او را از خانه شوهرش اخراج نکنند اما او مستقل است و در  باقی ماندن در خانه شوهرش ملزم و مجبور نیست

فی ما فعلن فی انفسهن من معروف

زن بیوه در حد مصلحت ازاد است پس اگر در اثر کهولت قادر به تشخیص مصلحت خود نیست مراقبت از او لازم است

در سیر صعود زن جلو است و در سیر نزول مرد

 

 

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است