ایات مرتبط با زن - جلسه 1



نام خداوند رحمتگر مهربان

آیات مرتبط با زن دکتر غفرانی

جلسه اول 7/4/1394

  1. واژه های قرآنی مرتبط با بانوان
  2. اقسام زنان در قرآن کریم
  3. ویژگیهای زن از منظر ایات قرآن
  4. آیات مرتبط با نقش زنان
  5. کلمات مذکر و مونث در قرآن
  6. کرامت زن در احادیث و احکام اسلامی

نگاه اجمالی و آیات اجمالی مرتبط با نقش زنان

سوره بقره آیه102

وَ اتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّيَاطِينُ عَلىَ‏ مُلْكِ سُلَيْمَنَ وَ مَا كَفَرَ سُلَيْمَنُ وَ لَاكِنَّ الشَّيَطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ مَا أُنزِلَ عَلىَ الْمَلَكَينْ‏ِ بِبَابِلَ هَرُوتَ وَ مَرُوتَ وَ مَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتىَ‏ يَقُولَا إِنَّمَا نحَْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَينْ‏َ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَ لَا يَنفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْترََئهُ مَا لَهُ فىِ الاَْخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَ لَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ(102)

و [يهوديان‏] از آنچه شياطين در زمان پادشاهى سليمان [از علم سحر بر مردم مى‏خواندند] پيروى كردند. و [سليمان دست به سحر نيالود تا كافر شود، بنابراين‏] سليمان كافر نشد، ولى شياطين كه به مردم سحر مى‏آموختند، كافر شدند. و [نيز يهوديان‏] از آنچه بر دو فرشته هاروت و ماروت در شهر بابل نازل شد [پيروى كردند]، و حال آنكه آن دو فرشته به هيچ كس نمى‏آموختند مگر آنكه مى‏گفتند: ما فقط مايه آزمايشيم [و علم سحر را براى مبارزه با ساحران و باطل كردن سحرشان به تو تعليم مى‏دهيم‏]، پس [با به كار گرفتن آن در مواردى كه ممنوع و حرام است‏] كافر مشو. اما آنان از آن دو فرشته مطالبى [از سحر] مى‏آموختند كه با آن ميان مرد و همسرش جدايى مى‏انداختند؛ در حالى كه آنان به وسيله آن سحر جز به‏اذن خدا قدرت‏آسيب رساندن به‏كسى را نداشتند؛ و همواره چيزى را مى‏آموختند كه به آنان آسيب مى‏رسانيد و سودى نمى‏بخشيد؛ و يقيناً [يهود] مى‏دانستند كه هر كس خريدار سحر باشد، در آخرت هيچ بهره‏اى ندارد. و همانا بدچيزى است آنچه خود را به آن فروختند اگر معرفت مى‏داشتند. (102)

حضرت سلیمان جن به تسخیر او در آمد و احتمالا مردم هم آنها را می دیدند

بعضی افراد چیزهایی از آنها آموختند و خودشان کافر شدند شروع به نفو در رسانه ها و اغفال مردم کردند

سر یعنی کلاه گذاشتن سر یکدیگر . از مسیر زندگی توحیدی مردم را خارج کردند . این آیه از زمان حضرت سلمیان شروع شد . داستان صهیونیسم از زمان حضرت سلمیان شروع شد . اولا طبق این آیه و آیات دیگر افراد خبیثی از قوم یهود بر رسانه ها و نظام آموزشی کشورها نفوذ دارند که هدفشان اغفال و گمراهی تمام مردم جهان است زیرا اینها عدوالله هستند

سوره اعراف آیه 17

ثُمَّ لاََتِيَنَّهُم مِّن بَينْ‏ِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمَانهِِمْ وَ عَن شَمَائلِهِمْ وَ لَا تجَِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ(17)

سپس از پيش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان مى‏تازم و [تا جايى آنان را دچار وسوسه و اغواگرى مى‏كنم كه‏] بيشترشان را سپاس‏گزار نخواهى يافت. (17)

درباره اخراج شیطان و دشمنی او با خدا به شیطان اجازه داد در نطفه ها شرکت کند زنا را شیطان رواج داد یاد میدهند چیزهایی که بین زن و شوهر جدایی ایجاد کند پس

اولا :  انسان شیطان میشود بعد حق پرست و حق ستیز میشود

ثانیا : ارتباط هر زوجی با هم دراعتلاء حیات انسانی آنقدر مهم است که این شیاطین ( در تمام اقوام فرمانها ) اختلال آن ارتباط را هدف مسحر خود قرار داده اند

یکی از توصیه های شیطان پرست ها ازدواج با محارم است

نکته مهم : آیا شیاطین میتوانند ضرر بزنند.  باذن الله

خارج از نظام الهی نمیتوانند ضرر بزنند یعنی در نظام هستند ( توحید افعالی ) همه چیز تابع قوانین است یعنی تا شما نخواهید آنها نمیتوانند روی شما تاثیر بگذارند حتی هدایت خدا هم برای ما اجبار نمی آورد پس طبق این آیه و آیات دیگر این شیاطین هرگز نمیتوانند زوج های عاقل و مومن به کاری مجبور کنند پس این آیه هشدارمیدهد به اینکه اگر زن و شوهری خرید در این آموزه های تفرقه آفرین باشند هیچ سهمی در آخرت ندارند به عبارت دیگر اختلال در روابط زن وشوهر وفروپاشی خانواده تماما تلاش های آخرتی مردم را از بین می برد چون طلاق مومنین هدف شیاطین است پس هر زن و شوهری که خود را ملزم به طلاق می بیند باید این احتمال را در نظر بگیرد که تحت تاثیر صهیونیسم قرار دارد

مورد 2

سوره بقره آیه 189

* يَسَْلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِىَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجّ‏ِ وَ لَيْسَ الْبرُِّ بِأَن تَأْتُواْ الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَ لَاكِنَّ الْبرَِّ مَنِ اتَّقَى‏ وَ أْتُواْ الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(189)

از تو درباره هلال‏هاى ماه مى‏پرسند، بگو: آنها وسيله تعيين اوقات [براى امور دنيايى و نظام زندگى‏] مردم و [تعيين زمان مراسم‏] حج است. و نيكى آن نيست كه به خانه‏ها از پشت آنها وارد شويد، [چنان كه اعراب جاهلى در حال احرام حج از پشت ديوار خانه خود وارد مى‏شدند نه از در ورودى‏] بلكه نيكى [روش و منشِ‏] كسى است كه [از هر گناه و معصيتى‏] مى‏پرهيزد. و به خانه‏ها از درهاى آنها وارد شويد؛ و از خدا پروا كنيد تا رستگار شويد. (189)

این درست نیست که از پشت خانه ها وارد شوید منطقی این است که از درها وارد شوید و با تقوا باشید تا برهید ( بدون امامت نمیشود وارد نبوت شد  ) هر چیز را از راهش بیائید و شرط تقوا رستگاری است

بیت بخاطر وجود مطهر زن چنان حرمت و قداستی دارد که تمام افراد وقتی هر پلیسی باید با اجازه گرفتن و رعایت حرمت اهلش وارد آن شوند و ورود محترمانه به مسائل خانواده شرط تقوا و رستگاری است بعبارت دیگر تحلیل درست مسائل خانواده بدون رعایت تقوا امکان ندارد

مورد 3

سوره بقره آیه 221

وَ لَا تَنكِحُواْ الْمُشْرِكَاتِ حَتىَ‏ يُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيرٌْ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَ لَا تُنكِحُواْ الْمُشْرِكِينَ حَتىَ‏ يُؤْمِنُواْ وَ لَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيرٌْ مِّن مُّشْرِكٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ أُوْلَئكَ يَدْعُونَ إِلىَ النَّارِ وَ اللَّهُ يَدْعُواْ إِلىَ الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ يُبَينِ‏ُّ ءَايَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(221)

و با زنان مشرك ازدواج نكنيد تا زمانى كه ايمان بياورند. قطعاً كنيز با ايمان از زن آزاد مشرك بهتر است، هر چند [زيبايى، مال و موقعيت او] شما را خوش آيد. و زنان با ايمان را به ازدواج مردان مشرك در نياوريد تا زمانى كه ايمان بياورند. مسلماً برده با ايمان از مرد آزاد مشرك بهتر است، هر چند [جمال، مال و منال او] شما را خوش آيد. اينان [كه مشركند، نه تنها مردم، بلكه بى‏رحمانه زن و فرزند خود را] به سوى آتش مى‏خوانند، و خدا به توفيق خود به سوى بهشت و آمرزش دعوت مى‏كند، و آياتش را براى مردم بيان مى‏فرمايد تا متذكّر شوند. (221)

پس ملاک حال افراد است و گذشته آنها ملاک نیست . زن و مرد مشرک فقط میتوانند دعوت به جهنم کنند خدا هم دعوت به بهشت میکنند

  1. در انتخاب همسر حال و مواضع فعلی افراد باید بررسی شود
  2. ایمان فرد باید ملاک اصلی باشد نه ظواهر زیبا و مرفه بودن او
  3. ایمان ملاک کفویت است لذا تعیین شهادتین و مسلمانی کافی نیست و باید آثار ایمان درگفتار رفتار پوشش و مواضع سیاسی و اجتماعی او نمایان باشد پس برای تحقق ازدواج موفق نباید نگاه و حواس جای تعقل  تحقیق را بگیرد
  4. زن  شوهر مومن باید آیه و مظهر خدا باشند
  5. ازدواج با مومن تکلیف است و تخلف از آن جایز نیست

اما  با توجه به واژه (( خیر و یدعو )) معلوم میشود : شرک یا نفاق یا کفر همسر هیچ دخالت و تاثیری در کارنامه و سرنوشت ایمان و سعادت و آخرت فرد دیگر ندارد

  1. با توجه با عبارت اولئک یدعون و الله یدعو

سرنوشت انسان به خیر شناسی و خیز گزینی خود او سپرده شده و او اگر عاقلانه وعالمانه بخواهد میتواند با هر همسری زندگی کند و به دعوت و خواسته های غیر منطقی و نام مشروع احتمالی او جواب منفی بدهد و بر اساس اعمال صالحش به آمرزش و بهشت الهی برسد ( مانند حضرت نوح و حضرت آسیه )

  1. طبق عبارت ویبین ایانه للناس لعلهم یتذکرون

مهمترین خطری که هر انسانی را تهدید میکند غفلت و تنها درمان آن ذاکر شدن است و هدف اصلی بعثت پیامبران الهی و رسالت ازدواج اسلامی نیز ذاکر نگهداشتن زوج است زیرا فقط زوج ذاکر میتوانند متعهد باشند

مورد 4

سوره بقره آیه 222

وَ يَسَْلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاءَ فىِ الْمَحِيضِ وَ لَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتىَ‏ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يحُِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يحُِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ(222)

از تو درباره حيض مى‏پرسند، بگو: حيض، حالت ناملايم و زيان بارى است؛ پس در زمان حيض از [آميزش با] زنان كناره‏گيرى كنيد، و با آنان نزديكى ننماييد تا پاك شوند؛ و هنگامى كه پاك شدند از جايى كه خدا به شما فرمان داده با آنان آميزش كنيد. يقيناً خدا كسانى را كه بسيار توبه مى‏كنند، و كسانى را كه خود را [با پذيرش انواع پاكى‏ها از همه آلودگى‏ها] پاكيزه مى‏كنند. دوست دارد. (222)

یهودیان در مورد زن حائض بسیار سختگیرند و تماس آنها را با افراد . زمین . بستر موجب نجس شدن می دانند و مسیحیان در این مورد بی بند و بارند و هیچ محدودیتی ندارند امام اسلام برای رعایت حال زن و اذیتی که به او عارض میشود و جلوگیری از زیان های روانی و بهداشتی جبران ناپذیر آن برای زن و مرد و فرزند احتمالی فقط مباشرت با آنان را در این زمان ممنوع کرده است .

سوره بقره آیه 224-225-226

وَ لَا تجَْعَلُواْ اللَّهَ عُرْضَةً لّأَِيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّواْ وَ تَتَّقُواْ وَ تُصْلِحُواْ بَينْ‏َ النَّاسِ وَ اللَّهُ سمَِيعٌ عَلِيمٌ(224)

لَّا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فىِ أَيْمَانِكُمْ وَ لَاكِن يُؤَاخِذُكُم بمَِا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ(225)

لِّلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِن نِّسَائهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشهُْرٍ فَإِن فَاءُو فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(226)

و خدا را در معرض سوگندهايى كه مى‏خوريد قرار ندهيد، به اينكه سوگند بخوريد كه نيكى نكنيد، و تقوا پيشه نسازيد، و ميان مردم آشتى ندهيد [خدا رضايت ندارد كه نامش وسيله خوددارى از كارهايى شود كه خودش به انجام آنها فرمان داده است‏] و خدا [نسبت به همه گفته‏هاى شما] شنوا، [و نسبت به تمام كارهاى شما] داناست. (224)

خدا شما را به خاطر سوگندهاى لغوتان [كه جدى و حقيقى نيست و عادتاً بدون قصد قلبى بر زبان جارى مى‏شود] مؤاخذه نمى‏كند، ولى شما را به خاطر آنچه دل‏هايتان [از سوگند جدى و حقيقى‏] مرتكب شده مؤاخذه مى‏كند؛ و خدا بسيار آمرزنده و بردبار است. (225)

براى كسانى كه سوگند ياد مى‏كنند [كه از آميزش‏] با زنان خود دورى گزينند، [شرعاً] چهار ماه مهلت است، چنانچه [در اين مدت به آنچه مقتضاى زناشويى است‏] بازگشتند [گناهى بر آنان نيست‏]؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده ومهربان است. (226)

 

آیه 226 را آیه ایلاء میگویند

آقایان ایلاء ممنوع آنهایی که در لجاجت با همسرانشان سوگند میخورند که با آنها مباشرت نداشته باشند فقط 4 ماه فرصت دارند تا سوگند خود را بشکنند پس اگر حسن کنند و به مباشرت برگردند خداوند آمرزنده و فرصت دهنده است

ایلاء از الی :  سوگند ترک مباشرت و از رسوم جاهلیت است این فرصت 4ماهه به خاطر  احترام به سوگند غیر منطقی مردان نیست بلکه در شرایط عادی هر شوهری اجازه دارد حداکثر تا 4 ماه با همسرش آمیزش نداشته باشد نیاز به مباشرت مشروع از نیازهای مسلم هر زن ومردی است و بی اعتنایی به این عامل خیانت و تخلف افراد و رواج فحشاء و فساد و کاهش امنیت در جامعه است البته خود مرد بیش از زن در معرض انحرافات اخلاقی قرار میگیرد

وان عزموا :
اگر مردان برای کارشان دلایل منطقی دارند میتوانند از هم جدا شوند پس بلا تکلیف گذاشتن زنان بدتر از طلاق دادن آنها و مانع غفران الهی است مردان مجازند از همسرانشان جدا شوند اما مجاز نیستند دروغ بگویند و تهمت و حرف زشت بزنند زیرا تمام سخنان غیر منطقی آنها ثبت میشود طلاق در میان کاتولیک ها ممنوع است اما اسلام آن را مبغوض ترین حلال و برای رهایی از بن بست میداند

سوال

به نظر شما چرا خداوند علیم حکیم مردی را که از مباشرت خودداری میکند به طلاق توصیه نمود اما زن را به طلاق توصیه نمیکند ؟

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

شهرستانی     1395/10/20 - 03:06
بنام خدا با سلام خداوند کریم زن را به طلاق توصیه نفرمود چون آفرینش زن برای جهت دهی مرد به سمت آسمان و خدای باریتعالی است لذا با جدایی سنخیتی ندارد، ذاتی که آمده تا وصل کند ...

با سلام و تشکر از استنباط مختصر و مفید و زیبای شما.