تقوا در خانواده - جلسه 10



بسمه تعالی

رعایت تقوا در خانواده 

دکتر غفرانی

جلسه دهم 15/6/1394

پرسش

استهزا مثل شبهه است میخواهد از درون متزلزل کند اول استهزا و بعد تمسخر است

مانع اصلی دینداری پرسشگرانه ؟

مهمترین مانع فقدان بحث خود شناسی در تمام مراکز آموزشی و فرهنگی و هنری و رسانه ی است کسیکه خود را نمی شناسد نمی فهمد 1- نیازهایش 2- توانایی هایش 3- امکاناتش را 4- خطراتش 5- نقش و مسئولیتهای خود را 6- خطاهایش را

وقتی خودشناسی که برنامه و وظیفه شناسی هم ندارد . خود کم بینی دارد و خود نزدیک بینی دارد -جلوی خودیها خود نزدیک بین -جلوی دیگران خود کم بین است -چون خود را حتما با دیگران مقایسه میکند

اگر انسان برای خودشناسی اقدام نکند عاقل و عاشق نمیشود و برای هیچ کاری دنبال محبت و آیه GPS,   نخواهد بود ( انسان تا عاقل نشود عاشق نمیشود انسانی که عاقل نمیشود اسیر حواس است حواس هم هوس می آورد )

خود را محدود نمیکند و از محدودیتهای منطقی لذت نمی برد او اسیر تمایلات نفسانی و غریزی درون  و وساوس و القائات بیرون می ماند و دوری خودش از وضع مطلوب را نمی فهمد زیبائی در محدودیت است لذا از منظر قرآن ریشه همه پلیدها و رذالتها رجوع نکردن به عقل است

سوره یونس آیه 100

وَ مَا كاَنَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يجَْعَلُ الرِّجْسَ عَلىَ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ(100)

هيچ كس را نسزد [و قدرت نباشد] كه ايمان بياورد مگر به اذن و توفيق خدا، و خدا پليدى [ضلالت‏] را [پس از بيان حقايق‏] بر كسانى قرار مى‏دهد كه [در حقايق‏] نمى‏انديشند. (100)

و قرآن شرورترین جنبده را از منظر خدا فرد کر و لالی میداند که به عقل خود رجوع نمیکند :

سوره انفال آیه 22

* إِنَّ شَرَّ الدَّوَابّ‏ِ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ(22)

قطعاً بدترين جُنبندگان نزد خدا، كرانِ [از شنيدن حق‏] و لالانِ [از گفتن حق‏] هستند كه [كلام حق را] نمى‏انديشند! (22)

لذا با ازدواج و وحدت با دیگران به افزایش قدرت نمیرسند

سوره حشر آیه 14

وَ لَوْ فَتَحْنَا عَلَيهِْم بَابًا مِّنَ السَّمَاءِ فَظَلُّواْ فِيهِ يَعْرُجُونَ(14)

و اگر [براى دريافت حقايق ومعارف‏] درى از آسمان به روى آنان بگشاييم، كه همواره از آن بالا روند. (14)

سوره مائده آیه 58

وَ إِذَا نَادَيْتُمْ إِلىَ الصَّلَوةِ اتخََّذُوهَا هُزُوًا وَ لَعِبًا ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ(58)

و چون براى نمازْ ندا در مى‏دهيد، آن را به مسخره و بازى مى‏گيرند؛ اين كار زشتشان به سبب اين است كه آنان گروهى هستند كه [در حقايق و معارف‏] انديشه نمى‏كنند. (58)

آدمی که به عقلش رجوع میکند نماز را مسخره نمیکند

خداوند در حدیث قدسی می فرماید : اثیب بالعقول اعاقب بالعقول

امام صادق از حضرت مسیح نقل میکنند : کونوا نقاد الکلام

نقد کننده کلام باشید

بلیط جهنم ؟

 سوره ملک آیه 9و10

قَالُواْ بَلىَ‏ قَدْ جَاءَنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَ قُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِن شىَ‏ْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فىِ ضَلَالٍ كَبِيرٍ(9)

وَ قَالُواْ لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فىِ أَصحَْابِ السَّعِيرِ(10)

مى‏گويند: چرا، بيم‏دهنده آمد، ولى او را انكار كرديم و گفتيم: خدا هيچ چيز نازل نكرده است؛ شما بيم‏دهندگان جز در گمراهى بزرگى نيستيد؛ (9)

و مى‏گويند: اگر ما [دعوت سعادت‏بخش آنان را] شنيده بوديم، يا [در حقايقى كه براى ما آوردند] تعقّل كرده بوديم، در ميان [آتش‏] اهل آتش سوزان نبوديم. (10)

هر گاه فوجی از گنهکاران را میخواهند درجهنم بیندازند خزانه جهنم می پرسند ؟ آیا نذیری برای شما نیامده ؟ میگویند چرا آمدند ولی گفتیم دروغ میگوید و گفتیم خدا اینها را نازل نکرده است و گفتیم شما در ضلال مبین بزرگ هستید

سوره ملک آیه 9و 10

عقل مجموعه بدیهیاتی که خدا در وجود هر انسانی قرار داده است زشتی و زیبائی و حق و باطل

بنابراین خانواده اهل تقوا افرادش را به پرسش فرا میخواند و تشویق میکند

انسان نمونه از منظر مولا علی ع :

مرا در گذشته برادر خدایی بود کوچکی دنیا در نظرش او را در نظرم بزرگ می نمود از سلطه شکمش آزاد بود آنچه نمی یافت آرزو نمیکرد و هر گاه می یافت زیاده روی نداشت و اکثر روزگارش را خاموش بود و اگر        می گفت بر گویندگان غالب میشد و تشنگی پرسندگان را زلال معرفت فرو می نشاند مردم او را ضعیف و  ناتوان می شمردند اما به وقت جد ( تلاش ) شیر خشمگین و مار زهر آگین بود تا نزد قاضی نمی آمد اقامه حجت نمیکرد. احدی را به کاری که در مثل آن عذر میافت ملامت نمی نمود تا عذرش را بشنود دردی را جز به وقت بهبودیش شکایت نمیکرد چیزی را که می گفت انجام میداد و آنچه عمل نمیکرد نمی گفت  اگر در سخن بر او غالب میشدند در سکوت مغلوب نمی شد و بر شنیدن حریص تر از گفتن بود هرگاه دو برنامه برایش پیش می آمد دقت میکرد که کدام به هوای نفس نزدیکتر است پس آن را مخالفت میکرد به شما باد به این اوصاف و ملازمت و رغبت به آنها پس اگر همه آنها را نمی توانید بدانید که به دست آوردن اندک بهتر از ترک بسیار است

نهج البلاغه حکمت 289

یا علی بگو دو مادر بر سر دو بچه دعوا کردند که یکی پسر و یکی دختر است مادر اولی میگوید پسر مال من است و دختر مال تو و دیگری هم همین میگوید

پاسخ میفرمایند : شیر این دو را وزن کنید شیر سنگین تر مال پسراست و شیر سبکتر مال دختر است

شیطان برای پرسش دار نشدن انسان چکار میکند ؟   

تقوا یعنی مراقبت پس شاید بتوان گفت

در آشپزی

یعنی رعایت : 1- طهارت غذا 2- بهداشت غذا 3- سلامت غذا 4- به اندازه غذا تهیه کردن ( خود داری از اسراف ) 5- با نام خدا شروع به تهیه غذا 6- حتی الامکان طاهر بودن مثلا با وضو بودن 7- خودداری از اسراف مثل تنوع بیش از حد غذا 8- رعایت تناسب غذا با نیاز افراد خانواده مانند رعایت رژیمهای خاص 9- زیبا جلوه دادن غذا با تزئینات ساده ( مثلا غذا را با قابلمه بر سر سفره نگذاشتن ) 10- ذاکر بودن حین آشپزی هر ذکری که خودتان لذت می برید

پوشاک

1-رعایت مناسب بودن لباس با موقعیتهای خاص مثلا مهمانی یا آشپزی 2- رعایت تناسب لباس با شئونات انسانی مثلا پرهیز از لباس با تصاویر و یا جمله های نامناسب 3- تمیز نگه داشتن لباس 4- خود داری از اسراف در خرید لباس 5- رعایت تناسب لباس با سن و جنس افراد مثلا برای کودکان دختر و پسر جداگانه

خرید

1-به ضرورت خرید کردن 2- خودداری از خریدهای بیهوده 3- به اندازه خرید کردن 4- حتی المقدور از فضاهای مناسب خرید کردن 5- برنامه ریزی برای خرید جهت جلوگیری از اتلاف وقت مثلا هفته ای یکبار  برای مواد غذائی با لیست از قبل تهیه شده 6- خودداری از اسراف و تبذیر در خرید

مهمانی

1-رعایت اهداف مهمانی مثلا آیا هدف دیدار است یا طرح مسئله خاصی 2- رعایت زمان و وقت در مهمانی رفتن و مهمانی دادن 3- مراقبت از گفت و شنودها در مهمانی که به غیبت و تمسخر و لغو منجر نشود 4- تفکر و برنامه ریزی برای استفاده بهتر در رشد معنوی افراد در مهمانی 5- توجه به سنین مختلف افراد و تلاش در استفاده بهینه از هدیه دادن به آنها  یا ایجاد فضای بازی مناسب برای کودکان در دعوت کردن آنها

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است