تقوا در خانواده - جلسه 3



بسمه تعالی

رعایت تقوا در خانواده 

دکتر غفرانی

جلسه سوم 21/04/1394

شب قدر برای چیست ؟

برای این است که فرصتی برای جمع بندی از کارهای خودم داشته باشم محاسبه و حسابرسی داشته باشم که آیا از خاک و چوب کمترم یا نه

چرا بگوئیم یالیتی کنت ترابا که دیگر حاصلی نداریم یک دانه گندم را وقتی به دل خاک می سپارید 700 برابر برمیگرداند

سوره بقره ایه 261

مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فىِ كلُ‏ِّ سُنبُلَةٍ مِّاْئَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(261)

مَثَل آنان كه اموالشان را در راه خدا انفاق مى‏كنند، مانند دانه‏اى است كه هفت خوشه بروياند، در هر خوشه صد دانه باشد؛ و خدا براى هر كه بخواهد چند برابر مى‏كند و خدا بسيار عطا كننده و داناست. (261)

پس حاصل من چیست ؟ شکوفه های من کو ؟

جز خاطرات تاریخ مصرف گذشته ، رفتارهای کودکانه ، دلخورها، کینه های متراکم ، نفرت ، حسادت ها ، توقعات ، و آرزوها .....چیزی در دلم من سبز نشده است . چرا ؟

شب قدر باید اینها را مرور کنم که چقدر به خدا نزدیک شده ام چقدر از خدا دور شده ام

سوره عادیات می گوید

قسم به اسب که انسان فقط نسبت به خدایش راکد و ناسپاس است

ان الانسان لربه لکنود . کنود . کند است

انسان برای همه چیز جز خدای خود می دود .

 قتل الانسان ما اکفره

مرده باد این انسان چه ناسپاس است درحالی که او ثمره و میوه همه هستی است همه هستی به من ختم شده تا من عاقل و عاشق شوم و به نزد خالقم که خالق هر زیبائی و عزت است برگردم اما من فرصت های اندک و گرانبهای خود را کجا و برای چه خرج کرده ام ؟ در چرا گاه سبز عمرم ، چه کسی یا چه چیزی خیمه زده و از ایان لحظات عمرم چه کسی بهره برداری میکند ؟ اگر عمر من چراگاه شیطان شد  و در عمرم او پروار میشود قبل از اینکه غضب تو مرا در هم پیچید و مقت تو بر من استوار و محکم شود مرا ببر     ( مقت = مجازات که همراه با محدودیت ابدی است )

شب قدر : فرصتی برای درک و فهم لیل و لیلی است

شب فرصتی است که آدم مقام معشوقیت را بفهمد و عاشق شود یعنی فارغ شدن از جلوه گری هیاهوها و اشتغالات روزانه ( انسان در روز مظاهر را می بیند ادعاها را می شنود و اشتغالات به کارهای دنیوی او را از خودش غافل میکند و نیاز به معشوق را نمی فهمد و رسیدن به خلوت و آرامش ودعای شبانه یعنی سیر از واقعیت بیرون به حقیقت درون

 ( واقعیات بیرونی همه اسم هستند . غایت نیستند . آیات هستند باید شب از آیات به خالق آیات به مسما برسیم که اگر چنین نگاه و تحولی در ما رخ بدهد چقد ارزش دارد )

پس شب قدر به اندازه یک عمر زندگی است به اندازه هزار ماه فکر کردن است شب عاقل و عاشق خدا شدن است شب محاسبه و ارزیابی خویش است شب دو باره متعهد شدن من است لذا به اندازه ی 80 سال و 40 ماه می ارزد

تقوا یعنی چه ؟

تقوا :

هر جا که خدا میخواهد باشم ، باشم و هر جا که خدا میخواهد نباشم نباشم

پس ما میتوانیم از چشم خدا به دریچه جهان نگاه کنیم برای فرد با تقوا هیچ : فرد و نقش و زمان و  مکانی ، فرق نمی کند مانند :

سوره آل عمران آیه 45الی 47

إِذْ قَالَتِ الْمَلَئكَةُ يَامَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكلَِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسىَ ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فىِ الدُّنْيَا وَ الاَْخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ(45)

وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ فىِ الْمَهْدِ وَ كَهْلًا وَ مِنَ الصَّالِحِينَ(46)

قَالَتْ رَبّ‏ِ أَنىَ‏ يَكُونُ لىِ وَلَدٌ وَ لَمْ يَمْسَسْنىِ بَشَرٌ قَالَ كَذَالِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ إِذَا قَضىَ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ(47)

[ياد كنيد] زمانى كه فرشتگان گفتند: اى مريم! يقيناً خدا تو را به كلمه‏اى از سوى خود كه نامش مسيح عيسى بن مريم است مژده مى‏دهد، كه در دنيا و آخرت داراى مقبوليّت و آبرومندى و از مقربّان است. (45)

و با مردم در گهواره [به صورت كارى خارق العاده‏] و در ميان‏سالى [با زبان وحى‏] سخن مى‏گويد و از شايستگان است. (46)

[مريم‏] گفت: پروردگارا! چگونه براى من فرزندى خواهد بود، در حالى كه هيچ بشرى با من تماس نگرفته؟! [خدا] فرمود: چنين است كه مى‏گويى [ولى خدا مُقيّد به علل و اسباب نيست،] خدا هر چه را بخواهد [با مشيّت مطلقه خود] مى‏آفريند، چون چيزى را اراده كند جز اين نيست كه به آن مى‏گويد: «باش» پس بى‏درنگ مى‏باشد؛ (47)

 

 

سوره قصص آیه 25 الی 27

فجََاءَتْهُ إِحْدَئهُمَا تَمْشىِ عَلىَ اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبىِ يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءَهُ وَ قَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تخََفْ نجََوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّلِمِينَ(25)

قَالَتْ إِحْدَئهُمَا يَأَبَتِ اسْتَْجِرْهُ إِنَّ خَيرَْ مَنِ اسْتَْجَرْتَ الْقَوِىُّ الْأَمِينُ(26)

قَالَ إِنىّ‏ِ أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتىَ‏َّ هَتَينْ‏ِ عَلىَ أَن تَأْجُرَنىِ ثَمَنىِ‏َ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِكَ وَ مَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنىِ إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّلِحِينَ(27)

پس يكى از آن دو [زن‏] در حالى كه با حالت شرم و حيا گام برمى‏داشت، نزد او آمد [و] گفت: پدرم تو را مى‏طلبد تا پاداش اينكه [دام‏هاى‏] ما را آب دادى به تو بدهد. چون نزد او آمد و داستانش را بيان كرد، گفت: ديگر نترس كه از آن گروه ستمكار نجات يافتى. (25)

يكى از آن دو زن گفت: اى پدر! او را استخدام كن؛ زيرا بهترين كسى كه استخدام مى‏كنى آن كسى است كه نيرومند و امين باشد [و او داراى اين صفات است.] (26)

گفت: مى‏خواهم يكى از اين دو دخترم را به نكاح تو درآورم به شرط آنكه هشت سال اجير من باشى، و اگر ده سال را تمام كردى، اختيارش با خود توست [و ربطى به اصل قرار داد ندارد]، و من نمى‏خواهم بر تو سخت گيرم، و به خواست خدا مرا از شايستگان خواهى يافت. (27)

 

 

سوره احزاب آیه 37

وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِى أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تخُْفِى فىِ نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَ تخَْشىَ النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَن تخَْشَئهُ فَلَمَّا قَضىَ‏ زَيْدٌ مِّنهَْا وَطَرًا زَوَّجْنَكَهَا لِكَىْ لَا يَكُونَ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فىِ أَزْوَاجِ أَدْعِيَائهِمْ إِذَا قَضَوْاْ مِنهُْنَّ وَطَرًا وَ كاَنَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا(37)

و [ياد كن‏] زمانى را كه به آن شخص كه خدا به او نعمت [اسلام‏] بخشيده بود، و تو هم [با آزاد كردنش از طوق بردگى‏] به او احسان كرده بودى، مى‏گفتى: همسرت را براى خود نگه دار و از خدا پروا كن. و تو در باطن خود چيزى را [چون فرمان خدا به ازدواج با مطلقه او] پنهان مى‏داشتى كه خدا آشكار كننده آن بود [تا براى مردم در ازدواج مطلقه پسر خوانده‏هايشان ممنوعيت و مشكلى نباشد] و [براى بيان فرمان خدا نسبت به مشروعيت ازدواج مطلقه پسر خوانده‏] از مردم مى‏ترسيدى و در حالى كه خدا سزاوارتر بود كه از او بترسى، پس هنگامى كه «زيد» نياز خود را از همسرش به پايان برد [و او را طلاق داد] وى را به همسرى تو درآورديم تا براى مؤمنان نسبت به ازدواج با همسران پسر خوانده‏هايشان زمانى كه نيازشان را از آنان به پايان برده باشند سختى و حرجى نباشد؛ و همواره فرمان خدا شدنى است. (37)

وقتی به زید گفتیم او را نگه دار امساک یعنی چیزی که خوشم نمی آید را تحمل کنم خوشم می آید انجام ندهم یا خوشم نمی آید را برای رضای خدا انجام بدهم ( زید اولین برده ای که زن آزاد گرفته است )

خدا فرمود ما تو را  به زوجیت او در آوردیم

آیه میگوید اینقدر حرف مردم را ملاک ندانید تقوای شما باید برای خدا باشد

سوره یوسف آیه 38 الی 40 

قَالَ لَا يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَن يَأْتِيَكُمَا ذَالِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنىِ رَبىّ‏ِ إِنىّ‏ِ تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ هُم بِالاَْخِرَةِ هُمْ كَفِرُونَ(37)

وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ ءَابَاءِى إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ مَا كاَنَ لَنَا أَن نُّشْرِكَ بِاللَّهِ مِن شىَ‏ْءٍ ذَالِكَ مِن فَضْلِ اللَّهِ عَلَيْنَا وَ عَلىَ النَّاسِ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ(38)

يَاصَاحِبىَ‏ِ السِّجْنِ ءَ أَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيرٌْ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ(39)

مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَ ءَابَاؤُكُم مَّا أَنزَلَ اللَّهُ بهَِا مِن سُلْطَنٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِيَّاهُ ذَالِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ(40)

گفت: هيچ جيره غذايى براى شما نمى‏آيد مگر آنكه من شما را پيش از آمدنش از تعبير آن خواب آگاه مى‏كنم، اين از حقايقى است كه خدا به من آموخته است؛ زيرا من آيين مردمى را كه به خدا ايمان ندارند و به سراى آخرت كافرند، رها كرده‏ام. (37)

و [از ابتدا] از آيين پدرانم ابراهيم و اسحاق و يعقوب پيروى كرده‏ام، براى ما شايسته نيست كه چيزى را شريك خدا قرار دهيم. اين از فضل خدا بر ما و بر مردم است، ولى بيشتر مردم ناسپاسند. (38)

اى دو يار زندان! آيا معبودان متعدد و متفرق بهتر است يا خداى يگانه مقتدر؟ (39)

شما به جاى خدا نمى‏پرستيد جز نام‏هايى [بى‏اثر و بى‏معنى‏] كه شما و پدرانتان آنها را نامگذارى كرده‏ايد، و خدا هيچ دليلى بر [حقّانيّت وپرستش‏] آنها نازل نكرده است. حكم فقط ويژه خداست، او فرمان داده كه جز او را نپرستيد. دين درست و راست و آيين پابرجا و حق همين است، ولى بيشتر مردم [حقايق را] نمى‏دانند. (40)

جوانی را زندان فرستادند ( یوسف پیامبر )

انسان با تقوا مکان و زمان برایش فرقی نمی کند

عامل تقوا چیست ؟

شرط مقابله با فوران شهوت و غضب داشتن تقوا و اراده ی مومنانه است

تصمیم یعنی خود را به کری زدن از صم می آید . تصمیم گرفتن یعنی به هشدار دیگران توجه نکردن پس انجام هر نوع عبادتی باید به غلبه عقلانیت بر نفسانیت و افزایش تعهد و تعبد و کاهش منیت و گناه منجر شود

حضرت علی ع می پرسند : ای پیامبر خدا برترین اعمال دراین ماه چیست .

ایشان فرمودند : ای ابا الحسن برترین اعمال د راین ماه پرهیز از محرمات است

 اگر تقوا در خانواده نباشد ؟

سوره انفال ایه 47

وَ لَا تَكُونُواْ كاَلَّذِينَ خَرَجُواْ مِن دِيَارِهِم بَطَرًا وَ رِئَاءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ محُِيطٌ(47)

و مانند كسانى مباشيد كه از خانه‏هايشان از روى مستى و غرور، و براى خودنمايى بيرون آمدند و مردم را از راه خدا بازمى‏داشتند [ولى سرانجام دچار شكست ذلت بارى شدند]؛ و خدا به آنچه انجام مى‏دهند، احاطه دارد. (47)

نباشید مانند کسانیکه از خانه هاشان خارج میشوند از روی ناسپاسی و ریا و خودنمائی و مخالفت با ارزشهای الهی

سد : جلوی سیل را بگیرند

صد یعنی جلوی عاشق خداشدن مردم بگیرند

سد : جلوی فوران بیرونی را می گیرید

صد : جلوی فوران درونی را می گیرید

سوره فصلت آیه 50

وَ لَئنِ‏ْ أَذَقْنَاهُ رَحْمَةً مِّنَّا مِن بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ هَاذَا لىِ وَ مَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائمَةً وَ لَئنِ رُّجِعْتُ إِلىَ‏ رَبىّ‏ِ إِنَّ لىِ عِندَهُ لَلْحُسْنىَ‏ فَلَنُنَبِّئنَ‏َّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِمَا عَمِلُواْ وَ لَنُذِيقَنَّهُم مِّنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ(50)

و اگر او را از سوى خود پس از آسيبى كه به او رسيده خوشى و رفاه بچشانيم قاطعانه مى‏گويد: اين [خوشى و رفاه‏] ويژه من است [و به خاطر لياقتم به من رسيده است‏] و گمان نمى‏كنم كه قيامت برپا شود، و [به فرض برپا شدن‏] اگر به سوى پروردگارم باز گردانده شوم، براى من نزد او پاداشى نيكوتر خواهد بود! ما يقيناً كسانى را كه كافر شدند به اعمالى كه انجام داده‏اند، آگاه خواهيم كرد، و قطعاً از عذابى سخت به آنان مى‏چشانيم. (50)

آدمهای بی تقوا وقتی رحمت را به آنها می چشانیم میگویند من سزاوار آن بودم و گمان ندارد قیامتی درکار است و  اگر هم در قیامت ببرند آنجا هم وضع ما خوب خواهد بود

سوره فصلت آیه 51

وَ إِذَا أَنْعَمْنَا عَلىَ الْانسَانِ أَعْرَضَ وَ نََا بجَِانِبِهِ وَ إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ(51)

و هنگامى كه به انسان نعمت عطا مى‏كنيم [از طاعت و عبادت‏] روى بر مى‏گرداند و [با كبر و نخوت‏] از ما دور مى‏شود، و چون آسيبى به او رسد [براى برطرف شدنش‏] به دعاى فراوان و طولانى روى مى‏آورد؛ (51)

وقتی نعمت به انسان میدهیم روی بر می تابد و به مسئولیت و وظایفش بی اعتنائی کند اما اگر سختی به او رسد دست به  دعا فراوان زند

اگر تقوا  در خانواه باشد حداقل این 9 خط قرمزرعایت میشود ؟

  1. قل تعالوا
  2. بگو بیائید بالا برایتان تلاوت کنم آنچه خدا برای شما حرام قرارداده است

حلال یعنی چیزی که در آن حل میشوم و از موانع عبور میکنم

حرام یعنی چیزی که نمی گذرد من رد شوم مانع صعود ماست

حلال به تقرب میرساند

  1. الا تشرکوا به شئیا

شرک : موثر پنداشتن غیر خدا ، ناشکر نباشیم

2-  و بالوالدین احسانا ( مبادا احسان نکند زیبا برخورد کردن با انها

ولاتقتلوا اولادکم من املاق نحن نرزقکم و ایاهم

بدنیا نیاوردن – سقطک ردن –به مهد کودک دادن –

و لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن

و تقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق ذلکم وصاکم به لعلکم تعقولن

و لا تقربوا مال الیتیم ال بالتی هی احسن حتی یبلغ اشد

و اوفو الکیل و المیزان بالقسط

کم ارزیابی نکنید دیگران را

عدل هر چیز سرجای خودش

قسط مجموعه قوانینی که جای هر چیزی را مشخص میکند مثلا متر ، کیلو

واذا قلم فاعدلوا وقتی حرف میزنید عدالت را رعایت کنید این در اجرا است

سوره انعام آیه 153-153

وَ أَنَّ هَاذَا صرَِاطِى مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَ لَا تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَالِكُمْ وَصَّئكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ(153)

و مسلماً اين [برنامه‏هاى محكم و استوار و قوانين و مقرّرات حكيمانه‏] راه راست من است؛ بنابراين از آن پيروى كنيد و از راه‏هاى ديگر پيروى مكنيد كه شما را از راه او پراكنده مى‏كند؛ خدا اين [گونه‏] به شما سفارش كرده تا پرهيزكار شويد. (153)

 

 

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است