تقوا در خانواده - جلسه 2



بسمه تعالی

رعایت تقوا در خانواده 

دکتر غفرانی

جلسه دوم 14/04/1394

در شب فقط نیازمند نور هستید نه چیز دیگر شوق شما قدر شما را افزایش میدهد ،  حکم وجوب روزه برای تمام اقوام بشر برای رسیدن به تقوا بوده است

سوره بقره آیه 183

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلىَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ(183)

اى اهل ايمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه كه بر پيشينيان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهيزكار شويد. (183)

تقوا :

هر کار فردی ، خانوادگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، علمی ، نظامی ، خدماتی ، هنری ، کشاورزی ، پزشکی .....) را فقط با نیت تقرب به خدا انجام دادن پس برای فرد با تقوا افراد و ماموریت و شرایط هیچ فرقی برای او ندارند

تقوا :

مدیریت عاقلانه و مومنانه و دائمی (( چشم گوش و زبان و غرایز و تمایلات و ذهن خود ))

تقوا :

هیچ انحرافی از راه حق نداشتن

تقوا :

تحت تاثیر دنیا و ثروت و قدرت و شهرت و شهوت و حرف و نظر غیر خدا قرار نگرفتن

نهج البلاغه 289

در گذشته برادری خدایی داشتم که کوچکی دنیا در نظرش او را در نظرم بزرگ می نمود و او از سلطه شکمش آزاد بود آنچه نمی یافت آرزو نمی کرد و اگر می یافت زیاده روی نداشت پس فرد با تقوا تمام دغدغه اش در هر کار فقط خداست

بنظر شما چگونه میتوان تقوا در پوشاک تغذیه آرایش مهمانی استراحت خواب خرید سفر خیاطی کارهای هنری . سایر امور فردی و خانوادگی و اجتماعی رعایت کرد ؟؟؟

عامل تقوا چیست ؟

چرا در برابر عواملی که شهوت را بر می انگیزند یا غضب ما را بر می افروزند اکثر مردم بی اختیار اعمالی خلاف عقل خود را انجام میدهند ؟

 آیا عقل میتواند قوه شهوت و غضب را مهار و مدیریت کند ؟

جواب : خیر

عقل هیچ فردی نمیتواند در برابر افراط و تفریط این دو میل شهوت و غضب به تنهایی بایستد مگر اینکه به قدرتی مقتدر متمسک شود زیرا عقل غلط بودن عمل را تشخیص میدهد اما این تشخیص برای مهار نفس کافی نیست در واقع قوای شهویه و غضبیه ابتدا ارتباط فرد را با عقل و اراده اش قطع می کنند و بعد او را به اسارت نفس و به غفلت و افراط و تفریط و انحراف و تخلف و گناه می کشاند و به عبارت دیگر علاقه یا نفرت قلبی ما عقل و اراده ی ما را تعطیل میکند و آن چیزی که عقل را مجددا مقابل افراط و تفریط قدرت              می بخشد و خشم و شهوت را مهار میکند عشق به نور و نفرت از نار است کمتر دعائی در ماه رمضان هست که نور و نار در آن نباشد

که حمایت و نصرت الهی را به یاری عقل ما می آورد نور عامل تمرکز و ترکیب و وحدت است اما نار عامل تجزیه و تفرقه است در دنیا نور و نار قاطی شده ولی در آخرت از هم جدا میشود . الان هر نوری حرارت هم کنارش هست مثل روح که بدن میسازد در آخرت از هم جدا می شوند

سوره بقره آیه 194

الشهَّْرُ الحَْرَامُ بِالشهَّْرِ الحَْرَامِ وَ الحُْرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى‏ عَلَيْكُمْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ(194)

ماه حرام در برابر ماه حرام است [اگر دشمن حرمت آن را رعايت نكرد و با شما در آن جنگيد، شما هم براى حفظ كيان خود در همان ماه با او بجنگيد.] و همه حرمت‏ها داراى قصاص‏اند. پس هر كه بر شما تعدّى كرد، شما هم به مثل آن بر او تعدّى كنيد، و از خدا پروا نماييد، و بدانيد كه خدا با پروا پيشگان است. (194)

سوره ذاریات آیه 15-16

إِنَّ الْمُتَّقِينَ فىِ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ(15)

ءَاخِذِينَ مَا ءَاتَئهُمْ رَبهُُّمْ إِنهَُّمْ كاَنُواْ قَبْلَ ذَالِكَ محُْسِنِينَ(16)

بى‏ترديد پرهيزكاران در بهشت‏ها و چشمه سارهايند. (15)

آنچه را پروردگارشان به آنان عطا كرده دريافت مى‏كنند؛ زيرا كه آنان پيش از اين همواره نيكوكار بودند. (16)

تقوا بالاترین درجه ای است که میشود به آن رسید پس لازمه مقابله با فوران شهوت و غضب داشتن تقوا و یا اراده مومنانه است اراده تمسکی که حال متین عروه الوثقی برقرار می کنم و اراده ما با

  1. نماز آگاهانه ( جدا شدن از دنیای مادی )
  2. روزه ی مومنانه ( جدا شدن از تمایلات غریزی )
  3. نظم در همه کارها ( پرهیز از تنبلی و مصرف )
  4. تقریح : تلاش برای انبساط – 4/1 وقت شما باید به تقریح بگذرد

مطالعه یعنی طلوع کردن یعنی بیش از مصرف تولید کردن

شیخ مفید 700 عنوان کتاب دارد

  1. حجاب و عفاف ( پرهیز از بی حیای )
  2.  مراقبت عاشقانه ( ترک گناه )

کارهای عاشقانه را در عربی مستحب میگویند یعنی از روی حب ضد آن مکروه است

ثمرات تقوا در خانواده

  1. هم جهتی  - همدلی – هماهنگی – وحدت
  2. پرهیز از خود خواهی – خود سری – تکروی
  3. پرهیز ا ز ظلم – عجب – حرص- حسد- بخل
  4. مراقبت از خود – پرهیز از عیب جوئی دیگران
  5. سرشار از مهر محبت و صداقت و جهاد شدن

در حقیقت تقوا تبلور تمام فضائل و پرهیز از تمام رذائل و بالاترین سطح تعالی است

سوره انفال آیه 56

الَّذِينَ عَاهَدتَّ مِنهُْمْ ثمُ‏َّ يَنقُضُونَ عَهْدَهُمْ فىِ كُلّ‏ِ مَرَّةٍ وَ هُمْ لَا يَتَّقُونَ(56)

همان كسانى كه با برخى از آنان [بارها] پيمان بستى، ولى هر بار پيمانشان را مى‏شكنند و از خدا پروا نمى‏كنند. (56)

کسانی که با تو پیمان می بندند و هر بار عهد خود را می شکستند اراده و تقوا ندارند

سوره زمر آیه 34

لهَُم مَّا يَشَاءُونَ عِندَ رَبهِِّمْ ذَالِكَ جَزَاءُ الْمُحْسِنِينَ(34)

 

براى آنان نزد پروردگارشان آنچه بخواهند فراهم است؛ اين است پاداش نيكوكاران؛ (34)

 

سوره اعراف آیه 96

وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيهِْم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ لَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ(96)

و اگر اهل شهرها و آبادى‏ها ايمان مى‏آوردند و پرهيزكارى پيشه مى‏كردند، يقيناً [درهاىِ‏] بركاتى از آسمان و زمين را بر آنان مى‏گشوديم، ولى [آيات الهى و پيامبران را] تكذيب كردند، ما هم آنان را به كيفر اعمالى كه همواره مرتكب مى‏شدند [به عذابى سخت‏] گرفتيم. (96)

اگر ایمان بیاورید و تقوا داشته باشید برکات آسمان و زمین را برایتان باز می کنیم اما آنانکه تکذیب کردند ما آنها را به خاطر انچه کسب کرده بودند مجازات کردیم در کسب کثرت هست اما در طلب توحید است

زندگی متقین از منظر حضرت علی ع

10 ویژیگی دارند در خطبه

  • خالق در جانشان بزرگ و هر چیزی غیر از او در دیدگاهشان کوچک است خ 193
  • از انچه خدا برآنها حرام کرده چشم پوشیده اند
  • و گوشهایشان را وقف علم سودمند نموده اند
  • در بلا و سختی و آسایش و گرفتاری حالت یکسانی دارند
  • اگر خداوند برای اقامتشان در دنیا زمان معینی را مقرر نکرده بود از شوق به ثواب و بیم از عذاب به اندازه چشم برهم زدنی روحشان در بدنشان قرار نمی گرفت
  • خطبه 203 قبل از انیکه بدنتان از دنیا برود قلبتان از دنیا برود
  • پرهیز میدهم شما را از دنیا زیرا : به زیورهای دروغین خود را آراسته و با آن آرایش فریبکارانه           می فریبد خداوند خودش دنیا را خوار شمرد لذا حلالش را به حرام و خیرش به  شر و زندگیش به مرگ و شیرینی اش را با تلخی در آمیخت .
  •  

اللهم عجل لولیک الفرج

 

 

 

 


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است