تقوا در خانواده - جلسه 1



بسمه تعالی

رعایت تقوا در خانواده  

دکتر غفرانی

جلسه اول 07/04/1394

 

قرآن شرط رستگاری و شرط ورود به خانواده و از ابرار  بودن را تقوا میداند .

سوره بقره آیه 189

* يَسَْلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِىَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجّ‏ِ وَ لَيْسَ الْبرُِّ بِأَن تَأْتُواْ الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَ لَاكِنَّ الْبرَِّ مَنِ اتَّقَى‏ وَ أْتُواْ الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(189)

از تو درباره هلال‏هاى ماه مى‏پرسند، بگو: آنها وسيله تعيين اوقات [براى امور دنيايى و نظام زندگى‏] مردم و [تعيين زمان مراسم‏] حج است. و نيكى آن نيست كه به خانه‏ها از پشت آنها وارد شويد، [چنان كه اعراب جاهلى در حال احرام حج از پشت ديوار خانه خود وارد مى‏شدند نه از در ورودى‏] بلكه نيكى [روش و منشِ‏] كسى است كه [از هر گناه و معصيتى‏] مى‏پرهيزد. و به خانه‏ها از درهاى آنها وارد شويد؛ و از خدا پروا كنيد تا رستگار شويد. (189)

ابرار کسانی هستند که تقوا داشته باشند و هرکاری را از راهش وارد شوند پس شرط ابرار بودن ورود به خانواده وفلاح و رستگاری را تقوا میداند

چرا تقوا ؟

از حضرت علی :

زیرا عباد الله اوصیکم بتقوی الله فانها حق الله علیکم و الموجیه علی الله حقکم نهج البلاغه 191

زیرا تقوا تنها حق خدا بر شماست و باعث حق شما برخداوند میشود

ضرورت تقوا :

با تقوا از خواب بیدار شوید و روزتان را با آن بگذرانید قلبتان را با آن فعال کنید گناهانتان را با آب تقوا بشوئید و بیماری هایتان را با آن درمان کنید و با آن به پیشتاز سکرات مرگ بروید . خطبه 191

حکم وجوب روزه برای تمام اقوام بشر برای رسیدن آنها به تقوا بوده است

سوره بقره آیه 183

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلىَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ(183)

اى اهل ايمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه كه بر پيشينيان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهيزكار شويد. (183)

یعنی صرف روزه گرفتن ارزش ندارد به تقوا رسیدن آن مهم  است

تقوا یعنی چه ؟

یعنی چون من مخلوق خدا هستم و هرچه دارم امانت اوست پس باید تمام توجه من به خالق خودم باشد :

سوره آل عمران آیه 20

فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِىَ لِلَّهِ وَ مَنِ اتَّبَعَنِ وَ قُل لِّلَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ وَ الْأُمِّيِّنَ ءَ أَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَواْ وَّ إِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَ اللَّهُ بَصِيرُ بِالْعِبَادِ(20)

پس اگر با تو جدال و گفتگوى خصومت‏آميز كردند، [فقط در پاسخشان‏] بگو: من و همه پيروانمْ وجود خود را تسليم خدا كرده‏ايم. و به اهل كتاب و به بى‏سوادانِ [مشرك‏] بگو: آيا شما هم تسليم شده‏ايد؟ پس اگر تسليم شوند، قطعاً هدايت يافته‏اند، و اگر روى گرداندند [برتو دشوار و سخت نيايد] كه آنچه بر عهده توست فقط ابلاغ [پيام خدا] است؛ و خدا به بندگان بيناست. (20)

سوره انعام آیه 79

إِنىّ‏ِ وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذِى فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفًا وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشرِْكِينَ(79)

من به دور از انحراف و با قلبى حق‏گرا همه وجودم را به سوى كسى كه آسمان‏ها و زمين را آفريد، متوجه كردم و از مشركان نيستم. (79)

سوره بقره آیه 271

إِن تُبْدُواْ الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِىَ وَ إِن تُخْفُوهَا وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيرٌْ لَّكُمْ وَ يُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيَِّاتِكُمْ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ(271)

اگر صدقه‏ها را آشكار كنيد، كارى نيكوست، و اگر آنها را پنهان داريد و به تهيدستان دهيد براى شما بهتر است؛ و خدا [به اين سبب‏] بخشى از گناهانتان را محو مى‏كند؛ و خدا به آنچه انجام مى‏دهيد، آگاه است. (271)

پس دغدغه خانواده با تقوا وجه الله است

سوره انسان آیه 9

إِنمََّا نُطْعِمُكمُ‏ْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكمُ‏ْ جَزَاءً وَ لَا شُكُورًا(9)

[و مى‏گويند:] ما شما را فقط براى خشنودى خدا اطعام مى‏كنيم و انتظار هيچ پاداش و سپاسى را از شما نداريم. (9)

تقوا :

یعنی هر انسان عاقلی باید دائما خود را در محضر خدا ببیند و خود را فقط با نظر خالق خود تسلیم و تنظیم کند مثل عکس ما در آینه که از خود حرفی ندارد توجهش به ماست

پس در خانواده معطر به تقوا به هر گونه خود خواهی و خود سری ممنوع است خود خواهی یعنی هر چه دارد را برای خود بداند نه خدا

سوره قصص آیه 76-77-78

* إِنَّ قَرُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسىَ‏ فَبَغَى‏ عَلَيْهِمْ وَ ءَاتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتحَِهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُوْلىِ الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يحُِبُّ الْفَرِحِينَ(76)

وَ ابْتَغِ فِيمَا ءَاتَئكَ اللَّهُ الدَّارَ الاَْخِرَةَ وَ لَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَ أَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لَا تَبْغِ الْفَسَادَ فىِ الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يحُِبُّ الْمُفْسِدِينَ(77)

قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلىَ‏ عِلْمٍ عِندِى أَ وَ لَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَ أَكْثرَُ جَمْعًا وَ لَا يُسَْلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ(78)

همانا قارون از قوم موسى بود كه بر آنان تعدى و تجاوز كرد، و از گنجينه‏هاى مال و ثروت آن اندازه به او داديم كه حمل كليدهايش بر گروهى نيرومند گران و دشوار مى‏آمد. [ياد كن‏] هنگامى كه قومش به او گفتند: [متكبرانه و مغرورانه‏] شادى مكن، قطعاً خدا شادمانان [متكبر و مغرور] را دوست ندارد. (76)

در آنچه خدا به تو عطا كرده است سراى آخرت را بجوى، و سهم خود را از دنيا فراموش مكن، و نيكى كن همان گونه كه خدا به تو نيكى كرده است، و در زمين خواهان فساد مباش، بى‏ترديد خدا مفسدان را دوست ندارد. (77)

گفت: جز اين نيست كه اين [ثروت و مال انبوه‏] را بر پايه دانشى كه نزد من است به من داده‏اند. آيا نمى‏دانست كه خدا پيش از او اقوامى را هلاك كرده است كه از او نيرومندتر و ثروت‏اندوزتر بودند؟ و مجرمان [كه جرمشان معلوم و مشهود است‏] از گناهانشان بازپرسى نمى‏شود. (78)

تقوا :

یعنی انسان بخاطر مخلوقیتش غرائز و تمایلات و ذهن خود را عاقلانه و مومنانه حتما باید مدیریت کند.

تقوا :

یعنی انسان به خاطر مخلوقیتش مثل مولای متقیان کمترین انحرافی از راه حق نباید داشته باشد

تقوا :

یعنی انسان به خاطر مخلوقیتش نباید تحت تاثیر دنیا و ثروت و قدرت و شهرت و شهوت حرف و نظر غیر خدا قرار بگیرد .

خالق در جانشان بزرگ و هر چیزی غیر از او در دیدگاشان کوچک است پس تمام زنان و مردان دو گروهند : گروه اول :

دنیا را میخواهند

سوره احزاب آیه 28

يَأَيهَُّا النَّبىِ‏ُّ قُل لّأَِزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا فَتَعَالَينْ‏َ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا(28)

اى پيامبر! به همسرانت بگو: اگر شما زندگى دنيا و زيور و زينتش را مى‏خواهيد بياييد تا برخوردارتان نمايم و با روشى پسنديده رهايتان كنم، (28)

گروه دوم :

خدا را میخواهند از کانال رسول و آخرت را میخواهند اینها محسنات هستند

سوره احزاب آیه 29

وَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الاَْخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَتِ مِنكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا(29)

و اگر خدا و پيامبر او و سراى آخرت را مى‏خواهيد، پس خدا يقيناً براى نيكوكاران شما پاداشى بزرگ آماده كرده است. (29)

تقوا یعنی شغل اصلی یادم نرود

بهترین مصداق از این گروه اولین ام المومنین حضرت خدیجه کبری بودند که هر بار وحی نازل می شد خداوند برای ایشان سلام می فرستاد

جلد 43 بحار الانوار در اوصاف خدیجه س است

پس دنیا طلب بودن ( زن ) یا آخرت طلب بودن ( زن ) هیچ ارتباطی به والدین یا همسر ندارد

پس خانواده با تقوا دغدغه اش فقط خداست

متقی همه چیز را آیه و بهانه خدا می بیند

اولین درس برای هر انسان اینست که او در درونش دو نوع تمایل متضاد دارد

  1. تمایلات غریزی 2
  2. - تمایلات فطری

سوره شمس ایه 8-9-10

فَأَلهَْمَهَا فجُُورَهَا وَ تَقْوَئهَا(8)

قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّئهَا(9)

وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّئهَا(10)

پس بزه‏كارى و پرهيزكارى‏اش را به او الهام كرد. (8)

بى‏ترديد كسى كه نفس را [از آلودگى پاك كرد و] رشد داد، رستگار شد. (9)

و كسى كه آن را [به آلودگى‏ها و امور بازدارنده از رشد] بيالود [از رحمت حق‏] نوميد شد. (10)

حرفی که عقل میزند الهام و حرفی که نفس میزند وسوسه است حال باید به کمک خود عقل باید تشخیص میدهد ، پس هر انسانی انگار دو نفر است و یکی از دو سرنوشت متضاد را باید انتخاب کند

یعنی هر انسان عاقلی می فهمد که با داشتن چند جهت توجهش تجزیه و به هیچ جا نمیرسد اما با یک جهت متمرکز می شود و به مقصود میرسد

سوره یوسف آیه 36 الی 40

وَ دَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيَانِ قَالَ أَحَدُهُمَا إِنىّ‏ِ أَرَئنىِ أَعْصِرُ خَمْرًا وَ قَالَ الاَْخَرُ إِنىّ‏ِ أَرَئنىِ أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسىِ خُبزًْا تَأْكلُ‏ُ الطَّيرُْ مِنْهُ نَبِّئْنَا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَرَئكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ(36)

قَالَ لَا يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَن يَأْتِيَكُمَا ذَالِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنىِ رَبىّ‏ِ إِنىّ‏ِ تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ هُم بِالاَْخِرَةِ هُمْ كَفِرُونَ(37)

وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ ءَابَاءِى إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ مَا كاَنَ لَنَا أَن نُّشْرِكَ بِاللَّهِ مِن شىَ‏ْءٍ ذَالِكَ مِن فَضْلِ اللَّهِ عَلَيْنَا وَ عَلىَ النَّاسِ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ(38)

يَاصَاحِبىَ‏ِ السِّجْنِ ءَ أَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيرٌْ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ(39)

مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَ ءَابَاؤُكُم مَّا أَنزَلَ اللَّهُ بهَِا مِن سُلْطَنٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِيَّاهُ ذَالِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ(40)

و دو غلام [پادشاه مصر] با يوسف به زندان افتادند. يكى از آن دو نفر گفت: من پى در پى خواب مى‏بينم كه [براى‏] شراب، [انگور] مى‏فشارم، و ديگرى گفت: من خواب مى‏بينم كه بر سر خود نان حمل مى‏كنم [و] پرندگان از آن مى‏خورند، از تعبير آن ما را خبر ده؛ زيرا ما تو را از نيكوكاران مى‏دانيم. (36)

گفت: هيچ جيره غذايى براى شما نمى‏آيد مگر آنكه من شما را پيش از آمدنش از تعبير آن خواب آگاه مى‏كنم، اين از حقايقى است كه خدا به من آموخته است؛ زيرا من آيين مردمى را كه به خدا ايمان ندارند و به سراى آخرت كافرند، رها كرده‏ام. (37)

و [از ابتدا] از آيين پدرانم ابراهيم و اسحاق و يعقوب پيروى كرده‏ام، براى ما شايسته نيست كه چيزى را شريك خدا قرار دهيم. اين از فضل خدا بر ما و بر مردم است، ولى بيشتر مردم ناسپاسند. (38)

اى دو يار زندان! آيا معبودان متعدد و متفرق بهتر است يا خداى يگانه مقتدر؟ (39)

شما به جاى خدا نمى‏پرستيد جز نام‏هايى [بى‏اثر و بى‏معنى‏] كه شما و پدرانتان آنها را نامگذارى كرده‏ايد، و خدا هيچ دليلى بر [حقّانيّت وپرستش‏] آنها نازل نكرده است. حكم فقط ويژه خداست، او فرمان داده كه جز او را نپرستيد. دين درست و راست و آيين پابرجا و حق همين است، ولى بيشتر مردم [حقايق را] نمى‏دانند. (40)

لذا معیت الهی فقط برای متقین است

سوره بقره آیه 194

الشهَّْرُ الحَْرَامُ بِالشهَّْرِ الحَْرَامِ وَ الحُْرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى‏ عَلَيْكُمْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ(194)

ماه حرام در برابر ماه حرام است [اگر دشمن حرمت آن را رعايت نكرد و با شما در آن جنگيد، شما هم براى حفظ كيان خود در همان ماه با او بجنگيد.] و همه حرمت‏ها داراى قصاص‏اند. پس هر كه بر شما تعدّى كرد، شما هم به مثل آن بر او تعدّى كنيد، و از خدا پروا نماييد، و بدانيد كه خدا با پروا پيشگان است. (194)

تقوا یعنی منحرف نشدن در مسیر حق و مسیر زندگی با  اینکه قرآن برای تمام مردم است اما فقط متقین با آن هدایت میشوند

سوره آل عمران آیه 138

هَاذَا بَيَانٌ لِّلنَّاسِ وَ هُدًى وَ مَوْعِظَةٌ لِّلْمُتَّقِينَ(138)

اين [قرآن‏] براى مردم، بيانگر [حوادث و واقعيات‏] و براى پرهيزكاران سراسر هدايت و اندرز است. (138)

 

تنها امتیاز هر فرد با تقوا تر بودن اوست .

سوره حجرات آیه 13

يَأَيهَُّا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكمُ مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثىَ‏ وَ جَعَلْنَاكمُ‏ْ شُعُوبًا وَ قَبَائلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَكْرَمَكمُ‏ْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَئكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(13)

اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و ملت ها و قبيله ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد. بى‏ترديد گرامى‏ترين شما نزد خدا پرهيزكارترين شماست. يقيناً خدا دانا و آگاه است. (13)

کسی که توجهش به من بیشتر است گرامی تر است

 

اللهم عجل لولیک الفرج


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است