ما، چقدر عاشورایی هستیم؟



هر کدام از ما بارها گفته­ایم: ایکاش روز عاشورا در کنار تو بودیم حسین جان.

امام حسین صلوات الله علیه، قبل از حرکت از مدینه به سمت مکه و کربلاء، آنگاه که خواستند « بیعت با یزید » را بر او تحمیل کنند، « انتخاب » خود را اعلام کرد و فرمود: مرگ با عزّت را بر زندگی با ذلّت ترجیح می­دهد.

بزرگترین کار امام، همین « انتخابِ عاقلانه و مؤمنانه و مجاز » بود، انتخابی میان « عزّت و ذلّت ».

و ما هم دائما در معرض « انتخاب » هستیم، انتخابی میان عزت یا ذلت و حلال یا حرام ، مجاز یا غیر مجاز،

مردانگی یا نامردی، مردم­داری یا مردم آزاری، حُسن خلق یا بداخلاقی، راستگویی یا دروغگویی، حق­ طلبی و یا حق ­پوشی و حق ­ستیزی، وظیفه­ شناسی و انجام تعهدات یا تنبلی و کسالت و راحت­ طلبی، .....

پس با « هر انتخاب » در هر لحظه­ای از زندگی، یک عاشورای کوچک بازآفرینی می­شود و مشخص می­کند که ما واقعا در کدام سپاه هستیم؟ در سپاه امام حسین صلوات الله علیه، یا در سپاه یزید، شمر، ابن زیاد و عمر سعد.

برخی با انتخاب­های غافلانه و جاهلانه و ظاهربینانه و هوس ­آلود، سراغ لشکر یزید می­رویم و برخی عاقلانه و مؤمنانه و صبورانه حسینی می­شویم و آنها هم که خود را زرنگ تر از بقیه می­پندارند یک پا در بارگاه « عبیدالله » و یک پا در خیمه گاه « أباعبدالله » داریم.

پس عاشورای ما، انتخاب­هایی است که هر لحظه از ما مردان و زنانِ پیر و جوان در شرائط مختلف سر می­زند. مانند: سکوت یا فریاد مراجع در شرائط حساس­ جامعه، سکوت یا فریاد به حق یا ناحق نمایندگان، قراردادهای خائنانه یا خیرخواهانه وزراء، حمایت به حق یا ناحق خواص، واردات مفید یا مضر تجّار، رشوه گرفتن یا نگرفتن کارمندان، رانت­خواری و اختلاس کردن یا نکردن مدیران و بانکداران، قضاوت به حق یا ناحق قضات، تحریف یا بیان درست وقایع توسط رسانه­ها، تیترهای راست و دروغ و مطالب وحدت­آفرین یا تفرقه­انداز جرائد، انتصاب افراد کارآمد و مؤمن و انقلابی یا کنار زدن آنان و انتصاب افراد نالایق و ناکارآمد و غیرمتعهد به انقلاب و میهن ارائه آمارهای واقعی یا ساختگی و دروغ مسئولین، تولید محصول با کیفیت یا بدون کیفیت، پوشش­ها و آرایش­هایی که به جامعه آرامش می­بخشد و یا در قلب و ذهن دیگران آشوب به پا می­کند، پاسداری از قداست­ها یا قداست­ شکنی و تقلّب و تخلّف و بدعت و تحریف. و هزاران مثال دیگر از انواع موارد عزّت ­آفرین و یا ذلّت­ بار.

هر یک از این انتخاب­ها، مشخص می­کنند که آیا ما با عقل و ایمان و آخرت­نگری از خودخواهی، مال­ اندوزی، قدرت­ طلبی، مقام، سکه، ارز، قدرت، شهرت، شهوت، چشم و همچشمی، ریا و ربا و ... صرف نظر می­کنیم یا خیر؟

که اگر « نخواهیم » از این « سراب­های فانی » و « لذت­های موقتی » بگذریم چگونه می­توانیم ادعا کنیم که اگر در روز عاشورای 61 هجری بودیم از « جانِ خود » می­گذشتیم؟

پس چه زیبا گفته ­اند: که کُلُّ یومٍ عاشورا و کُلُّ ارضٍ کربلا.

اکنون بیایید با امام حسین صلوات الله علیه و اصحاب صادق و صالح و مخلص و خاندان پاکشان عهد ببندیم که از همین الآن برای هر کارمان، « انتخابی » عاقلانه و مؤمنانه و مجاز و خداپسندانه داشته باشیم و صادقانه از خود بپرسیم: آیا « این انتخابِ من »، سهمی در تسریع و تعجیل ظهور آخرین حجت الهی دارد یا خیر؟

 


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است