محل پرورش افراد متعهد و متدین كجاست؟



« محل پرورش افراد متعهد و متدین كجاست؟ »

« خواستگاه مدیران جهادی كجاست؟ »

« محل رویش افرادِ انقلابی كجاست؟ »

« محل مهاجرت و پرواز به سمت توحید و نبوت و امامت و ولایت و عدالت و صداقت كجاست؟ »

 

قرآن، فقط « بیت » را « مبدأ مهاجرت و پروازِ » انسان به آسمان مینامد:

.... وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ .... (نساء/100)

قرآن، فقط « بیت » را « محل تجلّی نور الهی و نورانی شدن » انسان میداند:

اللَّهُ نُورُ .... نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ ... (35) « في‏ بُيُوتٍ » .... (نور/36)

خداوند حکیم به خاطر معطر بودنِ بیت به دو عطر « ذکر و تسبیح »، به آن اجازه داده تا در (از هر مکان دیگری) « رفعت » و « قداست » داشته باشد:

.... أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ (نور/36)

قرآن میفرماید: « بيت » محل پرورشِ « مردانِ متدین و متعهدي » است كه « تجارتِ چرب و شیرین خارجي » و « معاملات سودآور داخلي » آنان را از:

ياد خدا،

إقامة نماز،

ارائة زكات (برای تزکیه شدن)،

نگراني دائمی از حسابرسی قيامتی كه قلبها و نگاه‌ها در آن روز نگرانند، هرگز « غافل » نمي‌کند.

 

لذا قرآن، فقط « بیت » را « قبله » و عاملِ « قبولی » اعمال و عبادات و « أهل البیت » را « پاکترین پیشوایان » میداند:

.... إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً (أحزاب/33)

پس خیلی مهم است که بدانیم « ربابة البیت » کیست؟ و چه شأن والایی دارد، و او برای رویش و پرورش چنین مردانی، باید چقدر خودشناسی و خداباوری داشته باشد؟


خانم 71     1397/06/20 - 01:40
با سلام ربابه البیت به چه معناست؟ آیا این نقش بر عهده زن در جایگاه همسری و مادری ست یا دختران در منزل هم میتوانند ربابه البیت باشند؟

با سلام به شما و عرض تسلیت آغاز ایام سوگواری محرم و صفر. ربابه البیت، بانوی عاقل و بالغ و نجیب و خودساخته و مؤمن و با حیاء و متین و هنرمندی است که با تسلیم به ربوبیت الهی و تواضع در برابر احکام شرعی و اسلامی، یکدستش را به آسمان رسانده و با دست دیگر بیتش را با نور توحید و نبوت و امامت و ولایت و محبت به حق ، نورانی نگه می دارد و افراد خانواده و مسائل فیما بین آنها را به زیبایی و با هدایت نامحسوس و هنر زن بودنش مدیریت و قابلیت ها و استعدادهای آنان را شکوفا می کند بدون اینکه در کار آنها دخالت کند و یا « کار آنها را انجام دهد.» استاد « پیوند زدن » و « ایجاد همدلی » با « شیرین زبانی و تشویق های مناسب و به موقع » است. ربابه البیت، ناخدایی است که آنقدر جذابیت ظاهری و صداقت باطنی و ظرافت گفتاری و زیبایی رفتاری و اخلاق دلچسب دارد که کوچک و بزرگ خانواده را « مجذوب » خود کرده است. قصه های شیرین و ضرب المثل ها ، معماها ، چیستانها ، اشعار ، آیات فراوان بلد است و سنگ صبور و رازدار و مرهم گذار غم و غصه ی همه افراد خانواده است و آنقدر با هنر قناعت و شکرش ، اسباب سربلندی همسر و پیشرفت و خلاقیت فرزندانش را فراهم می آورد که دیگران آنها را « بسیار ثروتمند » می پندارند. اما با تمام این اقتدارش، در سر سفره نمازها و نماز شب و قرآن خواندن و دعاهایش، همچون نوزادی گرسنه و تشنه ، در پیشگاه الهی ، بی صدا ضجه می زند و عنایت می طلبد. و خلاصه اینکه « ربابه البیت » بهترین شارژر و بهترین جلوه صفات جمال الهی است. صلوات الهی بر آنها و خداوند آنان را از هر گزندی حفظ فرماید.