كفر و كيفر



كافرين مُجرم در جهنم، به خاطر شدت عذاب به مالكِ جهنم مي‌گويند :

اي مالكِ (دوزخ) از زمامدارت بخواه كه كار ما را تمام كند (تخفيف دهد يا نابود کند) :

وَ نادَوْا يا مالِكُ : لِيَقْضِ عَلَيْنا رَبُّكَ ...

به آنها می­ گویند : شما باید در آتش بمانید :

قالَ : إِنَّكُمْ ماكِثُونَ (زخرف/77)

همانا مجازاتِ مُجرمین، أبدی است و هيچ « تخفيفي » در عذاب برای آنها نیست :

إِنَّ الْمُجْرِمينَ في‏ عَذابِ جَهَنَّمَ خالِدُونَ (74) لا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فيهِ مُبْلِسُونَ (زخرف/75)

و به آنها توضیح می­ دهند که وقتي برايتان پيام حق را آورديم شما در تعقّل و پذيرش حق همیشه اكراه و بر حق­ستیزی خود همواره اصرار داشتيد لذا ما نيز امروز بر كيفر شما پافشاری داريم :

لَقَدْ جِئْناكُمْ بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِّ كارِهُونَ (78)

أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ (زخرف/79)

 


آ ذرباد     1396/03/13 - 05:01
سلام خدمت استادگرامی وتبریک ماه مبارک رمضان آیا کافرین مجرم باکافرین متفاوت هستند ؟اینکه به آن ها خطاب می شود جرم شما اکراه نسبت به کلام حق واصرار بر آن بوده ومستحق عذاب شده اند، شامل کسانی هم می شود که اقرار به یکتایی خداوند دارند واهل کتاب ویا مسلمان هستند ولی باز هم در پذیرش وعمل به کلام حق اکراه دارند ؟

با سلام به شما و تشکر از دقت مومنانه ی شما. ظاهرا « کافرین » در قرآن ، « طیف وسیع » و « مراتب زیادی » را شامل می شوند. برخی به « کفر اعتقادی » و برخی به « کفر گفتاری یا رفتاری » آلوده هستند. برخی از کافرین ، « جُرم خانوادگی یا سیاسی ، اقتصادی یا ... » دارند. قرآن می فرماید : هر « منافقی » ، « کافر » هم هست. قرآن می فرماید : هر که از ابراز استعدادهای خدادادی خود « بخل » بورزد و توانایی های خدادای خودش را « کتمان » کند هم « کافر » است. پس « مصادیق » کفر و کافر ، طیف وسیعی را شامل می شود. امیدوارم خداوند متعال ما و شما را از تمام انواع آن حفظ فرماید. إن شاء الله تعالی