بهترین ترجمه برای آیه ۲۹ سوره حج چیست؟



به نظر شما مخاطب محترم ، بهترین ترجمه برای آیه 29 سوره حج و کلمات « تفث » و « نذورهم » و « عتیق » چیست ؟

ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ.


شکوری     1396/06/29 - 16:02
به نظرم این ترجمه، دقیق تر است: «بعد، با تراشیدن سر و کوتاه کردن مو و ناخن، از احرام خارج بشوند و بقیه اعمال حجشان را به جا بیاورند... تا اینکه دست آخر، دور خانه تاریخی کعبه طواف کنند» برگرفته از ترجمه تفسیری و پیام رسان علی ملکی

با سلام به شما و سلام به اظهار نظر شما. در ترجمه مورد نظر شما ، متأسفانه هیچ اشاره ای به « نذورهم » نشده و دو واژه « تفث » و « عتیق » هم درست ترجمه نشده و هیچ پیامی را منتقل نمی کنند. به نظر می رسد « بیت عتیق » ، « محل پرواز » و « محل فلاح و رستگاری و رهایی از ظلمات و محدودیتهای دنیوی » است. و آن « نذری » که « تمام حجاج » بعد از « قربانی کردن + تراشیدن موی سر » باید « ادا » کنند ، « همان تعهداتی » است که نسبت به « حجت الهی » دارند و باید طی دو شب « وقوف در منا » آنها را با خود « مرور » کنند. و « تفث » ، « سر تراشیدن + ناخن گرفتن » برای « کنار گذاشتن تشخص و چنگال طمع » و برای « حل شدن و گم شدن » در « اُمت » گِرد « امام » است. پس فقط حج آنهایی « قبول » شد که با امامشان به طواف « کعبه دلها = کربلاء » رفتند و قطعا حج آنهایی که امام را رها و به چرخیدن بی امام حول کعبه پرداختند ، « باطل » شد. اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام مع ولیّک.

آذرباد     1396/04/01 - 01:37
با سلام خدمت استاد گرامی وقتی صدها حاجی مسلمان به طرز وحشتناکی شهید شدند آیا ای دولت صلابت لازم را در احقاق حق ایرانیان انجام داد که اگر صحبتهای قاطع وشفاف رهبری در تحویل جنازه ها نبود سلطه آل سعود را بر کشور ما را نشان می داد پس دولت خاین بسیار برازنده ی این دولت است وقتیکه رشد علمی ایران قبل از این دولت شتاب بسیاری داشت حدود یازده برابر میانگین رشد جهانی بود در این چهار سال با عدم اهمیت به پروژه های علمی تعطیلی سازمان هوا وفضا ، عقب رانده شدن ایران با عدم رعایت خطوط قرمزی که رهبری فرموده بودند در برنامه ی هسته ای، عدم تخصیص یارانه به بخش تولید وواردات غیر ضروری وبی رویه که باعث ا زبین رفتن مراکز تولیدی وافزایش بیکاری شده است ولنگاری وحشتناک فرهنگی ، امضای مخفیانه سند 2030که با حرکت انقلابی رهبری آشکار شد ،مطمین باشید کسی که مسلمان باشد وکسی که میهنش را دوست داشته باشد نسبت به این تخلفات نمی تواند سکوت اختیار کند که سکوت درمقابل پایمال شدن حقوق اسلامی وملی ما خیانت به شمار می آید .

خداوند این دولت خائن و مزدور شیاطین إنگلیسی را لعنت و بیش از پیش رسوا و ذلیل و مورد لعن خود قرار دهد و مکر و شر آن را به خودشان برگرداند و این ملت فداکار را از اینهمه قراردادهای خفت بار و مخفیانه نجات دهد. إن شاء الله تعالی.

حکیمه     1396/03/21 - 01:46
باسلام وآرزوی قبولی طاعات شماوتبریک میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (علیه السلام) استاد بزرگوارازپاسخ صریح شمابه سؤالم ممنونم. اما منظور شما از صفتی که در پاسخ به سؤال آوردید دولت جمهوری اسلامی است.آیا در چنین شرایط حساسی تضعیف حکومت نیست وبه نظر شما رهبری ازبه کاربردن اینگونه صفات خشنود میشوند؟

با سلام به شما. « دولت » با « حکومت و نظام » خیلی فرق دارد. « خیانتهای این دولتِ دروغگو و نالایق و ... » (در قراردادهای محرمانه، پیمانهای محرمانه، روابط محرمانه، چپاول سرمایه های ملی، همسویی با مستکبرین و ... ) أظهر من الشمس است و برای « تقویت نظام اسلامی » باید « محاکمه » این دولت در دستور کار هر ایرانی عاقل و مومن قرار گیرد. إن شاء الله تعالی

حکیمه     1396/03/19 - 10:17
باسلام وتقدیر از برداشت حکیمانه استاد بزرگوار.واقعا اگر به حج بااین دیدنظرشودوانجام مناسک حج باچنین تفکری انجام میشد اکنون شاهد اینهمه تحجروعقب ماندگی وحاکمیت اسلام آمریکایی نبودیم. سؤالی از خدمت شما استادگرامی دارم اینکه نظر شما در مورد تشرف به حج امسال, باتوجه به سیاستهای حکام خونخوار سعودی چیست؟

با سلام به شما و تشکر از حُسن ظن شما. من اگر در شرائط افراد مستطیع امسال بودم ، از این حج « تحقیرآمیز » تحت مدیریت دو دولت خائن ، خودداری می کردم.

آذرباد     1396/03/18 - 06:22
باسلام خدمت استاد گرامی با توجه به اینکه در روایات امام به کعبه تشبیه شده است شاید اینطور برداشت شود که حج کامل نمی شود مگر اینکه با عهد وبیعت با امام حاضر در آن عصر و دوره باشد وبا استناد به آیه قبل که قربانی انجام شده است پس منظور از نذر چیست ؟اگر" نذر" پیمان دادن معنا شود در آن صورت "تفث"زدودن آلودگیها یی است که مارا لایق بیعت با امام عصر می کند یعنی تمام تعلقات مادی را چون قربانی دادن "ذبح "کرده تا بتوانیم برعهد با امام عصر توفیق یابیم ."عتق "آزاد شدن از بند رقیت معنا شده و"عتیق" یعنی از نظر زمان ومکان و مرتبه مقدم است.

با سلام به شما و سلام به اظهار نظر زیبای شما. به نظر من هم « بیت عتیق » ، « محل پرواز » و « محل فلاح و رستگاری و رهایی از ظلمات و محدودیتهای دنیوی » است. و آن « نذری » که « تمام حجاج » باید بعد از « قربانی کردن + تراشیدن موی سر » باید « ادا » کنند ، « همان تعهداتی » است که نسبت به « حجت الهی » دارند و باید طی دو شب « وقوف در منا » ( و قبل از ورود به مکه و انجام « آخرین طواف + آخرین نماز و سعی + طواف نساء و نماز آن ») آنها را با خود « مرور » کنند. و « تفث » ، « سر تراشیدن + ناخن گرفتن » برای « کنار گذاشتن تشخص و چنگال طمع » و برای « حل شدن و گم شدن » در « اُمت » گِرد « امام » است. پس فقط حج آنهایی « قبول » شد که با امامشان به طواف « کعبه دلها = کربلاء » رفتند و قطعا حج آنهایی که امام را رها و به چرخیدن بی امام حول کعبه پرداختند ، « باطل » شد. اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام مع ولیّک.

حکیمه     1396/03/11 - 12:29
باعرض سلام وقبولی طاعان وعبادات شما ترجمه:سپس باید آلودگی خود را بزدایندوبه نذرهایشان وفا کنندوبرگردخانه کهن طواف نمایند. تفث:چرک وآلودگی ظاهری وباطنی که ازشروط ملاقات امام در حج است نذورهم:نذ.رهای حلالی است که برای طواف خانه خدابایدازتعهدآن آزاد شدنظیر قربانیهای اضافی وصدقات وخیرات عحتیق:آ زاد شدن از بند(عتق)اشاره به خانه خدا که ازقیدبندگان آزاد است وجز خدامالکی نداردوازقید جبارانی چون ابرهه آزاد شده است .وبه معنی دیگر گرانبهاست واینکه به معنای کهن وقدیم است که با توجه به آیه 96 آل عمران خانه کعبه قدیمیترین کانون است. اما نکته بسیار مهمی از این آیه استنباط میشود که باتوجه به کلمات معنا شده دومسؤلیت مهم به عهده انسان است بای زیارت وطواف این خانه مقدس 1_مقام طهارت داشتن واینکه لیاقت ای دیدار را پیدا کنیم.2_حقی به گردن خود نداشته باشیم.3_کاملا حضور قلب داشته باشیم که در چه مکانی پا میگذاریم که این خانه گرانبهاست ومالکش خدای بلند مرتبه وما هیچ تملکی در این خانه نداریم ومهمانیم وآنچه صاحب خانه برماواجب نموده باید عمل کنیم.

با سلام به شما و تشکر از پاسخ مومنانه و محققانه ی شما. لطفا درباره « تفث » و « نذور » و « عتق و عتیق » مجددا تحقیق بفرمائید. و اگر در بستگان و دوستانتان « حاجی » سراغ دارید از آنان بپرسید آیا در سرزمین « منا » بعد از قربانی کردن ، « نذری » داشته اند ؟ سپاسگزارم.