نور هدايت كجا است؟



انسان چون در ظلمتِ جهل و دنياي مادي قرار گرفته مهمترين نيازش، نور هدايت است.

از منظر وحي، نور هدايت در « بيت » هايي است كه در آنها اسم خدا يادآوري مي‌شود و در آنها براي خدا ، صبح و شام تسبيح مي‌كنند. خداوند اجازه داده است كه آن بيوت مرتفع باشند :

.... نورٌ على نورٍ يهدي اللهُ لنوره من يشآءُ ..... في بيوتٍ أذن اللهُ أن تُرفــــعَ و يُذ كرَ فيها إســمُه يُسبحُ له فيها بالغُدوِ و الآصالِ.(24/36)

در آن بيتها مرداني ساخته‌ مي‌شوند كه تجارت خارجي و معاملات داخلي آنها را از ياد خالق و إقامة نماز و ارائة زكات و نگراني از قيامتي كه قلبها و نگاه‌ها در آن روز نگرانند غافل نمي‌سازد:

..... رجــــالٌ لا تُــلهيهم تـجـارةٌ و لابيـــعٌ عن ذكــر الله و إقـام الصلوة و إيتاء الزكــوة يـخافُون يوماً تتـقلبُ  فيه القلوبُ  و الأبصارُ. (24/37)


آذرباد     1395/12/18 - 02:50
باسلام واحترام محضر استاد گرامی آیا بیت را زنان باید بسازند و چگونه است خانواده هایی که سعی می کنند مذهبی باشند ولی خروجی که قرآن فرموده در آن ها دیده نمی شود ویا وقتی سعی داریم پاک وسالم زندگی کنیم مرتبا دچار مسایلی می شویم که می خواهد این مسیر را آلوده کند چگونه باید خود را حفظ کنیم؟ این تسبیح چگونه باید باشد؟باتشکر

با سلام به شما و سلام به پرسش بسیار مهم شما. یکی از کارهایی که بسیاری از مردان و زنان در آغاز سال نو و تمام دختران و پسران در آغاز زندگی مشترک و ازدواجشان بر خود « واجب » می شمارند و برای آن « هزینه » می کنند، « آرایش » و « پیرایش » و « آراسته » کردن خویش است. لذا در این ایام آرایشگاهها و پیرایشگاهها بسیار پر مشتری هستند. اما در واقع این « آرایشگرها » هستند که با « هنرمندی » خود، افراد را به « آراستگی و زیبایی و جذابیت » می رسانند. « بیت » هم « آرایشگاه و پیرایشگاه و باشگاهی » است که مردان باید به آنجا « رجوع » کنند و با پرداخت « هزینه ی مناسب » و رعایت « حرمت » آن، اسباب « عمران و سازندگی » آنجا را فراهم آورند اما این « بانوان عاقل و مومن و هنرمند » هستند که « أهل » خود را « آسمانی » می کنند. البته « جسم و جسدِ زنان »، چنین خاصیت و هنری ندارد (و لذا فراوانند زیبارویانِ خوش اندامی که در « غفلتکده » خود، جهل، جهالت، هوسبازی و لجاجت می پراکنند و أهل خود را به « ابتذال و افسردگی و خشونت » می کشانند.) بلکه این « روح ملکوتی و جمال وجودی و صفات الهی زن » است که در « آسمانی » کردن أهل خود، چنین إعجازی دارد. پس همانطور که هر « شارژری » باید به « منبع قدرت و عظمت » متصل و « أهل » باشد تا بتواند « تحول » ایجاد کند و هر « شارژ شونده ای » هم باید قابلیت و ظرفیت و لیاقت و « أهلیت » داشته باشد تا شارژ شود، زنان و شوهران هم باید « أهلیت » داشته باشند تا بتوانند از « برکات بیت نورانی و آسمانی » برخوردار شوند. ( لذا افرادی مانند حضرت نوح و حضرت لوط علیهما السلام و حضرت آسیه سلام الله علیها چون أهلیت داشتند به کمال خود رسیدند اما همسرانشان به خاطر فقدان أهلیت، از اهالی جهنم شدند.) و العاقبه للمتقین.