تنها درخواست مسلمان؟



هر مسلماني مردم را فقط در سه عنوان مجتمع مي‌بيند :

أنعمت عليهممغضوب عليهمضالين.

بنابراين هر مسلماني از هر گروه و مذهبي هر روز حداقل ده بار و گاه بيش از سي بار از خداوند متعال فقط يك درخواست دارد و آن اينكه :

(( خداوندا ؛ )) ما را به آن راه قيام‌طلب و تعادل‌خواه هدايت فرما . راه آنان كه همه چيز را برايشان نعمت قرار داده‌اي ، نه آنها كه همه چيز برايشان عامل خشم است و نه گمراهان :

إهدنا الصراط المستقيم .

صراط الذين أنعمتَ عليهم غير المغضوب عليهم و لاالضالين.(1/7)

البته در منظر وحي، شرط برخورداري از هدايت الهي، اطاعت از رسول او است :

... و إن تطيعوه تهتدوا و ما على الرسول الا البلاغ المبين.(24/54)


شاگرد     1395/12/17 - 16:30
با عرض سلام و احترام، امکانش هست پیرامون معنای «مغضوب علیهم» بیشتر توضیح بفرمایید؟ چون تا کنون گمان می‌کردیم که معنای آن کسانی‌اند که مورد خشم خداوند واقع شده‌اند نه «آنها كه همه چيز برايشان عامل خشم است».

با سلام به شما و تشکر از پرسش شما و عذرخواهی از تاخیر در پاسخ. لابد می دانید که هر خیابان یا جاده ای برای رسیدن به مقصد ساخته شده است اما چون احتمال دارد رانندگان دچار غفلت یا خستگی و خواب آلودگی و انحراف و آسیب شوند لذا در حاشیه ی خیابانها « جدول بلند بتونی » و در حاشیه ی بزرگراه ها ، « نردهای محکم فلزی » و « میخ های شبرنگ دار » و یا « بُرشهایی لرزش آور » قرار می دهند تا اگر راننده ای از حدود مجاز، منحرف شد و بیرون رفت با آنها « متنبّه » و احتمالا « بیدار » شود و از واژگونی و آسیبهای دیگر در امان بماند. آفرینش الهی، هم تماما تجلی رحمانیت او و سراسر لطف، محبت، علم، حکمت و هدایت و برای تمام مخلوقات رحمت و برای هر فردی نعمت است. پس تمام ابتلائات هم « رحمت » اند و هیچ « زحمتی » در آفرینش الهی نیست. و « طبعِ طبیعی » انسان و تمام مخلوقات هم مطابق با همین نظم حکیمانه ی الهی ساخته شده است لذا اگر مخلوق مختاری، عاقل و بالغ و با اراده باشد و مومنانه موافق با نظم ناظم جهان زندگی کند ، « همه چیز » برایش « نعمت و برکت الهی » خواهد بود و او دائما خودش را مورد لطف الهی می بیند ( أنعمتَ علیهم ) و « جز زیبا » اصلا « چیزی نمی بیند » ( ما رأیتُ إلا جمیلا ). اما اگر خلافِ طبعِ طبیعی و فطرت و عقل خود و در نتیجه خلاف تعالیم دینی و شرع حرکت کند، این « واژگونی » و « وارونگی » و « معکوس شدن » و « انحراف و تخلف » ، « همه چیز » را برای او « عامل رنجش » و « عذاب آور » می کند و او « اسیر هوای نفس و حوادث » و « مفعول » و « مغضوب » می شود. پس « خالق بشر » ، هیچ کدورت و خصومت و عداوت و خشم و عصبانیتی با « مجهزترین مخلوقش » ندارد. امیدواریم خداوند متعال ما و شما و جمیع بندگانش را از غفلت و جهالت برهاند و بر توفیق تفکر و تعقل و تدبر و ایمان و امید ما و شما بیفزاید و ما و شما و جمیع مومنین را برای ظهور آخرین حجت الهی از هر نظر آماده نماید. إن شاء الله تعالی

حکیمه     1395/12/08 - 09:17
باسلام وتشکراز زحمات شما برای شناخت آیات قرآن نکته ای در قرآن به آن رسیدم واینکه مغضوبین وضالین مصداقهای منافقین هستند که ازهدایت پیامبر(ص)بهره نبرده اند.البته انسان شایدلحظه ای دچارغضب شودولی با گفتن ظلمت نفسی از عمق وجودودرعمل جزومؤمنین میشوداما منظور من کسانی هستند که در این خصوصیات بد میمانندوجزو مغضوبین ومورد غضب الهی هستند.

با سلام به شما. ظاهرا « مغضوبین » اقلیتی شیطان صفت هستند که « آگاهانه » و با « لجاجت و عناد » و برای « إغفال و غارت مردم » ، « بدیهیات عقلی » و « مقدسات شرعی » را تکذیب و انکار می کنند. اما « ضالین » اکثریتی هستند که با « بی بصیرتی و ساده لوحی » و به خاطر « ظاهربین و دنیاطلبی » و به طمعِ « ثروت، رفاه، قدرت، شهرت و شهوت »، در هر انتخاباتی، از مغضوبین غارتگر ، حمایت و برای آنها به راحتی نوکری و بردگی و تبلیغ می کنند. خداوند متعال، ما و شما و جمیع مومنین و مومنات را به « تصدیق هر حقی » برساند و از « تکذیب هر حقی » حفظ و عاقبتمان را ختم به خیر فرماید.إن شاء الله تعالی