فرق آیه با آینه



فرق « آیه » با « آینه » در چیست ؟


حکیمه     1395/12/18 - 14:32
باسلام نکته زیبایی که باتوجه به آیه 21 سوره روم استنباط میشوداینکه ازدواج یکی از آیات خداست ومن آیاته....ونکته مهمتر اینکه درتفسیر زن آینه جمال ومردآینه جلال الهی هستندودرمورد این آیه ,آینه تفسیری شده است براین آیه.پس چون آیه ای از خداییم درآینه وجودمان صفات خدا رامتجلی سازیم واز آینه دنیایی درآییم.

با سلام به شما و سلام به نگاه قرآنی شما. امیدوارم شما بانوان عزیز، آینه تجلی دهنده صفات جمال الهی و در زمینه سازی ظهور آخرین حجت الهی سهیم و عاقبت به خیر باشید. إن شاء الله تعالی

رغداء جاودان     1395/12/02 - 21:36
تفاوت آیه با آینه: آیه: آینه ای است که می شود حق را درآن دید. آیه،همه ی اشیاء است ولی آینه یک چیز است آینه: محدوده ی دیدش فقط خودمون و اون هایی که در اطرافمون هست ولی آیه علاوه بر اینکه خودمون را می بینیم خیلی چیزها هم که خارج از دید ما هست ، دیده می شود. البته به نظر می رسد آینه هم خودش یک آیه است یعنی می شود بهش به شکل آینه دید.

با سلام به شما و تشکر از ابراز نظر خوب شما. به نظر می رسد : آیه ، « حقیقت » را انعکاس می دهد اما آینه ، « واقعیت » را. آیه، « مشخصات خالق » را برای ما روشن می کند اما آینه، « مشخصات مخلوق » را. آیه، از « پشت صحنه ی هر چیز » سخن می گوید اما آینه، فقط « بخشی از داخل صحنه » را. هر آیه ای ، « معجزه و حجت و نشانی خالق » است اما آینه و انعکاس ظاهر، « معجزه نیست.» آیه را باید « ابتدا تلاوت » و « بعد قرائت » کرد اما آینه را باید دید و نگاه و ملاحظه کرد آیه ، همیشه نورانیت دارد و هدایت گر است. اما آینه، ممکن است کثیف و غبارگرفته باشد. آیه ، برای همیشه و همه جا و همگان است ، اما آینه ، شکستنی و آسیب پذیر و محدود است. انسان در هر « آیه ای » می تواند خداوند را ببیند و مشتاقش شود ، اما در آینه فقط « خودش یا مخلوق » را می بیند و ممکن است متنفر شود. انسان با آیه « مقصد و مسیر » خود را کشف و یا اصلاح می کند ، اما با آینه، فقط « ظاهرش » را می تواند اصلاح کند.

خاتون     1395/11/28 - 06:46
سلام و تشکر فراوان بابت پاسخگویی جناب تون. آئینه با بی رحمی نکات منفی و عیوب رو متذکر میشه و این در شأن زنی که شما به آیه بودن ازش نام میبرد نیست. میشه خواهش کنم در مورد آیه بودن زن در مقام همسر توضیح بدین؟

با سلام به شما و سلام به عظمت وجودی زن و عذرخواهی از تاخیر در پاسخ. فرق « آیه » و « آینه » قبلا گفته شده لطفا آن را در بخش نظرات دیگران ملاحظه کنید. فرموده اند : مومن برای مومن باید « آینه » باشد. یعنی همانطور که شما فرمودید : عیب ها و زیبایی ها را نشان دهد. نکته اینست که آینه این کار را « بی سر و صدا » و « بدون تحقیر و توهین » و « بدون کم و زیاد » انجام می دهد و « عیب و زیبایی » را « با هم » به نمایش در می آورد. چرا ؟ چون « آینه »، « خودخواهی » ندارد و فقط « وظیفه اش » را انجام می دهد. پس کاری ندارد که افراد با آن از خود رفع عیب می کند یا نه. لذا هیچ « آینه ای » در جهان، از اینکه افراد زشت، کثیف، بداخلاق، بدرفتار، کافر، مشرک، منافق، فاسق، تنبل در مقابل آن بایستد نه تنها ناراحت نمی شود بلکه از « نمایش تمییزی، پاکیزگی، زیبایی، ... » آنها، « خودداری » نمی کند. امیدوارم خداوند به ما و شما کمک کند و توفیق دهد « آینه ای » پاک و تمیز و صاف باشیم و بی سر و صدا ، وظیفه ی خود را درست انجام دهیم.

خاتون     1395/11/28 - 04:41
سلام بر وجود پر نور و بصیرت جناب تون. جسارتا میفرمائید با پاسخ به این سوال قراره چه اتفاقی در عمل ما بیفته؟

با سلام به شما و سلام به توجه دقیق شما. معمولا اکثر مردم در « ذهن » و « بایگانی خاطرات » خود به سر می بریم و نگاهمان به اطلاعات و حوادث « گذشته » است و از « اندیشیدن » غافل و از « تعقل » محروم و به انواع غفلت و انحراف و تخلف و گناه آلوده هستیم. و تنها راه خروج از « ذهن گرایی » و ورود به « حال » و « عرصه زندگی » و « بهترین عبادت » ، « تفکر » است که « تعقل » و إن شاء الله « تعبد » را به دنبال می آورد. و بهترین روش برای تمرین و تقویت « تفکر » ، « طرح پرسش » و « مقایسه واژه ها » است. طرح این پرسش مرا به این توجه رساند که در « زیارت حرم أئمه أطهار » صلوات الله علیهم، باید بکوشم « آیه » بودن آنان ذوات مقدس را ببینم نه آینه کاری آنها را و بیش از آنکه در آینه ، « ظاهر » خودم را آراسته کنم ، برای خودم و دیگران ، « آیت الهی » بودن خودم را ببینم و بنمایانم. اینکه اگر بانوان عزیز به همان اندازه که در آینه به « ظاهر » خود می نگرند به « آیه » بودن « خودشان » پی می بردند ، « نقش » خود را در « آسمانی کردن مردها » بیشتر متوجه می شدند. البته اگر شما « پرسش زیباتری » را مطرح کنید از آن برای « اندیشیدن » استقبال می کنم. السلام علی من اتبع الهدی

حکیمه     1395/11/25 - 01:03
1-آینه با نور اشیا رانشان میدهددرحالیکه آیه خود نوراست.پس آینه همیشه محتاج آیه است. 2-فرق آینه وآیه در ظاهر یک ن است که آنهم به طور مستقل در آیه اول سوره قلم به عنوان یک آیه مستقل آمده که ازحکمت آن انسان هنوز عاجز است. . مستقل

با سلام به شما و تشکر از ابراز نظر زیبای شما. به نظر می رسد : آیه ، « آن طرف » را انعکاس می دهد اما آینه ، « این طرف » را. آیه، نشانی « خالق » را برای ما روشن می کند اما آینه، نشانی مخلوق را. آیه، از پشت صحنه سخن می گوید اما آینه، از داخل صحنه. آیه، « حقیت » را بیان می کند اما آینه، « واقعیت » را منعکس می کند. هر آیه ای ، « معجزه » است اما آینه و انعکاس ظاهر، معجزه نیست. آیه را باید « تلاوت » کرد اما آینه را باید دید و ملاحظه کرد آیه ، همیشه نورانیت دارد و هدایت گر است. اما آینه، ممکن است کثیف باشد. آیه ، برای همیشه و همه جا و همگان است ، اما آینه ، شکستنی و آسیب پذیر و محدود است. انسان در هر « آیه ای » می تواند خداوند را ببیند و مشتاقش شود ، اما در آینه فقط « خودش » را می بیند و ممکن است متنفر شود. انسان با آیه « مقصد و مسیر » خود را اصلاح می کند ، اما با آینه، فقط ظاهرش را می تواند اصلاح کند.

حکیمه     1395/11/19 - 05:25
عیب ازماست اگر دوست زما مستور است(اینه) دیده بگشای که بینی همه عالم طور است(ایه) امام خمینی(ره) شادی روح بنیانگذار انقلاب صلوات

با سلام به شما و سلام به اظهار نظر زیبا و عرفانی شما و سلام به ارادت شما به حضرت امام رحمت الله علیه. اللهم صل علی محمد و آل محمد.

محمّدی     1395/11/17 - 00:01
xسلام، "آینه"، تصویرِ هر چه را که در مقابل آن باشد عیناً نشان می‌دهد، بی کم و کاست و گزینشی عمل نمی‌کند. ولی "آیه"، نشانگر گوشه‌ای از وجود مورد نظرش بوده و دقیقاً و سریعاً از آن نمی‌شود به تصویر مورد نظر پی برد؛ بلکه باید "آیات" را در کنار هم گذاشته و در آن تفکر نمود تا به منظور و مقصود "آیات" پی برد. همانطور که در نگاه کردن به آینه، آینه را نمی‌بینیم بلکه تصویر در آن افتاده را می‌بینیم، ذات مورد اشاره "آیات" را نیز نمی‌توانیم ببینیم (که همانند آیینه است و این آیات بریده‌ها و تکه‌هایی از تصویر او) بلکه نشانه‌های او را به عنوان تصویر در آینه می‌بینیم.

با سلام به شما و تشکر از ابراز نظر زیبای شما. به نظر می رسد : آیه ، « آن طرف » را انعکاس می دهد اما آینه ، « این طرف » را. آیه، نشانی « خالق » را برای ما روشن می کند اما آینه، نشانی مخلوق را. آیه، از پشت صحنه سخن می گوید اما آینه، از داخل صحنه. آیه، « حقیت » را بیان می کند اما آینه، « واقعیت » را منعکس می کند. هر آیه ای ، « معجزه » است اما آینه و انعکاس ظاهر، معجزه نیست. آیه را باید « تلاوت » کرد اما آینه را باید دید و ملاحظه کرد آیه ، همیشه نورانیت دارد و هدایت گر است. اما آینه، ممکن است کثیف باشد. آیه ، برای همیشه و همه جا و همگان است ، اما آینه ، شکستنی و آسیب پذیر و محدود است. انسان در هر « آیه ای » می تواند خداوند را ببیند و مشتاقش شود ، اما در آینه فقط « خودش » را می بیند و ممکن است متنفر شود. انسان با آیه « مقصد و مسیر » خود را اصلاح می کند ، اما با آینه، فقط ظاهرش را می تواند اصلاح کند.

محمّدی     1395/11/16 - 23:54
سلام، "آینه"، تصویرِ هر چه را که در مقابل آن باشد عیناً نشان می‌دهد، بی کم و کاست و گزینشی عمل نمی‌کند. ولی "آیه"، نشانگر گوشه‌ای از وجود مورد نظرش بوده و دقیقاً و سریعاً از آن نمی‌شود به تصویر مورد نظر پی برد؛ بلکه باید "آیات" را در کنار هم گذاشته و در آن تفکر نمود تا به منظور و مقصود "آیات" پی برد. همانطور که در نگاه کردن به آینه، آینه را نمی‌بینیم بلکه تصویر در آن افتاده را می‌بینیم، ذات مورد اشاره "آیات" را نیز نمی‌توانیم ببینیم (که همانند آیینه است و این آیات بریده‌ها و تکه‌هایی از تصویر او) بلکه نشانه‌های او را به عنوان تصویر در آینه می‌بینیم.

با سلام به شما و تشکر از ابراز نظر زیبای شما. به نظر می رسد : آیه ، « آن طرف » را انعکاس می دهد اما آینه ، « این طرف » را. آیه، نشانی « خالق » را برای ما روشن می کند اما آینه، نشانی مخلوق را. آیه، از پشت صحنه سخن می گوید اما آینه، از داخل صحنه. آیه، « حقیت » را بیان می کند اما آینه، « واقعیت » را منعکس می کند. هر آیه ای ، « معجزه » است اما آینه و انعکاس ظاهر، معجزه نیست. آیه را باید « تلاوت » کرد اما آینه را باید دید و ملاحظه کرد آیه ، همیشه نورانیت دارد و هدایت گر است. اما آینه، ممکن است کثیف باشد. آیه ، برای همیشه و همه جا و همگان است ، اما آینه ، شکستنی و آسیب پذیر و محدود است. انسان در هر « آیه ای » می تواند خداوند را ببیند و مشتاقش شود ، اما در آینه فقط « خودش » را می بیند و ممکن است متنفر شود. انسان با آیه « مقصد و مسیر » خود را اصلاح می کند ، اما با آینه، فقط ظاهرش را می تواند اصلاح کند.