لمس،مسّ،مسح



به نظر شما مخاطب عزیز ، میان « لمس و مَسّ و مسح » چه فرقی هست ؟


شکوری     1395/08/03 - 15:23
"مس" و "لمس" ه ردو به معنای "تماس" اند اما "مس" به تماسی گفته می شود که در آن "طلب" و "ادراک" وجود ندارد در حالیکه این دو در "لمس" شرط است. به عنوان مثال اگر با دست پیزی را لمس کنید با این هدف که بفهمید سرد است یا گرمف زبر است یا نرم، این تماس دست شما با ان شی را "لمس" می گویند. اما اگر مثلا دو کتاب با هم تماس پیدا کردند، این می شود "مس" پس می توان گفت: "لمس" مختص موجودی است که "ذی شعور" و مُدرِک" است. اما مسح برای زدودن اثر چیزی است که هم در امور مادی و هم معنوی به کار می رود

با سلام و تشکر از اظهار نظر دقیق شما. البته « تماس » برای انسان هم مطرح است : لا یمسه الا المطهرون. بنابراین شاید بهتر باشد بگوئیم : لمس برای « ادراک حسی » و « مادی » است ، اما « مس » و « تماس » برای « ادراک عقلانی » و « مقامی » و « معنوی » است. و « مسح » برای « إلقاء یک اراده عارفانه و مومنانه » است. الله أعلم.

جهانپور     1395/07/30 - 20:34
باسلام مسّ چسبندگی دوچیزبااراده واحساس یاغیرارادی است.فرق مس با لمس در اینست که در لمس احساس شرط است. مسح اگر با دو قید چسبندگی و گذراندن باشد مسح حقیقی است واگر یکی از دوقید باشد مسح مجازی میباشد.

با تشکر از اظهار نظر شما. به نظر می رسد « تماس » اولین مرحله ارتباط میان دو چیز است ( بدون داد و ستد ). اما « لمس » همانطور که فرمودید با « إدراک و إحساسِ » لمس کننده همراه است ( در حالی که لمس شونده در آن إدراک سهیم نیست.)( هر چند که ممکن است او هم إدراک خاص خودش را داشته باشد) « مسح » ، برای « متحول کردن » چیزی صورت می گیرد .

خانم دال     1395/07/27 - 23:23
با سلام بنده پیامها را خواندم. اگر میشود بفرمایید منظورتان از مباشرت لمس است؟

با سلام به شما و سلام به مقام والای زن بودن شما. کدام پیام ها را خوانده اید ؟ در « مباشرت » علاوه بر « حس لامسه » حواس و توانایی های مهم دیگر « از هر دو طرف » به کار گرفته می شوند. « مباشرت » ، تعامل خاصی میان زن و شوهر و دو انسان زنده است و زمینه ساز « بشارت » است. اما « لمس کردن » می تواند میان فرد زنده با غیر زنده هم باشد. شادکام و عاقبت به خیر باشید.

آذرباد     1395/07/18 - 01:25
سلام. نقاشی گلی می کشد سپس آن را رنگ می کند با کمی تفکر عدم ارتباط رنگ گل وزمینه را متوجه میشود لذا برای تناسب ظاهر گل بازمینه که می تواند موضوع ومفهومی از یک اثر را منتقل کند شروع به ایجاد هماهنگی وپاک کردن نا همسانی ها وبرقرای تناسب ظاهر گل با حقیقتی که نقاش به دنبالش بوده می کند.اول لمس با نگاه ومس با کشف رابطه ذهنی که اگر درست باشد با مسح ناهماهنگی هارا پاک می کند وبه مقصود ومطلوب نقاش نزدیک می شود. التماس دعا اثر با خالق ونقاش اثر می باشد که در صورت توجه توفیق "مسح"پیدا خواهد شدولمس تماس وارتباط ظاهری با نقاشی که ازحواس استفاده می شود.

با سلام و تشکر . « تصورتان » جالب بود. ممنون. اما تصور من چنین است : وقتی دست شخصی را « لمس » می کنید ، « سردی یا گرمی یا نرمی یا زبری » آن را « احساس و ادراک » (دریافت) می کنید. اما در « مس و تماس » ، دو چیز ، « همجواری » و « مبادله ی مساوی » دارند و یا « اصلا مبادله ای ندارند.» و حضرت عیسی بن مریم سلام الله علیهما ، با « مسحِ » جنازه ، « نَفَسِ روح اللهی » خود را در او جاری (و از او رفع مانع می کردند) تا دوباره « حیات » در او پیدا شود. پس برای « لمس » باید « فلش رو به بیرون » ، و برای « مس » ، « دو فلش عکس یکدیگر » و برای « مسح » ، « فلش به سمت درون » رسم شود. پس : لمس = دریافت ، مس = فقط همجواری ، مسح : إلقاء و رفع مانع کردن.

مطهره تابش     1395/07/14 - 10:24
با سلام شایدبتوان گفت لمس کردن در ظاهر است در مس،تماس دو چیزی است که در ان اراده واحساس وجود دارد مثل اذا مس الانسان الًضر ودر مسح مرور چیزی با لمس کردن است مثل فامسحوا وجوهکم پس شاید بتوان گفت لمس جنبه ظاهری و مس جنبه باطنی ان بیشتر مورد نظر است ودر مسح تماس ظاهری است که این تماس کامل نیست مثل شستن نیست که همه عضو را در برگیرد که بخاطر توجه خاصی است

با سلام و تشکر از اظهار نظرتان. لطف کنید با دقت بیشتر و با « تصویر » این سه واژه را نمایش دهید تا مفهوم آن روشن تر شود. از اندیشیدن و تلاش شما سپاسگزارم.

آذرباد     1395/07/12 - 09:22
سلام خدمت شما استاد گرامی.پزشک وپرستار حتی با پوشیدن دستکش وحایلی می تواند بدن را لمس کند حتی اگر نجس باشدویا بیمار می تواند بدنش لمس شده باشد وحرکت اندامهایش کند شده باشد که در هر دوحالت حواس عامل تاثیر گذار است. 277/بقره:الذین یاکلون الربوالا یقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس ذلک ... مس شیطان قاعدتا نمی تواند از جنس لمس باشد وعامل تاثیر گذار در آن قابل مشاهده عینی نیست.مثل اینکه در خوردن ربا" مس " شیطان یک لمس حسی نیست بلکه باخوردن ربا آلودگی درونی واخلاقی ایجاد می شود. 77الی 79 / واقعه : انه لقران الکریم *فی کتاب مکنون*لا یمسه الا المطهرون*تنزیل من رب العالمین :"مس"نمی کنند آن را جز پاکان اگر آیه تطهیر وآیه 2سوره بقره که می فرماید:ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین رادر کنار هم قرار دهیم شاید این باشد که مس در اینجا چیزی جز لمس ظاهری آیات هم باشد که در "مس"عواملی که عینی نیستند تاثیر گذارند ومتقین وپاکان می توانند به باطن قرآن دست یابند. آیه 6/ماءیده:یاایها الذین امنوا اذا قمتم ...وامسحوا بروءسکم:اگر اقامه نمازوبرپا داشتن آن با خواندن نماز متفاوت است پس شرط نماز در اینجا فاغسلوا وامسحوا بیان شده که فقط اشاره به نحوه ی وضو وتیمم نیست در واقع اقامه ی نماز باشرط وضو یعنی وضو هم عبادت است ودر عبادت ، بندگی ودر بند شدن با اختیار در مقابل خالق مطرح می باشد مثل اینکه زبانم را ، دستم رااز هر گناهی پاک کنم ، مسح دور کردن آلودگیها برای اقامه وبر پاداشتن نمازاست.پس باید نماز ی که اقامه شودباید اعضا وجوارح مارا ازآلودگیها پاک کند.لطفا شما راهنمایی بفرمایید.با تشکر

با سلام و تشکر از قرآن پژوهی شما . لطفا برای این سه واژه ، سه تصویر ساده و مقایسه ای نقاشی بفرمائید تا تصور مفهوم آنها روشن تر شود. از نشاط شما ممنون و از خداوند سپاسگزارم.

آذرباد     1395/07/10 - 03:38
باسلام خدمت شما استادگرامی.شاید لمس به معنی سست وبی حال شدن ( صفت)وبه معنی دست مالیدن به چیزی یا عضوی( اسم مصدر) مس:لمس کردن بدون حایل ومانعی مسح:ازاله اثر از چیزی ودور کردن آلودگی از آن.باتشکر

با سلام و تشکر . لطفا هم از شواهد قرآنی و مثال های عینی استفاده کنید و هم توضیح بیشتری را ارائه بفرمائید. ممنون.