فرآیند زندگی از منظر قرآن 3 - جلسه 3



دانلود نسخه PDF

بسم رب الحسین علیه السلام

جلسه سوم فرآیند زندگی از منظر قرآن دور سوم

تاریخ : 11 / 5 / 95

 

قبلا پرسیدیم " انّا الیه راجعون " چه زمانی رخ می دهد ؟؟

زمانی که ((من)) عاقلانه مخلوقیت خودم را بفهمم و مومنانه و عاشقانه :

  • اولا :

خود خواهی و غفلت و جهالت و نفسانیت و دنیا طلبی و تعلق به ثروت و قدرت و شهرت ، ظاهر شی و واقعیت گرایی و منفعل بودن را در تمام زندگی ، بطور جدی ، ترک کنم = مردن

  • ثانیا :

حاکمیت هیچ ناحقی را هم در هیچ یک از ابعاد فردی ، خانوادگی و اقتصادی و سیاسی و ... نپذیرم .

  • ثالثا:

فقط از محبوب و معبود خود ، تقاضای هدایت کنم .

 

سوال : شروط هدایت کدامند ؟؟

شرط اول هدایت : داشتن قلب سالم است .

سوره شعرا آیه 89

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴿89﴾

مگر كسى كه دلى پاك به سوى خدا بياورد (89)

زیرا قلب مرکز تعقل و تفقه و توجه و رابط انسان با عالم غیب تنها عامل هدایت پذیر است .

دومین شرط هدایت :

اطاعت از تمام تعالیم الهی و احکام شرعی و در تمام شئونات زندگی می باشد زیرا قرآن می فرماید :

سوره نور آیه 54

قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّوا فَإِنَّمَا عَلَيْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَيْكُم مَّا حُمِّلْتُمْ وَإِن تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ ﴿54﴾

بگو خدا و پيامبر را اطاعت كنيد پس اگر پشت نموديد [بدانيد كه] بر عهده اوست آنچه تكليف شده و بر عهده شماست آنچه موظف هستيد و اگر اطاعتش كنيد راه خواهيد يافت و بر فرستاده [خدا] جز ابلاغ آشكار [ماموريتى] نيست (54)

قلب سالم + اطاعت = تقوا

سوره شعرا آیات 89 و 90

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴿89﴾

مگر كسى كه دلى پاك به سوى خدا بياورد (89)

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ ﴿90﴾

و [آن روز] بهشت براى پرهيزگاران نزديك مى‏گردد (90)

اطاعت به طور مطلق (در تمام ابعاد زندگی)  فقط مخصوص خداوند است .

چرا ؟؟

زیرا فقط خداوند : 1- خالق 2 – مالک 3 – رازق 4- ولیّ 5 – و ارباب ماست

انواع اطاعت :

1- اطاعت تکوینی از خدا : تمام مخلوقات اعم از جاندار و بی جان و عاقل و غیر عاقل فرمانبردار نظم نظام ناظم جهان هستند و این اطاعت ذاتی و قطعی است .

سوره یس آیه 82

إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴿82﴾

چون به چيزى اراده فرمايد كارش اين بس كه مى‏گويد باش پس [بى‏درنگ] موجود مى‏شود (82)

سوره هود آیه 44

وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءكِ وَيَا سَمَاء أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاء وَقُضِيَ الأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ بُعْدًا لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿44﴾

و گفته شد اى زمين آب خود را فرو بر و اى آسمان [از باران] خوددارى كن و آب فرو كاست و فرمان گزارده شده و [كشتى] بر جودى قرار گرفت و گفته شد مرگ بر قوم ستمكار (44)

سوره بقره آیه 65

وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَواْ مِنكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُواْ قِرَدَةً خَاسِئِينَ ﴿65﴾

و كسانى از شما را كه در روز شنبه [از فرمان خدا] تجاوز كردند نيك شناختيد پس ايشان را گفتيم بوزينگانى طردشده باشيد (65)

سوره انبیاء آیه 69

قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ ﴿69﴾

گفتيم اى آتش براى ابراهيم سرد و بى‏آسيب باش (69)

سوره یونس آیه 107

وَإِن يَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿107﴾

و اگر خدا به تو زيانى برساند آن را برطرف‏كننده‏اى جز او نيست و اگر براى تو خيرى بخواهد بخشش او را ردكننده‏اى نيست آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى‏رساند و او آمرزنده مهربان است (107)

2- اطاعت تکوینی از انسان به اذن الهی : انسان می تواند بطور محدود ((مخلوقات مادی )) را تسخیر کند و آنها باید از او ((اطاعت)) کنند .

مانند :

1- اطاعت حیوانات اهلی

2- اطاعت حیوانات سیرک

3- اطاعت پرندگان یا آبزیان دست آموز

4- اطاعت کوهها و اجسام و عناصر

5- اطاعت جن و شیاطین و ...

3- اطاعت تشریعی : اطاعتی است که مخلوق مختار برای راهیابی به بارگاه الهی باید نسبت به منصوبین الهی ابراز کند .

این منصوبین عبارتند از :

اول : عقل

چرا؟؟

زیرا اولین مخلوق و سالمترین مخلوق و نزدیکترین پیامبر الهی برای هر انسانی ((عقل)) است و تنها با او می توان ((عاشق خدا )) شد .

زیرا خداوند متعال در حدیث قدسی می فرماید : اثیب بالعقول ؛ اعاقب بالعقول

دیوانه کار خوب و بدش ثواب و مجازات ندارد .

پس بازخواست به خاطر داشتن عقل ماست .

و رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: ما قسم الله للعباد شیئا افضل من العقل

چیزی با ارزش تر از عقل بین مردم تقسیم نکرده است .

و قرآن ریشه تمام پلیدیهاو رذالتهاو خباثتهارا رجوع نکردن به عقل می داند .

( عقل = بدیهیاتی که خیر و شر – زشتی و زیبایی و ... را تشخیص داد )

سوره یونس آیه 100

وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يَعْقِلُونَ ﴿100﴾

و هيچ كس را نرسد كه جز به اذن خدا ايمان بياورد و [خدا] بر كسانى كه نمى انديشند پليدى را قرار مى‏دهد (100)

( اهل بیت خود عقل هستند = انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت ...)

و قرآن شرور ترین جنبنده را فرد کر ولالی می داند که به عقل خودش رجوع نمیکند :

( هیچ وقت خوبی و خوشی با هم جمع نمی شوند ، بهشت جای خوبی هاست نه خوشی ها )

سوره انفال آیه 22

إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لاَ يَعْقِلُونَ ﴿22﴾

قطعا بدترين جنبندگان نزد خدا كران و لالانى‏اند كه نمى‏انديشند (22)

سوال اول :

آیا هر انسانی عقل دارد ؟

آری قطعا هر انسانی (((عقل))) دارد

به چه دلیل ؟؟ زیرا :

1- اگر انسان عقل نداشت قرآن نمی گفت چرا تعقل نمی کنید .

2- در هیچ شرایطی ((انسان مکلف نبود ))

( تکلف یعنی عقل دارم و با عقل فهمیدم چکار کنم )

3- بهشت و جهنم مطرح نبود ( بهشت و جهنم برای آن است که عاقلانه کار خوب انجام داده یا انجام نداده )

4- بازخواست مطرح نمی شد .

5- (( دادگاه )) در جهان وجود نداشت ( دادگاه یعنی آدمها تشخیص دارند )

6- صدق ادعای پیامبران و درک اعجاز قرآن و تفکیک معجزه از سحر و جادو میسر نبود .

7- ((نقص دانش بشری)) کشف نمی شد ( دانش بشری 6 یا 8 مورد ایراد دارد )

8- تفقه ، تدبر ، اجتهاد امکان نداشت . ( عقل می فهمد ادراک او واقعی بوده حقیقی نبوده است )

9- تعلیم – تعلّم – هدایت – اخلاق مطرح نبود .

10- رعایت ، تعهد و مسئولیت هم ممکن نبود .

سوال دوم :

آیا اصول و مبانی عقلی در میان تمام مردم مشترک است ؟؟

آری ، تمام مبانی و اصول عقل و منطق در میان تمام مردم جهان و تاریخ مشترک است .

به چه دلیل ؟؟ زیرا اگر اصول عقل مشترک نبود : 

1- روابط به تفاهم منجر نمی شد .

2- ازدواج صورت نمی گرفت .

3- مبادلات علمی امکان نداشت .

4- بازخواست ممکن نبود .

5- دادگاه و استاندارد در جهان نبود .

6- آزمونهای سراسری ممکن نبود .

7- مسابقات المپیک و المپیاد برگزار نمی شد .

8- پلیس بین الملل ضرورت پیدا نمی کرد .

9- دادگاه بین المللی لاهه مطرح نبود .

10- مجامع و روابط بین المللی پدید نمی آمدند .

11- ترجمه کتیبه های تاریخی ممکن نبود .

12- کتابهای دانشمندان ، جهانی نمی شدند .

13- داد و ستد علمی و تجربی امکان نداشت .

14- کالاهای هنری ، فرهنگی در جهان مبادله نمی شد .

15- مبادله استاد و دانشجو صورت نمی پذیرفت .

 اللهم عجل لولیک الفرج


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است