طالب و مطلوب



به نظر شما در هر زمینه‌ ی ، « باید طالب چی باشیم » تا « مطلوب کی باشیم ؟ »


محبوبه سادات باقری     1395/10/04 - 21:01
طالب ومطلوب طالب همواره به دنبال طلب خواسته خودست،واز هر گذری عبور میکند تا مطلوب خود را بیابد،همانندفرد تشنه که بدنبال اب است،تلاش برای اب اورا به سراب میکشاند،ولی مایوس نمیشود باز دنبال مطلوب است،مطلوب را بیابد ،رشد میکند،پر در میاورد،وشاکر است از جستجویش،مانند ریشه های درختان دل زمین وخاک را میدرند وجویای اب به هر اب زیرزمینی ربشه نزدیک میکنند واز طراوت ان بهره میگیرند..مثال،.فرد مومن در دنیا طالب علم است،تلاش میکند،بهره میگیرد،زمانی رضایت دارد که به ان مطلوب میرسد که ثمره ی طلبیدن خودست.. بیاییم اگر طالب حقیقی هستبم،بین خود وخواسته های خود که مطلوبند به درستی قضاوت کنیم،نه با تعصب!!!

با سلام به شما و تشکر از اظهار نظر شما. « هر فردی » اگر عاقلانه و مومنانه ، « طالب خوبی ها » باشد « مطلوب خدا و خوبان حقیقی » خواهد بود. اما اگر بدون خودسازی ، فقط « طالب خوبان » باشد همیشه در « سرابِ خیالبافی » ، افسرده و رنجور و گمراه و گرفتار أهل « تزویر » خواهد شد. به عبارت دیگر : « طالب رضایت خدا » ، « مطلوب افراد پاک » است و « طالب رضایت خلق » ، « مطلوب افراد بد » خواهد بود.

آذرباد     1395/07/03 - 01:16
سلام.از پاسخ روشنگرانه ی شما ممنونم.مطلب برایم بهترروشن شد سپاسگزارم.

إن شاء الله عاقبت به خیر باشید.

آذرباد     1395/07/02 - 03:28
سلام.باتشکر طلب چون ظرف است ومطلوب چون مظروف که ظرف باید مظروف خود رایابد یعنی اگر ظرفیت هر امری مثل زندگی دنیوی را در خود فعال کنیم ودر جهت آن حرکت کنیم در مظروف دنیا قرار می گیریم ومطلوب ما دنیا موشود که خودرادرآن می یابیم!اگر طلب وظرف ( اندیشه وحرکت)یک رییس جمهور در جهت مردمی بودن باشد حتما در مظروف مردم خود را خواهد یافت وهزاران نامه برای او خواهد امد.اگر انسان ظرف یعنی طلب خودرا فقط خدا قرار دهد وظرفیتهای خودرادر آن مسیرحرکت دهدخود رادر مظروف که همان مطلوب است خواهد یافت.

با سلام و تشکر فراوان از اظهار نظر عارفانه ی شما. پس « طالب » در واقع « آغوش » باز می کند (ظرفیت و شوق پیدا می کند) برای در آغوش کشیدن « مطلوب و محبوب » خود. ( اما هر کاسبی ، فقط از این دست می گیرد تا از آن دست رد کند ) مثلا : « طالب آب ، تشنه ی آب است ( با رسیدن به آن تمام آن را می نوشد ) اما کاسب آب ، فقط خریدار و فروشنده آن است » جالب اینکه : « طالب ، خودش مطلوب است » اما « کاسب ، مطلوب نیست »

محمدحیدر یعقوبی     1395/06/03 - 15:17
با سلام خدمت استاد عزیز! فرموده بودید که مطلب خوب کدام است؟ اگر انسان طالب باشد و رسیدن و وصال مطلوبش باشد. در این میان مطلب خوب دنیا با تمام محتوایش است که این انسان مدیریت بر آن کند و با استفاده از بهترین مطلب خوب خود را هر چه زودتر و با کیفیت تر به مطلوب یا وصال برساند.

با سلام و تشکر از ابراز نظر مومنانه ی شما. برای روشن تر شدن بحث لطفا بفرمائید : اگر بارگاه الهی « مطلوب » باشد و انسان ، « طالبِ » تقرب به آن بارگاه ، به نظر شما « مطلب و مطالب » زندگی چه باید باشد ؟

مریم ع     1395/06/03 - 00:52
با سلام خدمت استاد گرامی به نظرم باید طالب زندگی کزدن، زنده بودن باشیم طالب رضایت از خودمان و رضایت معشوق باشیم تا بتوانیم مطلوب معشوق باشیم!

با سلام و تشکر از ابراز نظرتان. نظرتان منطقی و زیبا است. یعنی : اگر طالبِ « مطلوبِ معشوق » باشیم ، مطلوبِ « خودِ معشوق » هم می شویم. اما یک پرسش مهم از شما و از تمام مخاطبان : یک « پزشک » باید طالب چه چیزی باشد تا مطلوب « بیماران بیشتر » باشد ؟ و یک « مرجع » و یا یک « وکیل » چگونه مطلوب می شوند ؟ چرا به یک رئیس جمهور ، ملیون ها « نامه » داده می شود و به رئیس جمهور دیگر هیچ نامه ای داده نمی شود ؟ و پرسش مهم دیگر : چرا « ذات أقدس الهی » هم طالب است و هم مطلوب ؟

مطهره تابش     1395/06/03 - 00:02
با سلام وتشکر بنظرم اگر طالب دنیا باشیم مطلوب دنبا گرایان ودنیاطلبان ودنیاپرسان خواهیم شد اما اگر طالب اخرت وسعادت اخروی باشیم مطلوب حق طلبان و مومنان به وعده های الهی خواهیم شد پس شاید بتوان گفت طالب بودن اختیاری است اما مطلوب واقع شدن نتیجه ان است چو ایجاد سنخیت میکند پس اجباری است واختیاری نیست در امور سیاسی هم اگر طالب دنیا خواهی باشیم مطلوب کدخداهای دنیا پرست میشویم امااگر طالب امرالهی حتی با jحمل مشکلات دنیوی ان ،باشیم مطلوب مومنان وصادقین خواهیم شد پس طالب بودن اختیاری اما مطلوب واقع شدن اجباری است

با سلام و تشکر فراوان. همینطور است که شما فرمودید. طالب زمین بودن انسان را مطلوب زمینیان و طالب آسمان بودن انسان را مطلوب أهل آسمان می کند. پس « طالب » بودن ، « یکی از دو جنبه ی عقلانی یا نفسانی » انسان را به « فوران » در می آورد و « قابلیت و لیاقت و ظرفیت » انسان را در همان جنبه افزایش می دهد. پس حضرت أمیر سخن و أمیرالمومنین امام علی صلوات الله علیه چه زیبا و بلیغ و عمیق می فرمایند : « قیمهُ کل امرء ، ما یُحسنه » . ارزش هر فرد به آن چیزی است که می پسندد و زیبا می بیند و تحسین می کند. أحسنت به شما. اما یک پرسش مهم از تمام مخاطبان : یک « پزشک » باید طالب چه چیزی باشد تا مطلوب « بیماران بیشتر » باشد ؟ و یک « مرجع » و یا یک « وکیل » چگونه مطلوب می شوند ؟ چرا به یک رئیس جمهور ، ملیون ها « نامه » داده می شود و به رئیس جمهور دیگر هیچ نامه ای داده نمی شود ؟ و پرسش مهم دیگر : چرا « ذات أقدس الهی » هم طالب است و هم مطلوب ؟

محمدحیدر یعقوبی     1395/06/02 - 11:39
با سلام خدمت استاد عزیز! دیروز از استاد عرب اسدی یاد گرفتم که سه اصطلاح مطلب و طلب و مطلوب در نظام آموزش و پرورش باید تحلیل شود و فعلاً نظام آموزشی مطلب زده است و طلب از سوی دانش آموز یا نیست یا توجهی نمی شود. در جواب سؤال شما می توان اینگونه پاسخ داد که طالب باید دنبال مطلب خوب و کاربردی و درست باشد تا به سرمنزل مقصود که مطلوب است برسد.

با سلام به شما و سلام به نظر زیبا و جالب شما. از ابراز نظرتان ممنونم. اما به نظر شما « مطلب خوب » چیست ؟ شادکام و موفق باشید.

محبوبه باقری     1395/05/21 - 12:52
هربنده یی اگر طالب کل باشد...به مطلوب کل میرسد..برای بنده طالب حقیقی جز خدا نباید باشد ومطلوبیت فقط رضای طالب ( خدا) باشد..اگر اینگونه باشیم مطلوب او میشویم...

با تشکر از پاسخ مومنانه ی شما. آیا منظورتان اینست : که : باید « طالب فضائل » باشیم تا « مطلوب أفضلین » باشیم ؟ که : باید « طالب طهارت ظاهر و باطن » باشیم تا « مطلوب أئمه طاهرین صلوات الله علیهم » باشیم ؟ که : اگر « طالب رذائل » باشیم حتما « مطلوب شیاطین » می شویم ؟ که : اگر « طالب مزدوری و دروغ و خیانت و ... » باشیم حتما « مطلوب کدخدای جنایتکار » می شویم ؟

دشتی     1395/05/14 - 01:48
با سلام و تشکر بابت این بخش که باعث میشه دنبال تفکر بریم....به نظر من در هر زمینه طالب "رضایت"باید باشیم...و این دیگه بستگی به شخص داره که در چه سطحی از رشد قرار داره...اگه در سطوح اولیه باشه و خودخواه که رضایت خودش مهمه و اینکه مطلوب خودش باشه...گاهی رضایت جمع و مردم واسه شخص مهمه و اینکه مطلوب مردم باشه...گاهی رضایت الله مهمه و مطلوب الله بودن...

با سلام و تشکر از ابراز نظرتان. لطفا بیشتر توضیح دهید و در زمینه ی ازدواج و انتخاب همسر و مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ... مثال بزنید. متشکرم.

دشتی     1395/05/13 - 07:22
با سلام و تشکر بابت این بخش که باعث میشه دنبال تفکر بریم....به نظر من در هر زمینه طالب "رضایت"باید باشیم...و این دیگه بستگی به شخص داره که در چه سطحی از رشد قرار داره...اگه در سطوح اولیه باشه و خودخواه که رضایت خودش مهمه و اینکه مطلوب خودش باشه...گاهی رضایت جمع و مردم واسه شخص مهمه و اینکه مطلوب مردم باشه...گاهی رضایت الله مهمه و مطلوب الله بودن...

با سلام و تشکر از ابراز نظرتان. لطفا بیشتر توضیح دهید و در زمینه ی ازدواج و انتخاب همسر و مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ... مثال بزنید. متشکرم.

دشتی     1395/05/12 - 07:41
با سلام و تشکر بابت این بخش که باعث میشه دنبال تفکر بریم....به نظر من در هر زمینه طالب "رضایت"باید باشیم...و این دیگه بستگی به شخص داره که در چه سطحی از رشد قرار داره...اگه در سطوح اولیه باشه و خودخواه که رضایت خودش مهمه و اینکه مطلوب خودش باشه...گاهی رضایت جمع و مردم واسه شخص مهمه و اینکه مطلوب مردم باشه...گاهی رضایت الله مهمه و مطلوب الله بودن...

با سلام و تشکر از ابراز نظرتان. لطفا بیشتر توضیح دهید و در زمینه ی ازدواج و انتخاب همسر و مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ... مثال بزنید. متشکرم.

مطهره تابش     1395/05/10 - 00:52
با سلام شاید بتوان گفت در هرزمینه وهرلحظه وهرموردی باید طالب حق باشیم تا مطلوب حق، مطلوب خداوند، ومطلوب پاداش الهی شویم زیرا انسان خلیفه الهی است ودر دعای جوشن کبیر میخوانیم یا خیر مقصودومطلوب ،بعبارتی باید بهترین مقصود ومطلوب ما خداشود که برای این امر باید هر لحظه فقط طالب رضایت او باشیم چنانکه خداوند فرموده "یا ایتهاالنفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیة مرضیه ،نفسی مطمئنه است که هم به مقام رضایت رسیده باشد وهم مورد رضایت خدا باشد برای این مقام باید طالب رضایت حق بود تامطلوب حق گشت

با سلام و تشکر از پاسخ کلی و عارفانه ی شما. آری خداوند ، هم « طالب » است و هم « مطلوب » ، پس هر انسانی هم ، خواه ناخواه و بالإجبار ، هم « طالب » است و هم « مطلوب ». منتظر پاسخ های مشخص تری از مخاطبین عزیز هستم ، خصوصا برای دخترها و پسرها ، در باب حجاب و عفاف و ازدواج و تجملات و تشریفات و اثاثیه و ... تا روشن شود که : اولا : مردان و زنان و دختران و پسران ، اگر « طالب چی باشند » ، حتما « مطلوب کی خواهند بود » ؟ ثانیا : « طالب چی و مطلوب کی بودن » ، برای انسان « مختار » ، آیا هر دو « اختیاری » است یا هر دو « إجباری » ؟ یا کدام « اختیاری » و کدامیک « اجباری » است ؟ موفق و موید باشید. إن شاء الله تعالی.