فرآیند زندگی از منظر قرآن 2 - جلسه 13



 

بسم الله الرحمن الرحیم

فرآیند زندگی جلسه سیزدهم (دوردوم)

تاریخ:95/2/27

 

 

هدایت از درون یا بیرون؟

رجوع ورهیابی به بارگاه الهی وتکامل وتعالی انسان محصول بصیرت ومعرفت وصداقت وطهارت وتحول وعشق قلبی است پس هدایت فقط از درون است هدایت حقیقی ،کمال ما،از درون ما اتفاق می افتد پس نمیشود به ظاهر ادمها قضاوت کرد

 

امام صادق صلوات الله فرمودند:

مومن وقتی از گرفتاری تعلق به دنیا آزاد شود "حلاوت دوستی خدا را درقلب خود احساس میکند"ودر اینهنگام گویی دیگر زمین برایش کوچک است وبا تمام وجود میخواهد که از این عالم ماده رهاشود وبیرون برود(وبه معشوقش برسد)

عبرت وشنوایی هنر"قلب"است

 

إِنَّ فِي ذلِکَ لَذِکْرَى لِمَنْ کَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ (37)

در این تذکّری است برای آن کس که عقل دارد، یا گوش دل فرادهد در حالی که حاضر باشد!چنین کسی با توجه قلبی ،گوش میکندو به ذکر میرسد(حادثه بیرون باید درون رافعال کند تامتحول شده وبه ذکربرسد وبتواند شهدی بنوشد وشهید شود(شهد بالاترین درجه ظهور وتجلی است)

 

قلب ،فرودگاه وحی است

وَ إِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ‌ (192)

مسلّماً این (قرآن) از سوی پروردگار جهانیان نازل شده است!

نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ‌ (193)

روح الامین آن را نازل کرده است...

عَلَى قَلْبِکَ لِتَکُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ‌ (194)

بر قلب (پاک) تو، تا از انذارکنندگان باشی!

شرطش این است که قلب فعال باشد وپاک باشد

 

(قلب محل تعقل وتدبراست ولی ذهن مال صدر است)

بنابراین هرانذاروتذکر وارشادوموعظه وهدایت بیرونی هم قطعا از راه قلب انسان برگفتار واخلاق  او تاثیر میگذارد

 

پس شرط رجعت : داشتن قلب سالم است

يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ مَالٌ وَ لاَ بَنُونَ‌ (88)

در آن روز که مال و فرزندان سودی نمی‌بخشد،

إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ‌ (89)

مگر کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید!»

(اگر قلب سالم باشد بروز ان سالم است مظهرسلام الهی است،نگاه وگفتار ورفتارش و....سالم است)

 

میدان انقلاب انسان فقط قلب انسان است

یا مقلب القلوب،قلبها باید منقلب بشوند تا با مدبر الامور مرتبط شوند

 

نشانه های قلب سالم

هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّکِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَاناً مَعَ إِيمَانِهِمْ وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ کَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَکِيماً (4)

اوخدایی است که سکینت و وقار بر دلهای مومنان اوردتابه یقین وایمانشان بیفزایدوکاملترازانکه بودند گرداندوبدانید که سپاه اسمانها وزمین از ان خداست وخدابه حکمت ونظام افرینش داناست

سوال: چرا مومنین؟ وبه کدام مومنین؟

لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّکِينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثَابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباً 18

خداوند ازمومنان که زیر درخت معهود(حدیبیه)برتو بیعت کردندبه حقیقت خشنودگشت وازوفا وخلوص قلبی انها اگاه بودکه وقار واطمینان کامل برانهانازل فرمودوانان را به فتحی نزدیک پاداش داد

(نکته:مخاطب مردها هستند چون این بیعتی که مردها انجام میدهند،خانمهایی بوده اند که این بیعت را برای انها شیرین کرده اند مانند همسر زهیر که زهیر را به ولی خدا پیوند میدهد)

 

وقتی بیعت میکنید یعنی خودرا فروخته اید یعنی "بنده"هستید نه برده.

خدا دانست که در قلب انهاصداقت،معرفت و توحید بود پس به انها سکینه داد

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِينَ‌ (159)

به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [ مردم‌] نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد

پس، خوش قلبی ،دلرباست و سنگدلی نفرت آوراست

فطوبی لذی قلب سلیم 1-اطاع من یهدیه2-تجنب من یردیه

خوشا به صاحب قلب سلیمی که 1-از هدایت کننده پیروی کند واز گمراه کننده کناره گیردخطبه214

 

(اول تشخیص"مَن"بعد اطاعت بعد هدایت)

امیر المونین صلوات الله در حکمت 147به کمیل فرمودند:

ان هذه القلوب اوعیة فخیرها اوعاها

ای کمیل این قلبها ظرف هستند وبهترین انها نگاهدارنده ترین انهاست

( نکته:وعی :ظرفیتی مانند آونداست که کشش دارد اوعیه یعنی ظرفی که جذب دارد واگرقلب کالحجاره باشد چیزی جذب نمیکند چنانکه حوصَله داشتن از کلمه حوصَله ،که به معنای چینه دان کبوتر است میباشدوهر چیزی را در خود دارد حال گفته شده حوصَله داشته باش یعنی خشمگین نشو هرچیزی را یا جذب کن یا دفع کن)

 

فاحفظ عنی مااقول لک الناس ثلاثه فعالم ربانی ومتعلم علی سبیل نجاه وهمج رعاع اتباع کل ناعق یمیلون مع کل ریح لم یستضیئوا تنور العلم ولم یلجئوا الی رکن وثیق

پس انچه برایت میگویم حفظ کن :مردم سه گروهند،دانشمندربّانی ودانشجوی بر راه نجات ومگسانی ناتوان که بدنبال هرصدایی میروندوبا هربادی حرکت میکنند

 

هشدار به ادمهایی که زنده اند

قلب مرکز توجه انسان است (وباید ارتباط انسان را با عالم غیب برقرارکند)پس اگر بیمار وبه غیر خدا معطوف شود قابلیت تجلی انوارالهی را ازدست میدهدوفرد را به ضلالت ومحرومیت و...میکشاند

قال رسول الله صلی الله علیه واله:

حرام علی کل قلب عزی بالشهوات ان یحول فی ملکوت السماوات

برهردلی که به شهوتهاآرام گرفته ،حرام است در ملکوت  اسمانهاسیر کند(مجموعه ورام ج2ص121)

لذا انسانی که قلبی بیماردارد قابلیت هدایت ندارد

الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آيَاتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ الَّذِينَ آمَنُوا کَذٰلِکَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ (35)

همانها که در آیات خدا بی‌آنکه دلیلی برایشان آمده باشد به مجادله برمی‌خیزند؛ (این کارشان) خشم عظیمی نزد خداوند و نزد آنان که ایمان آورده‌اند به بار می‌آورد؛ این گونه خداوند بر دل هر متکبّر جبّاری مُهر می‌نهد!»

 

نشانه های قلب بیمار

1-وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَ يَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لاَ يُبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لاَ يَسْمَعُونَ بِهَا أُولٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ‌ (179)

به یقین، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم؛ آنها دلها [ عقلها] یی دارند که با آن (اندیشه نمی‌کنند، و) نمی‌فهمند؛ و چشمانی که با آن نمی‌بینند؛ و گوشهایی که با آن نمی‌شنوند؛ آنها همچون چهارپایانند؛ بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چرا که با داشتن همه‌گونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند)!

تفقه یعنی خاکستر را کنارزدن واصل چیزی را پیداکردن(پیامبر برای رفع غفلت از امام زمان نماز غفیله را فرمودند)

2- وَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَ إِذَا ذُکِرَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ‌ (45)

هنگامی که خداوند به یگانگی یاد می‌شود، دلهای کسانی که به آخرت ایمان ندارند مشمئزّ (و متنفّر) می‌گردد؛ امّا هنگامی که از معبودهای دیگر یاد می‌شود، آنان خوشحال می‌شوند.

إِلٰهُکُمْ إِلٰهٌ وَاحِدٌ فَالَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُمْ مُنْکِرَةٌ وَ هُمْ مُسْتَکْبِرُونَ‌ (22)

معبود شما خداوند یگانه است؛ امّا کسانی که به آخرت ایمان نمی‌آورند، دلهایشان (حق را) انکار می‌کند و مستکبرند.

3- فَلَوْ لاَ إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَ لٰکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا کَانُوا يَعْمَلُونَ‌ (43)

چرا هنگامی که مجازات ما به آنان رسید، (خضوع نکردند و) تسلیم نشدند؟! بلکه دلهای آنها قساوت پیدا کرد؛ و شیطان، هر کاری را که می‌کردند، در نظرشان زینت داد!

4- لاَ يُقَاتِلُونَکُمْ جَمِيعاً إِلاَّ فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذٰلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَ يَعْقِلُونَ‌ (14)

آنها هرگز با شما بصورت گروهی نمی‌جنگند جز در دژهای محکم یا از پشت دیوارها! پیکارشان در میان خودشان شدید است، (امّا در برابر شما ضعیف!) آنها را متّحد می‌پنداری، در حالی که دلهایشان پراکنده است؛ این به خاطر آن است که آنها قومی هستند که تعقّل نمی‌کنند!

5- لاَهِيَةً قُلُوبُهُمْ وَ أَسَرُّوا النَّجْوَى الَّذِينَ ظَلَمُوا هَلْ هٰذَا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ أَ فَتَأْتُونَ السِّحْرَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ‌ (3)

این در حالی است که دلهایشان در لهو و بی‌خبری فرو رفته است! و ستمگران پنهانی نجوا کردند (و گفتند): «آیا جز این است که او بشری همانند شماست؟! آیا به سراغ سحر می‌روید، با اینکه (چشم دارید و) می‌بینید؟!

6- کَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْکُمْ لاَ يَرْقُبُوا فِيکُمْ إِلاًّ وَ لاَ ذِمَّةً يُرْضُونَکُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ تَأْبَى قُلُوبُهُمْ وَ أَکْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ‌ (8)

چگونه (پیمان مشرکان ارزش دارد)، در حالی که اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خویشاوندی با شما را می‌کنند، و نه پیمان را؟! شما را با زبان خود خشنود می‌کنند، ولی دلهایشان ابا دارد؛ و بیشتر آنها فرمانبردار نیستند!

7- کَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا کَانُوا يَکْسِبُونَ (14)

چنین نیست که آنها می‌پندارند، بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دلهایشان نشسته است!

8-وَ قَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَقَلِيلاً مَا يُؤْمِنُونَ‌ (88)

و (آنها از روی استهزا) گفتند: دلهای ما در غلاف است! (و ما از گفته تو چیزی نمی‌فهمیم. آری، همین طور است!) خداوند آنها را به خاطر کفرشان، از رحمت خود دور ساخته، (به همین دلیل، چیزی درک نمی‌کنند؛) و کمتر ایمان می‌آورند

9- أَ فَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (24)

آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!

10-إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ کَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوَى وَ کَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَ أَهْلَهَا وَ کَانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيماً (26)

(به خاطر بیاورید) هنگامی را که کافران در دلهای خود خشم و نخوت جاهلیّت داشتند؛ و (در مقابل،) خداوند آرامش و سکینه خود را بر فرستاده خویش و مؤمنان نازل فرمود و آنها را به حقیقت تقوا ملزم ساخت، و آنان از هر کس شایسته‌تر و اهل آن بودند؛ و خداوند به همه چیز دانا است

وبدترین بیماری "کوردلی"است وانسان با قلب نابیناازهرهدایتی محروم است

                                      برای تعجیل در ظهور صلوات


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است