فرآیند زندگی از منظر قرآن 2 - جلسه 10



بسم رب الحسین علیه السلام

جلسه دهم فرآیند زندگی از منظر قرآن دور دوم

تاریخ : 6/2/95

 

سوره فصلت آیات 34 و 35

وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ﴿34﴾

و نيكى با بدى يكسان نيست [بدى را] آنچه خود بهتر است دفع كن آنگاه كسى كه ميان تو و ميان او دشمنى است گويى دوستى يكدل مى‏گردد (34)

 

وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ ﴿35﴾

و اين [خصلت] را جز كسانى كه شكيبا بوده‏اند نمى‏يابند و آن را جز صاحب بهره‏اى بزرگ نخواهد يافت (35)

 

گفتار و رفتاری که زیباتر و مناسب تر است داشته باشید و نمی توانید به این رفتار زیبا دست پیدا کنید مگر اینکه صبر داشته باشید "صبروا" فعل ماضی است یعنی قبلا تمرین کرده باشند و اینطور نمی شود مگر اینکه قبلا چشیده باشید .

صبر چون برای خداست شیرین است برای بدن ما تلخ است برای روح ما شیرین است .

امیر المومنین صلوات الله فرمودند : رحمت خدا بر کسیکه بفهمد : از کجا و در کجا و عازم کجا است : رحمالله من عرف من این و فی این و الی این .

 

انّا لله و انّا الیه راجعون

انّا لله یعنی ما از ملکوت آمده ایم .

اعترافی است به اینکه ما مرغ باغ ملکوت هستیم واز ملکوت آمده ایم و می توانیم عازم ملکوت باشیم ( انا الیه راجعون )

 

سوال : اینجا کجاست ؟؟

اینجا عالم مُلک است و سایه و نمود عالم ملکوت و جایی آلوده به " توهم مالکیت " است .

ما اینجا " بود " داریم یعنی هر لحظه به ما افاضه می شود و نور و جلوه به آیینه که آن آیینه روح است ؛ روح انسان کامل است .

و مهمترین خصوصیات عالم مُلک : بیماری و پیری و مرگ و فنا و برای هیچ انسانی گریزی از آنها نیست .

مرگ یعنی نو شُدَن .

در حالی که عالم مَلکوت به عالم سلامتی و جوانی و جاودانگی و زندگی است .

( ضرورت ذاتی است که هر هستی نمود داشته باشد )

جالب اینکه در علم و معرفت و معنویت و روحانیت هم بیماری و پیری و فنا و نابودی نیست .

( در عالم مَلکوت همه چیز ثبات و جاودانگی دارد )

پس فرآیند زندگی انسان در گرو تلاش عالمانه و عارفانه ی او برای ترکِ تعلقات از عالم مُلک و وصال به عالم ملکوت و شهود است .

( درعالم شهود ، شهد میخوریم ، حظ عظیم اتفاق می افتد )

 

الهی هب لی کمال الانقطاع الیک .....

ای خدا مرا انقطاع کامل (از غیر خودت برای رسیدن ) به خودت عطا فرما و روشن ساز دیده های دل ما را به نوری که با آن نور به تو نگاه کند .

حتی تخرق ابصار القلوب ...

تا آنکه دیده ی بصیرت ما حجابهای نور را پاره کند .

فتصل الی معدن العظمه ...

و به سر چشمه ی عظمت برسد .

و جانهای ما به مقام قدس عزتت بپیوندد .

الهی ترددی فی الآثار یوجب بعد المزار ...

خدایا رفت و آمد من در آثار موجب دوری دیدارت شده است .

فاجمعنی علیک بخدمه توصلنی الیک ...(دعای عرفه)

پس مرا با خدمت و عبادتی که مرا به تو می رساند به خودت برسان

پس تمام بلاها و حوادث در عالم مُلک ، فقط برای این است که انسان ، فانی بودن دنیا را بفهمد و به راحتی از فریبندگی های آن قطع علاقه کند .

( فطرت = فاطر را می خواهد امّا ما مشغول دنیا کردیمش )

بی وفایی دنیا یعنی ،فانی است و خود را به عالم ملکوت و حیات طیبه برساند .

 

زیرا اگر انسان عاقلانه و مومنانه برای این ترک و وصل تلاش نکند هلاک و نابود می شود : ( بود ما انعکاس ندارد )

هرکه شیرین می زید ، او تلخ مُرد

هر که او تن را پرستد ، جان نبُرد

گوسفندان را ز صحرا می کشند

آنکِ فر به تر مر آن را می کُشند

پس همانطور که پروانه پیله ی خود را پاره و ترک می کند تا به پرواز در آید و لایق شهد  شود ، انسان نیز باید با ترک دنیا خودش را به حیات جاودانه برساند :

مرگ اگر مرد است گو نزد من آی

تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ

من از او عمری ستانم جاودان

او ز من دلقی ستاند رنگ رنگ

حجت کبری حق ولی الله اعظم امیرالمومنین صلوات الله فرمودند : من در اشتیاق به مرگ چنانم که تشنه به آب رسد و طالب مطلوبش را بیابد زیرا آنچه در نزد خداست ، برای ابرار بهتر است .

 

از جمادی مُردم و نا می شدم

وَز نما مُردم به حیوان بر زدم

مُردم از حیوانی و آدم شدم

پس چه ترسم کی ز مُردن کم شوم

حمله ی دیگر بمیرم از بشر

تا بر آرم از ملائِک پَر و سَر

وز ملک هم باید جستن ز جود

کل شی هالک الا وجهه

بار دیگر از مَلک قربان شوم 

آنچه اندوهم ناید آن شوم

پس عدم گردم عدم چون ارغنون

گویدم انّا الیه راجعون

 

پس فرآیند زندگی تلاشی است برای رسیدن به سلامتی و جوانی و شادابی و جاودانگی که فقط با توجه به حیّ قیّوم امکان دارد .

 

سوال : انّا الیه راجعون از کی شروع می شود ؟؟

چه زمانی رُخ می دهد ؟؟

از زمانی که من عاقلانه و مومنانه و عاشقانه :

اولا :

1- خود خواهی و غفلت و جهالت و نفسانیت

2- دنیا طلبی و تعلق به ثروت و قدرت و شهرت

3- ظاهر بینی و واقعیت گرایی و منفعل بودن را

در تمام ابعاد زندگی ، به طور جدی ترک کنم .

ثانیا :

حاکمیت هر ناحقی را هم در هیچ یک از ابعاد خانوادگی و اقتصادی و سیاسی و ... نپذیرم .

(در الله اکبر – خدا بزرگتر است – من بزرگتر نیستم – شما بزرگتر نیستید – خدا بزرگتر است و باید با استکبار مبارزه کنم و وقتی خدا حکم کرد تسلیم او شوم )

پس تمام افرادی که با سه خلیفه ی بعد از پیامبر اکرم صلوات الله بیعت و از آنها حمایت کردند و آنها که امروز دنبال حکومت مردم بر مردم ، هستند و یا حکومت قشر خاصی را می خواهند ، در واقع دنبال حاکمیت مخلوق ، در مقابل حاکمیت خالق هستند ، که گمراهی است .

ثالثا :

باید فقط از محبوب و معبودم تقاضای هدایت کنم و از تمام تعالیم و اوامر او اطاعت کنم تا به جوار بارگاهش هدایت شوم .

چرا؟؟

سوره اعراف آیه 178

مَن يَهْدِ اللّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِي وَمَن يُضْلِلْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿178﴾

هر كه را خدا هدايت كند او راه‏يافته است و كسانى را كه گمراه نمايد آنان خود زيانكارانند (178)

فقط کسی که خدا هدایتش می کند هدایت شده و اگر از غیر خدا بخواهد او گمراه است

خاسرون : یعنی هلاک شدند ، نابود شدند

 

پس:

الهی امرت بالرجوع الی الآثار فارجعنی الیک

خدایا مرا به رجوع به آثار فرمان دادی پس مرا به نزد خود بازگردان

بکسوه الانوار و هدایه الاستبصار 

با پوششی از نورانیت و هدایتی بصیرت آفرین ( دعای عرفه )

 

ثمرات هدایت :

1- هدایت عامل سلامتی کامل است

سوره طه آیه 47

فَأْتِيَاهُ فَقُولَا إِنَّا رَسُولَا رَبِّكَ فَأَرْسِلْ مَعَنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَا تُعَذِّبْهُمْ قَدْ جِئْنَاكَ بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكَ وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى ﴿47﴾

پس به سوى او برويد و بگوييد ما دو فرستاده پروردگار توايم پس فرزندان اسرائيل را با ما بفرست و عذابشان مكن به راستى ما براى تو از جانب پروردگارت معجزه‏اى آورده‏ايم و بر هر كس كه از هدايت پيروى كند درود باد (47)

2- هدایت ، ترس و اندوه را از بین می برد :

سوره بقره آیه 38

قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِيعًا فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَايَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿38﴾

فرموديم جملگى از آن فرود آييد پس اگر از جانب من شما را هدايتى رسد آنان كه هدايتم را پيروى كنند بر ايشان بيمى نيست و غمگين نخواهند شد (38)

3- هدایت مانع گمراهی و شقاوت است :

سوره طه 123

قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعًا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَى ﴿123﴾

فرمود همگى از آن [مقام] فرود آييد در حالى كه بعضى از شما دشمن بعضى ديگر است پس اگر براى شما از جانب من رهنمودى رسد هر كس از هدايتم پيروى كند نه گمراه مى‏شود و نه تيره‏بخت (123)

( شقاوت مقابل سعادت – بَد وَقتی )

لذا تنها دعا و تقاضای مومنین در نماز فقط هدایت است :

سوره حمد آیه 6

اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ ﴿6﴾

ما را به راه راست هدايت فرما (6)

(فعل امر زمان ندارد )

(پیامبر بیشتر از ما این دعا را می خواندند )

(هر چه سرعت سرعت بیشتر است مراقبت و دقت بیشتر است ، نیاز به هدایت الهی بیشتر است )

و اولین سخن بهشتیان ، سپاس گزاری از هدایت الهی است :

سوره اعراف آیه 43

وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ وَقَالُواْ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللّهُ لَقَدْ جَاءتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ وَنُودُواْ أَن تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿43﴾

و هر گونه كينه‏اى را از سينه‏هايشان مى‏زداييم از زير [قصرهاى]شان نهرها جارى است و مى‏گويند ستايش خدايى را كه ما را بدين [راه] هدايت نمود و اگر خدا ما را رهبرى نمى‏كرد ما خود هدايت نمى‏يافتيم در حقيقت فرستادگان پروردگار ما حق را آوردند و به آنان ندا داده مى‏شود كه اين همان بهشتى است كه آن را به [پاداش] آنچه انجام مى‏داديد ميراث يافته‏ايد (43)

سوره حدید آیه 26

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَإِبْرَاهِيمَ وَجَعَلْنَا فِي ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْكِتَابَ فَمِنْهُم مُّهْتَدٍ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ ﴿26﴾

و در حقيقت نوح و ابراهيم را فرستاديم و در ميان فرزندان آن دو نبوت و كتاب را قرار داديم از آنها [برخى] راه‏ياب [شد]ند و[لى] بسيارى از آنان بدكار بودند (26)


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است