فرآیند زندگی از منظر قرآن - جلسه 4



بنام خدا

فرایند زندگی از منظر قرآن

جلسه چهارم  94/8/4

 

هر انسانی بدون هیچ دلیلی بودن خودش را می فهمداما وجود او از کجاست ؟

ام خُلقوا من غیر شیء...(پاسخ بدیهی است)

نتیجه اول:

پس انسان وجود مستقلی نیست و کسی به او بخشیده است وچون انسان از عدم نیامده وچون خودش را نیافریده ،پس قطعاً خالق داردومملوک اوست

امیر المومنین صلوات الله علیه میفرمایند:"اصبحت عبداً مملوکا "

صبح کردم در حالیکه بنده ای،در اختیار مولایم هستم  خطبه215

نتیجه دوم:

آدم که هر دم در رفت وآمد است ،نمیتواند چیزی داشته باشد (مثل عکس ما در اینه که هیچ چیز نمیتواند از خودش داشته باشد)مخلوق نمیتواند چیزی از خودش داشته باشد یعنی امکان پذیر نیست

هر داشتنی چون تعلق ایجاد میکند قطعا مانع حرکت است پس انسان فقرذاتی داردلذا از رسول اکرم صلی الله علیه وآله نقل شده که فرمودند :"الفقر فخری "فقر فخر من است

هر لحظه خداوندمخلوق را و انسان را می اورد ومی برد،توانایی ها وامکاناتی به او میدهد ومیگیرد

"ولا استطیع ان آخذ الاما اعطیتنی " جز انچه تو به من عطا میکنی قدرت گرفتن هیچ چیزی را ندارم " خطبه 215(اینرا اگر باور کنیم هرگز مغرور نمیشویم)

ومن حتی توان حفظ خودم را هم ندارم مگر تو مرا حفظ کنی:

"ولا اتقی الاما وقیتنی "

پس باید در هر شرایطی وبا هر حادثه ای فریاد بزنیم انالله

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ﴿155/بقره﴾

قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوه‌ها، آزمایش می‌کنیم؛ و بشارت ده به استقامت‌کنندگان 

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ ﴿156/بقره﴾

آنها که هر گاه مصیبتی به ایشان می‌رسد، می‌گویند: «ما از آنِ خدائیم؛ و به سوی او بازمی‌گردیم!»

امیر المومنین صلوات الله علیه فرمودند:"ان قولنا انالله ،اقرار علی انفسنا بالملک"

انالله اعتراف به مملوکیت خویش است قصار99

پس تمام تلاشها ودغدغه های انسان فقط برای خالقش باید باشد

قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿162/انعام﴾

بگو: «نماز و تمام عبادات من، و زندگی و مرگ من، همه برای خداوند پروردگار جهانیان است.

 

پرسش

آیا میتوان گفت انسان ومخلوقات تولیدات الهی هستند؟

قطعا خیر،زیرا وجود تولید شده از وجود تولید کننده جدا ومستقل است(اگر تولید شود کثرت بوجود می اید)ما مخلوق خدا هستیم اما تولید خدا نیستیم،در حالیکه هستی یکپارچه(صمد) است و مخلوق از اراده خالق نمیتواند جدا باشد(مثل تخیلات ما که تولید مانیست مخلوق ماست)

امیر المومنین صلوات الله علیه فرمودند:"مع کل شیء لا بمفارقة وغیر کل شیء لا بمزایلة"

او با هرچیزی است اما بدون وابستگی وغیر از هزچیزی است اما بدون جدایی از ان

خطبه اول نهج البلاغه

"لم یلد فیکون مولودا ولم یولد فیصیر محدودا"

چیزی را نزاده تا خود مولود باشد وزاییده نشده تا محدودگردد خطبه186پس خدا با مخلوقاتش محدود نمیشود

نتیجه سوم

انسان تمام توانایی های خدادادیش را باید فی سبیل الله وعاقلانه ومومنانه ودائماً ابراز کند

وقاتلوا فی سبیل الله و....

وانفقوا فی سبیل الله.....

هاجروا وجاهدوا فی سبیل الله....

مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله.....

واخرجوا من دیارهم واوذوافی سبیلی.....

یا ایهاالذین امنوا اذاضربتم فی سبیل الله......

وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَكَانُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ ﴿146/آل عمران﴾

چه بسیار پیامبرانی که مردان الهی فراوانی به همراه آنان جنگ کردند! آنها هیچ‌گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان می‌رسید، سست و ناتوان نشدند (و تن به تسلیم ندادند)؛ و خداوند استقامت‌کنندگان را دوست دارد.

وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبيلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاء وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُونَ ﴿154/بقره﴾

و به آنها که در راه خدا کشته می‌شوند، مرده نگویید! بلکه آنان زنده‌اند، ولی شما نمی‌فهمید!

انسان اگر بتواند تمام خودش را از خدا بداند ودر مسیر بندگی قرارگیردجانشین ونماینده خدا ومظهرسلام خدامیشود:السلام علیک .....وعلیک منی سلام الله ....

پس بخل وتنبلی برای انسان ممنوع وخسارت آوراست

هَاأَنتُمْ هَؤُلَاء تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنكُم مَّن يَبْخَلُ وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاء وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ ﴿38/محمد﴾

آری، شما همان گروهی هستید که برای انفاق در راه خدا دعوت می‌شوید، بعضی از شما بخل می‌ورزند؛ و هر کس بخل ورزد، نسبت به خود بخل کرده است؛ و خداوند بی‌نیاز است و شما همه نیازمندید؛ و هرگاه سرپیچی کنید، خداوند گروه دیگری را جای شما می‌آورد پس آنها مانند شما نخواهند بود (و سخاوتمندانه در راه خدا انفاق می‌کنند

(نفق:چاله وچوله،فاصله، منافق فاصله ایجادمیکندکارش نفاق است منفق:پرکننده فاصله ها،کارش انفاق)

افراد بخیلی که توانایی های خدادای خود را ابراز نمیکننداز منظر خداوند کافرهستند

الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا ﴿37/نساء﴾

آنها کسانی هستند که بخل می‌ورزند، و مردم را به بخل دعوت می‌کنند، و آنچه را که خداوند از فضل (و رحمت) خود به آنها داده، کتمان می‌نمایند. (این عمل، در حقیقت از کفرشان سرچشمه گرفته؛) و ما برای کافران، عذاب خوارکننده‌ای آماده کرده‌ایم.

و با انفاق چیزی از مخلوق کم نمیشود:

قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ﴿39/سباء﴾

بگو: «پروردگارم روزی را برای هر کس بخواهد وسعت می‌بخشد، و برای هر کس بخواهد تنگ (و محدود) می‌سازد؛ و هر چیزی را (در راه او) انفاق کنید، عوض آن را می‌دهد (و جای آن را پر می‌کند)؛ و او بهترین روزی‌دهندگان است!

انسان خودش به انفاق کردن نیازمندتراست:

لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ ﴿272/بقره﴾

هدایت آنها (به‌طور اجبار،) بر تو نیست؛ (بنابر این، ترک انفاق به غیر مسلمانان، برای اجبار به اسلام، صحیح نیست؛) ولی خداوند، هر که را بخواهد (و شایسته بداند)، هدایت می‌کند. و آنچه را از خوبیها و اموال انفاق می‌کنید، برای خودتان است؛ (ولی) جز برای رضای خدا، انفاق نکنید! و آنچه از خوبیها انفاق می‌کنید، (پاداش آن) به طور کامل به شما داده می‌شود؛ و به شما ستم نخواهد شد.

تبصره مهم

تاکنون دقت کرده اید که تمام مخلوقات (جماد ،گیاه،حیوان،جن،ملک)بی هیچ اجر ومزدی تمام توانایی های خود را برای انسان ابراز میکندوهیچ بخل وتکبری هم ندارند:

هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿29/بقره﴾

او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است.

هرچیزی برای انسان است ایا انها از اینکه برای ما خلق شده اند ضررمیکنند ونشانه ای بدبختی انهاست؟؟؟!!!!!

اماخداوندفقط برای کارکردن انسان اجروربح ونفع وخیر وثواب(مادی یا معنوی،هم نقد وهم نسیه،هم دنیوی هم اخروی)قرارداده ودریافت انهاراحلال ومجاز اعلام فرموده است

انسان تنهامخلوقی که هرکاری را مشروط به دریافت اجر ومزد (مادی یا معنوی،نقد یا نسیه،دنیوی یا اخروی)انجام میدهدوتوانایی های خاص خدادادیش را فقط با این شرط ابراز میکند

فَلَمَّا جَاء السَّحَرَةُ قَالُوا لِفِرْعَوْنَ أَئِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ ﴿41/شعراء﴾

قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ إِذًا لَّمِنَ الْمُقَرَّبِينَ ﴿42/شعراء﴾

گفت: «(آری،) و در آن صورت شما از مقرّبان خواهید بود!»

فقط انسان است که بخاطر همین اجر ومزدهرکاری (حتی زشت وحرام وخطرناک وبه زیان خود )را انجام میدهد

حتی پیامبران الهی هم اجر میخواستند

وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿109/شعراء﴾

من برای این دعوت، هیچ مزدی از شما نمی‌طلبم؛ اجر من تنها بر پروردگار عالمیان است!

حال بنظر شما چرا بسیاری از زنان ومردان از ابراز توانایی های خدادادی خود در خانواده ودر جامعه خودداری وتنبلی میکنند؟؟؟!!!!

ایا اینکه تمام پزشکان برای درمان بیماران 7سال درس میخوانند نشانه بدبختی انهاست؟؟؟!!!

ایا اینکه تمام کارکنان دانشگاهها،مدارس،ادارات،بانکها،رستورانها،کارخانه ها،کارگاهها،فروشگاهها،برای خدمت به مردم در تمام عمر مفیدشان کار میکنند نشانه بدبختی انهاست؟؟؟!!!

چرا برخی زنان از اینکه برای آرامش همسران آفریده شده اند،خشنود نیستند واحساس بدبختی میکنند؟؟؟!!!!!

احتمال اول

آیا انها نگران اجر خود هستند؟

خداوند متعال اجرهرنیکوکاری را تضمین فرموده است:

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿25/انشقاق﴾

مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، که برای آنان پاداشی است قطع‌نشدنی!

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا ﴿30/کهف﴾

مسلّماً کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، ما پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهیم کرد!

إِنَّ الْمُصَّدِّقِينَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ كَرِيمٌ ﴿18/حدید﴾

مردان و زنان انفاق‌کننده، و آنها که (از این راه) به خدا «قرض الحسنه» دهند، (این قرض الحسنه) برای آنان مضاعف می‌شود و پاداش پرارزشی دارند!

لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ ﴿272/بقره﴾

هدایت آنها (به‌طور اجبار،) بر تو نیست؛ (بنابر این، ترک انفاق به غیر مسلمانان، برای اجبار به اسلام، صحیح نیست؛) ولی خداوند، هر که را بخواهد (و شایسته بداند)، هدایت می‌کند. و آنچه را از خوبیها و اموال انفاق می‌کنید، برای خودتان است؛ (ولی) جز برای رضای خدا، انفاق نکنید! و آنچه از خوبیها انفاق می‌کنید، (پاداش آن) به طور کامل به شما داده می‌شود؛ و به شما ستم نخواهد شد.

احتمال دوم:

آیا مشکل انها نگرانی از سوء استفاده است؟

سوء استفاده یعنی چه؟یعنی:تحقیر،سلطه گری،تحت تاثیرقراردادن،

بی احترامی کردن=ذلیل کردن

وایا از موحدان میتوان سوء استفاده کردوانهارا ذلیل کرد؟

قطعاخیر ،زیرا سوءاستفاده از دیگران تابع سلطه پذیری خود انهاست زیرا هرقدر تعلقات افرادوخودکم بینی انها بیشتر باشد امکان سوء استفاده از انها وذلیل شدن انها بیشتر خواهد بود وبرعکس هرقدر ایمان وتوکل افراد به خداوندودرنتیجه عزت نفس انهابیشترباشد،میزان

آسیب پذیری انان واحتمال سوءاستفاده ازانان هم کاهش پیدامیکند

از این منظراسرای کربلا،آزاد و ازاده ماندند اما کوفیان ،فاسق ،اسیر وبرده وذلیل شدند

پس حیات دنیوی ،فرصت ومهلتی برای انفاق و جود وسخاوت ومهر ومحبت عاقلانه وسعی وجهاد مومنانه است


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است