فرآیند زندگی از منظر قرآن 2 - جلسه 7



 

بسم رب الحسین علیه السلام

جلسه هفتم فرآیند زندگی از منظر قرآن دور دوم

تاریخ : 16 / 1 / 95

 

چند نمونه از روند کاهش ما در زندگی

نمونه اول :

سوره اعراف آیه 129

قَالُواْ أُوذِينَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِينَا وَمِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَيَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الأَرْضِ فَيَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ ﴿129﴾

[قوم موسى] گفتند پيش از آنكه تو نزد ما بيايى و [حتى] بعد از آنكه به سوى ما آمدى مورد آزار قرار گرفتيم گفت اميد است كه پروردگارتان دشمن شما را هلاك كند و شما را روى زمين جانشين [آنان] سازد آنگاه بنگرد تا چگونه عمل مى‏كنيد (129)

کسانی که می گویند این انقلاب جز زحمت چیزی نداشت

حضرت موسی در این آیه فرمود خدا فرعون را می برد و شما جانشین می شوید تا ببیند شما چه می کنید

 

نمونه دوم :

سوره اعراف آیات 141 تا 138

وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْاْ عَلَى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَّهُمْ قَالُواْ يَا مُوسَى اجْعَل لَّنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ ﴿138﴾

و فرزندان اسرائيل را از دريا گذرانديم تا به قومى رسيدند كه بر [پرستش] بتهاى خويش همت مى‏گماشتند گفتند اى موسى همان گونه كه براى آنان خدايانى است براى ما [نيز] خدايى قرار ده گفت راستى شما نادانى مى‏كنيد (138)

إِنَّ هَؤُلاء مُتَبَّرٌ مَّا هُمْ فِيهِ وَبَاطِلٌ مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ﴿139﴾

در حقيقت آنچه ايشان در آنند نابود [و زايل] و آنچه انجام مى‏دادند باطل است (139)

قَالَ أَغَيْرَ اللّهِ أَبْغِيكُمْ إِلَهًا وَهُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿140﴾

گفت آيا غير از خدا معبودى براى شما بجويم با اينكه او شما را بر جهانيان برترى داده است (140)

وَإِذْ أَنجَيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَونَ يَسُومُونَكُمْ سُوَءَ الْعَذَابِ يُقَتِّلُونَ أَبْنَاءكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ وَفِي ذَلِكُم بَلاء مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ ﴿141﴾

و [ياد كن] هنگامى را كه شما را از فرعونيان نجات داديم كه شما را سخت‏شكنجه مى‏كردند پسرانتان را مى‏كشتند و زنانتان را زنده باقى مى‏گذاشتند و در اين براى شما آزمايش بزرگى از جانب پروردگارتان بود (141)

 

نمونه سوم :

سوره بقره آیه 50  

وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ ﴿50﴾

و هنگامى كه دريا را براى شما شكافتيم و شما را نجات بخشيديم و فرعونيان را در حالى كه شما نظاره مى‏كرديد غرق كرديم (50)

اوج لذت از نوشیدن است و نوشیدن از خوردن لذت فوری تر دارد  و انگار لذت بیشتری دارد .

گوساله نوشیدند زیرا ذائقه آنها عوض شده بود .

این ایمان شما به بدکاری فرمان می دهد .

 

نمونه چهارم :

سوره بقره آیات 55 تا 56

وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ ﴿55﴾

و چون گفتيد اى موسى تا خدا را آشكارا نبينيم هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد پس در حالى كه مى‏نگريستيد صاعقه شما را فرو گرفت (55)

ثُمَّ بَعَثْنَاكُم مِّن بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿56﴾

سپس شما را پس از مرگتان برانگيختيم باشد كه شكرگزارى كنيد (56)

بعثت یعنی دوباره زندگی مردن – از خواب بیدار شدن

از خواب غفلت بیدارتان کردیم تا قدردانی کنید.

تا متنبه شوید – به قدردانی از نعمتها برسید .

 

نمونه پنجم :

سوره بقره آیه  61

وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُواْ مِصْرًا فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ ﴿61﴾

و چون گفتيد اى موسى هرگز بر يك [نوع] خوراك تاب نياوريم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمين مى‏روياند از [قبيل] سبزى و خيار و سير و عدس و پياز براى ما بروياند [موسى] گفت آيا به جاى چيز بهتر خواهان چيز پست‏تريد پس به شهر فرود آييد كه آنچه را خواسته‏ايد براى شما [در آنجا مهيا]ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پيشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا كه آنان به نشانه‏هاى خدا كفر ورزيده بودند و پيامبران را بناحق مى‏كشتند اين از آن روى بود كه سركشى نموده و از حد درگذرانيده بودند (61)

حضرت موسی علیه السلام فرمودند : آیا جایگزین می کنید چیزی که پست است به چیز خیر را .

ما وقتی نمی فهمیم زندگی ما در فرآیند صعودی قرار نگرفته است .

 

نمونه ششم :

سوره مائده آیات 21 تا 24

يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الأَرْضَ المُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَلاَ تَرْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ ﴿21﴾

اى قوم من به سرزمين مقدسى كه خداوند براى شما مقرر داشته است درآييد و به عقب بازنگرديد كه زيانكار خواهيد شد (21)

قَالُوا يَا مُوسَى إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا حَتَّىَ يَخْرُجُواْ مِنْهَا فَإِن يَخْرُجُواْ مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ ﴿22﴾

گفتند اى موسى در آنجا مردمى زورمندند و تا آنان از آنجا بيرون نروند ما هرگز وارد آن نمى‏شويم پس اگر از آنجا بيرون بروند ما وارد خواهيم شد (22)

قَالَ رَجُلاَنِ مِنَ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُواْ عَلَيْهِمُ الْبَابَ فَإِذَا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غَالِبُونَ وَعَلَى اللّهِ فَتَوَكَّلُواْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿23﴾

دو مرد از [زمره] كسانى كه [از خدا] مى‏ترسيدند و خدا به آنان نعمت داده بود گفتند از آن دروازه بر ايشان [بتازيد و] وارد شويد كه اگر از آن درآمديد قطعا پيروز خواهيد شد و اگر مؤمنيد به خدا توكل كنيد (23)

قَالُواْ يَا مُوسَى إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا أَبَدًا مَّا دَامُواْ فِيهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ ﴿24﴾

گفتند اى موسى تا وقتى آنان در آن [شهر]ند ما هرگز پاى در آن ننهيم تو و پروردگارت برو[يد] و جنگ كنيد كه ما همين جا مى‏نشينيم (24)

حضرت موسی علیه السلام فرمودند : به زمین مقدس داخل شوید ؛ گفتند در این شهر ما وارد نمی شویم تا جبارین خارج شوند – دو نفر بودند که شوق به دیدار خدا داشتند و از نعمتهای خدا شاکر بودند گفتند اگر مومن هستید توکل کنید – آنها رو به موسی کردند و گفتند ما هرگز داخل نمی شویم .

ما امام زمان را برای چه می خواهیم ؟؟ آیا برای جهاد آماده ایم ؟؟ آیا نمی خواهیم امام زمان و خدا ، دنیا را درست کند ؟؟

خدا اینها را لعنت کرد همیشه بنی اسرائیل جا و مکان ثابتی ندارند ، فلسطین را اشغال کردند – سرگردان شدند .

این آیات برای ما هست ، این انقلاب باشکوه بی سابقه باعث شده زندگی ما تغییر کند ، چرا فراموش کرده اند ؟؟ ظلم زمان شاه را و نا سپاسی می کنند ؟؟

بنی اسراییل فرزندان حضرت یعقوب بودند پیامبرزاده هستند و وقتی به مصر رفتند 70 نفر بودند که حضرت یوسف علیه السلام منطقه ای به آنها داد بعد که 70 هزار نفر شدند با موسی از رود نیل رد شدند و در صحرای سینا مستقر شدند ، بعد گفتند تو و خدایت این کارها را بکن .

 

از منظر اکثریت مردم زندگی یعنی :

1- مثل خارجی ها ( آمریکایی ها و اروپایی ها ) بودن .

2- مثل بالا شهری ها ( ثروتمندان – پادشاهان ) بودن .

3- آزاد بودن ( محدودیتهای شرعی نداشتن ) .

4- راحت بودن و مسئولیت نداشتن ( آماده بودن همه چیز ) .

5- خوش گذرانی ( با بزن بکوب – سیزده بدر – چهارشنبه سوزی – فیلم – سینما – موسیقی – قلیان و ... )

6- همه چیز داشتن ( قدرت – ثروت – شهرت – اعتبار – خدمتکار – محافظ و ... )

 

از منظر اکثریت مردم ، زندگی یعنی بی اعتنایی به :

1- این همه جنایت ( در افغانستان – عراق – سوریه – فلسطین – آفریقا و ... )

2- این همه فقر ( در خود آمریکا و اروپا و آفریقا و کنار خود ما )

3- این همه غفلت و ظلم به خود

4- این همه اسراف و تبذیر ( در دولتها و خانواده های خودِ ما )

5- این همه افسردگی و خود کشی ( در جهان )

 

قرآن اینگونه زندگی را توصیق می کند :

سوره محمد آیه 12

إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَّهُمْ ﴿12﴾

خدا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند در باغهايى كه از زير [درختان] آنها نهرها روان است درمى‏آورد و [حال آنكه] كسانى كه كافر شده‏اند [در ظاهر] بهره مى‏برند و همان گونه كه چارپايان مى‏خورند مى‏خورند و[لى] جايگاه آنها آتش است (12)

این زندگی فرآیند ندارد و به آتش ختم می شود .

سوره حجر آیه 3

ذَرْهُمْ يَأْكُلُواْ وَيَتَمَتَّعُواْ وَيُلْهِهِمُ الأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ ﴿3﴾

بگذارشان تا بخورند و برخوردار شوند و آرزو[ها] سرگرمشان كند پس به زودى خواهند دانست (3)

سوره مرسلات آیه 46

كُلُوا وَتَمَتَّعُوا قَلِيلًا إِنَّكُم مُّجْرِمُونَ ﴿46﴾

[اى كافران] بخوريد و اندكى برخوردار شويد كه شما گناهكاريد (46)

بهره مندی شما کم است اما مومن بهره مندی بسیار دارد مثل شهدا عند ربهم یرزقون هستند .

مسلمانی که انا لله و انا الیه راجعون را باور دارد و باور دارد که :

ابر و باد و مه خورشید و فلک در کارند

تا تو نانی به کف آوری و به لذت نخوری

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند : روز خود را چهار قسمت کنید یک قسمت تفریح که اگر به تفریح نرسید به بقیه نمیرسید .

اما تفریح آزار دادن آسیب به محیط زیست و ... نیست .

همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار

شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری

بعنوان  مثال آیه 29 سوره بقره می فرماید: هر چه در زمین است برای تو آفریدیم تو چرا اینقدر بی بند و بار هرزه ؟؟

امروز در مجالس عقد و عروسی ، جشن تولدها در چهارشنبه سوزی ها ، سیزده بدرها در مهمانی ها ، دید و یازدید ها ، در سفرهای شمال و کیش و ترکیه در پاساژ گردی ها ، بازار گردی ها ، شب نشینی ها ، همایش ها اکثر مسلمانان (نه اکثر خارجی) خدا و تعالیم قرآنی و ارزشهای انقلابی چقدر مطرح و مورد احترام هستند ؟؟

آیا در جامعه آرامش بیشتر شده یا افسردگی بیشتر شده ؟؟

 

قرآن تمام مردم را از نظر شادی به دو گروه تقسیم می کند :

گروه اول : آنان که با اهل خود ( موحدانه ) خوش خواهند بود .

گروه دوم : آنها که با اهل خود ( غافلانه ) خوش بوده اند :

سوره انشقاق آیات 6 تا 15

يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ ﴿6﴾

اى انسان حقا كه تو به سوى پروردگار خود بسختى در تلاشى و او را ملاقات خواهى كرد (6)

فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ﴿7﴾

اما كسى كه كارنامه‏اش به دست راستش داده شود (7)

فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا ﴿8﴾

بزودى‏اش حسابى بس آسان كنند (8)

وَيَنقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿9﴾

و شادمان به سوى كسانش باز گردد (9)

وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاء ظَهْرِهِ ﴿10﴾

و اما كسى كه كارنامه‏اش از پشت‏سرش به او داده شود (10)

فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا ﴿11﴾

زودا كه هلاك [خويش] خواهد (11)

وَيَصْلَى سَعِيرًا ﴿12﴾

و در آتش افروخته درآيد (12)

إِنَّهُ كَانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿13﴾

او در [ميان] خانواده خود شادمان بود (13)

إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن يَحُورَ ﴿14﴾

او مى‏پنداشت كه هرگز برنخواهد گشت (14)

بَلَى إِنَّ رَبَّهُ كَانَ بِهِ بَصِيرًا ﴿15﴾

آرى در حقيقت پروردگارش به او بينا بود (15)

فَلَا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ ﴿16﴾

نه نه سوگند به شفق (16)

مردم دو دسته اند آنکه نامه اعمال به دست راست اوست و سراغ خانواده اش می رود مسرور است .

آنکه نامه اعمالش به دست چپش است می سوزند چون قبلا خوش بوده اند .

ینقلب الی اهله مسرورا

انه کان فی اهله مسرورا

الدنیا سجن المومن – قرار نبوده به مومن در این دنیا خوش بگذرد .

 

بنظر شما عزیزان در زندگی اولیاء الهی صلوات الله و در زندگی امام خمینی رحمه الله علیه و در زندگی مقام معظم رهبری حفظه الله آیا می توان لحظه ای غفلت و بطالت و لغو و بیهودگی دید ؟؟؟

شیخ مفید اولین نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در غیب کبری ، اینقدر کتاب دارد که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می گویند : برادر عزیزم تو چقدر مفیدی .

هر روز هزاران انسان به دنیا می آیند ، اما آیا اکثر آنها به انسانیت می رسند ؟؟

آیا هر روز از خود دور یا به خود نزدیک می شویم ؟؟

پس کاهش یا افزایش زندگی تابع غلبه ی احساس یا عقل ماست و یا غافل و یا ذاکر بودن انسان است .

( ذاکر یعنی هر چه دست شماست امانت است )

ذکر باعث توجه و توجه باعث ذکر می شود .

زندگی متعالی حرکتی عاقلانه و مومنانه در مسیر خالق حیّ قیوم است .

( صفای زندگی در سادگی بیشتر است )

که لازمه ی آن ترک هوس ها و تعلقات دنیوی ترک تنبلی و بی برنامگی است .

(لیله الرغائب یعنی بیشترین رغبت را ابراز کنید مناجات راغبین را بخوانید )

روندِ کاهشی در زندگی تا کجا ادامه می یابد ؟؟

تا سقوط انسان ، تا احباط و ابطال تمام زحمات و تا هلاکت او و تا خلود در جهنم ادامه پیدا می کند .

هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِطُولِ آمَالِهِمْ وَ تَغَيُّبِ آجَالِهِمْ حَتَّى نَزَلَ بِهِمُ الْمَوْعُودُ الَّذِي تُرَدُّ عَنْهُ الْمَعْذِرَةُ وَ تُرْفَعُ عَنْهُ التَّوْبَةُ وَ تَحُلُّ مَعَهُ الْقَارِعَةُوَ النِّقْمَة  خطبه 147

در زندگی باید جهت داشته باشیم نه هدف

با توجه به اینکه تمام مردم می میرند چرا خداوند در قرآن می فرماید ما کافران و معاندان و ظالمان و .... را هلاک و نابود می کنیم ؟؟

 

هلاکت یعنی چه ؟؟

نفسانیت و دنیای انسان غافل و خود باخته از انسانیت او بزرگتر است و بر روحانیت او غلبه دارد .

برای این انسان دنیا خیلی بزرگ است ، خود را کوچک کی بیند ولی برای انسان عاقل دنیا کوچک می شود .

بنابراین وقتی ثروت – قدرت – شهرت – شهوت – شادی و ... ( که همه ی بود و تمام عشق و دلبستگی های اوست ) از او کنده و جدا می شود و او نابود می شود و در واقع او هلاک شده و از نبود خود زجر می کشد .

 هر چقدر دلبستگی بیشتر ، هیجان شما بیشتر می شود .

اما انسان عاقل و مومن و موحد چون تمام توجه خود را به حیّ قیوم متمرکز کرده با هیچ تغییر و حادثه ای از فرآیند تکامل و تعالی و زندگی محروم نمی شود و با مرگ هلاک نمی شود .

هلاکت یعنی حیوانات با کشتی پدر نجات پیدا می کند اما پسر صاحب کشتی غرق می شود و تمام فرصتهای تکاملش را از دست بدهد .

 

هلاکت برای چه افرادی است ؟؟

کسیکه قدر خود را نداند هلاک می شود . قصار 149

هر که مقابل حق ایستاد هلاک شد . قصار 188

یا کمیل هلک خزّان الاموال و هم احیاء و العلماء باقون ما بقی الدهر اعیانهم مفقوده و امثالهم فی القلوب موجوده قصار 147

اموال دارها نابودند ظاهرا زنده هستند ، بظاهر زنده اند .

دنبال دنیا نابود و دنبال علم و معرفت همیشه زنده است .

سوره انفال آیه 54

كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَذَّبُواْ بآيَاتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُم بِذُنُوبِهِمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَونَ وَكُلٌّ كَانُواْ ظَالِمِينَ ﴿54﴾

[رفتارى] چون رفتار فرعونيان و كسانى كه پيش از آنان بودند كه آيات پروردگارشان را تكذيب كردند پس ما آنان را به [سزاى] گناهانشان هلاك و فرعونيان را غرق كرديم و همه آنان ستمكار بودند (54)

اول هلاک شدند بعد غرق شدند – غرق شدن تجسم هلاکت بود – زیرا ظالم بودند .

سوره انعام آیه  47

قُلْ أَرَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتَاكُمْ عَذَابُ اللّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ يُهْلَكُ إِلاَّ الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ ﴿47﴾

بگو به نظر شما اگر عذاب خدا ناگهان يا آشكارا به شما برسد آيا جز گروه ستمگران [كسى] هلاك خواهد شد (47)

سوره احقاف آیه 35

فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُوْلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِّن نَّهَارٍ بَلَاغٌ فَهَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ ﴿35﴾

پس همان گونه كه پيامبران نستوه صبر كردند صبر كن و براى آنان شتابزدگى به خرج مده روزى كه آنچه را وعده داده مى‏شوند بنگرند گويى كه آنان جز ساعتى از روز را [در دنيا] نمانده‏اند [اين] ابلاغى است پس آيا جز مردم نافرمان هلاكت‏خواهند يافت (35)

ظالم و فاسق را هلاک می کنیم .

 

حساسیت خداوند به ظلم چقدر است ؟؟

رسول الله اوحی الله الی ایوب هل تدری نا ذنبک الی حین اصابک البلاء قال لا قال انک دخلت علی فرعون فداهنت فی کلمتین

خدا به ایوب فرمود : میدانی گناه تو نزد من چه بود که این بلاها به تو رسید ؟؟

عرض کردم : نه  ؛ فرمود ت وبر ستمگری وارد شدی و دو کلمه با نرمی سخن گفتی

بحارالانوار ج 12 ص 247

 


برای این مطلب نظری ثبت نشده است و یا نظر شما هنوز مورد تایید مدیر سایت قرار نگرفته است